Behöver hjälp med bildeditering [lätt]

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med bildeditering [lätt]

Hej

Jag har en bild som jag behöver hjälp med att göra om.

Såhär är det, jag ska hjälpa en tant med att få ett tygmönster in i datorn. Det är ett broderi i svart som är på en vit tygbit. Jag har fotograferat detta och försöker editera fotot i GIMP så att det blir så att säga monokromt, totalsvart mönster på totalvit yta.

På fotografiet är det naturligtvis en massa nyansskillnader. Vad finns det för verktyg för att liksom göra allt under en viss ljusnivå vitt och allt över den svart? Det måste gå att göra ganska enkelt med nån kurva eller så.

Jag måste försöka få ordning på detta ikväll.

edit: Här är bilden förresten om någon vill experimentera.

http://www.deserveit.se/dump/monster.jpg

edit 2: Jag löste problemet genom att helt enkelt rita av originalmönstret i ett nytt lager.

Men det måste ju verkligen finnas ett verktyg som gör såhär:
"Alla nyanser mörkare än det här görs till rgb 0,0,0"
"Alla nyanser ljusare än det här görs till rgb 255,255,255"

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag experimenterar lite i photoshop, och jag undrar om det inte är lättare att bara ta fram pen-tool och helt enkelt kalkera mönstret

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

Det var längesen jag satt i GIMP så vet inte om det finns någon sådan funktion där. Men Photoshop har Magic Wand Tool som jag tycker är riktigt bra. Annars är det där mönstret som sagt inte speciellt svårt att kalkera.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm