Permalänk
Medlem

HD från dator till TV fråga :)

Vi har en äldre variant av HP media center dator. Kanske från 2006. Datorn har ett Nvidia quadro fx 3400/4400 grafikkort i sig. Pappa hävdar att vi kan få upp 1080p från en sådan dator via DVI. Är det någon som vet om detta funkar? Tack på förhand / Mathias

Permalänk
Inaktiv

Jag tippar på att grafikkortet släpptes ett år innan Nvidias kort fick stöd för HD-avkodning. Ett nytt kostar dock bara några hundralappar.

Jag kör med dvi-hdmi adapter och sedan en vanlig hdmikabel för 65:-, fungerar alldelles utmärkt. Ljudet tar jag ut separat.

Permalänk
Medlem

Visst ska det fungera. Så länge grafikkortet stödjer 1920x1080 vilket det otvivelaktigt gör.

Permalänk
Inaktiv

<-- Missuppfattade.

Permalänk
Medlem

Ja kortet i sig själv har inga problem med att visa 1080p upplösning.
Men det kommer vara CPU som till 100% kommer få stå för avkodningen. Grafikkortet har inget hårdvarustöd för HD avkodning i sig själv, för det behöves nyare kort.
Är bara CPU tillräckligt kraftfull så ska nog 1080P fungera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Frågan är ju om processorn på den "orkar" att spela upp komprimerad 1080p?
Men köper ni ett nytt grafikkort för nån hundring som klarar av att accelerera HD-avkodning så bör det gå finfint.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Får det plats eller är det lönt att byta till ett nytt billigt grafikkort på den?

Då kan man även få ljud via HDMI i alla fall om man köper ATI och använder adaptern som följer med den. Ingen har klagat på ljudet åtminstone med ATI grafikkorten.

Du glömde att berätta om TV.
Klara TVn av Full HD, vilka portar TVn har (VGA, HDMI). Även om TVn har HDMI bör du läsa i TV manualen för hur tillverkaren vill att du kopplar och för att få råd på bästa inställningen. Du slipper springa ut och köpa fel om du läser och berättar här.

Om du vill testa din gamla innan du köper nytt grafikkort så behöver du DVI->HDMI adapter och HDMI -> HDMI kabel. OBS vad du köper beror på vilka portar din TV har. På det sättet har du redan rätt kabel om du får en ny dator eller köper nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mycket snabba svar. Uppskattar det. Proccessorn är en AMD Athlon 64, 3700+.
TV:n har rubbet(VGA, HDMI etc)Full HD TV. Hur gör jag på bästa sätt?

Permalänk

T.ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395573&o=inkfrakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395572&o=inkfrakt

Se bara till att det antigen är en HDMI-kontakt eller att det följer med adapter. Brukar stå i specifikationen.

EDIT: och bara så du är medveten, det här är ju verkligen inga spelkort.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa något grafikkort eller klarar min processor det?

Permalänk

Jag tror du kommer ha problem med att spela upp 1080p med den processorn, det kan dock gå.
Du behöver ju dock inte ha en tv kopplad för att prova själva uppspelningen. Prova att spela upp nån film med MPC-HC eller ffdshow-tryouts codec + valfri spelare. CoreAVC-codecen ska vara cpu-snål, men den kostar. VLC kan du dock glömma när det gäller HD.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Okok. Finns det något gratis alternativ liknande CoreAVC? Jag tänkte faktiskt fixa detta problem gratis om det går för annars vet jag att Netgear säljer media center för 800kr med HDMI utgång. Främst är det mkv filer jag tänkte spela upp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GloWeX
Okok. Finns det något gratis alternativ liknande CoreAVC? Jag tänkte faktiskt fixa detta problem gratis om det går för annars vet jag att Netgear säljer media center för 800kr med HDMI utgång. Främst är det mkv filer jag tänkte spela upp

Jag skulle inte lita på såna där billiga media centers... men jag kan inte säga att jag är helt insatt på det heller.

Angående gratis alternativ så nämnde jag ju två stycken. Dels ffdshow-tryouts + valfri uppspelningsprogram, eller MPC-HC

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Aha. förstod inte riktigt:) Men egentligen kan jag väl bara ta en gammal hederlig DVI kabel och dra den till TV:n och kolla? Gör man några speciella inställningar på datorn för få upp HD kvalitet?

Permalänk
Medlem

http://www.cccp-project.net/ är gratis och bra codecpaket för uppspelning av hd-material!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
http://www.cccp-project.net/ är gratis och bra codecpaket för uppspelning av hd-material!

Frågan om det är värt att besudla ens windows installation med allt som följer med där. Kanske...

Annars är det ju bara att ladda ner nyaste ffdshow-tryouts och haali media splitter. Ett annat alternativ är då MPC-HC (där codecs och nog en splitter är inbyggda i själva programmet).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GloWeX
Aha. förstod inte riktigt:) Men egentligen kan jag väl bara ta en gammal hederlig DVI kabel och dra den till TV:n och kolla? Gör man några speciella inställningar på datorn för få upp HD kvalitet?

Du ställer in tv'n "skärminställningar" till 1920x1080 .

Men som sagt du behöver ju inte ens koppla datorn till tv'n för att bara testa om datorn orkar med att spela upp 1080p, du kan ju prova spela upp det på datorskärmen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Men problemet är att datorn redan är kopplad till TVn via en enkel monitorkabel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GloWeX
Men problemet är att datorn redan är kopplad till TVn via en enkel monitorkabel

Kör på då!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

får man upp HD med en monitorkabel också? DVI?

Permalänk
Medlem

kan ju säga att jag har 3800+x2 och har PROBLEM med 1080p om jag inte använder mitt hd accelererande grafikkort.

körde också med VGA kabel innan, har bara HD ready tv.
men VILKEN skillnad det blev på att köra med DVI-HDMI istället för VGA.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
kan ju säga att jag har 3800+x2 och har PROBLEM med 1080p om jag inte använder mitt hd accelererande grafikkort.

körde också med VGA kabel innan, har bara HD ready tv.
men VILKEN skillnad det blev på att köra med DVI-HDMI istället för VGA.

Så himla stor skillnad ska det inte vara mellan VGA och DVI/HDMI. Din tv har dock antagligen olika inställningar för olika ingångar, förmodligen inkl. pixel-maping.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Man kan välja under installationen av cccp vad som ska installeras.

Vanliga vga (monitorkabel) funkar kanon att köra full-hd med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har lite uppdates: CPU:n klarade iallafall att spela upp 720p på tv:n. Köpte coreAVC men vilken mediaspelare skulle ni använt om man skall kunna få med en lös textfil(srt, sub) med i filmen?

Permalänk
Medlem

Inga ideér?

Permalänk

MPC-HC har väl inbyggd stöd. Annars är det väl vobsub (kanske heter nå annat nuförtiden?) som gäller.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Hittade precis det:) Tackar alla för hjälpen. Nu var mitt problem med HD löst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GloWeX
Hittade precis det:) Tackar alla för hjälpen. Nu var mitt problem med HD löst!

Har du ställt in MPC-HC att använda CoreAVC? Som standard använder den ju en egen inbyggd codec. Funkar det med den så är det ju ok, men isf har du dock köpt CoreAVC i onödan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.