Permalänk

Ang Canon 1000D

Hejsan

Har funderat på att köpa mig en systemkamera även min första..... Funderar starkt på en Canon EOS 1000D... Om man jämför den med en nikon D40 så vad är skillnaden? Är canon 1000D bättre och en bra nybörjar kamera med bra bild kvalite osv?

Permalänk
Medlem

Båda är ungefär lika bra. Testa dem i butik och välj den som känns bäst.

Permalänk
Inaktiv

"[TITTA HIT]" känns som ett ganska desperat försök att synas..

D40 är en gammal kamera men får du den väldigt billigt nånstans så är det en rolig leksak. Vissa 'nybörjare' saknar LiveView.. Ska du köpa ny kamera är 1000D det enda rätta valet av de två.

Permalänk

Sry topic men ville få svar eftersom jag kanske beställer ikv

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apsmiskarn
Sry topic men ville få svar eftersom jag kanske beställer ikv

Så du snackar ny kamera? Har du ens hittat nånstans de har kvar D40?

Permalänk

Hittade något pricerunner eller liknande. Men om jag köper en CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S 18-55 MM + 4 GB + VÄSKA + BOK så gör jag inget dåligt köp?

Permalänk
Hedersmedlem

Trimmade topicen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apsmiskarn
Hittade något pricerunner eller liknande. Men om jag köper en CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S 18-55 MM + 4 GB + VÄSKA + BOK så gör jag inget dåligt köp?

För 5190;- på DustinHome?

Det tror jag absolut du kommer bli nöjd med.

Permalänk
Medlem

Dåligt köp? Beror på. 500kr? 5000kr?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Är det inte Canon's optik EF-S 18-55 MM utan IS man ska undvika?

Permalänk
Medlem

1000D är extremt plastig enligt mej. Hellre en D40 eller något begagnat.

18-55 är hemskt trist med, men funkar ju till vanliga enklare bilder.

Permalänk
Hedersmedlem

Canons 18-55 utan IS är rena skämtet, räkna med ett par tre-fyra tusenlappar för ett vettigt normalzoom som ersättare i extrautgift.

Ska du köra Canon så är en begagnad 20D ett bra val, se bara till att köpa den med vettig optik.

Väljer du Nikon så är en D70 eller D80 ett bra nybörjarval, avsevärt mycket mer kamera än Canons plastleksaker 350D, 400D, 450D och 1000D.

Överlag så ska Nikons kameror i instegsklassen vara bättre byggda och kännas rejälare än Canons motsvarigheter. Kläm och känn är dock bästa rådet jag kan ge, alla kamerahus passar inte i alla händer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Canon 1000D är en väldigt bra kamera till rimligt pris. "Plastigheten" stör inte mig då den ändå ger ett stabilt intryck. Den väger mindre än 40D/50D och är därmed mindre jobbig att släpa på.

Den har bra automatiska lägen och när du sen blir bättre och vill utveckas kan du glädjas över att ISO/bländare/slutartid är lätta att ändra utan att gå i i menyer i de manuella lägena. (till skillnad mot t.ex. nikon D40/D60)

Mitt tips är ändå att gå till en affär och känna på kamerorna. Jag gillade canon-modellerna mest, men en del föredrar greppet på nikon.

Bestämmer du dig för att skaffa nikon är nog antingen en billig nikon D40 ett bra första val. Titta även efter D80 om du kan gå upp lite i budget då den får autofokus med de nikon-objektiv som inte har inbyggd AF-motor, vilket ger möjlighet att använda fler objektiv (Alla canon EOS-objektiv har inbyggd AF-motor).

Om du gillar greppet på canon-modellen så försök skaffa det i kit med IS-versionen av 18-55-objektivet som ska vara mycket skarpare (har det själv, men har inte testat det utan IS så jag har inte jämfört dom själv).

Det finns på t.ex:
http://fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97378
och är lätt värt betydligt mer än det andra objektivet om man går efter allas åsikter om det.

Annars kan du skaffa bara huset och nåt annat passande objektiv (t.ex. 50/1,8 som är lite plastigt men sägs vara riktigt skarpt och ett riktigt kap för de ca 1200:- som den säljs för, och ett mycket bra val om du klarar dig utan zoom).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Canons 18-55 utan IS är rena skämtet, räkna med ett par tre-fyra tusenlappar för ett vettigt normalzoom som ersättare i extrautgift.

Ska du köra Canon så är en begagnad 20D ett bra val, se bara till att köpa den med vettig optik.

Väljer du Nikon så är en D70 eller D80 ett bra nybörjarval, avsevärt mycket mer kamera än Canons plastleksaker 350D, 400D, 450D och 1000D.

Överlag så ska Nikons kameror i instegsklassen vara bättre byggda och kännas rejälare än Canons motsvarigheter. Kläm och känn är dock bästa rådet jag kan ge, alla kamerahus passar inte i alla händer.

Men är det en sån jätteskillnad och varför är det så dåligt? Med tanke på att det är min första systemkamer så kanske det inte spelar så jätte stor roll?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apsmiskarn
Men är det en sån jätteskillnad och varför är det så dåligt? Med tanke på att det är min första systemkamer så kanske det inte spelar så jätte stor roll?

Klart som fasen det spelar roll, ska man nöja sig med dålig bildkvalitet bara för att man är nybörjare? Nej, köp bra optik från början, det blir roligare då.

Största problemet är att det är fruktansvärt oskarpt ute i kanterna, speciellt i vidvinkelläget. Visst, det är lite bättre än kompaktkamerorna men det är ändå riktigt riktigt dåligt.

18-55 IS har de däremot lyckats bra med, det ger hyggligt bra skärpa även på full öppning.

Läsvärt:

Utan IS
http://photozone.de/canon-eos/180-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-i...

Med IS
http://photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-i...

Observera att det inte är bildstabiliseringen som är det viktiga, utan att den versionen med IS är avsevärt mycket bättre optiskt och därför är ett bättre objektiv. Därtill är byggkvaliten bättre, vilket jag tycker man borde värdera högt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||