(köpråd) UV- eller polariseringsfilter?

Permalänk
Medlem

(köpråd) UV- eller polariseringsfilter?

Hejsan,

Jag funderar på att köpa ett filter till min flickvän som julklapp.

Vet att det är bra och ha när man inte vill ha en massa reflektioner elr nåt sånt.

Men jag vet inte om de e UV- eller polariseringsfilter. Vad är det för skillnad på dem?

Jag skulle vilja ha hjälp med att välja ett filter från inet, det får kosta runt 300kr. Filterdiametern ska vara 58mm

Tack på förhand!

Mvh
Zalle

Permalänk
Medlem

Ett UV-filter ger inte nån större effekt på dagens digitala kameror (nu skriver du ju inte om det är en digital kamera, men jag utgår från det). MAn använder dem ibland för att skydda frontlinsen mot repor och smuts osv, men på bildresultatet som sådant har det inte nån verkan och det kan faktiskt försämra i en del fall...

Ett polfilter, däremot, tar bort reflexer i ickemetalliska ytor, såsom vatten och glas tex. Det ger även mer mättade färgen (vilket eg åxå beror på att det tar bort reflektioner). Man får djupare blå himmel och lyfter fram eventuella moln och man får grönare grönska osv. Det blir lite mer "vykortsstuk" på bilderna, helt enkelt.
På Inet finns det ju eg bara ett att välja på med en budget på 300kr. Ingen aning om fall filter från Bilora är bra eller inte dock.

Permalänk
Medlem

Okej, då får det bli ett filter från bilora

Tack för infon

Permalänk
Medlem

Råder väl lite delade meningar om att använda UV-filter. Vissa säger att man ska ha så lite som möjligt framför frontlinsen, särskilt när man fotar i mörker. Själv kör jag utan uv-filter på mina objektiv. På mitt 70-200 tex så är motljusskyddet så stort att jag inte riskerar att skada frontlinsen.

Permalänk
Medlem

mörkerfoto o UV-filter är ingen bra kombo

http://img3.imageshack.us/img3/97/mysko.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
mörkerfoto o UV-filter är ingen bra kombo

http://img3.imageshack.us/img3/97/mysko.jpg

Exakt det där jag tänkte på. Har ett UV-filter till min telezoom och det blir samma fenomen när jag tar kort i mörker ibland.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns rätt många som är villiga att betala dyrt för filter som gör att deras dyra objektiv får samma prestanda som billigaste kitobjektiv.

Permalänk
Medlem

Men är det värt att köpa ett polariseringsfilter för 300kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Men är det värt att köpa ett polariseringsfilter för 300kr?

jag skulle nog inte skaffa det billigaste pga att du får sämre skärpa

Permalänk
Medlem

Om man bortser från de allra allra billigaste filtren som kan vara gjorda i plast eller formpressat glas så är det eg mest antireflexbehandlingen som skiljer. Hoyas billigaste filter är helt okej så länge man inte fotar i motljus. Om bilora är bra har jag dock, som sagt, ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
mörkerfoto o UV-filter är ingen bra kombo

http://img3.imageshack.us/img3/97/mysko.jpg

Vad för UV-filter?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Vad för UV-filter?

hade "Dörr UV 67mm Digital high grade" (285kr) på objektivet vid det tillfället kan också tillägga att jag inte använd filter efter den dagen/natten