Permalänk
Medlem

Från PC till Imac

Funderar allvarligt på att köpa en imac med 21,5 tums skärm men har tidigare alltid haft PC. Har därför några kanske rätt grundläggande frågor men ändå frågor.
1. Räcker den "enklaste konfigurationen för mina behov (internet, word, grundläggande fotohantering o dyl) eller finns det anledning att ta höjd inför framtiden?
2. Är apple care prisvärt eller ett onödigt tillägg?
3. Är iwork kvalitetsmässigt värt pengarna jämfört med att köra office?
4. Finns det något som talar emot att gå över till imac?!

Permalänk

1. Ja det gör den, om det inte är så att du skulle vilja ha större skärm för fotoarbetet vill säga. Minne kan du enkelt uppgradera i efterhand om det skulle behövas.
4. Nej, speciellt inte då du ska hålla på med foto. Skärmarna i iMac är riktigt bra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Re: Från PC till Imac

1. Räcker den "enklaste konfigurationen för mina behov (internet, word, grundläggande fotohantering o dyl) eller finns det anledning att ta höjd inför framtiden?
Av det du skriver tror jag helt klart att den "enklaste" konfigurationen skulle räcka. Såvida du inte tror att 21.5" skärm (med upplösning 1920 x 1080 pixlar) blir för litet. Går ju dock alltid att koppla in en extra skärm om det behovet uppstår i framtiden.

2. Är apple care prisvärt eller ett onödigt tillägg?
Jag tycker att AppleCare är värt pengarna. Men kolla först om du kan köpa det via eBay (brukar vara billigare där och ska inte vara några problem så länge du köper ifrån en seriös säljare).

3. Är iwork kvalitetsmässigt värt pengarna jämfört med att köra office?
Har kört med iWork tills precis idag, ungefär två år, och inte haft några problem eller saker jag saknat utom en. SharePoint för jobbet, kom med Office 2008 SP2 så jag håller faktiskt på att installera det, samt att jag behöver kunna kolla på och editera formler i .docx dokument edit: hahah, det går inte alls att editera forlmer som kommer ifrån office 2007 för windows i office 2008 går inte ens att se dem ordentligt (blir bara frågetecken-tecken).. suck... Ska man inte hålla på med sådana saker tycker i alla fall jag att iWork räcker. Dessutom är iWork mycket trevligare att jobba i än Office för Mac enligt mig. Office 2008 för Mac är otroligt bloatat.

4. Finns det något som talar emot att gå över till imac
Skulle vara om du kommer att få en extrem spelfeber, då räcker inte det integrerade 9400m i den "enklaste" konfigurationen till så mycket i nyare krävande spel. Dock fungerar spel som WoW och dylikt utan problem (ej testat själv men det är vad folk säger). Men för de behov du specificerat i punkt 1. så tror jag att en iMac skulle passa dig ypperligt. Ifall du skulle känna att "va fan, Mac OS X är fan det sämst och värsta skit jag någonsin använt jag pallar inte mer" (vilket jag dock inte tror att du kommer att känna ) så är det inga problem att installera och köra Windows på maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man tackar för snabba och bra svar! Jag ska tra mig en funderare över natten men lägger med 99 procents sannolikhet sen in en beställning. Jag antar att leveranstiderna är rätt ok för den imac som jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är mest i5/i7 som har lång leveranstid.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Lägg til extra och köp 27" det är klart värt det. Skit i apple care och iworks

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

kan nämna att den billigaste imacen just nu med det enklaste grafikkortet räcker precis till att köra command and conquer 3, så det är nog värt att köpa ett steg upp!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Alla har skrivit svar men
1.Ja det räcker men om du har råd så unna dig 27" som tjarven säger. Ångrar att jag inte la till ännu mer och köpte i7an. Känns som jag kommer ångra det.
2. Jag köpte med det..känns lite onödigt att jag gjorde det.
3.Jag kan inte direkt säga det. Jag tycker av det jag har testat office för mac och iWork så tycker jag att iWork ser macigare ut och verkar allmänt roligare att använda.
4. Det är väl om du vill spela spel. Jag tänker nog inte skaffa nån spel pc om det blir spel så får det väl bli PS3 för mig.

Permalänk
Medlem

Ja det här med 21, 5 eller 27 är inte alldeles lätt. Klart att 27 lockar - är ju inte så dyrt heller egentligen. Men problemet är att jag kommer att sitta ca 60 cm från skärmen och då känns det som att det finns risk för "tennismatchnacke". Alla alternativa bättre placeringar av datorn tror jag också stupar på hustrun som inte uppskattar stora skärmar lika mycket som jag. Men 21, 5 borde väl räcka eller...?! Vad säger ni som har den?

Permalänk
Medlem

Vad har du för storlek nu? Känn efter om den räcker eller om det är för litet/stort. Tyvärr är det bara du som kan avgöra vad som är en lagom storlek störst är inte alltid bäst, allt beror på situationen och vad man själv anser.

Vet att ungdomar är av typen större e alltid bäst (j/k)

Nä allvarligt talat Ta måtten på skärmarna och klipp ut en papp skiva och sätt upp så ser du hur det kommer bli med live skärmen. Blir enklare att uppskatta vad man tycker på så sätt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Som trådskaparen säger så ska han hålla på redigering av bilder då tycker jag det kan vara rätt skönt ha en storskärm.

Permalänk
Medlem

tänk på att 21,5" skärmen faktiskt är lika "stor" som en vanlig 24" lcd med tanke på att den faktiskt visar 1920x1080 pixlar, kanske inte riktigt lika stor men faktum är att jag redigerar 12mpix.bilder i photoshop cs4 med ungefär samma skrivbordsyta på min nya imac som vad jag gjorde på min förra 24" hp-skärm. 27" tror jag skulle bli lite för stort för min del iaf!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Ok - nu har jag bestämt mig för en 21,5 skärm. Börjar nu fundera på att beställa den dyrare varianten med bättre grafikkort (och större hårddisk). Frågan är om jag - som inte spelar några spel men kanske kommer att göra det men då kanske inte de mest prestandakrävande - ska lägga 3000 till? Ekonomiskt sett är det inga problem men vill undvika overkill. Kan jag ha nytta av det b'ättre grafikkortet vid "vanlig" användning"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Ok - nu har jag bestämt mig för en 21,5 skärm. Börjar nu fundera på att beställa den dyrare varianten med bättre grafikkort (och större hårddisk). Frågan är om jag - som inte spelar några spel men kanske kommer att göra det men då kanske inte de mest prestandakrävande - ska lägga 3000 till? Ekonomiskt sett är det inga problem men vill undvika overkill. Kan jag ha nytta av det b'ättre grafikkortet vid "vanlig" användning"?

Kan man någonsin ha en för bra dator? Tror inte det va;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Ok - nu har jag bestämt mig för en 21,5 skärm. Börjar nu fundera på att beställa den dyrare varianten med bättre grafikkort (och större hårddisk). Frågan är om jag - som inte spelar några spel men kanske kommer att göra det men då kanske inte de mest prestandakrävande - ska lägga 3000 till? Ekonomiskt sett är det inga problem men vill undvika overkill. Kan jag ha nytta av det b'ättre grafikkortet vid "vanlig" användning"?

Photoshop CS4 nyttjar grafikkortet och Apple slår ju på stora trumman för OpenCL/"Grand Central" som innebär att grafikkortet kan användas för vanliga "operationer". Troligen kommer användandet utav den typen av att teknik öka i framtiden. Så bättre grafikkort borde även en som inte spelar kunna nyttja.

Visa signatur

Permalänk

Re: Från PC till Imac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Funderar allvarligt på att köpa en imac med 21,5 tums skärm men har tidigare alltid haft PC.

Om du köper en ny Mac idag behåller du PC. Du får en PC med Mac OS X installerat. Det är ok att säga "jag ska köpa en Mac" eftersom du då troligtvis menar en dator från Apple men "Jag ska köpa en Mac och en PC" går inte eftersom Mac är PC.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Från PC till Imac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Om du köper en ny Mac idag behåller du PC. Du får en PC med Mac OS X installerat. Det är ok att säga "jag ska köpa en Mac" eftersom du då troligtvis menar en dator från Apple men "Jag ska köpa en Mac och en PC" går inte eftersom Mac är PC.

Jo jag insåg det direkt men orkade inte ändra - så läs det som "......alltid haft annan PC."!
Var och testade 21,5-skärms PC:n idag och det kändes fantastiskt. Det enda som var lite tveksamt var musens ergonomi men det är väl en vanesak,Men scrollfunktionen var i alla fall häftig.

Permalänk

Re: Re: Re: Från PC till Imac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Jo jag insåg det direkt men orkade inte ändra - så läs det som "......alltid haft annan PC."!
Var och testade 21,5-skärms PC:n idag och det kändes fantastiskt. Det enda som var lite tveksamt var musens ergonomi men det är väl en vanesak,Men scrollfunktionen var i alla fall häftig.

Du behöver inte använda Apples möss. Du kan använda den du är van vid
Själv använder jag Evoluent Mouse 2, riktigt bra råtta enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte kommit till skott ännu - var ett tag inne på en Dell-pc - men är nu åter övertygad om imac 21,5-varianten. Det är bara grafiken som jag inte kan bestämma mig för ännu - ska jag betala extra för uppgraderingen eller inte? Är det någon som har erfarenheter att förmedla?

Passar även på att fråga om tips på bra extern lagring till imac.

Permalänk

Gällande extern lagring så funkar vilken extern disk som helst som du kan ansluta med USB, Firewire 400 eller Firewire 800. Allt du behöver göra är att formatera den (vilket är enkelt och går väldigt kvickt, tror till och med att du kommer få upp en ruta som frågar om du vill göra det).

Edit: Neat, jule-smile:isarna är tillbaka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag en mac mini, med en 22 tums dell e-ips 2209WA. Det är en ruskigt bra skärm, även om den inte är lika högupplöst som imac skärmarna. Mac har grymma skärmar!
9400 kortet duger fint att spela typ bf2142 på (i windows), så jag är iaf nöjd. Men jag hade inget val, iom att jag köpte mac mini. Eftersom jag spelar lite hade jag gärna köpt ett fetare grafikkort. Men annars kvittar det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Från PC till Imac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Om du köper en ny Mac idag behåller du PC. Du får en PC med Mac OS X installerat. Det är ok att säga "jag ska köpa en Mac" eftersom du då troligtvis menar en dator från Apple men "Jag ska köpa en Mac och en PC" går inte eftersom Mac är PC.

Vart har du fått det ifrån? Har du aldrig sett "Hi, I'm a Mac, and I'm a PC"-reklamerna? Visst, PC står för personal computer, men säger man PC så menar man inte Mac:arna.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

1. Jag säger köp Mac

2. Jag säger Apple Protection Care

3. Jag säger? iwork? nej, office nej? OpenOffice är gratis, vad kan konkurera emot det faktumet?

4. Jag hade hoppat 21,5 och köpt billigaste 27an.

Min åsikt, lycka till!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

1. Varför inte
2. Absolut inte, den täcker typ ingenting.
3. OpenOffice istället för något av dem
4. Beror på

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, det är mest i5/i7 som har lång leveranstid.

Hittar inte dessa mac:ar på hemsidan.:o Är jag blind? :S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Bara den dyraste 27" som har i5/i7 som tillval.
Så välj den längst till höger och börja konfa

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

OpenOffice är gratis, vad kan konkurera emot det faktumet?

För att nämna två saker så har iWork en kvalitet och polish som Openoffice saknar, medan MS Office givetvis är bättre på att läsa offcedokument.

Permalänk
Citat:

Vart har du fått det ifrån? Har du aldrig sett "Hi, I'm a Mac, and I'm a PC"-reklamerna? Visst, PC står för personal computer, men säger man PC så menar man inte Mac:arna.

Vad du menar när du säger PC får du bestämma själv, men Personal Computer är en platform, och alla nya macs är byggda på den platformen. När ni (folk som inte kan nåt ) säger PC så menar ni egentligen Windows, och det är inte så konstigt, för det är Apple som har bidragit till det här missförståndet med sina "I am a Mac" reklamen, som för övrigt påstår mkt saker som inte stämmer, underhållning, blabla (yeah, right, underhållning, med macens alla 7 tillgänliga spel ).

Det viktigaste i alla fall är att man kan köra windows på en Mac, och det ska tydligen fungera ganska bra, så som sagt, om du ändrar dig, blir det inga problem att gå över tillbaka. (förutom att du måste ha en riktig windows skiva, licenserad eller inte - upp för dig).

Permalänk
Medlem

PC är PC och Mac är Mac när ska folk fatta detta?
Apple har inte bidragit med någon reklamfilm som ändrat något det har varit så här hela tiden.
Bara för Macar kör intel betyder väl inte helt plötsligt att det är en PC.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att jag köpt en DATOR - troligen mer en Mac än en PC! Det blev en imac med 21,5-tums skärmen i grundkonfigurationen och med apple care, eye-tv och studentrabatt - Känns bra! Så nu blir det till att ställa om inne i huvudet och ägna delar av julhelgen till att utforska en ny datormiljö. Tänker inte annat än i nödfall installera windows. Kör antagligen med open office. Får återkomma när alla frågor dyker upp!