Permalänk
Medlem

Steam är klockrent när man ser till det funktionsmässigt, enkelt att köra och installera spel i de flesta fall och även valve's egna SDK och Unreals funkar riktigt smidigt. Enda nackdelen är priset men det tror jag Euro kontra dollar är stora orsaken men visst borde de kunna justera priserna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Dyrt som snus fast man inte får något fysiskt men praktiskt som fan. Köper hellre där än beställer från något annat ställe.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Det roliga är hur de sa att Digital distribution skulle sänka priserna för spel eftersom de slipper tillverka, frakta och massor med mellanhänder när de ska säljas i affären.... Men istället gick priserna upp

Ännu en gång blev konsumenterna lurade och nu kan de snällt öppna sin stjärt så företagen kan rövknulla dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jovisst, i dom spel som har offline läge. Som sagt angående Morden Warfare 2. Brorsan lacka ur totalt när han köpte spelet i butik. Han saknar internetuppkoppling och fick helt enkelt strunta i att spela spelet. Riktigt skoj med spel som kräver aktivering via Steam eller över internet över huvudtaget innan man kan spela de. Steam är ett nödvändigt ont i tillvaron!

Jag tror nog 99% av alla som köper MW2 har internet, onlinedelen är ju det intressanta.
Att kräva aktivering via steam är rätt smidigt egentligen, och är ett bra sätt att förhindra piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DilluTioN
jo, tjänsten är kanon..
dock betalar jag hellre 350kr för L4D2 på webhallen/game/CDON än 500kr på steam..

Beställde själv L4D2 från play.com för ca 230 kr. (förlåt, ville vara värst).

Steam i sig tycker jag är en simpel idé som är helt perfekt. Dock så kostar spelen för mycket men jag har inga problem och vänta och se ifall det går och fynda under mellandagarna.
Köpte bara nu i slutet av December 8 spel för strax över 200 kr. Det är ingen dålig deal.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för steam.
Håller med övriga i tråden att deras priser på nya spel oftast är horribla.
Vill gärna ha kartong och skiva i hyllan dock så det blir inte så mycket handlande på steam, mest lite äldre spel samt sådana som bara släpps online ex Torchlight.

Längtar tillbaks till den gamla goda tiden när man fick en stor kartong som spelet och annat låg i, istället för ett sketet dvd fodral. Numera får man köpa Collectors Edition för att ens komma i närheten.
Lite gnällig är man men vafan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Att kräva aktivering via steam är rätt smidigt egentligen, och är ett bra sätt att förhindra piratkopiering.

Hehe, lika kul varje gång man ser folk som tror att det förhindrar piratkopieringen. Spelen finns oftast tillgängligt på torrent-sidor innan de släppts på STEAM.

Enda fördelen som jag ser med STEAM är att man kan ladda ner alla sina spel därifrån till vilken dator som helst som är internetansluten. Vilket är mycket bra.

Största nackdelen är ju som jag sagt så många gånger att ha spelen samlade på ett ställe på nätet... slarva med koderna eller få in en trojan som stjäl lösenorden och vips så är spelen borta. Men oftast är det inte så svårt att få tillbaka sitt konto. Men har man då otur så har man fått en livstidsbann på kontot. >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Najs med REA på spel som Steam ganska ofta har

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

jag gillar jul real dom hade i år
grymt bra.

fast jag tycker inte dom kan ta full butiks pris för nya spel. när man inte får den fysiska delen. när spel går ner till 50-150 spänn ... det är då man slår till på stort och köper några stycken.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jovisst, i dom spel som har offline läge. Som sagt angående Morden Warfare 2. Brorsan lacka ur totalt när han köpte spelet i butik. Han saknar internetuppkoppling och fick helt enkelt strunta i att spela spelet. Riktigt skoj med spel som kräver aktivering via Steam eller över internet över huvudtaget innan man kan spela de. Steam är ett nödvändigt ont i tillvaron!

O man jämför med Blizzards "battle net 2" som kommer med starcraft 2 är det faktiskt värre på det sättet att även om du inte ska spela online så kommer ditt spel att "pingas" mot en blizzard server då och då för att se så att det inte är piratkopierat.

Med steam som jag har förstått det så räcker det med att göra så en gång...sen kan man lira offline så mycket man vill.

Annars tycker jag att steam funkar ypperligt. Kanske inte kan säga så mycket om det för jag lirar bara TF2.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Jag tror nog 99% av alla som köper MW2 har internet, onlinedelen är ju det intressanta.
Att kräva aktivering via steam är rätt smidigt egentligen, och är ett bra sätt att förhindra piratkopiering.

FEL så det stinker om det. Det förhindrar andra hands försäljning och lån av spel. Det går fixa pirat versionen av det mesta innan det ens kommer ut. Pirat snacket är bara en ploj för att stoppa andrahands marknaden och för att börja röra sig mer och mer mot abonnent modellen så man får pengar i all oändlighet utan att behöva göra för mycket för de.

Permalänk
Medlem

DRM = inget köp från mig. Så enkelt är det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
dom borde inte ha systemet dollar = euro! de är det enda som är dåligt med steam tycker jag.

Hur menar du? en dollar en euro?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är lite väl dyra på Steam. Tex 49:99euro för nya Battlefield Bad company 2. Visst är det LTD versionen...men den går ju oxå att hitta mkt billigare.

Nu köpte jag spelet där endå...jag är lat och ville ha BTEA versionen direkt. hi hi

Sen får man ju oxå ha med i beräkningen...ett bra multiplayer spel lirar man ju i massor med timmar. Tex. Battlefield 2 har jag lirat 881 timmar online.....det blir inte många ören/timme.

pizzz/Jeppe

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mocka
Gillar Steam.

+ Tankar ned och Installerar spelet automatiskt
+ Håller spelet uppdaterat med de senaste patcherna
+ Bra interface när man spelar med kompisar
+ Lätt att handla spel och betala
+ Weekend rean de har på vissa produkter

- Alldeles för höga priser på de flesta produkterna. Bara att jämföra med Prisjakt. T ex Spelbutiken har ofta lite/mycket billigare priser på DVD versioner. Har aldrig och kommer aldrig köpa ett fullpris spel (för hutlösa €50-60). Dock är web-only releases som Torchlight och Serious Sam HD prisvärda.

steam är bra, stundvis, men angående patchningen där så stämmer inte det. tog lång tid, om ens ännu painkiller är fullt patchat, och det är ändå ett gammalt spel.
sen är det många spel som jag läst som inte har äkta cdkeys, främst äldre då.
Ibland verkar valve vara lite "vi släpper skiten men bryr oss inte om det sen".

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soldswe
Jag kan tycka att det är lite väl dyra på Steam. Tex 49:99euro för nya Battlefield Bad company 2.

Om man är smart så handlar man inte med euro helt enkelt. Man kan tjäna VÄLDIGT mycket om man handlar i brittiska pund. Själv tjänade jag över 100kr när jag senast förbeställde Bioshock 2. Man går helt enkelt in här: http://store.steampowered.com/?cc=UK och loggar in och köper. Fungerar inte köpet så måste man ändra till United Kingdom när man ska beställa. Bara att jämföra priserna med hjälp av www.valuta.se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hur menar du? en dollar en euro?

Om ett spel kostar 50$ i usa kostar det 50€ i sverige tex.

det är ju en höjning av 25% eller nått..

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk

Köper dom spel jag vill ha fysiskt sen slänger jag in (om möjligt) CD-keyn på mitt account och lirar älskar just den biten då jag ogillar läsare. Inte kört med en läsare på månader, otroligt fula och låter en massa.

Man får ju dock inte ha flera account så blir man av med de blir man av med allt :/ Borde finnas någon tjänst så man kan koppla flera account till ett..på..något..sätt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hur menar du? en dollar en euro?

att om ett spel kostar 49,99 dollar så kostar den i europa 49,99 euro och dollarn är mkt billigare än euro. Så man förlorar rätt mkt pengar!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

49.99 Dollar är 366.55SEK medans 49.99EURO blir 511.93SEK, så det är ingen liten skillnad heller.. Jag förstår inte att folk betalar så pass mycket mera, visst det är smidigt, men det är fortfarande en heldel pengar :/

MVH
MS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Steam är... Underbart. Vad mer kan man säga?
Visst är priserna ganska höga, granted.

Men sen å andra så får man en tjänst som fungerar mycket bra, och _väldigt_ bra priser på weekend deals och andra specialpriser.

Jag håller med helt! Steam är kanon och deras weekend deals är trevliga. Jag tycker om att få hem spelen digitalt. Slipper man hålla reda på skivor och så.

Permalänk

Det enda jag saknar med Steam är högre nerladdningshastighet samt möjligheten att kunna sälja sina spel vidare om man vill. Man kan köpa produkter till sig själv eller som en gåva på Steam. Vill alltså kunna ge bort spel EFTER att jag ägt dom själv, alternativt sälja, om jag blivit trött på dom och inte vill ha dom igen.

Permalänk
Medlem

Steam jo jag tackar.

Det var för några år sedan när man jobbat en hel vecka och såg fram mot en skön helg med gaming. Icke, Steam hade strömavbrott där servrarna stod och det gick inte att lira online. På söndagen började det ramla igång igen.

Sånt får inte hända om man bygger hela idén på att man måste köra via Steam.

Edit:

Kom ihåg en sak till. Var på ett litet LAN för några månader sen utan möjlighet till internet där vi körde CSS vilket går om man väljer "offline mode" och allt var frid och fröjd. Körde sen lite Q2 och stängde då av Steam. När man någon timme senare skulle köra CSS igen ville Steam att jag skulle verifiera mitt konto? Det inte att välja offline eftersom jag var tvungen att verifiera kontot först. Så det var bara att packa ihop och åka hem.

Permalänk
Medlem

Weekends Deal och steam holiday sale Ftw

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Vad gnäller alla om att det är 200kr dyrare?

Frakt på det också! plus att du får en cd-skiva med cd-key du måste hålla reda på! efter ett tag måste du köpa en hylla för alla jävla spel, det kostar det med

Steam för vinsten

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Steam är jäkligt smidigt. Klart bäst när det kommer till PC, dock tror jag inte på liknande lösning till Konsoller. Där ska det vara fysiska skivor och fodral

Permalänk
Medlem

Jag diggar steam, men jag börjar få väldigt många spel där. Man är ju orolig för att nån ska hacka ens konto eller dyl, det vore ju fan inte roligt att bli av med alla spel man har köpt blir endel pengar...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tycker inte överpriserna på Steam gör så mycket.
Betalar gärna lite mer de gångerna jag köper ett helt nytt spel istället för att betala en månadsavgift för en online tjänst likt Xboxs online tjänst...

Känns som att alla förväntar sig saker för otroligt låga priser idag.. oavsett om de är realistiska eller inte...

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
DRM = inget köp från mig. Så enkelt är det.

+1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paronfesken
Om ett spel kostar 50$ i usa kostar det 50€ i sverige tex.

det är ju en höjning av 25% eller nått..

Låter illa det! glöm inte skatten som dom lägger på efter köpet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twistedmetal
Steam är jäkligt smidigt. Klart bäst när det kommer till PC, dock tror jag inte på liknande lösning till Konsoller. Där ska det vara fysiska skivor och fodral

playstationstore funkar bra! ungefär som steam!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin