Permalänk
Robot

Quad Core Lapping

Jag Lappar min nya Quad Core.

För en noggrannare beskrivning på vad lappning är så finns det utmärkta guider i forumet, så jag tänker inte gå in på detaljer.
Kortfattat så betyder det att man jämnar ut "bucklor" i ytan för att undvika luftbubblor där kylaren inte kommer i kontakt med cpu'n.
På detta sätt kan man förbättra kylningen av cpu'n, ibland ganska markant om man dessutom lappar kylaren.

Besök albumet: Quad Core Lapping av Lordsqueak

Permalänk
Medlem

Väntar på fler bilder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Om du "bara" går upp till 1200 så bör du använda Autosol och sedan göra rent ytan med tex remover eller något liknande produkt så inga rester finns kvar. Det blir inga repor och man får en spegel yta, plant och blankt!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Nu har jag postat alla bilder jag hade innan mobilen gav upp.

Får se om jag orkar lappa vidare, eller om jag ska stanna här och testa cpu'n först.
I vilket fall som helst så behöver jag köpa sandpapper och luftspray.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Här är en väldigt bra beskrivning på lappning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Sandpapper !!!!!!!!! Du ska ju använda våtslip papper!

hahaha +1

våtpapper och autosol ska du ha annars kommer du aldrig få ett bra resultat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
hahaha +1

våtpapper och autosol ska du ha annars kommer du aldrig få ett bra resultat.

Håller med! Lappade min CPU+Kylare först med 240-600-1200 sen Autosol sen hade jag två speglar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
våtpapper och autosol ska du ha annars kommer du aldrig få ett bra resultat.

- Var kan man köpa dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Var kan man köpa dessa?

Närmaste järn-varuhandel..
de brukar ha det... annars biltema... tror även clas ohlsson har det

Permalänk
Medlem

Har man en spis av häll-typ (keramisk) går det utmärkt att hålla till på den. Inte lätt att hitta ett bord som är helt plant.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Är det bara jag som får känslan av att ts inte har en aning om vad han håller på med?

Permalänk

Biltema,jula etc har upp Tom 1200 våtslippsandpapper och mekonomen har upp till 2000. Autosol finns över allt att köpa macken,biltema,jula etc. Jag kör utan vatten på cpu (lite chicken) och med vatten på kylaren. Gjort 2 cpu och 4 kylare. Det går snabbare med vatten men, man når samma resulat med utan vatten (enligt mig) och dra inte tex cpu i cirklar man fördelar inte trycket lika jämnt som med raka drag.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
Om du "bara" går upp till 1200 så bör du använda Autosol och sedan göra rent ytan med tex remover eller något liknande produkt så inga rester finns kvar. Det blir inga repor och man får en spegel yta, plant och blankt!

Autosol är inte alls ett måste. Den spegel-blanka ytan är enbart för show-off. Diskutabelt hur detta påverkar resultatet. Utan mikroskopiska hålor att fylla igen krävs ingen kylpasta och utan kylpasta vid spegelblank yta så finns det risk för kallsvetsning.

Personligen kör jag alltid på max 1200-papper. Det man är ute efter vid lappning är en plan yta och inte att den är blank. Såhär brukar det se ut när det är klart. Ganska blankt, men ändå inte 100% "spegel"-blank.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Du skall aldrig någonsin använda autosol, anledningen till att det blänker är för att autosolen ligger på ytan. Detta FÖRSÄMRAR värmeledningsförmågan. Ytan skall vara kliniskt ren utan fett eller några som helst andra substanser förutom kylpasta!

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Den främsta anledningen till att använda våtslippapper är att man slipper dammet, då inhalering av kopparpartiklar kan vara skadligt. specielt om man kommer ner till finare partiklar.
Med ett 320 papper som jag använde så är det ingen större risk om man inte flåsar precis över pappret.
Annars kan man använda munskydd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
Den främsta anledningen till att använda våtslippapper är att man slipper dammet, då inhalering av kopparpartiklar kan vara skadligt. specielt om man kommer ner till finare partiklar.
Med ett 320 papper som jag använde så är det ingen större risk om man inte flåsar precis över pappret.
Annars kan man använda munskydd.

Går lika bra att använda våtslip utan vatten

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Går lika bra att använda våtslip utan vatten

Verkar inte som du fattade vad han mena, för själva lappningen går det bra, för egen hälsas skull bör man använda vatten.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

för det första så ska man alldrig lappa på ett träbord för bord är alldrig jämna, även om man tror att dem är det , för det andra, så ska man använda sig utav papper upp från 600-2500 VATTENSLIPPAPPER!!!!! 2200-2500 tar bort alla oxideringar och gör ytan nästan blank sedan ska du ta och pollera upp ytan för bästa prestanda/värmeledning. och för det tredje använd en spegel eller någon glasbit dem är 99-100% spikraka !

Permalänk
Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Prickfritt

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ppning

Lol, ska du posta i alla lappningstrådar om detta? Varför stör du dig så mycket på ordet lappning? Det har ju blivit det vedertagna begreppet. Det finns ju hundra andra saker bara i den här tråden som borde störa en ordmärkare hundra gånger mer. Börja lära folket att använda e och ä rätt istället, eller läran om de/dem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KsKz_91
för det första så ska man alldrig lappa på ett träbord för bord är alldrig jämna, även om man tror att dem är det , för det andra, så ska man använda sig utav papper upp från 600-2500 VATTENSLIPPAPPER!!!!! 2200-2500 tar bort alla oxideringar och gör ytan nästan blank sedan ska du ta och pollera upp ytan för bästa prestanda/värmeledning. och för det tredje använd en spegel eller någon glasbit dem är 99-100% spikraka !

Allt över ~1200 är bortkastad tid, sen skall man heller inte polera ytan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Du skall aldrig någonsin använda autosol, anledningen till att det blänker är för att autosolen ligger på ytan. Detta FÖRSÄMRAR värmeledningsförmågan. Ytan skall vara kliniskt ren utan fett eller några som helst andra substanser förutom kylpasta!

Har använt Autosol och direkt efter rengjort med aceton och det var fortfarande en spegelblank yta (lite autosol fastnade dock på pappret jag torkade med )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Lol, ska du posta i alla lappningstrådar om detta?

Nej, det har jag inga planer på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Varför stör du dig så mycket på ordet lappning? Det har ju blivit det vedertagna begreppet. Det finns ju hundra andra saker bara i den här tråden som borde störa en ordmärkare hundra gånger mer.

Ok... varför ligger denna fråga dig så nära hjärtat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Börja lära folket att använda e och ä rätt istället, eller läran om de/dem.

Ok.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Augustini
Verkar inte som du fattade vad han mena, för själva lappningen går det bra, för egen hälsas skull bör man använda vatten.

Skitsnack, hälsa - vad är det? Seriöst, man upplever inga problem om man lappar utan vatten heller. Ska väl vara om man leker dammsugare precis ovanför pappret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KsKz_91
för det första så ska man alldrig lappa på ett träbord för bord är alldrig jämna, även om man tror att dem är det , för det andra, så ska man använda sig utav papper upp från 600-2500 VATTENSLIPPAPPER!!!!! 2200-2500 tar bort alla oxideringar och gör ytan nästan blank sedan ska du ta och pollera upp ytan för bästa prestanda/värmeledning. och för det tredje använd en spegel eller någon glasbit dem är 99-100% spikraka !

Du borde läsa min guide och tagga ner. 2500-papper är inte nödvändigt. 100% spegelblank yta blir teoretiskt sämre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Prickfritt

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ppning

det heter inte läppnig om du kan läsa så säger man lApping efter engelskan så slå upp ordet lapping på engelska och se vad du får för svar!
om du skall vara tryckfelsnisse borde du rätta saker som är fl till det rätta och inte tvärtom din okunniga lilla spellevink!

Edit: om man slår upp ordet i engelskan så får man lappin till

Citat:

Lapping is a machining operation, in which two surfaces are rubbed together with an abrasive between them, by hand movement or by way of a machine.

Permalänk
Medlem

Intressant observation...

Ytan på mitt kylblock är räfflad precis som en aluminiumkastrull.
Den är väldigt fint räfflad, men märktes direkt när jag rengjorde ytan med tops och aceton.

ps. jag kör vidare på lapping, helt enkelt för att läppning låter för jävla dumt. Dock så skall jag försöka hålla mig till engelska stavningen och låta bli att försvenska det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Utan mikroskopiska hålor att fylla igen krävs ingen kylpasta och utan kylpasta vid spegelblank yta så finns det risk för kallsvetsning.

Vad är kallsvtsning? Är det när två metallytor som är helt plana "fastnar" i varandra?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad är kallsvtsning? Är det när två metallytor som är helt plana "fastnar" i varandra?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_weld

Citat:

It was then discovered that two clean, flat surfaces of similar metal would strongly adhere if brought into contact under vacuum.

Cold welding is a solid-state welding process in which joining takes place without fusion at the interface of the two parts to be welded. Unlike in the fusion-welding processes, no liquid or molten phase is present in the joint.

Vad jag förstår är det som så.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_weld

Vad jag förstår är det som så.

Hmm så om man kör med kylpasta är det lugnt? Dessutom borde det väl gå att vrida isär dem om det sker en kall svetsning?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_weld

Vad jag förstår är det som så.

Om du vill slå upp det i en fysikbok kan du titta under adhesionkraft

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adhesion

...kort och gott, betyder det typ att två ytor som är så plana som möjligt kan få atomerna så nära varandra att dom vill dra åt sig varandra, lite lätt och slarvig förklarat. Man använder det bland annat med passbitar.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Gauge_bloc...