Permalänk
Medlem

Fråga angående Corsair minnen

Hejsan. Har en snabb fråga. Hade 4GB (4x1) Corsair CM2X1024-6400 G, 5-5-5-12. Efter att par månader gick en sticka sönder, och veckan efter så gick en till sönder. Så jag kör alltså på 2x1 nu. Nu undrar jag, går det på garantin? Hur fungerar det i så fall? Kolla på Corsairs hemsida och dom har inte dom minnena, enligt modellbeteckning som jag har. Har kollat på Inet.se efter samma minnen men dom har inte heller dom. Jag vill gärna ha 4GB RAM, den känns lite seg med bara 4GB.

Hur ska jag gå tillväga? Jag fick minnena av en polare, för lite mer än ett år sedan, och han har noll koll på var han har köpt dom och det finns inget kvitto.

Det handlar alltså om Corsair DDR2 800MHz, liknande dessa

Mvh

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Okej, då blir det bara att köpa nya då. Men fungerar dom som jag länkade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Okej, då blir det bara att köpa nya då. Men fungerar dom som jag länkade?

Nej

Enligt lag så har du ett visst skydd, om en produkt går sönder inom 2 års tid efter köpet och du kan påvisa att företaget du köpte produkten av fortfarande säljer produkten så är de av lagen bundna att hjälpa dig, kan vara i form av att reparera eller nya eller pengar tillbaka. Butiker gillar att kräva kvitton men det är alltså lagstadga vad jag sagt och något kvitto är inte nödvändigt.

Vissa butiker gör ibland mer service än de behöver om du har kvar kvittot, för det är skillnad på garanti och på vad lagen kräver av säljaren och köparen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fast nu kommer inte minnena från en butik, så det är skit samma. Och varför skulle butiken hjälpa till om du inte kan visa att du köpt produkten där? (varifrån du fiskade upp 2 år vet jag inte heller... )

Nembo: Ja, dom minnena du länkade till borde fungera utan problem.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Butiken kan mycket väl hjälpa om du står för fraktkostnaden har jag för mig. Corsair har i sin tur en skyldighet att reparera deras produkt.
Kontaktar du Corsair direkt och är lite trevlig hjälper de dig säkert. Sen om det är värt besväret vetefan

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Nej

Enligt lag så har du ett visst skydd, om en produkt går sönder inom 2 års tid efter köpet och du kan påvisa att företaget du köpte produkten av fortfarande säljer produkten så är de av lagen bundna att hjälpa dig, kan vara i form av att reparera eller nya eller pengar tillbaka. Butiker gillar att kräva kvitton men det är alltså lagstadga vad jag sagt och något kvitto är inte nödvändigt.

Vissa butiker gör ibland mer service än de behöver om du har kvar kvittot, för det är skillnad på garanti och på vad lagen kräver av säljaren och köparen.

Ehm, nja. Du med många har helt missuppfattat köplagen. Du har två års reklamationsrätt om du kan bevisa att det är fabrikationsfel på produkten. Det är alltså upp till kunden att bevisa att det har varit fel på produkten redan från början. Lagen fungerar inte som en vanlig garanti som vissa tror. Slitage och liknande faller inte under köplagen.

Självklart behöver du kvitto om du ska åberopa lagen till butiken du köpte den. Att man inte måste ha kvitto är bara struntprat. Butiken måste kunna verifiera att de är just dom som sålt varan.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Ehm, nja. Du med många har helt missuppfattat köplagen. Du har två års reklamationsrätt om du kan bevisa att det är fabrikationsfel på produkten. Det är alltså upp till kunden att bevisa att det har varit fel på produkten redan från början. Lagen fungerar inte som en vanlig garanti som vissa tror. Slitage och liknande faller inte under köplagen.

Självklart behöver du kvitto om du ska åberopa lagen till butiken du köpte den. Att man inte måste ha kvitto är bara struntprat. Butiken måste kunna verifiera att de är just dom som sålt varan.

Tre års reklamationsrätt (inte två) enligt konsumentköplagen (inte köplagen) är det som gäller!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp två nya = nytt kvitto + två trasig = två nya ?

det skulle ju fungera och enligt corsair så har dom ju livstid garanti så borde ju inte vara mygel?

Permalänk
Medlem

Men nu är det ju så att jag har inget kvitto.

Fast jag har nog kommit fram till att det inte är lönt att köpa 2 nya DDR2 minnen, eftersom jag har planer på i7/i5 efter jul.

Tack i alla fall för alla svar!

Permalänk
Medlem

Gör en RMA direkt hos Corsair, gjorde det själv med ett par minnen jag saknade kvitto på. Gick hur bra som helst, fick ett RMA nummer efer en dag och skickade ner dom till Holland. En vecka senare fick jag nya på posten.

Visa signatur

*.*