Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Då var dom ibockade, den översta av dom var redan bockad, förklara gärna för mig vad det fyller för funktion

Den stänger av windows-cachehantering och uTorrent tar hand om den själv istället, vilket den gör effektivare. Särskilt en av dom verkar göra enorm skillnad på min dator, kommer dock inte ihåg vilken, möjligt att det är den som redan var påslagen. Har man ingen av dessa påslagen blir skrivningen till hårddisken ganska fort överbelastad ("Disk overload" i uTorrent) och hastigheten sjunker ner till några kb/s.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Diseken överlastad står det och en procent indikering som rör sig upp och ner.. Och det innebär?

Det innebär att hårddisken inte hinner med att lagra allt som laddas ner. Startade du om uTorrent sen du ändrade cache-inställningarna?

Eftersom din dator allt annat än ny är det mycket möjligt att det inte kommer gå att ladda ner så mycket snabbare. Kanske du skulle kunna komma upp i högre hastigheter om du begränsade till färre anslutningar i uTorrent, men då ska man ju ha tur att ansluta till peers som är snabba. Oftast lär du nog förlora hastighet på att ha färre anslutningar.

Att köra utan router och med färre anslutningar kanske också kan ge lite bättre hastighet...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Din teoritiska maxhast ska ju vara ca 35/8 = 4,3 mb/s. Prova o tanka nåt från nån välkänd sida, vissa brukar ju ha torrentalternativ till vanlig download, typ fz.se. Annars beror de troligtvis på för nåra seeders / för många leechers.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Om du har flera hårddiskar kan du prova att ladda ner till en annan hårddisk som kanske är snabbare/mindre belastad av annat. En defragmentering kan också vara nyttig, men egentligen så tror jag inte att du kommer kunna nå så mycket högre men den datorn.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

byt router

Byt router eller koppla datorn direkt så löser du dina problem
p320w klarar inte så hög hastighet.
Den klarar ej heller så många anslutningar samtidigt.

Det är därför den störtdyker i hastighet.
Mao överbelastad.

Ingen jätte bra router men billig och fungerar ok e dir-300
eller dir-600 då kommer du upp i runt 95 mbit på lan sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zebtheman68
Byt router eller koppla datorn direkt så löser du dina problem
p320w klarar inte så hög hastighet.
Den klarar ej heller så många anslutningar samtidigt.

Det är därför den störtdyker i hastighet.
Mao överbelastad.

Ingen jätte bra router men billig och fungerar ok e dir-300
eller dir-600 då kommer du upp i runt 95 mbit på lan sidan.

Problemet är att uTorrent klarar inte av att skriva ut på hårddisken så mycket snabbare på hans dator.
Ingen/snabbare router skulle dock i teorin kunna hjälpa om man använder sig av färre men snabbare peers i uTorrent, och alltså belastar hårddisken med färre samtidiga skrivningar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Hade en torrent förut som låg stadigt på 5.5MB tills det stog disken överlastad då stannade den i princip

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Hade en torrent förut som låg stadigt på 5.5MB tills det stog disken överlastad då stannade den i princip

Jepp, precis så blir det. Nedladdningen gasar på ändå tills cachen i ramminnet hunnit fyllas upp varvid det stannar av rejält. Eftersom cachen töms för sakta till hårddisken frigörs det för lite utrymme i cachen för nedladdningen att fortsätta till.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jepp, precis så blir det. Nedladdningen gasar på ändå tills cachen i ramminnet hunnit fyllas upp varvid det stannar av rejält. Eftersom cachen töms för sakta till hårddisken frigörs det för lite utrymme i cachen för nedladdningen att fortsätta till.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Jadå jag förstår, med andra ord så behöver jag bättre ramminne för att kunna bibehålla hastigheten?

Permalänk
Medlem

Nae, snarare en snabbare hårddisk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Jadå jag förstår, med andra ord så behöver jag bättre ramminne för att kunna bibehålla hastigheten?

Nej, snabbare hårddisk och ev. överhuvudtaget snabbare dator så att den hinner med att skriva ut till hårddisken.
Har du mer minne kommer du kunna ha större cache och därför ladda ner snabbt längre innan hastigheten bromsas, men förr eller senare måste det ju skrivas ut till hårddisken ändå och där kvarstår ju problemet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nej, snabbare hårddisk och ev. överhuvudtaget snabbare dator så att den hinner med att skriva ut till hårddisken.
Har du mer minne kommer du kunna ha större cache och därför ladda ner snabbt längre innan hastigheten bromsas, men förr eller senare måste det ju skrivas ut till hårddisken ändå och där kvarstår ju problemet.

Har en Lacie 500gb disk jag tankar till, känns som att den borde palla det, provat med mina andra interna också men det blir likadant där

Permalänk

Tänk dig cachen som en stor flaska med två hål, ett i toppen och ett i botten. I ditt fall är hålet i toppen större än det i botten. Du kan hälla på vatten till flaskan med en väldans fart, men flaskan tömmer sig inte lika fort som den fylls upp varvid den efter ett tag blir full och du måste sluta hälla i väntan på att den ska tömmas lite.
Med en större flaska skulle du kunna fylla på längre innan du behöver vänta, men eftersom det nedre hålet fortfarande är lika stort kommer det ändå ta lika länge i slutändan. Det du behöver är alltså ett större nedre hål

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Har en Lacie 500gb disk jag tankar till, känns som att den borde palla det, provat med mina andra interna också men det blir likadant där

Om du inte redan gjort det, prova tanka färre torrents samtidigt, blir mindre pålastningen på hårddisken så.

Men det kan nog också bero på att din dator är helt enkelt för slö för att skriva nog snabbt till hårddisken. Särskilt med tanke på att det oftast handlar om många samtidiga skrivningar till hårddisken när man laddar ner en torrent. Att ställa in färre anslutningar i uTorrent kan ju hjälpa till att göra färre samtidiga skrivningar, men då är ju risken stor att dessa inte räcker till för att komma upp i att seeda så pass fort ändå...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Om du inte redan gjort det, prova tanka färre torrents samtidigt, blir mindre pålastningen på hårddisken så.

Men det kan nog också bero på att din dator är helt enkelt för slö för att skriva nog snabbt till hårddisken. Särskilt med tanke på att det oftast handlar om många samtidiga skrivningar till hårddisken när man laddar ner en torrent. Att ställa in färre anslutningar i uTorrent kan ju hjälpa till att göra färre samtidiga skrivningar, men då är ju risken stor att dessa inte räcker till för att komma upp i att seeda så pass fort ändå...

Blir nog till att beställa ny dator låter det som

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Blir nog till att beställa ny dator låter det som

1 - 2MB/s i sekunden lär du nog iaf kunna ligga på utan att hårddisken överbelastas, vilket nog ändå är ok (om man inte blivit bortskämd med välfungerade 100/100 anslutning ). Du kan ju prova ställa in uTorrent så att den inte går över det (högerklicka i nedre högra på D:[hastighet] hörnet där den totala nedladdningshastigheten rapporteras och provvälj säg 2MB/s).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Sluta nu!
Så länge vi diskuterar tekniken i allmänhet kan den ju användas till allt möjligt. Om inte diskussionen vidrört otillåtna ämnen är det ju ganska onödigt att börja gräva i det och leda den dit, eller hur?

Det var bara en fråga. Men jag förstår att det är mest uppkoppling/programmet utorrent som diskuteras(som är lagligt).

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon hunnit före mig redan, men men..
Om man har en lina specificerad till 8/1Mbit är den maximala hastigheten du kan tanka i (teoretiskt sett) ~800kbps ner och ~100kbps upp. Detta beror på att Megabit och Megabyte är olika saker (8Mbit~1Mbyte). Eftersom din linas hastighet anges i megabit och utorrents hastighet i megabyte ger det att din teoretiskt sett absolut maximala hastighet ner bör bli ~10mbps och upp ~1mbps.

Till detta bör man tänka på att just hastighetsreglering är en väldigt knepig procedur att få till på ett tillfredsställande och stabilt vis. Detta leder till att begränsningen kan hoppa lite upp och ned och detta är tyvärr något man får leva med, dock bör det inte ge några enorma slag utan det kan pendla kanske +/- 0,3 mbps.

Om du inte har fiber indraget in i din lägenhet kan distansen till platsen där fibern omvandlas till kopparburet media också vara relevant.

Till sist kan det också handla om att du har en vanlig hemmarouter som helt enkelt inte klarar mer än de värden du visar upp här. Detta beror på att processorkraften i vanliga hemmaroutrar är mycket liten och därför inte kan hantera stora antal anslutningar samtidigt (vilket speciellt torrent-traffik genererar). Throughput (den mängd traffik din router kan skyffla från WAN-porten till valfri LAN-port per sekund) för just din router finns oftast att hitta på prisjakt eller liknande site.

Genom att testa fram och tillbaka med de olika inställningarna som folk föreslår kan du delvis komma fram till om det är din router som spökar eller inte, men det enklaste sättet att testa det är helt enkelt att koppla datorn rakt in i modemet istället, dock bör detta endast göras i testsyfte då din dator ansluts direkt mot internet, vilket kan innebära en säkerhetsrisk.

Lycka till med felsökningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
1 - 2MB/s i sekunden lär du nog iaf kunna ligga på utan att hårddisken överbelastas, vilket nog ändå är ok (om man inte blivit bortskämd med välfungerade 100/100 anslutning ). Du kan ju prova ställa in uTorrent så att den inte går över det (högerklicka i nedre högra på D:[hastighet] hörnet där den totala nedladdningshastigheten rapporteras och provvälj säg 2MB/s).

Går inte att välja mer än 1 ju

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Går inte att välja mer än 1 ju

Ju högre du har valt desto högre får du välja. Börja med att välja 1, sen kommer du garanterat kunna välja 2.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Går inte att välja mer än 1 ju

Oops, hitta inställningen sitter och provar hur högt jag kan gå innan det blir disk overload

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
1 - 2MB/s i sekunden lär du nog iaf kunna ligga på utan att hårddisken överbelastas, vilket nog ändå är ok (om man inte blivit bortskämd med välfungerade 100/100 anslutning ). Du kan ju prova ställa in uTorrent så att den inte går över det (högerklicka i nedre högra på D:[hastighet] hörnet där den totala nedladdningshastigheten rapporteras och provvälj säg 2MB/s).

Kan inte tanka fortare än i 1MB. Lite tråkigt

Permalänk

om du tankar till/från en extern lär ju hastigheten vara minimal ... till skillnad från en intern hårddisk... vad har du för skriv- och läshastigheter på din externa 500 gb disk?

Permalänk

Det gjorde susen!

Skrivet av sl2wm-rocks:

1 - 2MB/s i sekunden lär du nog iaf kunna ligga på utan att hårddisken överbelastas, vilket nog ändå är ok (om man inte blivit bortskämd med välfungerade 100/100 anslutning ). Du kan ju prova ställa in uTorrent så att den inte går över det (högerklicka i nedre högra på D:[hastighet] hörnet där den totala nedladdningshastigheten rapporteras och provvälj säg 2MB/s).

TUSEN tack "sl2wm-rocks".

Det gjorde verkligen susen. Jag hade råkat ändra i inställningarna och begränsat NEDladdningen istället för UPPladdningen. xD
De kanske har bytt plats på dem i inställningarna för uTorrent 3.2 ?