Gratis nybörjar Redigering / Foto Guide?

Permalänk
Medlem

Gratis nybörjar Redigering / Foto Guide?

Hej

Någon som vet några bra nybörjar redigerings guider till foto? Jag har lekt lite i Adobe Photoshop CS4 själv, men vill lära mig mer nu när jag har mycket tid över.
Även en foto guide skulle vara bra att ha.

Använder en Canon 1000D dock inga tillbehör än.

Lite off-topic men skulle vilja ha ett bra all round objektiv så jag funderar på att skaffa ett super zoom objektiv.
Hört att Tamaron skall vara bra, är det värt att lägga nästan 2000 kr mer för att få ett Tamaron istället för Sigma?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
//Memon

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

www.moderskeppet.se finns en hel del korta tips och guider, samt ett antal lite längre videoguider gratis.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gb P35 DS3|E2140-3200Mhz ,Scythe Mine RevB|DDRII 2Gb |Corsair DDR2 2Gb 4-4-4-12-2T|HD SG ST3250310NS 232GB | XFX 9800 GT|PSU 450W Corsair |- |Asrock 4CoreDual-VSTA 775 | Intel E2160 "2667Mhz" org fan| DDR2 2Gb | Color 420W ATX. 120mm | Radeon 1650 |XP|-|Intel D945GCLF mini-ITX|DDR2 2GB|SD Micromate 4GB|Ubuntu|/Samsung 250Gb|W7

Permalänk

http://www.digimods.co.uk/tutorials/tutorials.htm

Extremt bra sida om man vill fixa till bilar i photoshop.

Tog mig 20 timmar och jag kunde en hel del
3 försök varav 2 misslyckades och det tredje blev superb..

Mycket bra sida till de som vill fixa till bilar.. annars.. nja kanske inte

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle välja ett "super zoom" som allround objektiv iofs.
Själv kör jag ett 18-105mm som allround, och ett 55-200mm till tillfällen där zoomen behövs.
Fast det är bara jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eGGe
Jag vet inte om jag skulle välja ett "super zoom" som allround objektiv iofs.
Själv kör jag ett 18-105mm som allround, och ett 55-200mm till tillfällen där zoomen behövs.
Fast det är bara jag.

18-105 är en superzoom.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eGGe
Jag vet inte om jag skulle välja ett "super zoom" som allround objektiv iofs.
Själv kör jag ett 18-105mm som allround, och ett 55-200mm till tillfällen där zoomen behövs.
Fast det är bara jag.

Inte jag heller men läste på en klistrad tråd här på swec att ett "superzoom" objektiv var mer ett allround objektiv som inte riktigt var bra någon gång bortsett från att den var just hyfsad på det mesta.

Tack för alla grymma guider!

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Inte jag heller men läste på en klistrad tråd här på swec att ett "superzoom" objektiv var mer ett allround objektiv som inte riktigt var bra någon gång bortsett från att den var just hyfsad på det mesta.

Tack för alla grymma guider!

Beror ju lite på hur man har tänkt att använda det. Ska man resa till något soligt land är ju 18-200 rätt populärt för de med aps-c (DX) format. Dels litet och kompakt men relativt OK presterande så länge ljuset tillåter, då bländaren inte är fast. Så 18-200 + 50/30 1,8/1,4 är ju rätt bra rese-kit. Men här i Sverige så skulle jag nog försöka skaffa mig en mer ljusstark normalzoomare, typ 17-50 2,8 från Tamron. Eventuellt ha någon fast och ljusstark glugg som komplement...

Så som min setup ser ut just nu så kör jag antingen 50 1,4 eller 24 1,8 mestadels på kameran. Har ingen normalzoom för FX än...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller