Permalänk
Medlem

22-24 skärm för max 3500

Jag är ute efter en skärm som får kosta max 3500 kronor. Helst vill jag att skärmen skall klara 16:10 format men 16:9 går också bra. Den skall kunna gå och tilta och ha dviutgång. Jag kommer mest att använda den till att surfa och se på lite film och spela lite. Det kvittar var jag köper den men på komplett,inet,jmedata eller datorbutiken vore ett plus.

Jag har kollat på dessa skärmar:

Samsung 2443BW
Dell UltraSharp 2209WA

Dellen är bara på 22 tum men den har fått väldigt bra betyg plus att den har e-ips. Samsungen har många inställningsmöjlighter och 16:10 ratio plus att den är på 24 tum. Vilken skärm hade ni valt och varför. Har ni förslag på någon annan skärm? Om det är värt att gå upp några hundra för att få en annan skärm kan man kanske göra det?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss en Samsung 2443. Jag resonerade så att skärmyta är mer användbart för mig än perfekt färgåtergivning; jobbar ofta med flera olika saker samtidigt eller t.ex. projekt som kräver god översikt.

Färgåtergivningen är ju egentligen bara ett krav om du är grafiker, fotograf eller dylikt. Annars tror jag faktiskt det bara är en "skön" grej att ha, inte en nödvändighet alls.

Det som tidigare stoppade mig var att jag var orolig över betraktningsvinklarna. Vill ju ogärna att det blir "grått" i hörnen när man har skärmen rakt framför sig, som jag hört att det kan bli med större TN paneler, men nu chansade jag och beställde den iallafall.

Bör vara här imorgon eller på torsdag om du undrar något.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har du fått din skärm än? Jag är lite sugen påatt höra vad du tycker. Du har samma orsaker till att köpa skärmen som jag har. Jag vill ha 16:10 för att ha så mycket bilyta som möjligt och är inte så bekymmrad av betraktningsvinklarna. De är mer eller mindre dåliga föra lla TN skärmar. Däremot finns de en del som klagat på:

Surr vid sänkt ljusstyrka.

Backlightbleeding (förmodligen lika mycket som på alla Tn-skärmar men vad vet jag)

Knapparna för inställningarna nederst på skärmen. De syns knappt och är För känsliga när man ska trycka på dom.

Att frekvensen är 60HZ oavvsett upplösning.

Har du märkt något av detta? Vad tycker du annars om skärmen?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk

Jag är ute efter liknande skärm.
Sitter på en Samsung syncmaster 957MB just nu och njuter av 100 riktiga fps. Men skärmen kommer att gå sönder med åren.

Därför vill jag vara ute i god tid och köpa en platt 24" med 16:10 aspect pga arbetsytan.

Har kollat in: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364392
Är denna skärm bättre eller sämre än den samsungen som du föreslog?

Sen måste juh skärmen kunna hänga med i spel som CS 1.6 mm, hur bra är 5ms?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
Jag är ute efter liknande skärm.
Sitter på en Samsung syncmaster 957MB just nu och njuter av 100 riktiga fps. Men skärmen kommer att gå sönder med åren.

Därför vill jag vara ute i god tid och köpa en platt 24" med 16:10 aspect pga arbetsytan.

Har kollat in: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364392
Är denna skärm bättre eller sämre än den samsungen som du föreslog?

Sen måste juh skärmen kunna hänga med i spel som CS 1.6 mm, hur bra är 5ms?

Responstid är förvirrande, kolla på BenQ 2420 eller kanske XL2370, eller också den, den är nog helt okej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Responstid är förvirrande, kolla på BenQ 2420 eller kanske XL2370, eller också den, den är nog helt okej.

ok du missade nog en lite sak!

16:10 och inte 16:9 måste det vara! 16:9orna som benq gör, är prisvärda o säkert dugliga skärmar. Men jag tror inte att jag kmr klara av att ha för lite utrymme på höjden!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
Jag är ute efter liknande skärm.
Sitter på en Samsung syncmaster 957MB just nu och njuter av 100 riktiga fps. Men skärmen kommer att gå sönder med åren.

Därför vill jag vara ute i god tid och köpa en platt 24" med 16:10 aspect pga arbetsytan.

Har kollat in: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364392
Är denna skärm bättre eller sämre än den samsungen som du föreslog?

Sen måste juh skärmen kunna hänga med i spel som CS 1.6 mm, hur bra är 5ms?

Jag tror att 2433BW är föregångaren till 2443BW men jag är inte säker. Det som skiljer är vikten och att 2443BW kan man höja/sänka, vrida och att den har pivotfunktion.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"