Omröstning: När flyter spel enligt DIG ?

Permalänk
Medlem

ni som tycker det är så himla mycket med 60FPS, har ni tänkt på att det är 16ms till varje bild, 16 jävla MS! o folk bitchar om hur många ms tft skärmar har hit o dit.. har man då 30FPS, då är man uppe på hela 32ms per bild.

ja menar, vafan gör det om det tar 5ms från input till att det visas på skärmen, när det ändå tar grafikkortet 32ms att pumpa ut nästa bild?

måste väl stämma som jag tänker eller jag tänkt helt galet?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

250fps i cod4, annars kan man inte göra vissa hopp, nej jag får inga fps dropps heller.

Permalänk
Avstängd

En TV har väl typ 28 fps där går väl gränsen skulle ja tro

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

läs det Weeblie skrivit längst ner i tråden " vad är fps", därför är inte TV och spel samma sak.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
ni som tycker det är så himla mycket med 60FPS, har ni tänkt på att det är 16ms till varje bild, 16 jävla MS! o folk bitchar om hur många ms tft skärmar har hit o dit.. har man då 30FPS, då är man uppe på hela 32ms per bild.

ja menar, vafan gör det om det tar 5ms från input till att det visas på skärmen, när det ändå tar grafikkortet 32ms att pumpa ut nästa bild?

måste väl stämma som jag tänker eller jag tänkt helt galet?

Därför att du tänker helt galet.

Det är två helt olika effekter. Folk (klokt folk?) klagar inte på den ökade input-latensen utan istället på märkbara ghosting-effekter som uppstår när LCD skärmas responstid är hög.

En bild säger mer än tusen ord: http://images.anandtech.com/reviews/monitor/2009/benq-fp241vw...

Eller en klassisk bild: http://img138.imageshack.us/i/ghosting2bb0.jpg/

Detta problem existerade huvudsakligen för första generationens LCD skärmar som såldes i stor skala.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Responstiden på en skärm är hur lång tid det tar för pixlarna att byta färg. Så det har inte riktigt med FPS att göra (eller jo, allt hänger ju ihop i det långa loppet men nä)

Permalänk
Medlem

För det första ställer du indirekt 2 olika frågor om du inte märkt det.

Eller har jag fel om jag säger att flyter och spelbart är 2 olika saker?

För det andra (Avser medel FPS) Ett spel med grövre fps dropps skulle jag inte tycka flyter däremot kan det ju vara spelbart.

Alltså anledningen till det varierande poll resultatet är att som vanligt att folk uppfattar saker olika.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
En TV har väl typ 28 fps där går väl gränsen skulle ja tro

ja runt 28-29fps är en tv på. Men det är på ''film'' skulle det gå snabbare på tv'n så skulle det sett lustigt ut =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3601

Den artikeln går igenom många begrepp och missförstånd.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Intressant tråd! singel lir så får det gärna vara över 25 annars är det som stillbilder! online så hög fps som möjligt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3601

Den artikeln går igenom många begrepp och missförstånd.

kthx

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte lätt att svara på eftersom vissa spel inte kräver speciellt mycket för att "flyta", medan andra nästan kräver 60+ för att funka snyggt, typ Q3, UT2004 och CS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har lirat wow på mindre än 10fps i typ 6 månader och andra spel så som WiC på under 20fps ännu längre så för mig blir rösten på 10-19fps xD

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
Jag har lirat wow på mindre än 10fps i typ 6 månader och andra spel så som WiC på under 20fps ännu längre så för mig blir rösten på 10-19fps xD

Hah ja men nu är det glassigt när du har ditt 4890 och phenom II 940

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Responstiden på en skärm är hur lång tid det tar för pixlarna att byta färg. Så det har inte riktigt med FPS att göra (eller jo, allt hänger ju ihop i det långa loppet men nä)

jag som var helt övertygad om hur lång tid det tar från att grafikkortet renderat och skickat en bild, tills att den visas på skärmen.

man lär sig nåt nytt var dag

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd

Beror helt på spelet imo, lirat både CSS och Crysis på hög nivå skulle säga att jag inte vill spela med lägre än 60 fps i något av spelen. Hade jag däremot stuttit och lirat diablo eller något annat rpg tror jag inte det hade spelat något roll mellan 30 och 100 fps.