Spillde whiskey-cola drink på MBP...

Permalänk

Spillde whiskey-cola drink på MBP...

Lyckades klantigt nog välta ut ett fullt glas Whiskey-cola i närheten utav min <3månader gamla Macbook Pro... Första instinkten var naturligtvis att stänga av, flytta datorn och torka av den. Hade inte verktyg för att ta ut batteri och dylikt utan lät den stå över natten efter att jag grundligt torkat av den. Har för mig att det inte kom några större mängder utan mest att det var skvätt som föll på datorn.
Då jag nästkommande dag satte igång datorn fungerade den felfritt som jag kan uppfatta det, DOCK är volymknapparna, utmattartangenten och även ´-tangenten "sega" troligen av socker som är kvar under.

Vad är era förslag på åtgärd? Ska lossa tangenterna och göra rent under och hoppas att detta är det enda? Ska jag lämna in den för inspektionen eller dylikt? Läste nämligen att om det kommit in något inne i datorn att detta kan rosta sönder och förstöra komponenter gradvis... Ska anmäla till försökringsbolag?

Snälla hjälp.

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Re: Spillde whiskey-cola drink på MBP...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Lyckades klantigt nog välta ut ett fullt glas Whiskey-cola i närheten utav min <3månader gamla Macbook Pro... Första instinkten var naturligtvis att stänga av, flytta datorn och torka av den. Hade inte verktyg för att ta ut batteri och dylikt utan lät den stå över natten efter att jag grundligt torkat av den. Har för mig att det inte kom några större mängder utan mest att det var skvätt som föll på datorn.
Då jag nästkommande dag satte igång datorn fungerade den felfritt som jag kan uppfatta det, DOCK är volymknapparna, utmattartangenten och även ´-tangenten "sega" troligen av socker som är kvar under.

Vad är era förslag på åtgärd? Ska lossa tangenterna och göra rent under och hoppas att detta är det enda? Ska jag lämna in den för inspektionen eller dylikt? Läste nämligen att om det kommit in något inne i datorn att detta kan rosta sönder och förstöra komponenter gradvis... Ska anmäla till försökringsbolag?

Snälla hjälp.

Jag skulle utnyttja försäkringen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tråkigt!

Njea rosta är väl tveksamt att det gör, men till att börja med bör du ju göra som du sa, lossa tangenterna och gör rent. Om du behöver smörja upp kan du använda 5-56/Elektronikspray eller dylikt då detta även är vätskedrivande.

Vad kostade datorn? Om du anmäler till ditt försäkringsbolag lär du ha en självrisk på minimum 1200 kr. Varierar på bolag...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Anmäler du inte nu till försäkringsbolaget kan det bli svårt att få ut pengar sen, om datorn går sönder om ett halvår pga denna händelse.
Precis som med försäkrade kroppsdelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Tråkigt!

Njea rosta är väl tveksamt att det gör, men till att börja med bör du ju göra som du sa, lossa tangenterna och gör rent. Om du behöver smörja upp kan du använda 5-56/Elektronikspray eller dylikt då detta även är vätskedrivande.

Vad kostade datorn? Om du anmäler till ditt försäkringsbolag lär du ha en självrisk på minimum 1200 kr. Varierar på bolag...

Betalade 11 275:- för datorn efter avdragen studentrabatt. Tänkte gå till Macbutiken här i utlandet där jag studerar för tillfället och se vad de säger. Finns det något diagnosteringsverktyg för att testa batteri, komponenter etc. och se att allt fungerar som det ska?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Betalade 11 275:- för datorn efter avdragen studentrabatt. Tänkte gå till Macbutiken här i utlandet där jag studerar för tillfället och se vad de säger. Finns det något diagnosteringsverktyg för att testa batteri, komponenter etc. och se att allt fungerar som det ska?

Har det kommit vätska på kretskort osv är det stor risk att de tar skada med tiden, rost/oxidation osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vet inte om det är inbillning eller inte men verkar som batteriförmågan blivit sämre? Har jag igång Skype och Safari ligger batterilängden på ca 5h full laddning. (Har totalt 40 laddningscykler). Vad är normalt? Känns som den legat på 7h innan....

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Dricker du whisky med cola så förtjänar du fan ingen Mac!

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Dricker du whisky med cola så förtjänar du fan ingen Mac!

Onödig kommentar.

Du kan ju titta på youtube efter instruktioner hur man öppnar knapparna så kan du se vad som är under och tvätta etc.

Hur man monterar tillbaka knapparna

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Dricker du whisky med cola så förtjänar du fan ingen Mac!

Second that!

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Second that!

Third that!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Third that!

Fourthed that, nödvändigt att skriva att du drack just whiskey och cola? SkrytarN

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Vet inte om det är inbillning eller inte men verkar som batteriförmågan blivit sämre? Har jag igång Skype och Safari ligger batterilängden på ca 5h full laddning. (Har totalt 40 laddningscykler). Vad är normalt? Känns som den legat på 7h innan....

Det är nog inbillning tror jag. Jag har aldrig fått ut så mycket som 7 timmar ur mitt batteri, inte om jag samtidigt ska göra något! (Har dock ej kalibrerat batteriet).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Second that!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Third that!

Nästa gång ni lämnar land, se till att ha alla indianerna i kanoten!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmen16
Fourthed that, nödvändigt att skriva att du drack just whiskey och cola? SkrytarN

Skrev det mest för att klargör vad det var för fluider och vilken påverkan dessa med deras egenskaper kan ha på Macbooken och elektroniken.

Iallafall var jag nere på lokala Istore här i stan och hade med mig datorn, tjejen i kassan var väldigt hjälpsam och rengjorde under de knappar som var klibbiga. Helt GRATIS, kontra de appleservice killarna som pronto menade att jag måste lämna in den och byta för att i slutändan punga upp stora summor. Hon tyckte heller inte det verkade så allvarligt så bara hoppas på det bästa att det inte åkt ner något mellan tangenterna som påverkar skadligt i form av oxidation/rost. Alla backlightknappar fungerar iaf och det borde väl åtminstone båda lite gott?
Batteritiden fungerar som vanligt, nog bara jag som var nojig och sur på mig själv. Knapparna fungerar igen så gott som nytt! Bara hoppas på det bästa och ingen mer jävla cola, bara whiskey vid datorn framöver...

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Hej Backdoor

Jag har faktiskt varit med om något rätt så snarligt till din situtation. Skilnaden var att de var att jag hade en stationär dator (som råkade vara öppet) samt att jag tappade en annan typ av alkohol i datorn. (i helt nykteter tillstånd kan tilläggas). Jag råkade tappa en ölburk i lådan som fick ett hål i sidan och låg i datorn och sprutade som en fontän. Min dator var dessutom på när detta hände... men den dog genast... när de hela torkat vägrade den fortfarande att starta. Eftersom min dator inte startade alls hade jag inget att förlora... testade att skölja av all elektronik i varmt vatten under kranen, sen fick den torka... och efter de funkade den alldeles utmärkt till datorn fick gå i ålderspension. Kan tillägga att de vatten jag använde var väldigt mjukt vatten (dvs inte fullt med kalk). Kan tänka mig att de inte är lika lämpligt att använda ett kalkrikt vatten.

Svårt läge för dig att angöra vad som är bäst att göra... Men jag tror inte de är så farligt att skölja av elektroniken. (när vattnet dunstat bort så borde inget vara kvar, alltså ofarligt) Så länge den får ordentlig tid att torka och att vattnet inne innehåller massa kalk som ger avlagringar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

varför.... varför..... samlades alla med riktigt konstiga råd i denna tråden ?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är mitt råd konstigt? Funkade för mig att tvätta av komponenterna... så varför inte? Sen är de inte självklart att de är värt den risken för honom eftersom hans dator faktiskt fungerar. Men de måste han avgöra själv vad som är bäst. Jag har inte sett datorn eller olyckan så svårt att ha någon åsikt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Hej Backdoor

Jag har faktiskt varit med om något rätt så snarligt till din situtation. Skilnaden var att de var att jag hade en stationär dator (som råkade vara öppet) samt att jag tappade en annan typ av alkohol i datorn. (i helt nykteter tillstånd kan tilläggas). Jag råkade tappa en ölburk i lådan som fick ett hål i sidan och låg i datorn och sprutade som en fontän. Min dator var dessutom på när detta hände... men den dog genast... när de hela torkat vägrade den fortfarande att starta. Eftersom min dator inte startade alls hade jag inget att förlora... testade att skölja av all elektronik i varmt vatten under kranen, sen fick den torka... och efter de funkade den alldeles utmärkt till datorn fick gå i ålderspension. Kan tillägga att de vatten jag använde var väldigt mjukt vatten (dvs inte fullt med kalk). Kan tänka mig att de inte är lika lämpligt att använda ett kalkrikt vatten.

Svårt läge för dig att angöra vad som är bäst att göra... Men jag tror inte de är så farligt att skölja av elektroniken. (när vattnet dunstat bort så borde inget vara kvar, alltså ofarligt) Så länge den får ordentlig tid att torka och att vattnet inne innehåller massa kalk som ger avlagringar.

haha riktigt roligt Ännu roligare att det verkligen fungerar, är nog inget att rekommendera dock

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
På vilket sätt är mitt råd konstigt? Funkade för mig att tvätta av komponenterna... så varför inte? Sen är de inte självklart att de är värt den risken för honom eftersom hans dator faktiskt fungerar. Men de måste han avgöra själv vad som är bäst. Jag har inte sett datorn eller olyckan så svårt att ha någon åsikt.

Varför? För det är idiotiskt att skölja komponenterna i kranen. Du behöver självklart destillerat vatten. Vatten från kranen gör skadan värre, att din fungerar beror nog endast på att du plockade isär den och lät den torka ordentligt.

Summering: Skall man skölja elektronik, använd destillerat vatten!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset anmäl till ditt försäkringsbolag, förutsatt att du har drulleförsäkringen då.. Hade datorn kostat 3999 är det väl en annan fråga.

Skruva INTE i datorn innan du vet om garantin försvinner då. Kolla med din Mac butik...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Garantin är borta ändå. När de öppnar datorn ser de på vätskesensorerna att vätska har spillts in i datorn = ingen garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Garantin är borta ändå. När de öppnar datorn ser de på vätskesensorerna att vätska har spillts in i datorn = ingen garanti.

Visa mig en bild på var de s.k "vätskesensorerna" sitter, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Visa mig en bild på var de s.k "vätskesensorerna" sitter, tack.

Sitter lite var stans, skall tydligen sitta ett par under tangentbordet, men det finns fler vis att se att det kommit in vätska på, oxidation och dylikt. Samt att det är i princip omöjligt att få bort alla sockerrester.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Finns bara ett sätt.

Plocka isär hela skiten, ta fram 1000 topps, fukta dessa och torka rent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Visa mig en bild på var de s.k "vätskesensorerna" sitter, tack.

http://www.myservice.com/blog/tag/macbook-unibody/

Vassego

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1