Funderar på att gå äver till MAC

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå äver till MAC

Som rubriken säger funderar jag att gå över till aluminium sidan.
Men kollade priserna på Apple...och dom är väldigt höga.
Varför är det så dyrt med Mac datorerna? Då menar jag Mac book pro som jag tänker på.
Har idag en acer med nästan likadan specc som en Mac book pro som är värd typ 6-7 tusen. Men en Mac book pro börjar på minst 15-16 tusen
Varför så dyr?

Sen skulle det vara riktigt gott att ni som Mac och Macbook pro användare talar om fördelarna med en MAC, förutom säkerheten då

Permalänk
Medlem

Re: Funderar på att gå äver till MAC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhara
Som rubriken säger funderar jag att gå över till aluminium sidan.
Men kollade priserna på Apple...och dom är väldigt höga.
Varför är det så dyrt med Mac datorerna? Då menar jag Mac book pro som jag tänker på.
Har idag en acer med nästan likadan specc som en Mac book pro som är värd typ 6-7 tusen. Men en Mac book pro börjar på minst 15-16 tusen
Varför så dyr?

Sen skulle det vara riktigt gott att ni som Mac och Macbook pro användare talar om fördelarna med en MAC, förutom säkerheten då

Apple är märkeprodukter, annars så är det en pc förklädd i ett skal med ett äpple på.
Det är bättre att sätta ihop en dator/köpa en laptop för 15 000 spänn och få rejäl prestanda än att köpa en medelbra dator för samma pris bara för att det har ett äpple på sig.

Permalänk
Medlem

Det känns som om man betalar 30-40% för bara märket på en Mac nästan, är själv inget fan av deras stationära då de inte går å skruva med alls och de få uppgraderingar som finns är svindyra, gillar däremot deras bärbara väldigt mycket men lite väl mycket pengar känns det som. Har själv haft en MacBook 13" Unibody den allra sista modellen innan de blev MacBook Pro för ett bra tag sen men var sugen på att spela lite igen så hade inte så mycket val tyvärr då MacBook Pro med GeForce 9600M GT som är under mina kriterier för spelprestanda kostar 15-16 tusen som sagt när man kan få en jäkligt fin stationär för samma peng.

Går förövrigt köra OS X på PC, bara att kolla på www.insanelymac.com

Permalänk

Du betalar väldigt mycket för äpplet och OS X. OS X är jävligt smidigt om du inte tycker om att pyssla med saker och ting, "it just works" så länge du inte använder udda prylar som USB-tvmottagare. Att man betalar för kvalité tvivlar jag starkt på - min MacBook (vit) var felkonstruerad så den slog sönder chassit... Min Dell (som kostade mindre) har betydligt högre kvalitetskänsla.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt begripigt det där varför man vill betala dubbelt så mycket bara
för det är en äpple på en maskin
Visst är dom snygga men är ju inte bara snygghet man man kanske ska gå efter, mina PC också "just works" alla 4

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Även om jag skulle vilja köra win7 (hmmm..) så är det inte många bärbara som slår min mbp13" på fingrarna när det kommer till kombon av prestanda+storlek+batteri. Utseendet är ju en smaksak, så låter det vara osagt.

Men visa gärna en lika tunn och lätt dator med samma prestanda och batteri. För under 11.000.

Lägg på OS X så ser jag inte vad det är som gör en Mac dyr?

Det här återkommande "Jag kan inte förstå varför folk betalar dubbla priser bara för att datorn har ett äpple på sig"-argumentet är ju bara skrattretande. En försök att provocera som tyvärr allt för ofta folk nappar på.

Permalänk
Medlem

Macbook pro/air är kvalitets datorer, det går inte att säga någonting annat. Sen om kvalitén är värd priset kan egentligen bara du själv svara på.

Personligen betalar jag hellre några tusen extra för dom funktionerna som apple erbjuder. Bara pekplattan är för mig näst intill ovärderlig! Skärmen likaså.

Sen är det i min mening lite orättvist att jämföra billigaste pc datorerna med liknande prestanda mot en mac, det du ska jämföra är premium pc datorer, där du har bättre skärmar och bättre chassin. Då blir prisskillnaden avsevärt mindre! men som sagt, det beror på vad du prioriterar... är det ok med en dator som du inte kan använda utomhus för skärmen är för dålig och den knakar när du lyfter den så är mac inget för dig

Edit: Batteritiden höll jag på att glömma... billiga pc datorer kommer med lika dåliga batterier som skärmar... det gör inte macbooks eller premium pc datorer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför man betalar några tusenlappar mer för att få en mac?

*OSX(behöver inte tillägga nåt där tycker jag)
*Stabilare
*Snyggare(min åsikt iaf)
*Mer gedigna(aluminium mot plast, går ens o jämföra?)
*ang köra osx på en vanlig pc skulle jag inte rekomendera om du inte gillar att koda själv och fixa alla uppdateringar och buggfixar själv.
* man köper inte en mac för att spela på huvudsakligen, om du dock vill det funkar det UTMÄRKT att köra Windows på mac dock inte vice versa.
* längre batteritid(bärbara), vem kan hitta en "pc" med 9600 gt med 7 timmars batteritid?
*Mac-endast program-logic, aparture,final cut studio, iwork m.m
* Sen kan jag hålla med om att man betalar en del för märket, men det är det som är lite grejen. Varför köper folk en ferarri när de kan köpa en volvo och stoppa i en större motor så att den gå lika bra på pappret, men i verkligheten känns ju ferrarin grymt mycket skönare och det är ju såklart skrytfaktor att ha ferrarin.

Detta är bara mina argument men det finns säkert flera, men då kommer vi tillbaka vad DU vill ha? Vill du betala några tusenlappar till för att få lite extra kvalitet och om datorn i sig tilltalar dig? Om du bara ska spela
på datorn kanske inte en mac är för dig? Jag vet i alla fall att en mac är den perfekt datorn för mig!

Hur som helst, gå in på apple.se och kolla runt. Vem vet, du kanske blir lika förälskad som jag är!

//Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Min acer 5930g vs macbook pro 15tum

2ghz - 2.53
3gig - 4gig
250gig hdd - 250gig hdd
1280x800 - 1440 x 900
GeForce 9600mGT- GeForce 9400M

Acer 8000:- i mars - Macbook pro 18.000:- just nu (exkl stud.rabatt)

= Dyr äpple

Men man får väl en säker o snabb dator o kanske aluminium chassit sänker värmen lite?

Den dator jag vil lha ska va snabb, säker (orka me brandväggar o virusprogram), bra kvalitet och det skall gå o göra vad som helst med datorn...no limits
Sen att sitta hela dagarna framför en skönhet är inte fel.

Permalänk
Medlem

Såna här trådar finns det i mängder och massor.

Den där acern för 8000kr kommer knappast ens i närheten av en macbook pro när vi börjar snacka känsla, utförande och detaljkvalitet. När du använder en mac börjar du plötsligt begripa varför dom kostar som dom gör. Det är en förbannat fin dator att jobba med helt enkelt.

Lite betalar du nog för att få ett äpple på din dator, telefon eller mp3spelare men jag tycker inte det är nåt att orda om för en pryl man ska använda flera timmar om dagen flera år i sträck. Jag gillar mina appleprodukter, och som det ser ut idag kommer jag att fortsätta köpa dem. Dom fungerar som jag vill att dom ska fungera, känns som jag vill att dom ska kännas osv och då får det gärna kosta lite. Dom är inte perfekta, men vilken dator är det?

Skulle t.ex gärna se att Apple kom ut med en macbook som var lite mer som en thinkpad, samt en "mac midi" som hade mer prestanda än en mini men utan att kosta som en mac pro men det lär ju aldrig hända.

Apple kör hårt på "slutna produkter" och det har säkert delvis att göra med att dom vill kunna säkra en viss kvalité. iPhone kan inte köra tredjepartsmjukvara hur som helst, utan apple vill hålla en viss kvalitet på det som släpps. Tyvärr bedriver dom ju censur också, men det tänker jag inte börja spy galla över här. En överväldigande majoritet av de appledatorer som säljs går inte att modifiera nämnvärt vilket gör att Apple har färre hårdvarukombinationer att ta hänsyn till när dom gör sitt OS.

Permalänk

Jag jämförde min MacBook Pro 13" mot kompisens Vaio (och det får väl anses vara grädden av bärbara på "PC"-sidan?). Hans skärm blöder som en stucken get, min visar jämn ljusstyrka rakt igenom!

Det är vissa kvalitetsdetaljer, eller detaljer i helhet som gör att det blir mer värt.

Exempelvis att laddaren är designad och har utbytbar sladd/stickpropp så man slipper 3 meter sladd på skrivbordet! Jag har stickproppen i dosan hemma och så har jag alltid sladden i väskan så jag har ström oavsett vart jag befinner mig!

Multitouch!

fn-knappen sitter dock helt malplacerad.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhara
Min acer 5930g vs macbook pro 15tum

2ghz - 2.53
3gig - 4gig
250gig hdd - 250gig hdd
1280x800 - 1440 x 900
GeForce 9600mGT- GeForce 9400M

Acer 8000:- i mars - Macbook pro 18.000:- just nu (exkl stud.rabatt)

= Dyr äpple

Men man får väl en säker o snabb dator o kanske aluminium chassit sänker värmen lite?

Den dator jag vil lha ska va snabb, säker (orka me brandväggar o virusprogram), bra kvalitet och det skall gå o göra vad som helst med datorn...no limits
Sen att sitta hela dagarna framför en skönhet är inte fel.

Om du skaffar en MacBook Pro för 18.000 kr har den ju Geforce 9600 kort, är den billigaste 15" som har 9400.

Sen så får den Acer ut vad? En review sa 2 timmar och 45 minuters surfande, MacBook Pro klarar över 7 timmar. Så batteritiden är över 3 ggr så lång, och priset är inte 3 ggr så högt

Så bara rent specifikationsmässigt är den ju mycket bättre Design och så är subjektivt, desamma kvalité. Men ännu har jag inte sett en PC som har samma specifikationer som kommer i närheten av batteritiden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Asså jag vill bara säga om du bara spela spel på datorn och bara bryr dig om specc så kan du välja nån PC men om du tycker om att göra allt möjligt roligt som göra filmer kanske göra en hemsida och vill ha en snygg och enkel dator ska du välja Mac som du kan självklart också spela spel på.
Jag håller med Mrtazz punkter och bara dom tycker jag det är värt att köpa en mac.
Sen om du ska ha en laptop ska man väl ha en med lång batteritid som alla macar har.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med nuvarande macbooks är ju att du inte kan byta batteri, men när bytte du batteri i din laptop senast? Fördelen med inbyggt batteri är att du slipper slösa plats på låsmekanismer och sånt.

När batteriet kroknar om ett par år är det bara att ta bort botten av datorn och byta själv. Det lär inte vara krångligare än att byta hårddisken eller nåt förutom att du, om jag minns rätt, behöver en specialskruvmejsel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Nackdelen med nuvarande macbooks är ju att du inte kan byta batteri, men när bytte du batteri i din laptop senast? Fördelen med inbyggt batteri är att du slipper slösa plats på låsmekanismer och sånt.

När batteriet kroknar om ett par år är det bara att ta bort botten av datorn och byta själv. Det lär inte vara krångligare än att byta hårddisken eller nåt förutom att du, om jag minns rätt, behöver en specialskruvmejsel.

Jag minns inte senast jag ägde en laptop tillräckligt länge för att batteriet skulle säcka ihop

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Massor med fördelar de tackar vi för
Dom fördelarna ni har valt att dela med er lägger man naturligtvis pengar på.
Hittade en kort recention på:
http://www.youtube.com/watch?v=jAnjqy80t0A&translated=1
F'n man blir lite sugen
Segt att han köpte den dyraste macbook pro 15tum för 2000$ i USA (14000 SEK) här i Sverige kostar den väl edit 25 000:- haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
...är själv inget fan av deras stationära då de inte går å skruva med alls

Har du ens sett en Mac Pro?

Permalänk
Medlem

Ännu en fin video http://www.youtube.com/watch?v=ZE6fBuRJekM&translated=1

Men...hur är det med värme?
Ser inga "luft hål" någonstans...under min laptop som exempel har ja massor me lufthål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har du ens sett en Mac Pro?

Mac Pro är dock utom räckvidd för normala människor.

Jag antar att han menade Mini och iMac. Jag vågar inte ens tänka på den dag hårddisken dör i morsans iMac Black Bezel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhara
Ännu en fin video http://www.youtube.com/watch?v=ZE6fBuRJekM&translated=1

Men...hur är det med värme?
Ser inga "luft hål" någonstans...under min laptop som exempel har ja massor me lufthål.

Dom finns nog, men snyggt undangömda bakom/under gångjärnet så det blåser ner bakom datorn.

Min macbook unibody är knäpptyst när den idlar (eller den var, tills jag satte i 7200-varvsdisk) men när man belastar den drar den givetvis igång och börjar susa. Pro är ju snäppet kraftigare så jag vet inte hur det är med fläktljudet på den, men jag utgår från samma dvs att den är tyst tills du gör nåt krävande på den.

Den blir säkert varm också, det är sånt som händer med en tunn prestandalaptop. Den blir dock inte FÖR varm - du behöver aldrig vara orolig för att den ska ta skada eller bli instabil pga värmen.

Permalänk
Medlem

Jag vill hemskt gärna gå över till Mac OS X. Jag väntar nu på att nya iMac ska komma. Jag vill så gärna kunna köpa den med antiglare så jag slipper glossy. Jag vet att man kan välja anti på MBP 15 och 17" men det är för dyra för mig och sen är jag mer sugen på en stationär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har du ens sett en Mac Pro?

Kom tillbaks ditt troll när man har lite valmöjligheter på moderkort, processorer, Blu-ray etc på AppleStore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
Kom tillbaks ditt troll när man har lite valmöjligheter på moderkort, processorer, Blu-ray etc på AppleStore.

Bara för att saker och ting inte finns på Apple Store betyder inte det att de inte stöds.

Edit: Roligare film: http://www.youtube.com/watch?v=XtaeM1T4ZRg. Har aldrig fått chansen att leka med en Mac Pro, men verkar bra mycket trevligare att skruva i än vissa PC:s jag lekt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Jag vill hemskt gärna gå över till Mac OS X. Jag väntar nu på att nya iMac ska komma. Jag vill så gärna kunna köpa den med antiglare så jag slipper glossy. Jag vet att man kan välja anti på MBP 15 och 17" men det är för dyra för mig och sen är jag mer sugen på en stationär.

Ingen anledning till oro. En glossy skärm är inte alls så jobbig som många verkar tycka. Har aldrig haft problem med min iMac så länge jag inte lyckats placera den så solljus träffar skärmen direkt (men å andra sidan har solljus inte fungerat mot matta skärmar heller, inte för mig iaf).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
Kom tillbaks ditt troll när man har lite valmöjligheter på moderkort, processorer, Blu-ray etc på AppleStore.

Apple säljer inte lösa delar, dom säljer färdigtillverkade datorer med mjukvara som är gjord för att lira med en specifik hårdvara. Vill du tvunget bygga din dator själv är det bara att springa till dustinhome eller nåt istället och köpa delar. Det du föreslår vore lika meningslöst som om Nokia skulle börja erbjuda alternativa moderkort för N97.

Vad det är som dröjer med bluray vet jag inte. Lite skämmande även om jag själv inte bryr mig särskilt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju ha att göra med att de gäna vill vänja folk att köpa HD-Film via iTunes först.

Men själv tror jag nog mest på att det helt enkelt inte finns efterfrågan nog, folk är nog lika nöjda utan bluray.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag upplever min Macbook Pro 13" som knäpptyst jämt, vilket är rätt najs.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Bara för att saker och ting inte finns på Apple Store betyder inte det att de inte stöds.

Edit: Roligare film: http://www.youtube.com/watch?v=XtaeM1T4ZRg. Har aldrig fått chansen att leka med en Mac Pro, men verkar bra mycket trevligare att skruva i än vissa PC:s jag lekt med.

Ingen anledning till oro. En glossy skärm är inte alls så jobbig som många verkar tycka. Har aldrig haft problem med min iMac så länge jag inte lyckats placera den så solljus träffar skärmen direkt (men å andra sidan har solljus inte fungerat mot matta skärmar heller, inte för mig iaf).

Jag är ganska känslig för sånt. Om man kunde gärna att betala nån tusenlapp mer för att få anti så hade jag gjort det. Vadå inte fungerat mot mattaskärmar heller? Lite mindre reflektioner får man väl? Tycket det är hemskt jobbigt om man skulle se en skräckfilm eller film i huvudtaget så ser man sig själv i skärmen.

topic det verkar gå att spela blueray på Mac dom säljer ju en blueray spelare på applestore:

http://store.apple.com/se/product/TV688ZM/A?mco=MTI3ODMxOTk

Jag undrar varför skulle dom sälja den om den inte skulle funka? Sen med blueray så är det inte så viktigt om Mac stödjer det eller inte. Ska man kolla på blueray så ska man göra det med en 40" + HD tv och inte på nån dator.
Nåt jag mer skulle vilja komma till det nya Macs utom altiglareval så är det eSata , nya firewire och USB 3.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred Tycket det är hemskt jobbigt om man skulle se en skräckfilm eller film i huvudtaget så ser man sig själv i skärmen.[/B]

Ja, som om filmen inte vore läskig nog?

Men för att vara seriös så finns det "anti-glare film" att köpa. Kan inte kosta många tusenlappar. Jag kan tänka mig att det rör sig om ett decimaltal under ett.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja, som om filmen inte vore läskig nog?

Men för att vara seriös så finns det "anti-glare film" att köpa. Kan inte kosta många tusenlappar. Jag kan tänka mig att det rör sig om ett decimaltal under ett.

haha mkt lustig..men tycker det är skitjobbigt om man använder datorn, ser film och så ser man sig själv hela tiden. Såg att det verkade finnas såna filmskydd som man sätter fast på skärmen men är rädd att få massa bubblor som knappt går att få bort sen är det bättre om man får välja det direkt matt av apple så man kan använda datorn direkt.

Permalänk
Medlem

Är detta nåt tro?
http://store.apple.com/se/product/TV183LL/A?mco=MTIxMzU4NTA

(note to self: cmd+v för helvete, hur svårt kan det vara. )

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig haft problem med reflektioner när jag sett på film. Och när man ser skräckfilm ska det ju ändå vara mörkt i rummet, då blir det ju inga reflektioner alls.

Men iaf, försökte inte säga att glossy > matt. Det kan vara så för mig, men en del föredrar helt enkelt matta skärmar. Ville bara säga att det inte är så farligt som man kan tro.

Visa signatur