Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Permalänk
Medlem

Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Jag håller på en del med kortsiktig aktiehandel (inga spel eller krävande saker) och har behov av god överblick av flera program samtidigt. Ska köpa ny dator snart och därför vill jag kunna köra minst tre identiska datorskärmar samtidigt. Det kommer se ut typ som på denna bild.

Jag vill:
1. Köra olika program samtidigt på alla tre skärmarna.
2. Kunna dra program/fönster mellan alla skärmar som om det vore en enda bred skärm.
3. Att när jag maximerar ett fönster så ska det bara täcka en av skärmarna, inte alla tre.
4. Ha en hyfsat låg ljudnivå. Fläkten till mitt nuvarande grafikkort låter extremt högt.

Hur kan jag billigast och enklast uppnå ovanstående med ett eller flera grafikkort?

Det verkar vara ont om grafikkort med stöd för mer än två skärmar samtidigt. Det gamla kortet Matrox Millennium P750 är det enda jag hittat som verkar tillräckligt billigt.

Jag har även sett att många använder fler än ett grafikkort; någon på forumet funderade t.ex. på att köra två stycken ASUS Radeon HD4650. Så länge de funkar tillsammans, är någorlunda tysta och skärmytorna går att konfigurera som man vill i Windows så skulle ju det också funka då korten är billiga.

Alla tips, information och egna erfarenheter uppskattas stort.

Permalänk
Medlem

Re: Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Jag håller på en del med kortsiktig aktiehandel (inga spel eller krävande saker) och har behov av god överblick av flera program samtidigt. Ska köpa ny dator snart och därför vill jag kunna köra minst tre identiska datorskärmar samtidigt. Det kommer se ut typ som på denna bild.

Jag vill:
1. Köra olika program samtidigt på alla tre skärmarna.
2. Kunna dra program/fönster mellan alla skärmar som om det vore en enda bred skärm.
3. Att när jag maximerar ett fönster så ska det bara täcka en av skärmarna, inte alla tre.
4. Ha en hyfsat låg ljudnivå. Fläkten till mitt nuvarande grafikkort låter extremt högt.

Hur kan jag billigast och enklast uppnå ovanstående med ett eller flera grafikkort?

Det verkar vara ont om grafikkort med stöd för mer än två skärmar samtidigt. Det gamla kortet Matrox Millennium P750 är det enda jag hittat som verkar tillräckligt billigt.

Jag har även sett att många använder fler än ett grafikkort; någon på forumet funderade t.ex. på att köra två stycken ASUS Radeon HD4650. Så länge de funkar tillsammans, är någorlunda tysta och skärmytorna går att konfigurera som man vill i Windows så skulle ju det också funka då korten är billiga.

Alla tips, information och egna erfarenheter uppskattas stort.

säger bara skaffa ett 5750 kostar 1200 ca stödjer tre skärmar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
säger bara skaffa ett 5750 kostar 1200 ca stödjer tre skärmar

Antar att du menar Gigabyte Radeon HD5750 1GB:

VGA: Nej
DVI: Ja, 2st DVI-I
HDMI: Ja, 1st

På det kortet verkar det vara stöd för 2 DVI skärmar plus HDMI,
Men jag ska ju INTE ansluta någon TV utan bara tre exakt likadana datorskärmar.
Spelar det någon roll? Och kan jag verkligen köra alla tre parallellt med tre olika fönster?

Permalänk
Medlem

Observera att de nya 5700 och 5800 korten från AMD kräver DisplayPort (DP) för att ansluta den tredje skärmen. Har du inte en sån ingång på din skärm behöver du en aktiv adapter för cirka tusenlappen (passiv adapter för några hundra fungerar EJ).

Har ditt moderkort stöd för två grafikkort blir det den enklaste lösningen för dig, speciellt om det du nu gör inte är speciellt grafiskt krävande.

PS. Dessa enkla, billiga kort du kan köra två av istället finns ofta med passiv kylning också så ljudnivån blir inget problem då.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Antar att du menar Gigabyte Radeon HD5750 1GB:

VGA: Nej
DVI: Ja, 2st DVI-I
HDMI: Ja, 1st

På det kortet verkar det vara stöd för 2 DVI skärmar plus HDMI,
Men jag ska ju INTE ansluta någon TV utan bara tre exakt likadana datorskärmar.
Spelar det någon roll? Och kan jag verkligen köra alla tre parallellt med tre olika fönster?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=84802

köp bara en sådan så kan du köra den till skärmen. finns säkert billigare saken men tog bara den för att visa att det finns

Permalänk
Medlem

Det går som sagt inte att köra tre skärmar från dessa kort utan att använda DisplayPort-utgången, så ovanstående HDMI>DVI-lösning fungerar ej för dig.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rbjorn
Observera att de nya 5700 och 5800 korten från AMD kräver DisplayPort (DP) för att ansluta den tredje skärmen. Har du inte en sån ingång på din skärm behöver du en aktiv adapter för cirka tusenlappen (passiv adapter för några hundra fungerar EJ).

Har ditt moderkort stöd för två grafikkort blir det den enklaste lösningen för dig, speciellt om det du nu gör inte är speciellt grafiskt krävande.

PS. Dessa enkla, billiga kort du kan köra två av istället finns ofta med passiv kylning också så ljudnivån blir inget problem då.

Stort tack för tipsen rbjorn. Det är just såna där saker jag vill undvika, att behöva krångla med aktiva och passiva adapters etc. Jag vill bara kunna plugga in skärmarna och köra.

Även mkt bra med passiv kylning då jag är trött på vinande tröskverk till fläktar.

Hur vanligt är det förresten att moderkort har stöd för två grafikkort, är det nästan standard idag eller kostar sådana moderkort ett antal tusen mer? Det kan ju drastiskt påverka kostnadskalkylerna...

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte så stor koll på det, men skulle tippa att enkla moderkort med plats för två grafikkort inte ska behöva kosta mer än en 700-800kr. Finns säkert många här som kan rekommendera ett bra och billigt samt två passande grafikkort för dig.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Borde väl funka att köra 2st graffekort (ej SLI eller Crossfire), vet inte hur pass bra det funkar? Någon som kanske vet?

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad du snackar om men datorskärmarna behöver inte vara exakt likadana "model/märke" ... (har bara kört 2 stycken skärmar dock)

Eller har jag missuppfattat vad du menar?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk

alla morderkort för intel i5/i7 har stöd för 2 eller flera grafik kort. men intel 775 och amd har inte de på alla kort men ett flertal men jag tror att ett i5 sustem skulle vara billigast för det finns morderkort från 1500 å uppåt å man kan köpa ett helt system för i5 för 10k eller billigare med chassi å allt som man behöver.

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Jag vet inte riktigt vad du snackar om men datorskärmarna behöver inte vara exakt likadana "model/märke" ... (har bara kört 2 stycken skärmar dock)

Eller har jag missuppfattat vad du menar?

Öh... ja, du har missuppfattat.
Denna tråd ligger i grafikkort och jag snackar om grafikkort, inte skärmar.

Permalänk
Medlem

vänta här, källa på att ati korten måste ha minidisplayport på tredje skärmen för att funka? har hört att dvi, dvi och hdmi funkar med :s

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfer_boy
alla morderkort för intel i5/i7 har stöd för 2 eller flera grafik kort. men intel 775 och amd har inte de på alla kort men ett flertal men jag tror att ett i5 sustem skulle vara billigast för det finns morderkort från 1500 å uppåt å man kan köpa ett helt system för i5 för 10k eller billigare med chassi å allt som man behöver.

Ok, tack för tipset. Ska kolla upp vilket moderkort som kan passa bäst...

Det ultimata hade ju egentligen varit ett billigt tystlåtet kort med 3-4 exakt likadana DVI-utgångar (eller vga), har dock inte hittat något sånt. Men i nuläget verkar två billiga kort med varsin VGA och DVI-port mest lockande. Då kan man ju lätt köra 4 skärmar också om 3 mot förmodan skulle bli för tight i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfer_boy
alla morderkort för intel i5/i7 har stöd för 2 eller flera grafik kort. men intel 775 och amd har inte de på alla kort men ett flertal

Men nu är det ju inte SLI vi pratar om, jag och min bror körde physx med hans och mitt grafikkort och vi körde på hans mobo (P5Q PRO) som inte har stöd för SLI men det fungerade så då borde det väl räcka med att mobot har 2st PCI-E platser för att man ska kunna köra med två grafikkort? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

En annan variant vore att ha ett moderkort med integrerad grafik och samtidigt köra ett passivt grafikkort utöver det. Dock har jag ingen erfarenhet om det är möjligt att köra både integreerad grafik med ett externt kort samtidigt men det skulle troligen underlätta priset.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

varför inte pci-grafikkort som komplement?

Permalänk

Om du köper små grafikkort utan någon speciell 3D-prestanda kan du få dem passiva också.

Sen är det en dum idé att ha flera olika märken, eftersom windows kan få tuppjuck om det måste kommunicera med flera olika grafikdrivrutiner samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om du köper små grafikkort utan någon speciell 3D-prestanda kan du få dem passiva också.

Sen är det en dum idé att ha flera olika märken, eftersom windows kan få tuppjuck om det måste kommunicera med flera olika grafikdrivrutiner samtidigt.

Som sagt, två såna här kort skulle ju t.ex. vara ett billigt sätt att fixa det. Då är det ju samma märke på korten.

Men hur är det, går det att ställa in exakt i Windows att skärmarna ska vara som antingen en enda bred skärm eller att det ska vara som tre separata skärmar men där man ändå kan dra fönster mellan dem? Har lite dålig koll på vad man ställer in med mjukvaran och vad hårdvaran gör. Jag vill ju t.ex. inte ha ett Firefox-fönster på den vänstraste skärmen som sedan åker ända bort till den högraste skärmen (eller fyller alla tre skärmarna) när jag trycker på maximeraknappen.

Permalänk
Medlem

Om du inte känner dig nöjd med Windows fönsterhantering kan jag rekommendera tex Ultramon (Displayfusion är ett annat program) för enklare fönsterhantering mellan skärmar. Du kan få separat taskbar för varje skärm, enkelt flytta fönster mellan skärmar med hotkeys etc.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
vänta här, källa på att ati korten måste ha minidisplayport på tredje skärmen för att funka? har hört att dvi, dvi och hdmi funkar med :s

Då har du hört fel grabben

Det går inte att använda båda DVI kontakterna tillsammans med HDMI kontakten då HDMI kontakten är delad med en av DVI kontakterna. Det går att använda DVI - HDMI - DisplayPort eller DVI - DVI - Displayport.

Om nu trådskaparen fixar sin tredje skärm med DisplayPort ingång så lär han inte få problem med att koppla den till kortet och då behövs det förstås ingen adapter.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Om det räcker med 3 skärmar, skulle det inte vara enklast att skaffa ett moderkort med inbyggd grafik (vilket de flesta korten har idag) för en av skärmarna och sen ett grafikkort för det övriga 2, speciellt om man inte vill köra några "krävande" program?

Kommer inte ihåg exakt hur jag hade ställt in mina skärmar då jag körde med 2 på en gång (tror det var att de var separata skärmar, fast med ett gemensamt skrivbord), men det var precis som du skrev i första posten, att maximerade man ett program så höll det sig till den skärmen och sen så var det bara att dra fönster mellan skärmarna. Kan dock hålla med rbjorn att UltraMon är att rekommendera när man kör flera skärmar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Som sagt, två såna här kort skulle ju t.ex. vara ett billigt sätt att fixa det. Då är det ju samma märke på korten.

Men hur är det, går det att ställa in exakt i Windows att skärmarna ska vara som antingen en enda bred skärm eller att det ska vara som tre separata skärmar men där man ändå kan dra fönster mellan dem? Har lite dålig koll på vad man ställer in med mjukvaran och vad hårdvaran gör. Jag vill ju t.ex. inte ha ett Firefox-fönster på den vänstraste skärmen som sedan åker ända bort till den högraste skärmen (eller fyller alla tre skärmarna) när jag trycker på maximeraknappen.

Ja, de inställningar du behöver klarar windows av galant per default. Ska du ha annat kan du behöva ultramon, men det du nämner kommer som sagt fungera från början.

Permalänk
Medlem

Om jag fattat dig rätt så vill du ha att skärmarna ska vara "var för sig" och inte "sitta ihop så att windows bara ser det som 1"?

Då räcker det med ett moderkort som har 2 stycken pci express x16 (men de kan även köra i x8 eller till och med endast x4 hastighet)
samt 2 stycken grafikkort till detta.

Köpt 2 stycken billiga, passiva grafikkort så som ati radeon HD4350, mer behöver du inte!!

Permalänk
Medlem

Jag kör med tre skärmar via ett 5750 och ett Geforce 6600GT utan problem, mest för att aktiva (ja de måste ha en klockgenerator) DP -> DVI konverters kostar massor och knappt finns att köpa i sverige.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Ett AMD moderkort med inbyggt grafikkort och ett mindre bra AMD grafikkort i Hybrid CrossFireX hade väl varit perfekt? Klarar upp till 4 skärmar såvitt jag vet, 3 DVI + 1 VGA.

Typ.
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Om jag fattat dig rätt så vill du ha att skärmarna ska vara "var för sig" och inte "sitta ihop så att windows bara ser det som 1"?

Då räcker det med ett moderkort som har 2 stycken pci express x16 (men de kan även köra i x8 eller till och med endast x4 hastighet)
samt 2 stycken grafikkort till detta.

Köpt 2 stycken billiga, passiva grafikkort så som ati radeon HD4350, mer behöver du inte!!

Tack för informationen. Detta är som sagt det jag vill ha, 3-4 skärmar som alla kan visa olika program samtidigt.

Jag kommer förmodligen att köpa datorn på Inet då de är billiga och jag jobbar 20 meter från en av deras Göteborgsbutiker. Jag tar gärna emot tips på ett billigt och bra moderkort som har 2 PCI Express x16-platser. Det finns ju en uppsjö av tillgängliga kort har jag sett. Har inga andra krav på moderkortet förutom att jag ska kunna köra mitt gamla PCI-ljudkort M-Audio Delta 66 samtidigt som de båda grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag idag varit på Inet och (tillsammans med ytterst hjälpsam personal) utarbetat ett prospekt. Har inte gjort den slutgiltiga beställningen ännu, men datorn kommer troligen bestå av två stycken Gigabyte Radeon HD4550 512MB. Då får jag för under tusenlappen två tysta och fläktlösa grafikkort som, inte minst genom crossfiretekniken, bör funka bra ihop.

Korten har ju såklart både DVI och VGA så jag får då dessutom möjligheten att köra en fjärde skärm i framtiden ifall behovet skulle uppstå.

Moderkortet till detta kommer förmodligen bli ett ASUS P5Q Deluxe P45, socket 775. Ett kort i lite högre prisklass men det känns som att det är värt det, då moderkortet är en så viktig komponent.

Någon som har några synpunkter på detta?

Permalänk
Medlem

Det låter väl rimligt, dock så kan du inte utnyttja alla skärmutgångar så vitt jag vet om du kör korten i crossfire. Dock kan du skippa bryggan och använda alla utgångar. Se http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256064_15_0.html

Ska du köpa en helt ny dator hade jag inte byggt på 775, du får bra mycket mer för pengarna med ett AMD system, som någon rekommenderade, varför inte köra med ett integrerat grafikkort och bara köpa ett extra för de extra utgångarna?

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-... Borde vara en utmärkt processor för multitaskande att kombinera med moderkort och grafikkort nämt ovan.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Ska du köpa en helt ny dator hade jag inte byggt på 775, du får bra mycket mer för pengarna med ett AMD system, som någon rekommenderade, varför inte köra med ett integrerat grafikkort och bara köpa ett extra för de extra utgångarna?

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-... Borde vara en utmärkt processor för multitaskande att kombinera med moderkort och grafikkort nämt ovan.

Tack för tipset om crossfire. Det kanske stämmer att crossfire begränsar antalet outputs i korten, killen på Inet sade ingenting om det men han kanske inte kände till det. Men det gör ingen stor skillnad, i så fall kommer jag ändå att köra med samma kort men skippa crossfire. Prestandan är som sagt inte det viktigaste då jag i princip aldrig spelar spel eller liknande.

Gällande valet av mobo/processor så har jag alltid kört Intel innan, vad jag hört så är de även generellt sett lite mer energieffektiva, alstrar mindre värme och därmed mindre fläktoljud. I slutändan är det nog mest vanans makt, men Intel har för mig alltid känts lite bättre och kvalitativare. Det får gärna kosta några spänn extra.