Permalänk
Medlem

100 mbit

Hej!

Nu har jag nyligen fott installerat 100 mbit i boda riktingarna. Kollade aeven tp test och det visar ungefear 98 procent i boda hollen.

Jag undrar vad kan man gora med ett sont snabbt bredband forutom att ladda ner?

Kom med forslag..

Permalänk

spel server, hemsida.

Permalänk

Räcker det inte med att tanka?

Permalänk
Medlem

Nja, borde vel finnas mer an att tanka antar jag.

Jag har en dator over, om so vore fallet, om nogon aer intresserad so kan jag hosta en spel server ot nogon...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Undrar detsamma

Skaff otroligt mycket utrymme och börja tanka

Annars har du ju spelserver, filserver, hemsida osv. finns en hel del med man kan göra med en 100Mbit lina.

Permalänk
Medlem

Ok, ngt mer? Annars kan jag hyra ut min server till nogon clan eller not for en liten kostnad.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar det? Blev lite sugen på en monsterlina nu..

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Du menar Servern eller bredbandet? Bredbandet e ganska so dyrt..

Permalänk
Medlem

Bredbandet

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Ca 519, men do moste du ha fiberuttag i legenheten...

Permalänk
Medlem

Ok, det lät ju inte så förskräckligt...

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Betalar 400kr/månad för 100/100.

Permalänk
Medlem

Pröjsar ju 269:- för mitt 24mbit.. definitivt dags att byta upp sig.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Forss, en froga, vad uttnyttjar du ditt bredband till?

Permalänk
Medlem

Jag undrar om du inte skulle kunna hosta typ CS genom att ställa din dator till förfogande och tjäna pengar på det. Säkert inga miljoner men kanske hela eller halva din internetkostnad.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Layon, jo det skulle man kunna gora, men grejjen e d att det finns so monga foretag som har det..... och igentligen e inte det olagligt om man ser i lagliga form vill sega?

Permalänk

Du får dock inte hosta och ta betalt på en privatlina. Det kan man få fina böter för. (Du får inte på några vilkor tjäna pengar på ditt bredbands abb)

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Vet ingen leverantör som beivrar det även om det står i de flestas avtal. Normalstansen brukar vara "vi struntar i om du tjänar pengar men glöm kompensation för utebliven inkomst vid eventuell nertid"

Permalänk
Medlem

spela spel du borde ha grym ping samt latency

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvone
spela spel du borde ha grym ping samt latency

För det första, ping ≈ latency.
För det andra, högre hastighet behöver absolut inte ge bättre ping i spel. Det har främst med hur din trafik routas.

Jag skulle säga;
A) Ställ upp en FTP-server (med väldigt mycket disk) som du och dina polare kan använda.
B) Hosta någon spelserver (välj något spel du gillar) och se till att folk kommer in på den och spelar.
C) Skaffa Usenet och tanka i full fart allt som du vill ha som finns där, låt sedan dina polare tanka ifrån dig.

Se bara till att servern/servrarna alltid är igång så att inte folk blir sura på dig. Inte många som har förståelse för "men den står i min garderob och jag vill sova".

Edit: Btw, om du väljer A) så vill jag ha konto

Visa signatur

Permalänk

Filserver är väldet enda jag kan tänka mig som utnytjar hastigheten.

Kanske skapa ett gäng TeamSpeak eller Ventrillo servrar med...

Men filserver / en dedikerad torrent-fil-server borde ju dra rätt mycket med lina med...

Kanske något fint på swebits..

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Någon som vet om man kan få problem med ex. hårddiskar med 100 Mbits fart? Hänger dom med? Har vanliga 5400 varvare.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Någon som vet om man kan få problem med ex. hårddiskar med 100 Mbits fart? Hänger dom med? Har vanliga 5400 varvare.

Hårddiskar hänger med utan problem, de ligger väl ofta på runt 100 MegaBYTE per sekund. Så det är knappt en flaskhals ens på 1000 Mbit.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Aha tack!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raag
Layon, jo det skulle man kunna gora, men grejjen e d att det finns so monga foretag som har det..... och igentligen e inte det olagligt om man ser i lagliga form vill sega?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Du får dock inte hosta och ta betalt på en privatlina. Det kan man få fina böter för. (Du får inte på några vilkor tjäna pengar på ditt bredbands abb)

Det beror ju på hur du lägger upp det, kanske inte är det smartaste att annonsera publikt.
Men om du gör en privat deal med en eller ett par personer i stil med "ni får köra er CS server för XXXXX antal kronor i månaden", vem fan ska då någonsin kunna upptäcka det "avtalet"? Blir det någe tjafs är det ju bara säga att du antingen själv kör servrarna, eller att serverägarna är dina vänner.

Problemet är dock att detta oftast kostar mer än det smakar.
Först så har du strulet att du kommer ha folk som kontaktar dig när dom fuckar upp sin conf och vill ha servern omstartad. Såfort det blir downtime blir dom griniga, bla bla bla.
Icke att förglömma är ju att en burk säkerligen drar el för säg 1000-1500:- per år om den står och tuggar 24/7. (minns inga exakta siffror och orkar inte räkna efter)

Bästa är helt enkelt att köra server åt nån nära eller halvnära vän som är med på upplägget, typ "va glad för att du får ha access till min lina men det är inga garantier angående nånting".

Sist men inte minst hade jag själv varit relativt paranoid i dagsläget, inte precis så att man själv vill stå till svars sen när pontén kommer och knackar på för att shell-usern laddat torrents...

Permalänk
Medlem

WTF!
Läste någon som betalar över 500kr för sitt 100mbit.

Jag betalar 99 för mitt 100mbit..

Det jag gör på min är att jag har en filserver som står igång så jag kommer åt dokument och liknande från laptopen och vänner som kan spara och hämta saker därifrån.

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Betalar 400kr/månad för 100/100.

Betalar desamma för 20/5 kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanjohnson
WTF!
Läste någon som betalar över 500kr för sitt 100mbit.

Jag betalar 99 för mitt 100mbit..

Det jag gör på min är att jag har en filserver som står igång så jag kommer åt dokument och liknande från laptopen och vänner som kan spara och hämta saker därifrån.

Jadu, då är det antagligen via nån sorts studentavtal eller genom en gruppanslutning för din BRF eller hyresvärd...

Folk är så sjukt bortskämda på bredbandspriser idag, framförallt dom som fått fördelen att ansluta sig via LAN.
Priserna där kan ju hållas relativt låga genom att installationen bekostas av hyresvärd/BRF med eller utan avtalstid...

Jämfört då med xDSL eller kabelmodem där installation/uppgradering görs av operatören.

Comhem tar 399:- i månan för 50/10...
Bredbandsbolaget verkar ju ta 299 för deras 24/3 och 349 för 60mbittarn, där du måste bo i telestationen för att nå maxhastighet.

Så, finns mängder av folk som gladeligen skulle betala över 500:- för 100/100.. Det är enormt prisvärt per megabit jämfört med xDSL och comhem...

Permalänk

Jag har själv startat en hemsida och hostar gratis spelserver. Hostar cirka till tre olika claner nu Så det kan du också göra om du känner för det.
Min hemsida adress är www.rentationgaming.org

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanjohnson
WTF!
Läste någon som betalar över 500kr för sitt 100mbit.

Jag betalar 99 för mitt 100mbit..

Det jag gör på min är att jag har en filserver som står igång så jag kommer åt dokument och liknande från laptopen och vänner som kan spara och hämta saker därifrån.

Beror ju helt på vad din fastighetsägare har för avtal med leverantören. Här kostar det 150-200kr att vara ansluten till fibernätet, sedan tar internetleverantören 200:- också.
Så max 400:-/mån får man betala vilket iofs inte är så farligt, 100mbit var ju bara en våt dröm för 5 år sen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >