Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem

det blir ett 5870 för mig sen när de kommer ut

Hoppas det är lika bra eller bättre än vad ryktena säger och hoppas inte priserna höjs!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

SKa se när alting blir billigt och skaffa en gaming/musik dator, undrar när nvidia kommer ut med sina dx11 serie

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Avstängd

Notera att DICE med Battlefield 3 kommer troligen att använda deras frostbite 2 motor som är dx10/11 vilket de som endast har dx10 kort mest troligast kommer att köra med mindre fps.

dx10.1 och dx11 är att föredra just för att dx11 möjliggör snabbare flyttning av data samt effekter som är intressanta för spelare.
Ta tex frostbite 2, stödjer 8 trådar i multitrådar för cpu, vilket innebär att tex en i7 kan köra alla sina extra trådar för ökad prestanda.
prestanda ökning 20-50%
Motion blur djupseende, också ökad fps med förbättrad postprocessing.
10%+
Tesselation, förbättrad bildkvalité.

Så en del kanske anser att dx11 samt windows 7 inte bidrar med så mycket nytt, vilket för speltillverkare inte riktigt stämmer då de kan göra betydligt mer.
en av orsakerna jag ser fram emot dx11 och windows 7.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Notera att DICE med Battlefield 3 kommer troligen att använda deras frostbite 2 motor som är dx10/11 vilket de som endast har dx10 kort mest troligast kommer att köra med mindre fps.

dx10.1 och dx11 är att föredra just för att dx11 möjliggör snabbare flyttning av data samt effekter som är intressanta för spelare.
Ta tex frostbite 2, stödjer 8 trådar i multitrådar för cpu, vilket innebär att tex en i7 kan köra alla sina extra trådar för ökad prestanda.
prestanda ökning 20-50%
Motion blur djupseende, också ökad fps med förbättrad postprocessing.
10%+
Tesselation, förbättrad bildkvalité.

Så en del kanske anser att dx11 samt windows 7 inte bidrar med så mycket nytt, vilket för speltillverkare inte riktigt stämmer då de kan göra betydligt mer.
en av orsakerna jag ser fram emot dx11 och windows 7.

Hehe, inga spekulationer/rykten utan endast fakta...jo,jo

Vad jag menade innan var att "läckta" data (alt. PR snack på en mässa) sällan är helt pålitliga och att man därmed bör ta vad som inofficiellt anges innan release med en stor nypa salt.

Visst är det alltid intressant att spekulera innan release, men då bör man också ange att det är just mer eller mindre välgrundade spekulationer, inte fakta.

Att ange procentuella prestandaökningar för en spelmotor som inte är släppt, på hårdvara som inte är släppt, känns i alla fall för mig som rykten/spekulation, men vad vet jag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Tycker inte att man skall behöva nämna att det rör sig om rykten, spekulationer och gissningar i en tråd som börjar med ordet Rykten.
Att gissa att DX11 ger potential för ordentliga prestandaförbättringar tycker jag inte är långsökt, redan DX10.1 ger ju en ordentlig prestandaskjuts jämfört med DX10.
Hur stor vinsten blir, beror givetvis också dels på den grafik man vill åstadkomma och hur duktig man är på att implementera den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tycker inte att man skall behöva nämna att det rör sig om rykten, spekulationer och gissningar i en tråd som börjar med ordet Rykten.
Att gissa att DX11 ger potential för ordentliga prestandaförbättringar tycker jag inte är långsökt, redan DX10.1 ger ju en ordentlig prestandaskjuts jämfört med DX10.
Hur stor vinsten blir, beror givetvis också dels på den grafik man vill åstadkomma och hur duktig man är på att implementera den.

Naturligtvis skall man inte behöva ange att det är spekulationer i en tråd som efterfrågar detta, men det jag reagerade mot var att Flopper hävdade att det inte förekom spekulationer i slika trådar utan att det var Fakta.

Dessutom blir det trevligt att se vad vi får för prestandavinster med DX11 och de nya korten som stöder standarden, men att redan i nuläget tvärsäkert ange de procentuella skillnaderna mellan DX10+DX10-hårdvara och DX11+DX11-hårdvara med en spelmotor som ännu inte släppts tyckte jag var lite magstarkt (särskilt efter synpunkten att det inte förekom rykten i tidigare inlägg utan fakta ).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det bara är roligt när folk sticker ut hakan och vågar vara lite för tvärsäkra i en tråd som denna.

Som ratatorsk påpekade, att det rör sig om rykten och spekulationer genomsyrar andemeningen med tråden.

Sen får ju Flopper vara beredd att få mothugg också, så i min mening är ni alla inne på rätt spår.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Naturligtvis skall man inte behöva ange att det är spekulationer i en tråd som efterfrågar detta, men det jag reagerade mot var att Flopper hävdade att det inte förekom spekulationer i slika trådar utan att det var Fakta.

Dessutom blir det trevligt att se vad vi får för prestandavinster med DX11 och de nya korten som stöder standarden, men att redan i nuläget tvärsäkert ange de procentuella skillnaderna mellan DX10+DX10-hårdvara och DX11+DX11-hårdvara med en spelmotor som ännu inte släppts tyckte jag var lite magstarkt (särskilt efter synpunkten att det inte förekom rykten i tidigare inlägg utan fakta ).

Jag uppfattade det inte som om han var knäppsäker, men låt gå.
Japp skall bli intressant att se vad vinsterna blir i praktiken, vi får bara hoppas, att i alla fall några utvecklare börjar koda för DX10/DX11 fullt ut nu.
Tänker också lite på alla rykten om HD4800, tex individuell shaderklocka, 480 eller 640 shader, var ganska många som var knäppsäkra även då.
Misstänker att dom kommer lura oss rejält även denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag uppfattade det inte som om han var knäppsäker, men låt gå.
Japp skall bli intressant att se vad vinsterna blir i praktiken, vi får bara hoppas, att i alla fall några utvecklare börjar koda för DX10/DX11 fullt ut nu.
Tänker också lite på alla rykten om HD4800, tex individuell shaderklocka, 480 eller 640 shader, var ganska många som var knäppsäkra även då.
Misstänker att dom kommer lura oss rejält även denna gång.

Oavsett alla rykten/hype kring när en ny generation kort kommer,så kommer vi ändå att köpa, klocka,bencha dem och sen börjar allt om igen och igen.....

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

När tror ni man får se dom första testen på korten ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
När tror ni man får se dom första testen på korten ?

Lär komma ganska snart skulle jag tro

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
När tror ni man får se dom första testen på korten ?

De kommer 22 september. Finns i butik (dock få) i början/mitten av oktober och de presterar som HD48xx * 1,65.

OBS: Bara mina gissningar

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
De kommer 22 september. Finns i butik (dock få) i början/mitten av oktober och de presterar som HD48xx * 1,65.

OBS: Bara mina gissningar

men kända klockare och shit brukar ju få ut dom tidigare, så tror det blir nån gång i september man får se dom första testerna

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Avstängd

NDA slutar vad jag vet den 22sep.
Läckor bör dock finns innan.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

NDA slutar 24e september vad jag vet. Läckor finns det redan...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Jag tror de menar läckor där de är testade o.s.v.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tror ni man kommer kunna klocka shaders denna gång ? tycker det är lite trist att man inte kan röra shader klock på 4xxx serien Kanske inte är så otroligt nödvändigt att pilla med det, men skoj !

Permalänk
Medlem

Hoppas iaf att succen fortsätter som 4890 och 4870x2 korten var/är.
Blir en spännande höst helt klart!!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Avstängd

en liten föraning hur det kan vara

(dock fake)
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1329964&postcount=22...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
en liten föraning hur det kan vara

(dock fake)
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1329964&postcount=22...

Ser bra ut Baserat på 1.6x snabbare ryktet ! Hoppas det faktist blir sådana siffror !

Permalänk
Medlem

Tycker inte att dessa fakesiffror ser så superimponerade ut.
Visst en stor förbättring mot 4890, men hypen har fått mig att misstänka att det borde bli ännu större förbättringar..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Man ska ta hypen med en stor nypa salt tills det kommer ut och man får se lite reviews, som vanligt då.

Permalänk
Medlem

Det blir mkt större skillnad en så...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Oavsett kommer vi ändå att köpa dessa kort

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Avstängd

http://www.semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=3835&postco...

Yeah, for sure. I don't want to out all the details, but think Cypress XT = GTX295 more or less.

-Charlie

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha bara ett 5870x2 Ja vill ha 2 stycken i Crossfire ! kommer det vara bra stöd för det på en gång ? Det undrar jag !
Att korten kommer ha überprestanda det är jag säker på redan.....
Om dom inte släpper ett 5890 innan jag hinner köpa då.... för blir det liv i brallorna !

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju alltid köpa ett trillian om ryktena om det kortet visar sig sanna...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag tycker 5870 mot GTX295 jämförelsen är riktigt intressant. Om 5870 blir så pass bra så kommer ju nvidia inte få ett enda GTX295 sålt. De lär ju inte ha marginaler nog att sänka sitt GTX295 till 5870 spekulerade pris. Men ATi vill väl gärna ha pengar för sina nya kort nu när det får möjlighet till det.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag tycker 5870 mot GTX295 jämförelsen är riktigt intressant. Om 5870 blir så pass bra så kommer ju nvidia inte få ett enda GTX295 sålt. De lär ju inte ha marginaler nog att sänka sitt GTX295 till 5870 spekulerade pris. Men ATi vill väl gärna ha pengar för sina nya kort nu när det får möjlighet till det.

NV kommer kunna sälja gtx 295 högre. För 30% av alla som köper grafikkort vet inte vad ATI/AMD är och 30% är nvidiafanboys. Ok lite överdrivet :D, men NV kan sälja en del bara på sitt varumärke på samma sätt som intel. Medan AMD/ATI har det lite knapert på den fronten.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.