Ursprungligen inskrivet av ztenlund
För det första så läste du uppenbarligen inte mitt förra inlägg där jag påpekade att påståendet om asfalten var felaktigt och att det gäller snö och isbeläggning på vägen.
Det du skriver om sommardäck är gravt felaktigt. Det fungerar inte lika bra med sommardäck på vintern ens om det är barmark eftersom gummiblandingen i dessa blir alldeles för hård när temperaturen kryper ned mot nollan.
Edit:
Letade lite och precis som jag misstänkte är det slitna odubbade sämre än det slitna dubbade. Tänk på att ett däck är en kombination av ett stort antal egenskaper och inte som många i den här tråden vill få det till, en enda eller ett fåtal.
http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0420/042050_vinte...
Visserligen några år gammalt så de odubbade har troligen blivit något bättre, men jag har svårt att tro att det grundläggande förhållandet mellan dubbat och odubbat förändrats.
Hur slitna dubbarna blir i förhållande till mönstret beror både på däckmodellen, hur man kör och var. Buskörare på blöt vägbana kan räkna med dåliga dubbar snabbare än andra. Sedan ska man komma ihåg att ett vinterdäck är slut tidigare än ett sommardäck om man tittar på däcksmönstret.