Funderar på att gå äver till MAC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miracle
Jag antar att du inte har någon större erfarenhet av mac. Som med alla Apple produkter är det helheten du betalar för. Att få köra OS X istället för windows att få en snyggt design på det och sen nu med senaste släppet av produkter så är dem också prisvärda om man jämför med PC. Dock håller jag med om att Mac Pro inte är speciellt prisvärd atm. Hoppas dem ändrar lite på det i Januari då det antagligen kommer en uppdatering på den modellen.

Sen att det finns många som bara köper det för äpplet är en annan sak. Dem är ofta värda pengarna om man vet hur man ska använda dem och köper en modell som passar sitt användnings område.

Nej jag har ingen större erfarenhet av mac. Men vad folk inte inser är att man kan köpa en pc billigare och köra os x på den och få nästan precis samma sak minus äpplet för mindre pengar (ibland).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej jag har ingen större erfarenhet av mac. Men vad folk inte inser är att man kan köpa en pc billigare och köra os x på den och få nästan precis samma sak minus äpplet för mindre pengar (ibland).

Det du inte inser att det inte alls är "nästan precis sama sak minus äpplet". Det har nämnts så otroligt många gånger, man betalar för en helhet! Jeez... Nästa gång du köper bil kan du säkert hitta en ferrarimotor och ett nissan skal så har du nästan samma sak, minus hästen för mindre pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej jag har ingen större erfarenhet av mac. Men vad folk inte inser är att man kan köpa en pc billigare och köra os x på den och få nästan precis samma sak minus äpplet för mindre pengar (ibland).

Nej, du får strula med drivare och datorn blir allmänt seg och konstig.
Det bara fungerar inte som det ska helt enkelt med OsX86.

Jag förstår inte vad ni yrar om med att mac skulle vara så otroligt dyr plattform.

Om jag vill ha en ny laptop och är villig att lägga ut 15k men inte spelar och vill ha en stabil dator med kvalitet som fungerar, på vilket sätt skiljer det sig från en gamer som köper en XPS eller dylikt för 15k?

Gamern betalar för vad han vill ha och jag betalar för vad jag vill ha.

Men ni ser inte mig gå och whina i gaming forumen om att burkarna inte kör Os X och är plastiga och äckliga.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

tycker folk gör fel när dom jämför mac vs pc

dom tänker ju Mac vs Hemmabyggd PC-i-delar

Hemmabyggd-PC-i-delar vinner ju mot Dell, HP och alla dem också, eller hur?
har inte sett en dell med äpple på...

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej jag har ingen större erfarenhet av mac. Men vad folk inte inser är att man kan köpa en pc billigare och köra os x på den och få nästan precis samma sak minus äpplet för mindre pengar (ibland).

Nej, det finns Hackintosh som kan fungera sådär men det brukar alltid bli små strul med något ljuddrivrutiner inte få grafiken att fungera klockrent osv. Du kan tex inte heller ha en pc och köra OS X Virtuellt då apple inte släppt osx för att användas på något annat än mac.

Ur min egen synpunkt har jag en mac laptop så jag är sjukt nöjd med. Och det är många anledningar: osx, designen, batteritiden, men mest av allt är att utav alla jävla pc laptops du kan köpa så finns det inget som slår apples touchpad. Det existerar inte på pc marknaden där det oftast är bara priset som ska pressas och de flesta har någon slags flaskhals. Jag använder min laptop varje dag utan något behöv av mus vilket jag inte tror många pc laptop användare skulle kunna säga det är dem små kvalitets synpunkterna vilket i det stora hela gör att vissa apple produkter är prisvärda om man ser till alternativen. Dock är det väldigt svårt att se detta om man inte använt mac datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miracle
Nej, det finns Hackintosh som kan fungera sådär men det brukar alltid bli små strul med något ljuddrivrutiner inte få grafiken att fungera klockrent osv. Du kan tex inte heller ha en pc och köra OS X Virtuellt då apple inte släppt osx för att användas på något annat än mac.

De allra flesta datordelar är kompatibla med OS X/Hackintosh och med Boot 132 metoden så kan man uppdatera utan problem som på en vanlig Mac. Kör själv ett i7 system på OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
De allra flesta datordelar är kompatibla med OS X/Hackintosh och med Boot 132 metoden så kan man uppdatera utan problem som på en vanlig Mac. Kör själv ett i7 system på OS X

Men inte särskillt framtidssäkert eller hur?
Sen som sagt på VISS hårdvara så fungerar det bra.

Men på min så t.ex. laggar youtube i HD av någon anledning.
Även en massa annat lulllull som jag itne får till riktigt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Men inte särskillt framtidssäkert eller hur?
Sen som sagt på VISS hårdvara så fungerar det bra.

Men på min så t.ex. laggar youtube i HD av någon anledning.
Även en massa annat lulllull som jag itne får till riktigt.

De är visst framtidssäkert, jag har kört mitt system 100% perfekt i både Leopard å Snow Leopard, gäller bara att veta vad man gör men de flesta Apple människor är ju inte direkt så värst händiga då de behövde en guide väldigt nyligen på hur man installerar Windows 7 via Boot Camp/Parallells å VMWare Fusion haha.

Permalänk
Medlem

Om det nu är otillåtet att köra mac på PC varför tjötas det så vilt om det när man inte får diskutera "utvärderingsexemplar" inom andra områden?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
de flesta Apple människor är ju inte direkt så värst händiga då de behövde en guide väldigt nyligen på hur man installerar Windows 7 via Boot Camp/Parallells å VMWare Fusion haha.

Det finns mer och mindre händiga personer i båda lägrena. De flesta macanvändare jag känner, samt jag själv, är geeks som bytt till mac på senare år för att vi velat ha nåt bättre än Windows. Det har inget att göra med att inte vara "händiga", snarare tvärtom.

Jag sticker inte under stol med att en mac är dyrare än en windowsdator med motsvarande antal hästkrafter, men jag ser inte det stora problemet. Folk köper dyra märkesprylar hela tiden - kläder, bilar, möbler, bla bla. Det är helt accepterat och inget som nån ens höjer på ögonbrynet över.

Om man däremot köper en macbook för en femtedel mer än en motsvarande HP skulle ha kostat så stämplas man som en idiot som kastar bort sina pengar på ett lysande äpple.

Själv anser jag att merkostnaden inte är nåt att gnälla över. Jag gillar Apples produkter, och med tanke på att alla som läser den här tråden spenderar en stor del av sin vakna tid framför datorn så ser jag ingen orsak till att inte spara lite till och satsa i en maskin som man faktiskt gillar att använda, istället för att köra "sortera enligt pris" på internetbutiken och ta den billigaste. Det är ju ändå en investering som förhoppningsvis håller i flera år innan den är omodern och måste ersättas.

Om du faktiskt GILLAR att använda packard bells billigaste modell så gärna för mig, det är ju inte JAG som ska ha den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
De är visst framtidssäkert, jag har kört mitt system 100% perfekt i både Leopard å Snow Leopard, gäller bara att veta vad man gör men de flesta Apple människor är ju inte direkt så värst händiga då de behövde en guide väldigt nyligen på hur man installerar Windows 7 via Boot Camp/Parallells å VMWare Fusion haha.

Tror nog de flesta Mac användare är mer händiga än genomsnitts PC användaren. De som kör Mac är oftast de som kört Windows länge och insett hur mycket onödigt strul det är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Håller med Perc. Om man använder sin dator mycket och länge såklart man ska köpa en som man trivs med och inte den som man hittar billigast.
Själv börjar jag gilla Apples produkter..det enda är att jag gillar att kolla film så hade gärna vilja ha Blu-ray på en Mac-dator men får istället spara till en stor HD LED tv med en blu-ray spelare.
Det där med Hackintoch och allt sånt där visst kanske det funkar och så men inte riktigt samma sak som att köra en helt äkta Mac dator men vill man köra OS X kopia gör ni så, själv skulle jag föredra originalet.

Permalänk

Jag har en äldre bärbar Toshiba och en stationär dator där komponenterna börjar bli några år. Den bärbara har inte så mycket minne och är ordentligt seg, och den stationära börjar självdö också känner jag ibland.

Funderar på att köpa en Macdator istället, vore spännande med ett nytt system. Använder inte min nuvarande bärbara speciellt ofta, men har den ibland kopplad till TV:n för att kolla nedladdad film eller på soffbordet.

Om jag köper nya MacBook eller MacBook Pro, är den funkis att ha igång större delen av dygnet kopplad till en extern skärm, precis som en stationär alltså? Eller gör iMac eller Mac Mini ett bättre jobb som stationär dator? Vilken extern skärm funkar bra till Mac-datorer? Vill helst inte lägga mycket pengar på en Mac Cinema-skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi2
Jag har en äldre bärbar Toshiba och en stationär dator där komponenterna börjar bli några år. Den bärbara har inte så mycket minne och är ordentligt seg, och den stationära börjar självdö också känner jag ibland.

Funderar på att köpa en Macdator istället, vore spännande med ett nytt system. Använder inte min nuvarande bärbara speciellt ofta, men har den ibland kopplad till TV:n för att kolla nedladdad film eller på soffbordet.

Om jag köper nya MacBook eller MacBook Pro, är den funkis att ha igång större delen av dygnet kopplad till en extern skärm, precis som en stationär alltså? Eller gör iMac eller Mac Mini ett bättre jobb som stationär dator? Vilken extern skärm funkar bra till Mac-datorer? Vill helst inte lägga mycket pengar på en Mac Cinema-skärm

Jag och många med mig använder sin Macbook/Macbook Pro som en "desktop replacement", och det fungerar utmärkt. Stänger aldrig av min Macbook och den har varit igång i nästan 3 månader nu utan minsta problem.

iMac och Mac Mini är inga dåliga maskiner, men du tappar ju flexibiliteten; ibland är det skönt att kunna ta med datorn till soffan, kompisen eller resan.

Angående skärmar så fungerar alla skärmar med DVI/HDMI/Displayport och/eller VGA, dvs alla skärmar som idag finns på marknaden.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilka 5-7 pc prestandamonster jag bygger varje månad för priset av en enda anständig mac.. för en stationär mac med lite smått och gott kostar skjortan och många bättre komponenter går inte ens att använda i en mac.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Men inte särskillt framtidssäkert eller hur?
Sen som sagt på VISS hårdvara så fungerar det bra.

Men på min så t.ex. laggar youtube i HD av någon anledning.
Även en massa annat lulllull som jag itne får till riktigt.

alla mina funkar perfekt det handlar bara om att veta vad man gör och ha rätt Hårdvara och tålamod

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
alla mina funkar perfekt det handlar bara om att veta vad man gör och ha rätt Hårdvara och tålamod

Precis, men jag vill inte behöva bry mig om datorn.
Den ska bara fungera, punkt.

Då är mac för mig.

Hela tanken med OsX86 är ju just att man ska kunna prova på Os X innan man skaffar mac, vilket det fungerar helt ypperligt till.

Jag har kört OsX86 snart ett år och ska snart byta till en MBP när ekonomin tillåter.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Precis, men jag vill inte behöva bry mig om datorn.
Den ska bara fungera, punkt.

Då är mac för mig.

Hela tanken med OsX86 är ju just att man ska kunna prova på Os X innan man skaffar mac, vilket det fungerar helt ypperligt till.

Jag har kört OsX86 snart ett år och ska snart byta till en MBP när ekonomin tillåter.

Japp låter exakt som mina planer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Flera i denna tråd har förmodligen inte ägt en egen mac, eget pc-bygge, OSX86-burk och en "dell".
Jag har alla kategorier, Och jag kan bara stämma in med att OSX86 är rent skräp om man jämför det men att köpa en Mac från Apple.
En Mac dator packas upp ur en otroligt trevlig kartong och startas med ett knapptryck, För att sedan bara fungera. Personligen kan jag dock inte motivera inköpspriset på en appledator, Men det beror givetvis på prioriteringar, Jag har två bilar, fin tv/hembio/ps3 etc istället.