Permalänk
Medlem

Autostarta ett program, Ubuntu

Att få ett program att autostarta vet jag hur man gör via sessions och startup programs, men det behövs mer i det här fallet.

Jag använder ett program som heter revoco som gör min mittenknapp på musen Logitech Revolution fungerar som det ska. Jag har lagt det programmet in min home folder i en undermapp och när jag vill köra det så skriver jag från terminalen

sudo ./revoco -click

Om jag väljer programmet under fliken startup programs som jag nämner ovan så får jag dels inte med "sudo" och inte heller "-click" så hjälp mottages gärna.

Vill ju gärna ha det autostartat så jag slipper köra samma procedur efter varje uppstart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

gksudo /home/~/revoco -click kanske? Sätt det som "kommando" under uppstartprogrammet då alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt, men problemet är att jag då blir uppmanad om att ange lösenord vid varje uppstart efter att jag har loggat in. Vill gärna undvika det eftersom jag precis angett mitt lösenord 2sek tidigare när jag logade in. Går det ordna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag TROR det ska gå, men jag vet faktiskt inte. Låt oss hoppas att någon mer kunnig kommer in och svarar på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kopiera. länka eller flytta programmet till /usr/local/bin. Lägg sedan in i skriptet /etc/rc.local raden:
/usr/local/bin/revoco -click.

Du måste använda sudo när du kopierar/länkar/flyttar programmet till /usr/local/bin och när du redigerar /etc/rc.local.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Om du vill slippa använda lösenord vid sudo så lägger du till denna rad i din sudoers fil (som man editerar med kommandot 'visudo' i terminalen)

dittanvändarnamn ALL = NOPASSWD: programmet

Permalänk
Medlem

fagerja har rätt <-<

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Kopiera. länka eller flytta programmet till /usr/local/bin. Lägg sedan in i skriptet /etc/rc.local raden:
/usr/local/bin/revoco -click.

Du måste använda sudo när du kopierar/länkar/flyttar programmet till /usr/local/bin och när du redigerar /etc/rc.local.

tack, ska testa det senare. Sitter i windows just nu pga svenska spels pokerklient som inte funkar bra med wine, så jag får kolla senare hur det funkar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580