Intel x25-M G2 hittas inte i BIOS

Permalänk
Medlem

Intel x25-M G2 hittas inte i BIOS

Hej!
Efter att ha skrivit i Intel x25-M G2 tråden men inte fått något svar som har hjälpt så gör jag en ny tråd.

Problemet är att jag hittar inte min nya SSD när jag har mina andra två diskar i.
En är en sata och den andra e ide.
Men så fort jag kopplar bort dem så hittas SSD'n i bootlistan i BIOS.
Jag installerade även W7 på den och det funkade fint.
Jag hittar den i något som heter Drive Xpert i BIOS även fast jag har de andra diskarna ikopplade och inte hittar SSD'n i Bootpriority.
Något förslag?

Hoppas det inte blev rörigt nu. Ni hittar datorn i sign.
Moderkortet är ett ASUS P7P55D Deluxe

Tack på förhand

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar med att påpeka att jag inte kan det moderkortet.

Oftast finns det flera olika styrkretsar för SATA på moderkortet. leta efter de kontakter på moderkortet som styrs av sydbryggan... eller vad det nu kallas för de nya plattformarna
ICH10R kanske? Kopla iaf diskarna till dessa portar. gärna 1 och 2. ( 0 och 1) ?

Sen kollar du igen i BIOS. Du kan ju även testa att slå op bootrom för alla satastyrkretsar för SATA i bios.
Råder dig att först testa med första alternativet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

Är din SSD flashad med Intels senaste defekta firmware?
Då dessa diskar inte behöver byglas av självklara anledningar så är fenomenet väldigt underligt.

Jag gissar på något skit med BIOS på ditt moderkort men då jag har för mig att du nämnde i X25-M G2-tråden att du redan flashat utan resultat så känns det rätt kört. Hört av dig till Gigabyte för säkerhets skull? Mina erfarenheter av Gigabytes "support" är att man får vänta en månad för att få ett standardsvar som inte ens svarar på det man frågat. Förhoppningsvis har du mer tur.

Lite långsökt kanske men det är ett Hiper-nätdel du använder? Jag tycker man mest hör negativa kommentarer om dessa så om du har möjlighet så prova SSD i annan dator, alternativt prova en annan PSU i din nuvarande dator.

Permalänk
Medlem

Har inte flashat SSDN
Kan boota den så tror inte PSU är boven i dramat (har aldrig haft problem med den)
Det är ett ASUS kort men tror också ändå att det är nånting i BIOS som e galet

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Har inte flashat SSDN
Kan boota den så tror inte PSU är boven i dramat (har aldrig haft problem med den)
Det är ett ASUS kort men tror också ändå att det är nånting i BIOS som e galet

Det luktar BIOS iallafall. Hör av dig till ASUS och kolla om de kan replicera felet?

Permalänk
Medlem

Skicka iväg ett mail för 3 dagar sen. Men sen om man får något klokt svar återstår att se.
Hitta även en tråd om liknande problem på deras forum men utan svar.
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20091106033915875&boar...

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Skicka iväg ett mail för 3 dagar sen. Men sen om man får något klokt svar återstår att se.
Hitta även en tråd om liknande problem på deras forum men utan svar.
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20091106033915875&boar...

Hm, ser ut som ett liknande problem helt klart.

Har du provat pilla på AHCI och IDE?

Permalänk
Medlem

Nej är inte så insatt. Men har bytt allt till AHCI i BIOS när jag installerade w7 på SSDn

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Eftersom du lyckats installera Win7 på SSD:n, (dock utan andra HDD:ar i samtidigt), kan vi ju i alla fall konstatera att Intel SSD enheten fungerar som den ska.

Mitt råd är att köra uteslutningsmetoden med ditt datorproblem. Vilket innebär följande:

1. Anslut minimalt antal enheter för att få igång datorn och boota till bios. Dvs Anslut SSD:n till SATA0 porten på de ljusblåa kontakterna, se denna bild och INTE till SATA_E1 eller E2 portarna eftersom du inte ska köra systemdisken som eSata. Anslut därefter 1st RAM minne, grafikkort, nätaggregat, mus och tangentbord. Boota datorn och se till att alla enheter fungerar i Biosen.

2. Koppla på en enhet i taget t.ex HDD nr2 och boota om. Om biosen hittar enheten fortsätt med nästa HDD enhet och boota om.

3. Fortsätt med att ansluta alla enheter en i taget tills du stöter på felet och därefter kan du vara säker på vad som är orsaken. När du kommer på vilken enhet som skapar hårdvarufelet kan du börja felsöka i bios inställningarna och testa dig fram.

Jag tror precis som Anders att du bara behöver göra en ändring i Bios inställningarna och därefter skall det fungera. Men det kan också vara din gamla IDE HDD som ställer till det. Personligen tror jag inte att felet ligger hos SSD:n eftersom du lyckats installera Win 7 på den.

Hoppas du lyckas lösa problemet.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Eftersom du lyckats installera Win7 på SSD:n, (dock utan andra HDD:ar i samtidigt), kan vi ju i alla fall konstatera att Intel SSD enheten fungerar som den ska.

Mitt råd är att köra uteslutningsmetoden med ditt datorproblem. Vilket innebär följande:

1. Anslut minimalt antal enheter för att få igång datorn och boota till bios. Dvs Anslut SSD:n till SATA0 porten på de ljusblåa kontakterna, se denna bild och INTE till SATA_E1 eller E2 portarna eftersom du inte ska köra systemdisken som eSata. Anslut därefter 1st RAM minne, grafikkort, nätaggregat, mus och tangentbord. Boota datorn och se till att alla enheter fungerar i Biosen.

2. Koppla på en enhet i taget t.ex HDD nr2 och boota om. Om biosen hittar enheten fortsätt med nästa HDD enhet och boota om.

3. Fortsätt med att ansluta alla enheter en i taget tills du stöter på felet och därefter kan du vara säker på vad som är orsaken. När du kommer på vilken enhet som skapar hårdvarufelet kan du börja felsöka i bios inställningarna och testa dig fram.

Jag tror precis som Anders att du bara behöver göra en ändring i Bios inställningarna och därefter skall det fungera. Men det kan också vara din gamla IDE HDD som ställer till det. Personligen tror jag inte att felet ligger hos SSD:n eftersom du lyckats installera Win 7 på den.

Hoppas du lyckats lösa problemet.

Bra beskrivet av procedurer för felsökning!
Hoppas detta löser TS problem.

Permalänk
Medlem

Vi får se imorgon.
Har inte tid med detta nu
Jag skriver igen när jag har testat mig fram

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte heller min disk efter att jag aktiverade AHCI, med den går att boota ifrån och installera windows på.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag hittar inte heller min disk efter att jag aktiverade AHCI, med den går att boota ifrån och installera windows på.

Ja fast min går inte att boota om jag har min andra sata disk i.
Men så fort jag tar bort den hittar jag den i BIOS och kan sitta på den

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag hittar inte heller min disk efter att jag aktiverade AHCI, med den går att boota ifrån och installera windows på.

Hittar du disken med AHCI inaktiverat? Har du flashat din SSD med den defekta firmwaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hittar du disken med AHCI inaktiverat? Har du flashat din SSD med den defekta firmwaren?

Hittar den utan AHCI, har inte flashat om den.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Hittar den utan AHCI, har inte flashat om den.

Har du något annat inkopplat som ansluts via SATA? DVD, HDD?

Vilken kontroller använder du? Ditt moderkorts egna eller tredjepartskontrollern om sådan nu finns. Det brukar vara lättast att kolla i manualen vilka som är vilka.

Permalänk
Medlem

Har DVD inkopplad också. SSD'n är inkopplad på en av sydbryggans portar (som är inställda på AHCI) och DVD'n är inkopplad på gigabytes egen kontroller (som kör i standardläge). SSD'n syns inte, men DVD'n syns. Ska koppla in mina andra diskar sen och se om de syns i AHCI.

Det är ju egentligen inget problem, disken funkar ju som den ska, den bara gömmer sig.

Edit: Testade att aktivera AHCI på både sydbryggans och gigabyte-kontrollerns portar med alla tre diskarna och båda DDVD'erna, då ser jag inga enheter alls =/. Jag kan dock se diskarna när jag ställer in bootordning :confused:. I IDE-läge ser jag alla enheter, även SSD'n.

Skumt, men som sagt inget riktigt problem, det funkar ju.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Relik 📜

Med "ser" antar jag att du menar när datorn laddar BIOS, precis efter den räknat RAM och så? Där visas nämligen bara diskar i IDE-läge på många moderkort, diskar i AHCI-läge initieras separat av SATA-kontrollern efteråt. De flesta kontrollers slänger upp en separat skärm för det, har dock varit med om totalt obefintlig feedback innan.
Med andra ord, det funkar precis som det ska. Du ska bara se IDE-diskar/enheter i IDE-läge under "början" av booten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Med "ser" antar jag att du menar när datorn laddar BIOS, precis efter den räknat RAM och så? Där visas nämligen bara diskar i IDE-läge på många moderkort, diskar i AHCI-läge initieras separat av SATA-kontrollern efteråt. De flesta kontrollers slänger upp en separat skärm för det, har dock varit med om totalt obefintlig feedback innan.
Med andra ord, det funkar precis som det ska. Du ska bara se IDE-diskar/enheter i IDE-läge under "början" av booten.

Nja, menar inne i BIOS, under basic settings eller vad det heter.

Ser dem dock som du säger, senare i post än vanligt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Dom har lokaliserat fimwarefelet lite nu verkar det som, dock ingen dl ännu.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16758.html

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Nja, menar inne i BIOS, under basic settings eller vad det heter.

Ser dem dock som du säger, senare i post än vanligt.

Det är samma sak där, vissa moderkort och BIOS visar endast IDE-enheter under basic.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tack cf256!
Jag gjorde som du sa och allt funkar fint nu.
Den andra sata disken sitter i e_1 och SSD i den långa ljusblåa saken me sata uttag
Vet inte om satan skall sitta i e_1 men det funkar iallafall nu.
Och vilken skillnad! Programen flyger upp på skärmen när man startar Windows.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||