Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är det väl dags att posta min första bild här i tråden efter att ha följt den ganska länge. I lördags kikade solen fram över dagen, och då var jag självklart ute och fotade lite. All kritik mottages gärna, då jag är ganska grön när det kommer till fotografi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eidolon
Då är det väl dags att posta min första bild här i tråden efter att ha följt den ganska länge. I lördags kikade solen fram över dagen, och då var jag självklart ute och fotade lite. All kritik mottages gärna, då jag är ganska grön när det kommer till fotografi.

http://pici.se/pictures/zQKyhIEwY.jpg

Hur gör jag för att få bilden publicerad direkt i inlägget, så att jag inte behöver länka till den?

Högerklicka, Copy image address, klistra in mellan (ctrl+v) mellan

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att inte sätta IMG taggar på bilder i 3872 x 2592 upplösning.

Och så får man bjuda på en bild

eller säg två bilder

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Så där, då ligger bilden direkt i inlägget. Om den fortfarande är för stor så får ni skrika till, så fixar jag det. Jag kommer inte riktigt överens med skärpan nu efter att jag har förminskat den, men det är något jag får jobba på.

Permalänk
Medlem

Trevliga bilder! Gillar bruset och färgerna. Vad för kamera/objektiv är de tagna med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Trevliga bilder! Gillar bruset och färgerna. Vad för kamera/objektiv är de tagna med?

Jag tror han har en 5d om jag inte minns fel.

Permalänk

Exif på bilderna säger Nikon D700 och 50mm/f1.4

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Trevliga bilder! Gillar bruset och färgerna. Vad för kamera/objektiv är de tagna med?

Tackar!

Stämmer det som henkeman säger, D700 och 50/1,4

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tomtebloss. Oskarpt med skakningsoskärpa, men den enda bilden från dagen som jag blev nöjd med. Någorlunda i alla fall.

Julen närmar sig!

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Avstängd

Två bilder jag tagit på Pandor i Chiang Mai Zoo, Thailand

Tagen med Nikon D60, Sigma EX 70-200

F4, 1/250, IS0400, 130mm

F3.5, 1/320, IS0400, 200mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Två bilder jag tagit på Pandor i Chiang Mai Zoo, Thailand

bra bilder, speciellt den senare - men de skulle nog bli ännu bättre om du fick till vitbalansen.
drag spaken åt varmare och lite mer magenta.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Fiiin bild, men sjukt kall. Nästan så det är lite snyggt med en blåsvart panda på något sätt, men det skulle nog se mysigare ut med lite bättre färgbalans.

Permalänk

Tog mig friheten.

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem

Vart bara tvungen att hoppa på tåget nu när jag precis vaknat

Mysig nalle för övrigt. Synd bara att de är så farliga. Det kan man inte tro när man ser dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Vart bara tvungen att hoppa på tåget nu när jag precis vaknat

http://www2.minasidor.net/swec/kamerabilder/2009/andras_bidra...

Mysig nalle för övrigt. Synd bara att de är så farliga. Det kan man inte tro när man ser dem

Ähh de är inte så farliga men de spelar "a mean saxophone"!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bilden kom direkt från kameran, var sådana färger pga taket i inhängnaden. Eftersom de är vana vid kylan i Kina så krävs det AC-kylda rum för att pandorna ska trivas i Thailand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då ganska många lägger upp bilder som helt eller delvis inte har ett jota med hösten att göra hänger jag väl på den trenden också. Iofs är det ett typiskt höst/vinterprojekt så lite passande är det kanske ändå

Bilderna kommer från ett vattenkylningsbygge som drar ut något helt otroligt på tiden. Hade planerat att vara klar innan hösten men har inte ens kommit halvvägs. Bilderna hör till vattenkylning 2 i sign nedan. Klicka på länken för att se de övriga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog med mig min lilla kamera (ixus 60) och tog några bilder under kvällens/nattens jobb. Inga höjdarbilder då det är blött och mörkt. Otroligt vad lite fukt kan suga upp ljuset.

Dessa togs utanför tryckeriet i Norrtälje.

Bussen hittade jag utanför agas gamla industriområde på Lidingö.

Visa signatur
Permalänk

Haha, den där gamla bussen känner jag igen! Bor nämligen i Malmköping, så jag brukar se den ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en liten fotorunda idag, dock blir mina svarta toner väldigt överdrivna verkar det som när jag sparar ner till .jpg, ser mkt bättre ut när jag redigerar de i PS av någon anledning... Någon som vet vad det kan bero på ?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Blev en liten fotorunda idag, dock blir mina svarta toner väldigt överdrivna verkar det som när jag sparar ner till .jpg, ser mkt bättre ut när jag redigerar de i PS av någon anledning... Någon som vet vad det kan bero på ?

Spara i sRGB istället för Adobe RGB som du gör nu och kolla om din webläsare blir gladare på bilden då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Blev en liten fotorunda idag, dock blir mina svarta toner väldigt överdrivna verkar det som när jag sparar ner till .jpg, ser mkt bättre ut när jag redigerar de i PS av någon anledning... Någon som vet vad det kan bero på ?

Om du omvandlat till gråskala för att konvertera till svartvitt så anänder photoshop (om du nu använder det) dotgrain 20% som färgrymd som standard och om då inte webläsare eller andra applikationer har stöd för färgprofiler så kommer nyanserna att se fel ut.

Personligen brukar jag alltid jobba i RGB även med svartvita bilder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Spara i sRGB istället för Adobe RGB som du gör nu och kolla om din webläsare blir gladare på bilden då

Tackar!får se om jag orkar ladda upp bilderna igen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Om du omvandlat till gråskala för att konvertera till svartvitt så anänder photoshop (om du nu använder det) dotgrain 20% som färgrymd som standard och om då inte webläsare eller andra applikationer har stöd för färgprofiler så kommer nyanserna att se fel ut.

Personligen brukar jag alltid jobba i RGB även med svartvita bilder.

Jobbar även jag alltid i RGB

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Fotar inte så mycket, men har fullt av dessa i lägenheten så blir lite svårt att inte fota då.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Ett par nattbilder:

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk

Offler: Foto nr.1 tycker jag är otroligt härligt!

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]