Permalänk
Medlem

Fokuseffekt - Hjälp!

Har nyligen införskaffat en Dell Studio 1555 som fungerar smärtfritt. Det är dock ett märkligt ljudfenomen med den som jag blir galen på.

Laptopen har ett inbyggt IDT HD Audio-ljudkort med SRS-effekter som när jag lyssnar på musik höjer och sänker volymen då och då i takt med vad som händer i låten. Det är alltså väldigt hastigt i ändringarna kommer och gå och speciellt vid äldre labilare inspelningar så låter det hemskt!

I drivrutinernas kontrollpanel så finns diverse SRS-effekter att välja mellan, bla SRS Focus som gör precis det jag pratar om. Jag har såklart dragit ner denna effekt till 0%, problemet är bara att det inte hjälper fullt ut. Även om det såklart blir bättre än default-inställningarna.

Har någon ett tips på hur jag helt kan stänga av denna otroligt jobbiga effekt? Jag har trixat med alla möjliga effekter i IDT-kontrollpanelen men inget verkar hjälpa. Har även ominstallerat drivrutiner etc.

Laptopen kör Vista Home Premium SP2.

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.

Permalänk

Om det är ett "HD Audio"-kort, så är chansen stor att det (i Vista) fungerar fint även utan tredjepartsdrivrutiner installerade.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Om det är ett "HD Audio"-kort, så är chansen stor att det (i Vista) fungerar fint även utan tredjepartsdrivrutiner installerade.

Jag har mixtrat lite mer och börjat fundera mer och mer på det där. Man blir ju lite "inlyssnad" på dom ljudinställningarna man använder genom SRS men frågan är om man inte skulle ta och skrota dessa drivare helt. Vista har väl ganska schyssta ljudinställningsmöjligheter i sig har jag förstått. Hmm.

Visa signatur

It takes blood & guts to be this cool but I'm still just a cliche.