Hjälp med köp av laptop [Gaming/Grafik]

Permalänk
Medlem

Hjälp med köp av laptop [Gaming/Grafik]

Hej! Behöver lite hjälp med val av en bärbar dator.
Ska börja studera Speldesign (inriktning grafik - 3d, concept etc), och behöver därför skaffa en bärbar dator.
Datorn ska enligt rekommendationer "klara alla nyare spel".
Den ska också vara bra för arbete med 3dsMax, Maya, Photoshop etc.
Problemet är att jag inte är så insatt i bärbara datorer, och vet inte om man ska kräva mer av datorn för att nå samma prestanda som med en stationär etc.

För nuvarande har jag en stationär dator med följande
CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000 - (3.12 GHz)
System memory: 4 gb
Graphic: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX - (512mb)
System: 64-bitar Vista
Desktop resolution: 1680x1050

Funderar på att ersätta den stationära datorn, dvs kopplas till skärm, tv, ljud etc, när jag är hemma - datorn kommer dock att pendla mellan skolan och lägenheten i stort sätt varje dag.

Mina "krav"
- Det jag kommer att spela är Aion, som jag vill klara fullt ut (vilket jag gör på min stationära).
- Datorn ska klara av allt som min nuvarande stationära klarar, och gärna lite till.
- Hårddisken är där inget speciellt krav på, då de flesta programmen kommer att ligga på en extern (om jag inte ersätter den stationära).
- Mic/hörlur ingång
- Port för extern skärm/tv (om jag ersätter den stationära)
- Skärm som stödjer det jag ska arbeta med, dvs bra upplösning, fina färger etc.

Vet inte riktigt vilken prisklass det rör sig om, men jag vill helst inte ge mer än runt 10k. Vet dock inte om detta är realistiskt med tanke på mina krav.

Har tittat lite på denna, men vet inte riktigt - 4 kg låter rätt mycket för en bärbar?

Hade uppskattat hjälp och förslag, antingen en direkt länk på en dator som passar mina krav, eller vad jag ska tänka på när det gäller processor/grafikkort/skärm!
Tack på förhand!

Permalänk

Max en 15 tum borde vara bäst eftersom du ska flytta runt den en del. 15 tum ligger på ungefär 3 kg vikt. Den här passar dina krav. Intel Dual core processor, 4 gb ram och ett hyfsat grafikkort. Grafikkortet är viktigt med tanke på dina krav och detta är ett av de vassare i den prisklassen. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482505&view=detailed#Pro...

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Okej, ska kollas!

Har kollat lite mer och bestämt mig för att den ska vara 15"-16", och minst ha en upplösning på 1440x900px. Det handlar om en 1.5x2 km förflyttelse dagligen förresten.
Fick reda på en annan sajt att jag skulle behöva gå upp till ca 12k (vilket är vad den får kosta, max) för att få en dator som är likvärdig med den stationära jag har.
Men som sagt, de primära kraven är att kunna maxa Aion, och att den ska klara att arbeta i Maya och 3dsMax.

Tack för hjälpen so far, tar dock gärna emot mer hjälp så att jag får en bra överblick av vad jag har att välja på!

Permalänk

Här har deu ett förslag: 1000 kr över budget men bra upplösning 16" TFT 1920 x 1080 - BrightView och den klarar dina krav: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484514

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Om man 'översätter' processorn och grafikkortet i den, till något likvärdigt i en stationär - vad får man då, prestandamässigt?

Och vet inte riktigt vad jag ska tycka om upplösningen. Det känns som att man åtminstone vill ha 1440x900px, eftersom jag kommer att syssla med mycket grafiskt arbete.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med köp av laptop [Gaming/Grafik]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Hej! Behöver lite hjälp med val av en bärbar dator.
Ska börja studera Speldesign (inriktning grafik - 3d, concept etc), och behöver därför skaffa en bärbar dator.
Datorn ska enligt rekommendationer "klara alla nyare spel".
Den ska också vara bra för arbete med 3dsMax, Maya, Photoshop etc.
Problemet är att jag inte är så insatt i bärbara datorer, och vet inte om man ska kräva mer av datorn för att nå samma prestanda som med en stationär etc.

För nuvarande har jag en stationär dator med följande
CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000 - (3.12 GHz)
System memory: 4 gb
Graphic: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX - (512mb)
System: 64-bitar Vista
Desktop resolution: 1680x1050

Funderar på att ersätta den stationära datorn, dvs kopplas till skärm, tv, ljud etc, när jag är hemma - datorn kommer dock att pendla mellan skolan och lägenheten i stort sätt varje dag.

Mina "krav"
- Det jag kommer att spela är Aion, som jag vill klara fullt ut (vilket jag gör på min stationära).
- Datorn ska klara av allt som min nuvarande stationära klarar, och gärna lite till.
- Hårddisken är där inget speciellt krav på, då de flesta programmen kommer att ligga på en extern (om jag inte ersätter den stationära).
- Mic/hörlur ingång
- Port för extern skärm/tv (om jag ersätter den stationära)
- Skärm som stödjer det jag ska arbeta med, dvs bra upplösning, fina färger etc.

Vet inte riktigt vilken prisklass det rör sig om, men jag vill helst inte ge mer än runt 10k. Vet dock inte om detta är realistiskt med tanke på mina krav.

Har tittat lite på denna, men vet inte riktigt - 4 kg låter rätt mycket för en bärbar?

Hade uppskattat hjälp och förslag, antingen en direkt länk på en dator som passar mina krav, eller vad jag ska tänka på när det gäller processor/grafikkort/skärm!
Tack på förhand!

Datorn du länkat till har bra specs för de pengarna, men den har inte i närheten av den prestandan du kräver. För att nå topklass, som du säger "helst bättre än din stationära" får du gå upp emot 20 000.

Har själv en acer aspire 6930G som ligger runt 9000 runt om på nätet, 16" skärm, 4650 1gb gfx. Kan lira spel som crysis på medel inställningar, men högre än så kommer du inte med så "snäv" budget.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Okej, då handlar det inte om att ersätta min stationära i all fall!

Om man enbart ska gå utefter grafiskt arbeta (Photoshop, Autodesk Maya, 3DstudioMax etc), vad rekommenderas då, eller det är kanske inget som folk här har någon direkt koll på?

Permalänk

Du får se om du hittar systemkraven till programmen och utifrån det kan man hitta en laptop som ligger över dessa krav.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Skuttes tips är bra i mina ögon. Men enligt min vetskap gäller det att satsa på CPU och RAM om du vill arbeta med grafiska applikationer som de du nämner, graikkortet är mindre viktigt.

Men gör som Skutte säger och kolla upp de olika applikationernas system rekommendationer och lägg sedan till så mkt mer kräm du kan för din budget.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Skuttes tips är bra i mina ögon. Men enligt min vetskap gäller det att satsa på CPU och RAM om du vill arbeta med grafiska applikationer som de du nämner, graikkortet är mindre viktigt.

Men gör som Skutte säger och kolla upp de olika applikationernas system rekommendationer och lägg sedan till så mkt mer kräm du kan för din budget.

Jopp, rekommenderade systemkrav ligger på 4gb ram och 2gb free roam space för det mest krävande av de två, samt Intel Pentium 4 processor.
Det är den lilla information man får, och det hela varierar beroende på vad och hur stora 'scener' man arbetar med.
Sedan vet jag som sagt inte hur en bärbar dator med "rätt" krav klarar sig rent prestandamässigt med värmeutveckling osv?

Som det ser ut just nu (enligt mig) så blir det någon form av HP Pavilion.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484444&view=detailed#Pro...
Bättre grafikkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482520&view=detailed#Pro...
Bättre processor, dessutom hela 1920x1080px upplösning.

Permalänk

Acer Aspire 5739G-874G50MN : har suttit o gallrat prisjakt för att göra eget inköp. Denna borde vara det bästa du kan få vad gäller prestanda för 10 k
just nu:

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-874g50...

Edit: upp till 15.6 tum då:)

Permalänk
Medlem

Den där ser ut att vara näst intill perfekt! Tack för att du delar med dig!
Minnet förresten, står inte vilken hastighet de har? Antar att den fungerar i trådlöst nätverk också?

Hade den funnits med 1440x900px upplösning (minst), och åtminstone en till usb-kontakt, så hade jag varit överlycklig!
Kommer att ha mus, extern hd och ritbräda inkopplat ständigt, får i så fall skippa tangentbordet.. =/
Kul att den har bättre komponenter än övriga jag har tittat på (12k-datorerna), enligt http://www.notebookcheck.net/

Permalänk
Medlem

kommer ni endå inte ha arbetsstationer i skolan att jobba på? så du kanske knappt får använding av laptopen i skolan. sedan, varför skall du spela på en dator du skall jobba på?
um hoppas verkligen inte du kommer köra de tunga programmen från extern disk.. slöare kan det inte bli, om du inte kör eSATA då såklart, men usb2... nejtack.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Den där ser ut att vara näst intill perfekt! Tack för att du delar med dig!
Minnet förresten, står inte vilken hastighet de har? Antar att den fungerar i trådlöst nätverk också?

Hade den funnits med 1440x900px upplösning (minst), och åtminstone en till usb-kontakt, så hade jag varit överlycklig!
Kommer att ha mus, extern hd och ritbräda inkopplat ständigt, får i så fall skippa tangentbordet.. =/
Kul att den har bättre komponenter än övriga jag har tittat på (12k-datorerna), enligt http://www.notebookcheck.net/

Notebookcheck.net verkar bra, men tyvärr är det annorlunda produktbeteckningar änn vad vi har i sverige, så det är jättesvårt att hitta datorerna på svenska sidor, även på prisjakt går det inte hitta alls många

Lånar den här tråden lite, hur många k tror ni man behöver lägga ut för att få en laptop som klarar av left4dead bra? (behöver inte vara högsta möjligha grafik, men det ska gå bra iaf i högsta upplösningen)

Permalänk
Medlem

Står just nu mellan Acer Aspire 5739G och en Guru Ice (10545:-).
Verkar som att jag får nöja mig med en 966x768px skärm.

Ice Guru config:
- Core2Duo P8800 2x2,66 GHz 3 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
- 4096 MB DDR3 1066 MHz Kingston
- 15,6 Inch WXGA 1366x768 Pix Glare
- ATI Mobility Radeon HD 4650 with 512 MB GDDR3 RAM
- 320 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm

Alla komponenter är listade högre än de i Acer Aspire laptopen på Notebookcheck.net.
Dock är jag osäker på grafikkortet, då det är 512mb.
Vilket är bäst? Radeon HD 4650 (512mb GDDR3) eller GeForce GT 240M (1024mb DDR3)?
Guru Ice har heller inget operativsystem, men det är lätt fixat (kommer att lägga in Wi7 i vilket fall som helst).
Det som får mig att backa på Acer Aspire är att jag vet att deras kvalité är skit. Skärmar med glapp och delar som släpper etc.

Vilken hade ni valt? Det är som sagt för grafiska studier, men också för lite spelande.

Permalänk

För att krångla till det lite extra för dig....
Om du ska köra stora renderingar av dina 3D projekt så rekomenderar jag Quad-core.

När jag höll på lite med 3D modelleringar och småanimationer märkte jag att renderingstiden halverades med Dual Core jämfört med en gammal vanlig P4.
Körde Cinema 4D och Maya.
Renderade 2 linjer i taget istället för 1!
Och nu med 4 kärnor borde tiden minskas ytterligare!

Men om du renderar på nån annan burk kan du bortse från detta.

Permalänk
Medlem

Mjo, kan stämma. Men vilka prisklasser får vi gå upp i då, för att få en Quad-core processor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Står just nu mellan Acer Aspire 5739G och en Guru Ice (10545:-).
Verkar som att jag får nöja mig med en 966x768px skärm.

Ice Guru config:
- Core2Duo P8800 2x2,66 GHz 3 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
- 4096 MB DDR3 1066 MHz Kingston
- 15,6 Inch WXGA 1366x768 Pix Glare
- ATI Mobility Radeon HD 4650 with 512 MB GDDR3 RAM
- 320 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm

Alla komponenter är listade högre än de i Acer Aspire laptopen på Notebookcheck.net.
Dock är jag osäker på grafikkortet, då det är 512mb.
Vilket är bäst? Radeon HD 4650 (512mb GDDR3) eller GeForce GT 240M (1024mb DDR3)?
Guru Ice har heller inget operativsystem, men det är lätt fixat (kommer att lägga in Wi7 i vilket fall som helst).
Det som får mig att backa på Acer Aspire är att jag vet att deras kvalité är skit. Skärmar med glapp och delar som släpper etc.

Vilken hade ni valt? Det är som sagt för grafiska studier, men också för lite spelande.

Acern med GT 240M ser riktigt intressant ut. Jag kan inte hitta några recensioner men den listas som något bättre än GT 130M, vilket Radeon 4650 också är. Så det är nog ganska jämt skägg mellan 240M och 4650 (DDR2 mot DDR2 och DDR3 mot DDR3).

Angående 512 MB DDR3 mot 1 GB DDR3 anser flera på Notebookreview att medelgrafikkort inte kan utnyttja över 512 MB så det blir ingen större prestandavinst. Kan inte uttala mig själv.

Svårt val mellan den och Guru-Ice tycker jag. Intressant är i alla fall att Acer Aspire 5739G är den enda laptopen med vettigt grafikkort och en stark P-processor under 10 000 kr.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Hade lite fel med Guru Ice dock, såg inte att det var '19% tax included', så hade lagt på det.

4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston + 60,00 EUR
320 GB WD Black Scorpio 7200 rpm + 30,00 EUR
15,4 Zoll Standart + 15,00 EUR
Schweden / SWE + 30,00 EUR

884,00 EUR - 9279,35 SEK

Är det som gäller nu, alltså bra mycket bättre än Acern, förutom kanske just grafikkortet. Till en billigare peng dessutom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Hade lite fel med Guru Ice dock, såg inte att det var '19% tax included', så hade lagt på det.

4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston + 60,00 EUR
320 GB WD Black Scorpio 7200 rpm + 30,00 EUR
15,4 Zoll Standart + 15,00 EUR
Schweden / SWE + 30,00 EUR

884,00 EUR - 9279,35 SEK

Är det som gäller nu, alltså bra mycket bättre än Acern, förutom kanske just grafikkortet. Till en billigare peng dessutom!

Ja då väger det över till Guruns fördel. Har du lagt på 30 EUR för frakt?

Här är ett test av Asus N51Vn med GT 240M och en T9600-processor: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=404764
6200 i 3DMark06 (P8700 bör dra ner det några hundra jämfört med T9600). Crysis i high utan AA och ca 20 fps i eldstrider.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |