Permalänk

Sony Alpha eller något annat?

Är på jakt efter en billig DSLR och noterar att Sony a230 går att få billigt. Är den något att ha?

Det enda jag egentligen är ute efter är en kamera med bra MF och fin sökare som producerar bra bilder i RAW, dvs om JPEG-komprimeringen fuckar upp bilderna (e.g. Pentax) gör inte allt för mycket, det spelar heller inte så stor roll om brusreduceringen är tänkt att göras i postproduktion.

Live view och andra dyl nymodigheter är helt ointressant.

Har även kollat begagnatmarknaden men folk i allmänhet verkar ha helt orealistiska prisförväntningar.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Det skiljer ganska lite när det gäller bildkvalité mellan de billigaste kamerorna så om priset är avgörande så är A230 en trevlig liten kamera.

Här har du ett litet test där man jämför A230 med 1000D och 3000D.
http://www.ephotozine.com/article/Canon-EOS-1000D-Nikon-D3000...

Själv kör jag med Samsung GX10 (Pentax K10D) och Canon 30D då båda systemen har sina fördelar. Samsungen har en stor fin sökare och är bättre byggd och känns lite stadigare i handen som gör manuell fotande roligare och det finns massor av billiga manuella objektiv från 70-talet och framåt medan Canon är snabb och det finns mycket billiga moderna objektiv på begagnadmarknaden plus att den ger lite skarpare bilder och detta gäller även 1000D som då förmodligen är bäst om man uteslutande skall fota i RAW formatet. När det gäller ergonomi så skall man absolut även ta en titt på Pemtax k-m som jag tycker är absolut skönast av budgetkamerorna i handen men som dock är lite sämre för manuell fotografering.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat priserna det senaste, men det främsta argumentet mot Sony tidigare har varit avsevärt högre priser på objektiv/tillbehör.
På högre ISO-tal har väl Sony historiskt sett varit lite sämre än Canon/Nikon. Jag har dock inte jänrkoll på hur det är med deras senare modeller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Nu har jag inte kollat priserna det senaste, men det främsta argumentet mot Sony tidigare har varit avsevärt högre priser på objektiv/tillbehör.
På högre ISO-tal har väl Sony historiskt sett varit lite sämre än Canon/Nikon. Jag har dock inte jänrkoll på hur det är med deras senare modeller.

När det gäller brus vid vid hög ISO så skiljer det inte så mycket när det gäller instegsmodellerna utan man får gå upp till Nikon D5000 eller ännu hellre Pentax K-x som är bäst på just detta men då blir det klart dyrare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Var och klämde lite på Sony's kameror för ett par dagar sen och jag tror att greppet kan bli ganska obekvämt efter en stund, inte ens i närheten av Canons och Nikons grepp, iaf de jag testat.

Skulle jag köpa en billig DSLR skulle jag satsapå en EOS 1000D(har en, underbar) eller en D3000(verkar riktigt schysst för priset). Detta för att det finns en uppsjö av tillbehör från deras storebröder.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar annars en begagnad A200, lite annorlunda grepp men samma kvalite rakt igenom.

SJälv är jag nyss hem kommen från abisko där min A700 provats av norrlands hårdaväder.

Kameran fungerade utmärkt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Pentax K10D kan jag rekommendera, en riktigt robust kamera som säljs rätt billigt begagnad. Störst och bäst sökare i sin klass och mattskivan är lätt utbytbar så man kan sätta i en med snittbild för förenklad manuell fokusering.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8034367...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Pentax K10D kan jag rekommendera, en riktigt robust kamera som säljs rätt billigt begagnad. Störst och bäst sökare i sin klass och mattskivan är lätt utbytbar så man kan sätta i en med snittbild för förenklad manuell fokusering.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8034367...

Vet du hur Pentax K-m är? Har den samma fina egenskaper gällande sökare och MF?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ett litet hands on test från ett proffs och jag håller med det denne kommer fram till.
http://digitalphotographer.com.ph/forum/showthread.php?t=2084...

K-m heter även K2000 i USA. Sökaren är faktiskt riktigt bra för att vara en pentaspegel fast det ger lite mer reflexer än vad en pentaprisma gör men är ganska ljusstark. Nu finns fokusstöd även för manuella objektiv så man får ett pip när man är i fokus som gör att man känner sig lite mer säker att det blir bra även vid stor bländare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Vet du hur Pentax K-m är? Har den samma fina egenskaper gällande sökare och MF?

Sökaren hos K-m är mindre och då den har pentaspeglar blir det en effekt av att titta in i en tunnel. Den effekten försvinner med ett riktigt pentaprisma i sökaren som dyrare kameror har.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi är lite bortskämda med våra kameror som ha en 0.95x förstoring mot 0.85x som k-m har. Min Canon 30D med 0.9x känns lite liten i jämförelse.

Canon 1000D har 0.87x förstoring medan Nikon D3000 bara har 0.78x och Sony A230 0.83x.

Vill man ha en hyfsat stor sökare med 0.94-0.95x förstoring så är det Nikon D80, Canon 40D, Pentax K10D och Samsung GX-10 som gäller. Även äldre Pentax *ist D och *ist DS har 0.95x förstoring men det kanske är för gamla kameror?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har även satt på en 1.2x sökarförstorare (+ mattskiva med snittbild) på min K10D för att förbättra manuell fokus. Men känner mig ändå inte så bortskämd då jag även har en gammal analog Pentax MX som har en sökare som mer än dubbelt så stor som K10D.

En kul jämförelse mellan kamerastorlek och sökarstorlek.
Pentax MX (gammal analog systemkamera från 70-talet)
Kamerahus 136 x 83 mm (B x H)
Sökarstorlek ca 770 mm2

Pentax K10D
Kamerahus 142 x 101 mm
Sökarstorlek ca 333 mm2

A900 (DSLR med en av de största sökarna på marknaden)
Kamerahus 156 x 117 mm
Sökarstorlek ca 475 mm2

Det är lite tråkigt att DSLR kamerorna oavsett prisklass och sensorstorlek inte har sökare som är i närheten av sökarna på systemkamerorna från 70-talet.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya Pentax K-7 har åtminstone 100% täckning av bilden men på bekostnad av mindre förstoring så det tycks vara svårt att få till det som det var förr.

O-ME53, 1,2x ger en bra förstoring till ett bra pris men KPS U-13C 1.35x ger det lilla extra men kostar även lite mycket tyvärr. Vet dock inte om dessa förstorare passar K-m då det inte är samma fäste som på K10D.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM