Datorbygge åt syrran - kommentarer och feedback

Permalänk

Datorbygge åt syrran - kommentarer och feedback

Hej

Ska bygga ihop en dator åt syrran och önskar lite inputs.
Vill mest kolla om det är något som kan tänkas krocka och att jag inte gör någon dundertabbe.

Dator ska användas för SIMS, surf, msn och office.
Att datorn klarar allt det där idag behöver vi inte bråka om. Frågan är dock hur läget är om tre år då kanske Sims 5 kommer?

Ev. Problem med drivrutiner?
...Problem att spela spel?
Risk för att något inte funkar på 64bit windows?

Processor
INTEL CORE 2 DUO E7400 2.8GHZ 3MB 1066MHZ S-775

Moderkort
ASUS P5QL PRO P43 775 ATX
-> Dustin

Chassi & PS
ANTEC 300 ATX BLACK
CORSAIR VX 450W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

Minne
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)

Grafikkort
SAPPHIRE RADEON HD4550 512MB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
Passiv kylning.

Operativsystem
Windows 7 Home Prem 64bit

Hårddisk
Sata 500gb. Inga konstigheter

DVD-spelare/brännare
Billigaste saken som snurrar från samsung.

Går loss på 6000kr.

Tacksam för någon minut av er tid

Permalänk
Inaktiv

Du kan köpa en dator för 3000:- som klarar dessa krav.

typ

Permalänk
Medlem

jag hade nog satsat på ett HD 4850 eller ett 4770, eller nåt annat runt 900-1200 kr klassen när detr gäller grafikkortet,

Permalänk

[b]PsychedelicZ.
Ja. Det vet jag också. För 3000 får man en dator klarar dessa krav idag. Men den ska gärna göra det ett tag framöver också.

Vallittu
Hade jag också gärna gjort. Problemet är väl att nuvarande kostnadsbild utgör lite av en smärtgräns.

Ytterligare kommentarer?
Problem med stödet för 64bit? Spel/program riskerar att krångla? Drivrutiner som inte finns?

Permalänk
Medlem

En gammal tvåkärnig processor på en utdöd plattform med gamla DDR2-minnen och ett grafikkort som är dåligt redan idag var väl allt annat än framtidssäkert (som nämndes), även om det bara är Sims som ska spelas.

Permalänk
Hedersmedlem

verkar som du är ute efter ett ganska ljudlöst alternativ? varför inte köra på en amd, en bra processorkylare och kanske ati hd4670 go green (eller vad det heter som är passivt) och sedan byta grafikkort när det krävs?

har dålig koll på amd för tillfället så de rekommendationerna lämnar jag med glädje över till andra. en i5 burk kan jag dock plocka ihop:

måste vara trötter, glömde ju det viktigaste; agget! släng in ett vx450 så kommer du upp mot 7000kr... kanske hitta billigare processorkylare eller go amd.

Permalänk

Av någon okänd anledning är jag lite AMD-fientlig, iaf när de gäller processor.

Vinner man mycket på att byta ut C2D 2,8 -> C2Quad 2,5?

Grafikkortet såg dock inte illa ut. Skulle dock vilja ha passiv kylning pga ljudnivån, vilket dock begränsar valmöjligheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
verkar som du är ute efter ett ganska ljudlöst alternativ? varför inte köra på en amd, en bra processorkylare och kanske ati hd4670 go green (eller vad det heter som är passivt) och sedan byta grafikkort när det krävs?

har dålig koll på amd för tillfället så de rekommendationerna lämnar jag med glädje över till andra. en i5 burk kan jag dock plocka ihop:
http://pici.se/pictures/dAtgEGmFI.jpg

måste vara trötter, glömde ju det viktigaste; agget! släng in ett vx450 så kommer du upp mot 7000kr... kanske hitta billigare processorkylare eller go amd.

Såvida hon inte kommer överklocka räcker ju standardkylaren, då har vi 700:- till att lägga på ett vassare grafikkort? Ett GTX260 skulle jag valt och och skippat extrakylaren, det är ju en ren överklockskylare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

hehe inte nog med att jag glömde agg, glömde hdd också, så släng på en femhundring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
hehe inte nog med att jag glömde agg, glömde hdd också, så släng på en femhundring.

Vilken eller vilka hårdiskar och nätaggregat får man för 500?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vilken eller vilka hårdiskar och nätaggregat får man för 500?

Nätagg: Corsair VX450 : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314

HDD: En uppsjö, men samsung F1 (numera finns F3 som jag inte vet något om) eller western digital caviar green är omtyckta modeller (själv kör jag wd 11 gånger av 10). : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=330494
, t.ex.

edit: tysta HDDs, tyst nätagg upp till 300W