Playstation 3-tråden, fortsättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Ja precis, diskutera, är det inte precis det vi gör eller kallar du det trolla så fort något säger emot dig eller ifrågasätter dig?

'Ps3 har inte en enda funktion som visar att det ens existerar flera kärnor. '

Hur vet du det? Killzone 2, Uncharted 2 m.fl är definitivt programmerade med Cell processorn i åtanke.

'Hårddisken är så långsam att det tar hur lång tid som helst att tanka ner ett demo och installera det'

Detta tolkar jag som att det tar lång tid att ladda ner, och installera. Dvs det tar lång tid att tanka ner. Om du hade skrivit så att man förstod från första början vad du menade hade det ju varit lättare. Att det tar lång tid att installera håller jag med om men den främsta anledningen till det är ju att du installerar på samma hårddisk som filen ligger, dvs den måste både läsa och skriva på en gång vilket gör att huvudet på hårddisken måste hoppa fasligt mycket fram och tillbaka. Det är alltså ingen begränsning i ps3an utan snarare i hårddiskens mekanik. Hade du kört med dubbla hårddiskar, en som du laddade ner spelet till och en som du installerade spelet på hade det gått betydligt fortare.

Vad det gäller webläsare så ja, den suger hur mycket som helst tyvärr, men som sagt det är ingen dator och man surfar ju betydligt bättre framför datorn. Tror det är därför Sony har begränsat den så, det är ju i första hand en spelkonsoll och Sony själva har ju aldrig sagt att den skulle vara något mer.

Jag är inte Sonys private gosedjur bara för att jag ifrågasätter dig och diskuterar.

Det är bra att man frågastätter, men att du frågastätter min kunskap om programmering struntar jag fullkomligt i det kan du spara för dig själv.

Varför jag postade här är för att veta lite mer varför dom inte anpassat deras OS till att funka bättre med kärnorna.

Vilket skulle göra att man kunde använda alla funktioner samtidigt..

spela ett spel, pausa och tabba in i filmen... ha flera användare igång samtidit, bara att tabba dom.. snabbare spar och laddtider...

Jag skriver mest för jag känner mig lite "lurad" av dessa "7 kärnor" som då som du säger bara har funktion i killzone och uncharted, när dom i själva verket hade gjort sig bäst för operativsystemet..

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Testpilot

På tal om att installera så förstår jag faktiskt inte varför men måste installera nerladdade demos, på Xboxen är det bara att tuta och köra så fort man laddat klart. Vill Sony spara på bandbredd och kör med komprimerade filer? då tycker man att Microsoft också skulle vilja göra det =/

Trots det extra installationssteget brukar jag ladda ner mina demos på PS3:an då man som silver-medlem på Live brukar få vänta lite innan man får ladda ner de häftigaste grejerna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Okej så jag har en xbox360 och jag tycker den är helt okej... den har inte massa spex, den är snabb.. det är snabbt och enkelt att hämta spel och videosar från xbox live, den är billig och spelen är snygga... till och med så snygga att dom ser precis lika bra ut på ps3

Jag brukar sitta hos en polare och spela Playstation 3, för det finns lite spel till den som inte går att köpa till xbox.

Så slog det mig om allt detta Ps3 vs XBOX360 krig..

massa mer prat

PS3 är ingen dator och därför har man inte massor av program igång samtidigt, den är helt enkelt inte designad för att användas så. Det har heller ingenting att göra med hur många kärnor du har i maskinen, gammla 1-kärniga datorer kan ha groteskt många program igång samtidigt och dessutom har 360 3 kärnor. Dessa är också riktiga kärnor vilka PS3 bara har 1 av med 7 "SPUer" till.

Konsollers begränsningar finns i minnet, de båda konsollerna har 512MB minne där 360n har delat grafik/internminne och ps3 256 vardera. Maskinerna är i övrigt kapabla att köra alla program du vill att de ska köra men är gjorda för spel.

Fördelen med PS3 är Bluray, öppna standarder(hårddisken t.ex) och trådlöst lan. Värt strax över tusingen om du frågar mig. Men i slutändan väljer man konsoll efter vilka speltitlar man älskar och huruvida man vill betala för en lite bättre onlinetjänst!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
På tal om att installera så förstår jag faktiskt inte varför men måste installera nerladdade demos, på Xboxen är det bara att tuta och köra så fort man laddat klart. Vill Sony spara på bandbredd och kör med komprimerade filer? då tycker man att Microsoft också skulle vilja göra det =/

Trots det extra installationssteget brukar jag ladda ner mina demos på PS3:an då man som silver-medlem på Live brukar få vänta lite innan man får ladda ner de häftigaste grejerna.

Dom har väll ändrat på det nu? Senast jag tankade ett demo så behövde jag inte installera och jag har för mig jag har hört att dom dessutom skulle ändra på det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
PS3 är ingen dator och därför har man inte massor av program igång samtidigt, den är helt enkelt inte designad för att användas så. Det har heller ingenting att göra med hur många kärnor du har i maskinen, gammla 1-kärniga datorer kan ha groteskt många program igång samtidigt och dessutom har 360 3 kärnor. Dessa är också riktiga kärnor vilka PS3 bara har 1 av med 7 "SPUer" till.

Konsollers begränsningar finns i minnet, de båda konsollerna har 512MB minne där 360n har delat grafik/internminne och ps3 256 vardera. Maskinerna är i övrigt kapabla att köra alla program du vill att de ska köra men är gjorda för spel.

Fördelen med PS3 är Bluray, öppna standarder(hårddisken t.ex) och trådlöst lan. Värt strax över tusingen om du frågar mig. Men i slutändan väljer man konsoll efter vilka speltitlar man älskar och huruvida man vill betala för en lite bättre onlinetjänst!

AMEN!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Dom har väll ändrat på det nu? Senast jag tankade ett demo så behövde jag inte installera och jag har för mig jag har hört att dom dessutom skulle ändra på det.

Så länge du aktivt laddar ner det så installeras spelet automatiskt. "Background downloading" innebär dock att du får installera det hela själv senare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga 700-800:- mer på 250gb istället för 120gb varianten?

Har tänkt lägga en beställning i kväll men vet inte vilket som är bäst.

Tycker det låter smartare att köpa 120gb och en extern HD för resten om man behöver utrymmet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Är det värt att lägga 700-800:- mer på 250gb istället för 120gb varianten?

Har tänkt lägga en beställning i kväll men vet inte vilket som är bäst.

Tycker det låter smartare att köpa 120gb och en extern HD för resten om man behöver utrymmet?

Själv har jag aldrig fyllt någon av mina PS3 jag haft, haft både 40GB och 120GB. Folk verkar tro att lite demon och spel saves så är det fullt. Haha liksom har aldrig vart i närhetens ens, tror folk oroar sig för mycket över hårddisken.

Ett tar max 3GB och dessutom tröttar man på demon efter ett par ggr, är man smart slänger man skiten sen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Är det värt att lägga 700-800:- mer på 250gb istället för 120gb varianten?

Har tänkt lägga en beställning i kväll men vet inte vilket som är bäst.

Tycker det låter smartare att köpa 120gb och en extern HD för resten om man behöver utrymmet?

Bara att byta till större HDD när som helst.
sitter en vanlig 2.5".

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Till den som sa att man inte får med trådlösa kontroller till 360:
Man FÅR med en trådlös kontroll när man köper en 360.

Och en sak till, ett headset följer med också, dock inte på PS3

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Däremot kan man inte ladda kontrollerna utan måste byta batteri i dom!

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Beställde ett PS3 med Uncharted och Killzone 2, samt laddstation till dosa och en hdmi-kabel för 3400kr. Väntar fortfarande på att den ska bli skickad (beställde natten till tisdag), men är det någon som har tips på sidor där man kan ha lite bättre koll på spel och releasedatum? Helst enbart PS3. Lite trött att bara kolla på IGN, även om Greg miller är en skön typ :)!

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Nu undrar jag, alla ps3 entusiaster VARFÖR har ps3an 7 (rätt antal...?) kärnor ?
Jag har hela tiden trott att flerkärniga system ska underlätta för flerapplikations användning. ? (multithread)

Ps3 har inte en enda funktion som visar att det ens existerar flera kärnor.
Du kan inte tanka ett spel medans du spelar ett annat.
Du kan inte installera ett spel medans du kollar på film eller spelar ett spel.
Du kan inte pausa en film och lägga den i listen för att spela medans polaren är på toa.

Du kan inte surfa på webben och ha ett spel i bakgrunden .... du kan inte ha 2 program igång whatsoever...

Hårddisken är så långsam att det tar hur lång tid som helst att tanka ner ett demo och installera det

Drömmen jag hade att playstation 3 skulle bli va den enheten utan laddtider, med ett supersnabbt OS där du kunde som i windows arbeta med flera saker samtidigt.. men det är ju bullshit.

Ja justja den har ju en webbläsare... men vänta så fort man ska göra nått på nätet så står det "cache full" ??? ja va bra då va vi fast på aftonbladet och sweclockers ^_^

Det hela går att beskriva med ett ord, nämligen minne. Problemet ligger inte hur processorns kärnor klarar av att köra flera saker samtidigt eller ej. Just den biten klarar det av galant. Det som begränsar användandet är brist på minne, vilket gör att man oftast inte kan göra flera saker samtidigt p.g.a. minnet ska räcka till huvudsyftet (antingen för spel eller film).

Detta är givetvis inte hela sanningen, utan mycket beror även på hur allt är programmerat.

Permalänk
Medlem

Kan man kopiera över filmer till ps3ans hårddisk eller måste man streama dom från sin PC? Antar att mitt wlan är för slött för att streama 1080p.

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

Klarar ps3 spela upp dem native (dvs format som ps3 läser) så går det bra att kopiera över dem

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Om jag öppnar en länk med en bild på i ps3an så visas ju bilden i hela pixlar eller va man ska säga, så man måste scrolla hit och dit för att se hela bilden. Finns det någon inställning som gör att bilden förminskas så hela bilden visas på hela tvn?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joi
Om jag öppnar en länk med en bild på i ps3an så visas ju bilden i hela pixlar eller va man ska säga, så man måste scrolla hit och dit för att se hela bilden. Finns det någon inställning som gör att bilden förminskas så hela bilden visas på hela tvn?

Skulle jag oxå vilja veta!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Uncharted 2 quick look på cirka 20 minuter, innehåller lite spoiler...

http://www.giantbomb.com/quick-look-uncharted-2-among-thieves...

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Beställde ett PS3 med Uncharted och Killzone 2, samt laddstation till dosa och en hdmi-kabel för 3400kr. Väntar fortfarande på att den ska bli skickad (beställde natten till tisdag), men är det någon som har tips på sidor där man kan ha lite bättre koll på spel och releasedatum? Helst enbart PS3. Lite trött att bara kolla på IGN, även om Greg miller är en skön typ ![/B]

vart beställde du ifrån? Amazon eller?

Permalänk
Medlem

Beställde från Simplygames.com. Dock så avbeställde jag idag på förmiddagen, i hopp om att jag kanske kunde få pengarna insatta på eftermiddagen så jag kunde sticka ner på stan och köpa en istället.

Dock hände ingenting, och har sedan dess suttit och försökt fåtag på dem via mail. Förhoppningsvis händer det grejjer imorgon så att man får tillbaka pengarna. Körde genom paypal, men förmodligen var det bara jag som var lite väl optimistisk om hur snabbt och smidigt man kunde få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Att få tebax dina cash kan dröja några dagar, blir ju en del banköverföringar och så innan det kommer till ditt konto.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Från Paypal får du nog räkna med 4-5 dagar för att dom först ska ta emot det, sedan skicka över det igen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ni har nog rätt. Antar att jag är lite för van att bli blåst. Kanske blir lagom att köpa en slim när uncharted 2 kommer. Lite tråkigt att dom är så dåliga på att svara.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
är det någon som har tips på sidor där man kan ha lite bättre koll på spel och releasedatum? Helst enbart PS3. Lite trött att bara kolla på IGN, även om Greg miller är en skön typ :)!

http://www.metacritic.com/games/ps3/

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Finns det något bra bilspel till ps3? Ett där det blir spår efter däcken när man spinner..

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuba
Finns det något bra bilspel till ps3? Ett där det blir spår efter däcken när man spinner..

GRID, 199kr på webhallen. svinbra.

Permalänk
Testpilot

Köpte Uncharted trots mina tveksamheter och måste säga att hittills har det varit riktigt bra med lagom mycket pusslande och skjutande. Snyggt är det med och det känns som att det är en film man spelar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt spel från http://www.mymemory.co.uk? tänkte beställa U2, priset verkar ligga på 415kr levererad, tycker att det är ett bra pris men är den bra....

annars tänkte jag beställa från http://www.simplygames.com 503kr levererad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Köpte Uncharted trots mina tveksamheter och måste säga att hittills har det varit riktigt bra med lagom mycket pusslande och skjutande. Snyggt är det med och det känns som att det är en film man spelar

mm den är riktigt bra, kanske ska jag spela om den...?!?!

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
GRID, 199kr på webhallen. svinbra.

Ok.. Köper det nog hos ps3kungen och sparar både 4 kronor och porto.. Är det någon som har något att säga om NFS Shift? Verkar ju bra, och så finns ju Nordshleife i det spelet.

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuba
Är det någon som har något att säga om NFS Shift? Verkar ju bra, och så finns ju Nordshleife i det spelet.

Jag har det, och GT4 har en bättre version av Nordshleife än shift, men det är när det gäller texturer, telemetrin hos shift är helt ok. Shift skulle behövt mera utvecklingstid, känns som man spelar en beta ibland. Men jag är fan av den banan, och de har lyckats bra med en del andra banor med. Spelade oavbrutet i tre dar, sen tappade spelet allt när man levlat klart. Enda anledningen att jag inte sålt det är att grabben vill ha nått att köra med tills GT5...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter