Permalänk
Medlem

Ny data: Budget 12000kr

Hej

Min bror letar ny dator och han ska använda den till spel, CS4 och annan mediaredigering. Han har tittat på Acer Aspier M7720 och även Compless Play Performance 875 V2

Vet någon vilket moderkort det är i Acer Aspier M7720?

Han har också funderat på att själv bygga en dator, vad rekommenderar ni och vad anser ni om ovanstående datorer?

Om ni rekommenderar att han ska bygga en dator kan ni ge förslag på delar?

[Budget 12000kr]

Mvh

Flomer

Permalänk
Medlem

Acer datorn ska du definitivt inte köpa då grafik kortet på den inte är ett dedikerat ett. Hade ett sådant (ett o-dedikerat dvs, inte samma modell) och har inga bra minnen av det.

Tycker du ska bygga ihop egen.

Orkar du/han inte vänta på i5 eller DX11 (i5 kommer om ca en vecka om det håller vad det är sagt) så tycker jag du ska köra på detta:

Ligger lite över budget visserligen, men det är pga att jag la till en SSD disk på 80gb som kostar 2095kr. Om du inte tycker det är värt det så är du nere på 12k om du inte tar den.

Om du/han orkar vänta på i5 så är detta något som bör funka rätt bra:
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=697668

Vet inte helt säkert om CPU fläkten eller minnena i den listan kommer passa till socket 1156, så kolla upp det först om du skulle köra på den listan. Igen gäller samma sak för SSD som jag sa tidigare. Sen ett grafik kort du känner är tillräckligt ofc.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Får jag fråga vad en SSD disk är?

Får jag också fråga om det är bättre att ta 2 lite sämre grafikkort och köra SLI/Crossfire?

Permalänk
Medlem

Solid State Disk, används som systemdisk istället för en med ett SATA-gränssnitt då den helt enkelt är snabbare.

EDIT: kanske blev lite fel eftersom SSD också använder sata-gränssnitt. Men du fattar nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Solid State Disk, används som systemdisk istället för en med ett SATA-gränssnitt då den helt enkelt är snabbare.

EDIT: kanske blev lite fel eftersom SSD också använder sata-gränssnitt. Men du fattar nog.

Jag fattar ;). Så en SSD är lite som WD Raptor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flomer
Jag fattar ;). Så en SSD är lite som WD Raptor?

...fast mycket snabbare

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

hehe ok

Men när släpps Dx11 korten då? Och är det bättre att ta 2 lite sämre grafikkort och köra SLI/Crossfire?

Hur stort PSU behövs om man kör SLI/Crossfire?

Permalänk
Medlem

Om du tar ett bra kort nu kan du senare köpa ett till bra kort och köra det i SLI/CF. Men om inte du har möjligheten till det ska du nog ta två sämre. Eller vänta på DX 11 kommer ut.

Permalänk
Medlem

Ops, såg att jag glömde lägga i PSU nu. Men 750-850w bör räcka för SLI. Skulle köra på 850w om du också ska överklocka processor/grafik korten lite. Kör på Corsair, riktigt bra kvalité på dom.

"Release

Windows 7 kommer släppas den 22 oktober i USA och i en del andra länder. Under en period hade Microsoft planer på att släppa operativsystemet utan någon webbläsare i EU-länderna. Microsoft ändrade sig och beslutade att användaren kommer få välja vilken webbläsare den vill ha istället. Den 31 oktober kommer den släppas i Sverige." -wikipedias arikel på "Windows 7"

Så runt den tiden skulle jag gissa att korten kommer att dyka upp. Läst någonstans att det är just runt oktober dom första Dx11 korten är planerade till.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för svar.

Men när man köra CrossFire/SLI, måste man ha 2 likadana grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flomer
Ok! Tack för svar.

Men när man köra CrossFire/SLI, måste man ha 2 likadana grafikkort?

Antar att du förstår att du antingen måste ha nvidia för SLI.
Och för att ha CF så ska det vara ati X)

Permalänk
Medlem

Nej men det ger bäst effekt

Iaf va ja vet, själv lite okunnig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaCC_
Antar att du förstår att du antingen måste ha nvidia för SLI.
Och för att ha CF så ska det vara ati X)

Ja det förstår jag, men måste korten vara samma model? tex. 2 stycken Nvidia Geforce Gtx 275.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
Ops, såg att jag glömde lägga i PSU nu. Men 750-850w bör räcka för SLI. Skulle köra på 850w om du också ska överklocka processor/grafik korten lite. Kör på Corsair, riktigt bra kvalité på dom.

Ursäkta herrn men datorn i min signaturs drivs av ett 550W corsair. Att rekommendera 850W-agg (som är mycket dyrare än ett corsair 550 eller 620W är nästan lite onödigt.

Flomer: Är inte säker på hur det är med nvidias SLI men ATI's kort går att köra crossfire om de är av samma generation. T.ex. så fungerar 4870 och ett 4850.

Däremot fungerar inte 3850 och 4850.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

ett Corsair 750W rekommenderar jag då det har 4 st pci-e för grafikkort, dagens grafikkort vill gärna ha 2 st var.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

i5 i5 i5 i5

Permalänk
Medlem

Tack för du förklarar det Printscreen.

En annan fråga, behöver man verklig köpa en CPU kylare? Processorn har väll redan en kylare? Eller är den inte bra nog?

Permalänk
Medlem

Orginalkylare har en tendens till att låta väldigt mycket mer. Plus att om du ska klocka processorn så räcker inte orginalkylare särskilt långt.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ursäkta herrn men datorn i min signaturs drivs av ett 550W corsair. Att rekommendera 850W-agg (som är mycket dyrare än ett corsair 550 eller 620W är nästan lite onödigt.
Däremot fungerar inte 3850 och 4850.

Sen är det så att 550w agget (tom 650w) inte har mer än 2st 6+2pin kontakter (550w har tom bara 1 6+2pin och en 6pin). Men som arowe17 sa så har deras nätagg över 750w minst 4st 6pins och en del av dagens grafik kort behöver 2st 6pin. Både 4890 och gtx275 behöver 2st var.

Så att köra på minst 750w för att få tillräckligt med kablar för 2st grafik kort och ha utrymme för överklockning på både PSU och grafik kort låter inte dirrekt som en dålig idé i mina öron. Men visst, ska han bara köra singel kort och inte heller överkloca cpu eller grafik kort så räcker nog 550w. Prisskillnaden mellan 550w och 750w är bara 361kr också (inte så mycket i mitt tycke).

Permalänk
Medlem

Även om ssd är snabbt så är det inte så många fler fps det ger, om nån alls.

Är själv kluven på om man verkligen skall köra cf eller sli, för då måste man köpa sig en bättre cpu, 1000-2000 om man tar i7 där istället C2D eller C2Q eller am2/3 där beroende på vad man annars tagit, 500-1000kr på moderkortet bättre nätagg etc. jag tycker inte att det blir värt att köra på det men det är bara min personliga åsikt

Här har du 2st att välja på om du vill ha CF eller ett grafikkort.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

SSD ger inte några FPS över huvud taget, det den gör är sänker laddningstider osv i alla program som du har installerade på SSD'n med flera sekunder. Den minskar access tider helt enkelt (med massor). Kanske att starta datorn går dubbelt så snabbt jämfört med en vanlig 7200rpm hdd. Finns säkert filmer på youtube om man vill se skillnader eller liknande.

Permalänk
Avstängd

Ace Raw Deal kan du skippa, deras agg är skit, satsa på ett Corsair 650 watt, kostar 900:- ungefär på inet.se.

Permalänk
Avstängd

Sen om man ska köpa nu eller vänta tills intel i5 kommer är en bra fråga. Egentligen är det ingen större del att kölpa grejer i nuläget i tron om att man ska kunna uppgradera i framtiden. Om 2 år när man ska uppgradera måste man nog köpa ett helt nytt system ändå, för nuvarande grejer kommer va för kassa helt enkel.

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 är väll bättre än Intel Core i5 Hur mycket bättre i så fall?

Permalänk
Medlem

Han har bestämt sig för att bygga den själv. En fråga till, får man kablar till eller måste man köpa dem för seperat?

Permalänk
Avstängd

Kablarna får man med ju, det är från nätaggregatet. =). Satsa på i5, skulle inte lägga ut 600:- mer på en i7.

Permalänk
Medlem

Någon som kommit med vettigt paket än? Med hans budget får man ju 2st grafikkort (dx10.1)

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Krossar alla paket ovan.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Krossar alla paket ovan.

http://img210.imageshack.us/img210/3374/leetd.jpg

Japp det är sant. Satsa på dehär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Krossar alla paket ovan.

http://img210.imageshack.us/img210/3374/leetd.jpg

...Men skippa SSDn och kör GTX 275 SLI istället

Permalänk
Medlem

Luddes paket är ju DDR2, är det inte bättre att satsa på DDR3?