Hur ska man koppla för att få 5.1 till förstärkaren från datorn?

Permalänk
Medlem

Hur ska man koppla för att få 5.1 till förstärkaren från datorn?

Jag har precis köpt ett 5.1 ljud med en förstärkare som stöder surround. Nu vill jag koppla så att jag får ut 5.1 från datorn till förstärkaren. Har läst att man kan koppla med en S/PDIF kabel, men förstår inte vart man kopplar in den i datorn? Vad behöver man för uttag för en sådan kabel?

Undrar även hur man kopplar med en s.k. toslink kabel?

Sen undrar jag om S/DIF ger bra kvalité eller om man ska köra med någon annan koppling?

Detta moderkort kör jag med (kör med det inbyggda moderkortet):
http://eu.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_n...

Denna förstärkare:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/re...

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk

tyvärr vad jag kan se så har du ingen s/dif på ditt moderkort.
kör du bilden till tv eller har du vanlig skärm, anledningen till att jag frågar är
om du kör till en hd tv kan du köra ljudet via hdmi från ditt 4850 sen coax eller
optisk från tv till recivern.
om du har en vanlig skärm utan denna möjlighet, så finns det bara en sak,
köpa ett ljudkort med coax/optisk.
är det hdmi in på förstärkaren? om det är det kan det finnas en annan möjlighet.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

ja det har den, läste själv.
beroende på om du har möjlighet till hdmi eller dvi på skärmen så kan det funka
att du kör hdmi från g-kort till recivern sedan hdmi från den till skärm med möjligen en hdmi-dvi dongel (om du inte har hdmi på skärmen)

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

(inbyggda moderkortet)??

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

Förstärkaren har ju HDMI, då är det ju bara att använda ljudkretsen på grafikkortet. Enkelt och bäst (möjlighet till) kvalité.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
ja det har den, läste själv.
beroende på om du har möjlighet till hdmi eller dvi på skärmen så kan det funka
att du kör hdmi från g-kort till recivern sedan hdmi från den till skärm med möjligen en hdmi-dvi dongel (om du inte har hdmi på skärmen)

Jaså har man ljud genom grafikkortet? Hade jag ingen aning om! Jag har ett DVI uttag på grafikkortet som går till datorskärmen, ett Displayport som jag ej använder och sedan ett HDMI som går till tvn.

Om jag fattat rätt så ska jag koppla in HDMI från grafikkortet till förstärkaren och sedan vidare till tvn? Försvinner inte bildsignalerna om man kopplar först till förstärkaren och sedan vidare till tvn?

Eller ska jag koppla från grafikkortet till tv och sedan vidare till förstärkaren?

Mening är att jag ska kunna kolla film på tv genom datorn samtidigt som jag får surround ljud.

Har HDMI på grafikkortet, tvn och förstärkaren

Tackar för alla svar

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

lättast vore väl o kolla HDMI från grafikkort till TV.. Sen optiskt från TV till Förstärkare.. ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
lättast vore väl o kolla HDMI från grafikkort till TV.. Sen optiskt från TV till Förstärkare.. ?

Garanterat lättare att köra HDMI från grafikkortet till recievern och sen till TVn, slipper man eventuella problem med att TVn färgar ljudet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Jaså har man ljud genom grafikkortet? Hade jag ingen aning om! Jag har ett DVI uttag på grafikkortet som går till datorskärmen, ett Displayport som jag ej använder och sedan ett HDMI som går till tvn.

Om jag fattat rätt så ska jag koppla in HDMI från grafikkortet till förstärkaren och sedan vidare till tvn? Försvinner inte bildsignalerna om man kopplar först till förstärkaren och sedan vidare till tvn?

Eller ska jag koppla från grafikkortet till tv och sedan vidare till förstärkaren?

Mening är att jag ska kunna kolla film på tv genom datorn samtidigt som jag får surround ljud.

Har HDMI på grafikkortet, tvn och förstärkaren

Tackar för alla svar

Grafikkortet -> receivern -> tv'n. Helt klart enklast och bäst.
Ljudkretsen på grafikkortet ses som en "ljudenhet" av windows och du måste alltså antigen välja den bara i programmet som ska skicka ut ljudet till receivern, eller välja den som standard enhet och alltså därigenom få all ljud dit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
lättast vore väl o kolla HDMI från grafikkort till TV.. Sen optiskt från TV till Förstärkare.. ?

Ehm? Det verkar ju sjukt mycket krångligare? Fördelar?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ehm? Det verkar ju sjukt mycket krångligare? Fördelar?

Ehm... Det verkar vara lika enkelt som ditt förslag? Nackdelar?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Ehm... Det verkar vara lika enkelt som ditt förslag? Nackdelar?

- inte kunna lyssna på musik när tv'n inte är på
- endast 2 kanalers ljud okomprimerat, 5.1. endast med hjälp av ac3/dts. Med HDMI har du ju möjlighet till upp till 7.1 LPCM i 192kHz 24bit ljud.

Självklart ser man till att koppla digitaltv-boxen till receivern också och kan därigenom aldrig behöva byta källa på tv'n, dvs. använder man receivern som växlare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
- inte kunna lyssna på musik när tv'n inte är på
- endast 2 kanalers ljud okomprimerat, 5.1. endast med hjälp av ac3/dts. Med HDMI har du ju möjlighet till upp till 7.1 LPCM i 192kHz 24bit ljud.

Självklart ser man till att koppla digitaltv-boxen till receivern också och kan därigenom aldrig behöva byta källa på tv'n, dvs. använder man receivern som växlare.

En annan aspekt är ju att TVn kan börja förstöra ljudet om ljudet passerar genom den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
En annan aspekt är ju att TVn kan börja förstöra ljudet om ljudet passerar genom den.

En annan aspekt är ju att Receivern kan försämra / fördröja bilden om man kopplar via den ? Iaf om man ska gibba på TVn.

Men jag håller med om att man bör köra ljudet rakt in i receivern. Inte speciellt miljövänligt att alltid köra med TVn på.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
En annan aspekt är ju att Receivern kan försämra / fördröja bilden om man kopplar via den ? Iaf om man ska gibba på TVn.

Men jag håller med om att man bör köra ljudet rakt in i receivern. Inte speciellt miljövänligt att alltid köra med TVn på.

Uhm, nej? Elektroners hastighet i kablarna är tillräckligt stor för att du inte skall märka någon skillnad på några extra cm. Och eftersom du har HDMI till HDMI finns det ingen egentig anledning för recievern att leka med bilden. TVn däremot vet du aldrig vad den har för sig när den får in bild och ljudi HDMI, den är ju gjord för att använda bilden och ljudet. Om du sen kopplar in en toslink ut är det mycket möjligt att den omvandlat det digitala ljudet till analogt och sen tillbaka till digitalt. Kan nog diffa från TV till TV.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Precis, receivern är ju gjord som en växlare och har inställningar för att skicka ut bilden oförvrängt. Dessutom finns det ofta möjligheter att ställa in ljud:bild synkningen.

Och tv'n är det som sagt svårare att veta vad den gör med ljudet. Dessutom, vad gör tv'n med ljudet om den får t.ex. 5.1 LPCM ? Som ju toslink inte klarar av?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Mitt input lagg ökar iaf när jag kör via receivern jämfört om jag bara kopplar rakt in i TVn.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Mitt input lagg ökar iaf när jag kör via receivern jämfört om jag bara kopplar rakt in i TVn.

Vilket mätsystem har du använt för att fastställa detta?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vilket mätsystem har du använt för att fastställa detta?

Har min Sharp 42" brevid min 19" CRT skärm och min 22" WA2209.

Fastställer det genom att jag lånar min fars systemkamera och tar kort när skärmarna står brevid varandra och kör programmet:
http://tft.vanity.dk/

Skillnaden är inte speciellt stor men laget ökar något. (Testade för en vecka sedan efter att jag fått min Onkyo 607 i julklapp och funderade på hur jag skulle koppla in min Xbox och dator för att minimera input lag)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Har min Sharp 42" brevid min 19" CRT skärm och min 22" WA2209.

Fastställer det genom att jag lånar min fars systemkamera och tar kort när skärmarna står brevid varandra och kör programmet:
http://tft.vanity.dk/

Skillnaden är inte speciellt stor men laget ökar något. (Testade för en vecka sedan efter att jag fått min Onkyo 607 i julklapp och funderade på hur jag skulle koppla in min Xbox och dator för att minimera input lag)

Har du ställt in så att den skickar bilden untouched eller nå sånt? Kan kika i min Onkyo 606 sen vad inställningen heter...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har du ställt in så att den skickar bilden untouched eller nå sånt? Kan kika i min Onkyo 606 sen vad inställningen heter...

Det tror jag , hojta till när du hittat inställningen. tror jag körde på "direct", hittar du något annat så hojta till. Hade föredragit att köra allt via receivern.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Kolla i:
7. Hardware setup -> 4. HDMI -> Output resolution, skall vara "Through". Dom andra inställningarna där kan ha en inverkan också.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Grafikkortet -> receivern -> tv'n. Helt klart enklast och bäst.
Ljudkretsen på grafikkortet ses som en "ljudenhet" av windows och du måste alltså antigen välja den bara i programmet som ska skicka ut ljudet till receivern, eller välja den som standard enhet och alltså därigenom få all ljud dit.

Ehm? Det verkar ju sjukt mycket krångligare? Fördelar?

Jag kör Xboxen -> HDMI -> TV -> Optiskt -> Logitech Z5500, O ja har då 5.1 från Xboxen.. visst.. Enda nackdelen är väl som nån annan sa, Man kan inte lyssna på musik från datorn om den är kopplad via tv:n till förstärkaren, Utan att ha tv:n påslagen..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Jag kör Xboxen -> HDMI -> TV -> Optiskt -> Logitech Z5500, O ja har då 5.1 från Xboxen.. visst.. Enda nackdelen är väl som nån annan sa, Man kan inte lyssna på musik från datorn om den är kopplad via tv:n till förstärkaren, Utan att ha tv:n påslagen..

För en xbox spelar det väl ingen roll, MEN det du har är endast komprimerad 5.1 . Dvs. så kan du endast få 5.1 med Dolby eller DTS och inte som med HDMI där du kan ha 7.1 riktiga ljudkanaler.
Det här spelar ju för många mindre roll, särskilt med en xbox, men tittar man på t.ex. bluray kan det ju vara sjyst att få ut ett LPCM ljudspår. På en PS3 spelar det alltså stor roll.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Kvittar om ja kan få ut 7.1 då ja inte har nåt annat som stödjer det.. Dessutom, Z-5500 stödjer bara DTS och Dolby,

Nu var det iofs datorn han skulle koppla till tv/stereo, Så beroende på vad han har för stereo/ tv så beror det på vad för kablar / in/utgångar och teknik han har i stereon m.m.

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Kvittar om ja kan få ut 7.1 då ja inte har nåt annat som stödjer det.. Dessutom, Z-5500 stödjer bara DTS och Dolby,

Nu var det iofs datorn han skulle koppla till tv/stereo, Så beroende på vad han har för stereo/ tv så beror det på vad för kablar / in/utgångar och teknik han har i stereon m.m.

Z-5500 har väl en inbyggd förstärkare, så den stödjer ju inte ens hdmi.
Förövrigt så är inte 7.1. kanaler det viktiga, men möjlighet till LPCM eller TrueHD och DTS-HD med t.ex. en PS3.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Z-5500 har väl en inbyggd förstärkare, så den stödjer ju inte ens hdmi.
Förövrigt så är inte 7.1. kanaler det viktiga, men möjlighet till LPCM eller TrueHD och DTS-HD med t.ex. en PS3.

Nej.. Den stödjer inte hdmi.. Men de va inte de vi pratade om, Eller det TS ville ha svar på.. Ja klarar mig gott med DTS, Dolby 5.1, THX..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Nej.. Den stödjer inte hdmi.. Men de va inte de vi pratade om, Eller det TS ville ha svar på.. Ja klarar mig gott med DTS, Dolby 5.1, THX..

Det är väl ändå ganska relevant? Dina grejer stödjer inte HDMI och självklart använder du inte det därför. Men om hans utrustning stödjer HDMI hela vägen, varför ska han inte använda det? Han får ju stöd för allt det som toslink stödjer + en massa mer.

Och fortfarande, du har inte stöd för "riktigt" 5.1. Du har det endast i komprimerad form med hjälp av DTS och Dolby. T.ex. kan du ju prova ladda ner en låt som är i 5.1 och INTE är komprimerad i DTS eller Dolby och se vad som händer. Antigen kommer det inte gå att spela upp den eller så kommer nån drivrutin att komprimera (och därigenom förstöra en del av ljudkvalitén) ner den till DTS / Dolby.

Oftast klarar man dock sig med bara DTS och Dolby, men om man har möjligheten till mer, varför begränsa sig?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

fortf. z-5500 stödjer kanske inte hdmi.. Men de gör fortf. tv:n.. Tv:n skickar 5.1 ljudet direkt genom tv:n, via toslink till z-5500.. Ja har då ingen sämre kvalite än om ja kör toslink direkt från Xbox till z-5500..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
fortf. z-5500 stödjer kanske inte hdmi.. Men de gör fortf. tv:n.. Tv:n skickar 5.1 ljudet direkt genom tv:n, via toslink till z-5500.. Ja har då ingen sämre kvalite än om ja kör toslink direkt från Xbox till z-5500..

fortf. så har ts mer "avancerade grejer" än z-5500 ! Du har ju inte möjlighet att koppla det med HDMI, men det betyder inte att andra som har inte ska göra det !?

Och för din del så så funkar det säkert finfint att koppla som du har gjort så länge tv'n inte färgar ljudet och du är beredd att ha tv'n på jämnt när du ska lyssna på musik (inte lika relevant med en xbox kanske).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Visst.. Alla kopplar väl som de vill sålänge de funkar, Men ts ville ha ljudet till förstärkaren, O bilden till tv:n.. Jag kör stereo från datorn till tv, Så de e inga problem.. Ja körde däremot PS2 och dator genom förstärkaren till tv förut, O fick krångla aset för o få bilden från PS2, och ljud från dator samtidigt.. Kanske inte behöver ha de problemen med datorn men..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |