Win7 64-bit hänger sig vid reboot

Permalänk
Medlem

Win7 64-bit hänger sig vid reboot

Hej alla glada!

Fick hem nya komponenter igår och satte igång med installation (sign). Allt gick bra och funkade till att börja med. Jag började med att flytta över material från den externa disken till den nya SSDn och installerade Office-paketet.

Efter en stunds paus gick jag tillbaka och tänkte titta lite på film via en externa disken men då kunde inte windows hitta den. Först när jag manuellt stänger av den säger windows till att disken måste formateras innan den kan användas. Skumt med tanke på att den fungerat alldeles nyss. För att lösa problemet tänkte jag att jag skulle köra en reboot men då hänger sig windows och det står 'Windows avslutas' i all 'evighet'. Evighetstermen är främst baserad på en normal SSD reboot-tid och jag har kanske inte väntat längre än 5 min, men ändå. För att komma ur låsningen trycker jag reset och bootar om men inte heller då kan jag stänga av windows. Det är först när jag öppnar i felsäkert läge som jag kan stänga av windows. För övrigt verkar det som att det felsäkra läget körs i 32-bit, när det laddas in står det i alla fall "\system32\...".

Även när jag försöker installera drivrutiner för det trådlösa nätverket hänger sig datorn och jag tvingas avsluta programmet via 'Aktivitetshanteraren'. Tidigare när den externa hårddisken kunde hittas och jag installerade Office var det inga problem.

De enda ändringar jag själv har gjort i BIOS är att fixa AHCI för SSDn samt stängt av JMicron. Problemen verkar bara kommit efter att JMicron stängts av om det kan hjälpa.

Som ni säkert inser så är mina kunskaper om mjukvara högst begränsade. Jag hoppas att ni får tillfälle att tänka 'noob' och skratta gott åt mig för att sedan komma med lite tips och tricks för hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Noob ?

Tja vi alla gör väl misstag "ibland" skönt att höra att du löste det

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Reaktivering av JMicron gjorde tyvärr ingen skillnad... =/

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Blev lite konfunderad, är väldigt oklart hur och vad du har egentligen gjort med dina nya delar, och vilka dom nya delarna är, har du bytt moderkort, tex? och i så fall har du nyinstallation av widows, om inte så är det ju självklart att du får massa problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Blev lite konfunderad, är väldigt oklart hur och vad du har egentligen gjort med dina nya delar, och vilka dom nya delarna är, har du bytt moderkort, tex? och i så fall har du nyinstallation av widows, om inte så är det ju självklart att du får massa problem

Ja förlåt för den oklara frågeformuleringen. Allt är utbytt utom burk, psu och optisk enhet. Värt att nämna är även att jag inte kan komma åt internet för tillfället.

I enhetshanteraren ser jag en okänd enhet som saknar drivrutin, "LPC Interface controller 3b02". Om det är till ngn hjälp.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Ny input.

Det verkar som att datorn har svårt att hitta mina usb-enheter. När jag laddar felsäkert läge så kan jag hitta dem men inte i 'vanligt' läge.

Jag skulle gärna vilja uppdatera mina drivrutiner och annat men eftersom jag måste använda en usb-adapter för trådlös uppkoppling så är det lite moment 22 just nu...

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Saken är nu biff. Det hela hängde på att uppdatera windows trådburet och flasha BIOS innan jag kunde få mina usb-enheter att fungera, tillsammans med min trådlösa internet-adapter.

Moderator kan stänga tråden om så önskas.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA