Permalänk
Medlem

Pinsamt !

För några dagar sen införskaffade jag en ny Canon 450D. Och jag har varit ute och fotat. Men det är ett problem. Jag är en sån person som är blyg av mig, och jag är 15, snart 16. Så jag vill inte visa att jag springer runt och fotar, folk tittar på en, jag tycker det är pinsamt, så varje gång jag ser någon komma så stoppar jag genast undan kameran. Jag brinner verkligen för att fota, så hur kan ni känna, om ni ens har skännt så ? Tips hur man kan låta bli att kämmas ?
En till liten snabb fråga, jag har läst förrut att man kan bara ta en viss andel bilder per år, stämmer det ? Och hur går man till väga ifall man har tagit för många ? Tack så jätte mycket på förhand.

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem

Tro mig, det går över. Folk tittar ännu mer om du håller på och smyger med kameran.

Du kan ta hur många exponeringar du vill per år. Kameran håller bara för ett visst antal exponeringar men det är löjligt många så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte riktigt vad du vill fota men det låter ju lite som gatufoto? Isåfall är ett trick att lossas att fota något annat, exempelvis en byggnad. Lek turist i din egen stad!

När du har sänkt kameran är det viktigt att du inte kollar den du har fotat i ögonen, titta förbi henne, titta på obejektet som ditt motiv tror att du egentligen fotar..

Oftast är det slutaren som ger upp först. Den håller för långt över 50 000 bilder, och det är ju endel...

Permalänk
Medlem

Tacktack ! Jag behöver ännu mera svar, och hjälp !

Men vad händer när det har gått över den dära gränsen ? Måste man köpa ny...?

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan lämna in och få den reparerad.

Om jag går runt och fotar bland annat folk så är det nästan motsatsen. Känns som man har lite status när man går runt med en häftig kamera och skapar konst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natlie
Tacktack ! Jag behöver ännu mera svar, och hjälp !

Men vad händer när det har gått över den dära gränsen ? Måste man köpa ny...?

Om jag inte minns fel, så klarar Canon EOS 450D ca 30 000 exponeringar. Så eet är nog inget att oroa sig för inom de närmsta åren.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

Nu snyltar jag lite igen men denna gången kanske skaparen också kan ha lite nytta av det

Har ni några tips på bra böcker eller guider för att lära sig fota bättre? Har just fått hem en 350D, väl begagnad men billig och bra start för en student...

Permalänk
Medlem

Att läsa igenom manualen är en jättebra början. Manualer som följer med kameror är oftast inte vanliga tråkiga manualer utan de innehåller massor av användbara tips!

Permalänk
Medlem

Har förslag på böcker som man kan ha nytta av. "Bättre Bilder" är en, dem är skapade för Canon EOS systemkameror. Sen en mest sedd för Nikon och Canon, "Digital forografi" av Scott kelby

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem

fotografi*

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem

fotosidan.se är väl bra?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jo, självklart. Den tidningen prenumerar jag på. Fotoguiden.se finns också.

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk

Jo Scott Kelbys böcker e rätt bra, väldigt förenklade böcker utan knepiga termer. Finns en del 2 på Digital Fotografi också.

Känner igen mig jag också med att känna sig lite fånig å stå och fota bland folk ibland, dra med nån polare så känns det kanske inte så ensamt också
Men annars så vänjer man ju sig långsamt men säkert.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, nu har jag en del att gå igenom.

Permalänk
Medlem

Men vilket "motiv" är det som är så pinsamt då, är det andra människor?

Permalänk
Medlem

TIPS!

Det första du ska göra är att gå in i menyn och ändra filnamn till 5 siffrors numrering. Jag har tagit långt över 10'000 bilder med min 400D och när man klickar över 10k så nollställer den räknaren med orginalinställningen på 4 siffor och då får man bilder med samma namn.
6 siffror tror jag inte behövs. Resten av kameran ger nog upp långt innan dess.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Ett bra sätt att börja gatufota om man är obekväm med att dra upp kameran i ansiktet på folk är att låta folk komma till dig.
Ställ dig vid någon plats med mycket rörelse och fota dom som går förbi istället.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara pinsamt att fotografera? jag förstår inte riktigt. kanske om man går och fotar folk rätt upp i ansiktet utan att fråga kan det kännas konstigt men sådär allmänt när man är ute och går..?

Permalänk

Äh, jag kan förstå helt att det känns pinsamt. Om man inte går förbi som alla andra utan stannar upp, och dessutom tar fram en hemsk kamera så tror man att alla tittar på en. Det gör dom dessutom! Men vad fan gör det? Seriöst?
Man ska alltid tänka såhär: Vad är det värsta som kan hända? Kan du dö? Knappast, folk bryr sig inte ett skvatt om dig och din kamera, så fota på. Gillar du gatufoto så har du det bästa tipset jag har läst på länge ovan, låtsas vara turist i den egen stad, låtsas att du fotar något annat än det du gör.
Lätt match! Du kan fota - du är inte rädd!

Permalänk
Hedersmedlem

Ju större kamera desto mindre behöver man skämmas.

När jag knallade runt med min gamla D70 kändes det ofta lite "vilsen turist på fel ställe". Nu när jag däremot kör D300 (med batterigrepp) så är det inte samma känsla.

Men, det handlar en del om att vänja sig... att gå runt och se rädd ut, och känna sig rädd gör det inte lättare. Går man flera personer ihop brukar det oftast vara lättare att vara lite mer modig. Det finns säkert någon här som kan tänka sig att hänga med på en fototur någon gång som rådgivning och sällskap.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Pinsamheten försvinner efter en stund, gäller bara att vänja bort sig. Hade inga problem med det tidigare men vintern har gjort mig feg igen... :/

När jag hade min D80 tog jag alla möjliga bilder, här och där. Efter uppgraderingen så känns det helt annorlunda, lite läskigt nästan.
Men det försvinner nog snart, det brukar vara lättare om man har någon vän med sig som också är fotointresserad.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Re: Pinsamt !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natlie
För några dagar sen införskaffade jag en ny Canon 450D. Och jag har varit ute och fotat. Men det är ett problem. Jag är en sån person som är blyg av mig, och jag är 15, snart 16. Så jag vill inte visa att jag springer runt och fotar, folk tittar på en, jag tycker det är pinsamt, så varje gång jag ser någon komma så stoppar jag genast undan kameran. Jag brinner verkligen för att fota, så hur kan ni känna, om ni ens har skännt så ? Tips hur man kan låta bli att kämmas ?
En till liten snabb fråga, jag har läst förrut att man kan bara ta en viss andel bilder per år, stämmer det ? Och hur går man till väga ifall man har tagit för många ? Tack så jätte mycket på förhand.

det är åldern, jag har med kännt så innan, nu är jag 19, å kan lägga kamran på axlen för att det är en blickfångare

du ska inte skämmas, va stålt ist

keep up the good work

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Varför skulle det vara pinsamt att fotografera? jag förstår inte riktigt. kanske om man går och fotar folk rätt upp i ansiktet utan att fråga kan det kännas konstigt men sådär allmänt när man är ute och går..?

Det är inte så att jag springer runt med kameran rakt upp i ansiktet. Nej, absolut inte. Säkert kan åldern påverka, är ju rätt så ung ändå :). Ska försöka få ut någon kompis som vill hänga med. Men jag kommer fortfarande tycka det är pinsamt/generande att vara ute själv och plocka upp kameran och tar bilder. Men av er hjälp har jag provat, och det har gått. Jag har tänkt när dem går förbi och tittar "äh, skit samma, kommer ändå aldrig träffa dem igen" eller nått liknande. Tack för svar ! Behöver lite mer, känner jag. Annars så tacktacktack !

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem

tänk bara på att inte ta med personer som inte vill vara med chansen finns att en utav dem säger till dig att ge hit kameran eller så tar han den bara den ifrån dig o plattar till den....
Finns inget du kan göra åt det du får igentligen inte ta bilder/fima folk utan deras medgivande...
Samma i en butik har dem inte uppe en lapp om att dem har kameror där inne så ligger dem rätt risigt till om det finns...

säger det här själv av erfarenhet det är lättare o platta till kameran än att tabort bilden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
tänk bara på att inte ta med personer som inte vill vara med chansen finns att en utav dem säger till dig att ge hit kameran eller så tar han den bara den ifrån dig o plattar till den....

Nu skämmer du honom lite väl tror jag
Jag har fotat många rullar gatufoto genom mina fåtaliga år av fotografering. Det enda jag varit med om var att en mörkhyad kille (saknar väl relevans) frågade varför jag tog kort på honom och det var inte mer med det. Vid detta event var jag riktigt nära (1-2 meter) och använde dessutom en sb-600 blixt på hög effekt..
Annars har det inte hänt något (ingen som sagt något eller liknande). Och då har jag till och med fotat i förorter i stockholm och mycket i city. Ibland händer det att folk posérar och sedan går vidare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
Finns inget du kan göra åt det du får igentligen inte ta bilder/fima folk utan deras medgivande...

Jättefel. Man får fota vem man vill, hur som helst bara man är på allmän plats. Och man får fota folk även fast de tydligt visar att de inte vill. Men det betyder inte att du ska göra det (lite måste man ju tänka på andra människors viljor). Extremexemplet är väl att man står på gatan och fotar in genom ett fönster där sin nakna granne står med hjälp av ett polfilter..
Tar de kameran från dig är det stöld.

Där det råder fotoförbud får man givetvis inte fotografera (vissa konserter, butiker, militära områden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
tänk bara på att inte ta med personer som inte vill vara med chansen finns att en utav dem säger till dig att ge hit kameran eller så tar han den bara den ifrån dig o plattar till den....
Finns inget du kan göra åt det du får igentligen inte ta bilder/fima folk utan deras medgivande...
Samma i en butik har dem inte uppe en lapp om att dem har kameror där inne så ligger dem rätt risigt till om det finns...

säger det här själv av erfarenhet det är lättare o platta till kameran än att tabort bilden...

Varför tar du dig tid att skriva trams?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natlie
Det är inte så att jag springer runt med kameran rakt upp i ansiktet. Nej, absolut inte. Säkert kan åldern påverka, är ju rätt så ung ändå :). Ska försöka få ut någon kompis som vill hänga med. Men jag kommer fortfarande tycka det är pinsamt/generande att vara ute själv och plocka upp kameran och tar bilder. Men av er hjälp har jag provat, och det har gått. Jag har tänkt när dem går förbi och tittar "äh, skit samma, kommer ändå aldrig träffa dem igen" eller nått liknande. Tack för svar ! Behöver lite mer, känner jag. Annars så tacktacktack !

Jag kan känna igen mig i din situation. Jag är själv lika gammal, och jag fotar bussar i linjetrafik. I början var det ganska pinsamt och genant, men efter ett tag så vänjer man sig, och då är det bara kul.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuri
Jag kan känna igen mig i din situation. Jag är själv lika gammal, och jag fotar bussar i linjetrafik. I början var det ganska pinsamt och genant, men efter ett tag så vänjer man sig, och då är det bara kul.

indeed.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille90
tänk bara på att inte ta med personer som inte vill vara med chansen finns att en utav dem säger till dig att ge hit kameran eller så tar han den bara den ifrån dig o plattar till den....
Finns inget du kan göra åt det du får igentligen inte ta bilder/fima folk utan deras medgivande...
Samma i en butik har dem inte uppe en lapp om att dem har kameror där inne så ligger dem rätt risigt till om det finns...

säger det här själv av erfarenhet det är lättare o platta till kameran än att tabort bilden...

Ja du, Varför ens lägga en sådan där kommentar? Hjälpande och starkande för någon som försöker ta lite konst, kultur ?

Läs denna är du gullig:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Och apprå på butiker, så tror jag de får spela in med rullande-band på några timmar. Alltså kameran spelar in 2 timmar, efter 2 timmar så börjar den spela över de första minuterna. Händer de något då så är de bara de som sparas.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Trava iväg till ditt lokala folkbibliotek och sedan så går du till hylla Pn där hittar du alla böcker som handlar om fototeknik. Vill du sedan kolla på bilder av kända fotografer så går du vidare till hylla Inz

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2