Permalänk
Medlem

Speldator till bror min (9-10k)

Hejsan sweclockers!

Min lillebror fyller snart 13 och vill självklart ha en dator, då han sitter på en budgetdator från 2002 :).

Den nuvarande budgeten ligger på 9-10k (+- 300).

Detta är vad jag har än så länge;

Tydligen är Katana chassit samt fjortisfläktarna är tydligen jätteviktigt för honom... *sigh*

Skulle vilja ha förslag på bättre datorpaket alternativt förbättringar av det jag har.

*Notes*
Föredrar modulära nätagg.
4GB ram är nästan ett måste då vista x64 / win 7 ska användas.
Pojken är 13, ett lysande fjortischasie är ett måste. (Måste nödvändigtvis inte vara katana)
Intel eller AMD spelar ingen roll.
SLI / Crossfire möjligheter är ett måste.
Hade tänkt klocka både graffe och cpu.

Stavfel samt särskrivningar bjuder jag på

Tack.

PS.
Skulle 2st gtx 275 änns få plats i ett katana? då skulle jag ju ha en anledning att ta three hundred <3
DS.

Permalänk
Avstängd

Okej, byt ut psun mot ett corsair 650 tx, den duger gott och väl till 2 grafikkort. Sedan kan man ju kanske ta gtx 260 i sli, då de presterar lika bra eller bättre än gtx 295 om jag inte minndes fel. Sedan ta ett antec 300, det lyser snyggt om du monterar två fläktar i fronten och en på sidan + mycket bättre chassi. Eller varför inte en cooler master dominator 690, mycket bra den med.

OT: 10000:- är lite mycket för en 13 åring, jag tvivlar att han är särskillt insatt i vad de olika komponenterna gör och presterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Okej, byt ut psun mot ett corsair 650 tx, den duger gott och väl till 2 grafikkort. Sedan kan man ju kanske ta gtx 260 i sli, då de presterar lika bra eller bättre än gtx 295 om jag inte minndes fel. Sedan ta ett antec 300, det lyser snyggt om du monterar två fläktar i fronten och en på sidan + mycket bättre chassi. Eller varför inte en cooler master dominator 690, mycket bra den med.

Jo, men 2 gtx 275 presterar ju bättre än 2 gtx 260^^

Vet också att 300 är mycket bättre, försökt tvinga på honom det men det är enligt honom "det fulaste chassit som finns"

Man får ju med 4 st pci-e sladdar med 750W versionen och endast 2 med 650W. Vill ju gärna inte använda molex>pci-e, ser så "kladdigt" ut.

Han spelar spel som Cod, crysis och wow. vilket inte går jättebra (4-5fps) nu xD. Vill gärna att dom spelen ska flyta på bra för honom

Permalänk
Avstängd

Ne, men ärligt nu, två gtx 275 skulle kunna funka, däremot kan man lika väl vänta på dx11 korten om man nu ska slänga så mycket cash på grafikkort. Sedan är antec 300 snyggare än raidmaxen, men han är liten o fattar tydligen inte sig på stilrenhet. Denna datorn passar bättre till dig än till honom om jag får vara ärlig........

Permalänk
Avstängd

Jo 275 i sli är bättre än 260 i sli men det har han inte råd med ? men han borda ha råd med 260 sli

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Spelar väll ingen roll om han är 13 eller 23, om han ska spela vill han väll att det flyter på bra.

Ge killen chassit han vill ha:) 2 st gtx275 ärbättre men får inte plats i din budget. Kör på 2 st gtx260 tycker jag, det mest prisvärda dom finns just nu. Och nätagget är lite dyrt, ta typ Zalman 600W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Jo 275 i sli är bättre än 260 i sli men det har han inte råd med ? men han borda ha råd med 260 sli

Jo, men det är tänkt så han ska kunna uppgradera senare ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Spelar väll ingen roll om han är 13 eller 23, om han ska spela vill han väll att det flyter på bra.

Ge killen chassit han vill ha:) 2 st gtx275 ärbättre men får inte plats i din budget. Kör på 2 st gtx260 tycker jag, det mest prisvärda dom finns just nu. Och nätagget är lite dyrt, ta typ Zalman 600W.

Känns inte så säkert att driva 2 GTX 260 på ett 600W agg :s

Permalänk
Avstängd

Ja, men man kan väll vara realist, nä'r jag va 13 hade jag inte änns cykel, men att slänga 10000:- på en 13 åring som inte vet hur en datorn änns fungerar är meningslöst. För att spela crysis o moderna spel räcker det med en dator för 6000:-.

Permalänk
Medlem

beror på vad man är nöjd med. Nu kanske dom har bra med pengar, då angår det inte oss vad budgeten ligger på, utan bara vad det bästa han kan få för den budgeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gawth4x
Känns inte så säkert att driva 2 GTX 260 på ett 600W agg :s

Du kan va helt lugn, det där agget klarar av 2 st gtx260 utan problem:)

Permalänk
Avstängd

Okej, men han ville ju ha hjälp o jag anser at jag hjälper han att tänka om sin budget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Du kan va helt lugn, det där agget klarar av 2 st gtx260 utan problem:)

Härligt, antar att ett Corsair 620W klarar det lika bra?
Är lite av en corsair fanboy hehe.

Tack för alla snabba svar. Uppskattas verkligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Okej, men han ville ju ha hjälp o jag anser at jag hjälper han att tänka om sin budget.

Är inte min budget, är hans föräldrars. Jag vill bara att pojken ska få så mycket han kan för dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Fungerar lika bra.

Permalänk
Avstängd

"Pojken" förstår inte signifikansen av delar för 10000:-. Min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nej, men han förstår på när ett spel flyter på bra eller inte. 10k är inte så farligt, när jag va i den åldern köpte farsan hem en dator för 25k. Idag är den dock värd 250 kr:D

Till saken, hans föräldrar vet nog hur mycket dom har råd med att lägga ut, så jag tror inte du behöver oroa dig för det:)

Permalänk
Avstängd

Ja, men på den tiden kostade datorer så mycket, o då va det en familjeklenod. Nu är en dator inte värderas så mycket, även om den är värd en del.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag låter pojkens föräldrar sköta budgeten.

Permalänk
Medlem

vad sägs om att börja med ett 260 för att uppgradera till DX11 kort senare, kanske det i sli...

Permalänk
Medlem

haha jag måste bara fråga.. vad har han för skärm??

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Antielefant

Hela det här systemet...
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar09...
...körs på ett Zalman 600W utan minsta bekymmer.

Och ja, det är systemet i sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync