Permalänk
Musikälskare

14Mbit bra om man har 24Mbit?

Är det värt att ringa Telia och klaga? Tycker resultatet kunde varit lite bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vila i frid

Med ADSL och deras internet-TV är det bra. Utan TV, mediokert - men det är avståndet till stationen och telefonledningarnas kvalitet som avgör.

Permalänk
Medlem

beror på hur långt du bor ifrån stationen, jag har också telia 24 och får ut 15mbit, kan inte få ut mer och jag använder inte TV eller nåt sånt på bredbandet,

Permalänk

Du har beställt 12-24 mbit/s ? Då är 14 väldigt bra, och om du har digital-tv och ip-telefoni med, påslaget, ikopplat (blabla) precis som ovanstående talare säger så är det väldigt bra. Själv klämmer jag ur maximalt 12 mbit/s (fast då har jag mina egna hemliga sätt att testa)

Permalänk
Musikälskare

Jasså där ser man, då är jag lite mer lugn Mätstationen är i Malmö där jag bor (svarstid 7ms)

Kör bara ADSL inget annat, sen att man kan drömma om att få just "24" är väll en annan fråga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Drömma är väll lit starkt, jag fick ut 21Mbit på 1600m innan jag skaffade digital-tv.

Permalänk
Medlem

I Malmö kan man ju nästan glömma 24 mbit. Har 12-24 från BBB men får ut 10, då bor jag ändå vid nobeltorget som är centralt. Gammal stad, gamla hus, gammal infrastruktur.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte speciellt bra, men du kommer inte tjäna något på att ringa Telia. Det är bara att acceptera.

Permalänk
Medlem

14mbit med adsl är väl typ normalt. Jag har comhem via "tre hål i väggen" och får ut 27mbit av 24.

Permalänk
Medlem

Japp de beror på avståndet minns när vi hade bbb (som btw sög) på 24 mib så fick vi väl kanske ut runt 10-14 max någonstans där tror jag. (tror det var runt 12)

Permalänk
Medlem

när jag hade bbb så sa dom till mig att 18 va vad jag kunde få ut där jag bodde , sen bytade jag till tele2 o då helt plötsligt fick jag ut 22 , så nu känns det ju inte så kasst att betala för 24 .. men sen bor jag ju i eslöv inte inne i storstan! hehehehe men ändån ett gammalt hus mitt i centrum

Permalänk
Medlem

Jag bor jäkligt nära min telestation, har 24 mbit (teoretiskt) får ut ungefär 21 mbit. Kan inte klaga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det är inte speciellt bra, men du kommer inte tjäna något på att ringa Telia. Det är bara att acceptera.

Varför är inte det speciellt bra?
Vill han ha bättre så får han ju flytta närmare stationen eller kanske byta till nåt annat.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan lita riktigt på bredbandskollen TPTest men detta fick jag med Telia 24mbit och Digital TV:

Skicka: 0.92 Mbit/sek
Ta emot: 11.76 Mbit/sek

Enligt TPTest skulle det vara "acceptabelt", men personligen känns det väl sådär med tanke på att man betalar för 24 Mbit. Fast o andra sidan när man pratar med Telia heter det ju så fint "upp till 24Mbit" lol....

Permalänk
Medlem

Jag har BB och fick på den tiden när det fanns 20 ner och 3 upp och vid tptest så står det ner ca 17.5 och upp 2.0.

Vid nedladdning så kommer jag upp till 20, full hastighet. Vi uppladdning ca 2.5.

Jag bor ca 2600meter enligt BBB. Stad Helsingborg, bor i gammalt hus. Och jag har även IP telefoni med dessa hastigheter via BBB.

Jag är Jättenöjd med detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Varför är inte det speciellt bra?
Vill han ha bättre så får han ju flytta närmare stationen eller kanske byta till nåt annat.

Jag tycker inte att 14 är speciellt bra när lägsta garanterade hastighet är 12, men du får tycka som du vill.

Permalänk
Medlem

Telia 24. Utan Digital TV

Ta Emot: 17.19Mbit/Sek
Skicka: 2.38Mbit/Sek

7ms

Det är inte så illa.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Telia 24. Utan Digital TV

Ta Emot: 17.19Mbit/Sek
Skicka: 2.38Mbit/Sek

7ms

Det är inte så illa.

Hmm du har samma abb som mig tror du att det kan vara Digital TV:n som drar ner hastigheten för min del? Kolla längre upp för att se vad jag hade...

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har digital-tv via telia också, digital-tv reserverar typ 10mbit eller om det var så att hastigheten halveras.

Så på ett ungefär får du ut 20mbit men nästan hälften går till digital-tv. Och det spelar ingen roll om du stänger av tvn eller boxern eller vad det nu är. Halva hastigheten reserveras ändå...

Permalänk

Jag måste ju bara få komma in i tråden här och säga att jag får ut 371 mbit/s på mitt 10mbit/s (Bra att känna dom som jobbar inom bredbandföretag)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Vet inte om man kan lita riktigt på bredbandskollen TPTest men detta fick jag med Telia 24mbit och Digital TV:

Skicka: 0.92 Mbit/sek
Ta emot: 11.76 Mbit/sek

Enligt TPTest skulle det vara "acceptabelt", men personligen känns det väl sådär med tanke på att man betalar för 24 Mbit. Fast o andra sidan när man pratar med Telia heter det ju så fint "upp till 24Mbit" lol....

när ni har telia med digital TV så stryper telia linan till max 16 mbit för att de säger att de blev stabilare så,, jag bytte från de till BBB 24 mbit och nu har jag 22 mbit fram,

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag tycker inte att 14 är speciellt bra när lägsta garanterade hastighet är 12, men du får tycka som du vill.

Jo klart det är inte speciellt bra men vad ska man förvänta sig då?
Finns ju inte mycket att göra åt de än att byta till nåt annat kanske eller flytta närmare stationen
Hade ju också runt 12-14 mib som max när vi hade 24 mib från bbb (som suger)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Jo klart det är inte speciellt bra men vad ska man förvänta sig då?
Finns ju inte mycket att göra åt de än att byta till nåt annat kanske eller flytta närmare stationen
Hade ju också runt 12-14 mib som max när vi hade 24 mib från bbb (som suger)

Man ska inte förvänta sig mer än 12, då är det risk att man blir väldigt besviken.

Permalänk
Medlem

Hmm lite off topic kanske, men vet någon om det finns någon likvärdig distributör till Digital TV som Telia och som inte stryper hastigheten? Spelar ingen roll vilken ISP då jag kan ha i princip alla men tittar man på utbudet på Digital TV tycker jag Telia varit bäst. Var väl dåligt av mig att inte kolla att Telia ströp hastigheten på bredbandet samtidigt...