Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Är du seriös nu eller?

Vet inte om du varit i tyskland under vintern. Men av någon konstig anledning har de mildare klimat. Kan det vara för de ligger söderut? Det är kallare i Sverige, och det påverkar smältningar och dylikt ganska så mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
För det första så läste du uppenbarligen inte mitt förra inlägg där jag påpekade att påståendet om asfalten var felaktigt och att det gäller snö och isbeläggning på vägen.

Det du skriver om sommardäck är gravt felaktigt. Det fungerar inte lika bra med sommardäck på vintern ens om det är barmark eftersom gummiblandingen i dessa blir alldeles för hård när temperaturen kryper ned mot nollan.

Edit:

Letade lite och precis som jag misstänkte är det slitna odubbade sämre än det slitna dubbade. Tänk på att ett däck är en kombination av ett stort antal egenskaper och inte som många i den här tråden vill få det till, en enda eller ett fåtal.

http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0420/042050_vinte...
Visserligen några år gammalt så de odubbade har troligen blivit något bättre, men jag har svårt att tro att det grundläggande förhållandet mellan dubbat och odubbat förändrats.

Hur slitna dubbarna blir i förhållande till mönstret beror både på däckmodellen, hur man kör och var. Buskörare på blöt vägbana kan räkna med dåliga dubbar snabbare än andra. Sedan ska man komma ihåg att ett vinterdäck är slut tidigare än ett sommardäck om man tittar på däcksmönstret.

För det första var inte frågan riktad till dig. För det andra, jo, jag läste ditt inlägg och jag tycker det låter som en rimlig förklaring.

För det mesta var temperaturen en bra bit över nollan i vintras. Sommardäck är absolut inget alternativ på vintern. Vissa dagar hade det funkat med sommardäck. Dagar med temp nära 0 är inte sådana dagar.

Tack för testlänken! Intressant läsning.

Permalänk
Medlem

Måste bara berätta en jävligt rolig grej.

Tog bilen (Volvo V70, 03:a eller nått sånt), för kanske 5 år sen till Italien för att åka skidor. Eftersom vi körde genom Tyskland så hade vi sommardäck på bilen och snökedjor i bagaget.

Det kom ett sjujäkla snöoväder så några av våra vänner och bekanta blev fast i ett liftsystem längre bort eftersom liftarna stängde.

Jag o farsan gav oss iväg med bilen för att hämta dem. Vi åkte över ett ganska högt pass och passerade säkert 30 bilar som slirat fast i backen. Detta med en framhjulsdriven Volvo med sommardäck.
Greppet var på gränsen hela tiden med det gick utan snökedjorna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?