Tankar inte snabbare än 20kb/s med HSDPA

Permalänk

Tankar inte snabbare än 20kb/s med HSDPA

Tjena!

Införskaffade mig ett Telenor mobilt bredband för ca 6mån sedan.
Har förut, innan flickvännen flyttade och jag med henne, kunnat tanka i upp till 7Mbit/s med HSDPA anslutning. Men ibland har uTorrent strulat och inte velat tankat snabbare än 20kb/s, med HSDPA.
Har försökt att kolla igenom Nortons brandvägg, stängt av den, kollat igenom windows inbyggda, stängt av windows inbyggda men utan resultat.
Nu sitter jag här med ett internet som klara av upp till 7Mbit/s och tankar bara i 20kb/s.
I uTorrent så står det att porten inte vidarebefordras korrekt, men jag har provat med olika portnummer utan resultat.

Någon som har några tips?

Kör med den bärbara i sign och Windows Vista Home Premium med Norton Internet Security 2009.

Permalänk
Medlem

Pröva att aktivera protokollskryptering.

Är det nån limit på trafiken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osvar
Pröva att aktivera protokollskryptering.

Är det nån limit på trafiken?

Vart aktiverar man det? Limit på trafiken, utveckla det tack

Permalänk
Medlem

Många (nästan alla) leverantörer av mobilt bredband stryper hastigheten till något löjligt lågt om du laddar ner mer än en viss mängd data (1GB? 5?) i månaden.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Nae så har inte Telenor. Dom har obegränsat. Men vart aktiverar man protokollskryptering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Nae så har inte Telenor. Dom har obegränsat. Men vart aktiverar man protokollskryptering?

är du säker? för det säger alla andra företag också...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
är du säker? för det säger alla andra företag också...

Jaa jag är säker för dom har inte strypt uppkopplingen förut för mig. Vart aktiverar man protokollskryptering?

Permalänk
Medlem

Läste ditt första inlägg flera ggr, men fattar jag det rätt som att du nu inte bor/har datorn på samma ställe som du hade förr?
Isf kan det ju vara begränsad tcäkning där du är nu. Mobilt bredband är lika stabilt som ett korthus.
Fint när det fungerar där det står, men kommer minsta störning så skiter det sig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Läste ditt första inlägg flera ggr, men fattar jag det rätt som att du nu inte bor/har datorn på samma ställe som du hade förr?
Isf kan det ju vara begränsad tcäkning där du är nu. Mobilt bredband är lika stabilt som ett korthus.
Fint när det fungerar där det står, men kommer minsta störning så skiter det sig.

Aajuste flickvännen flyttade och jag med henne.
Jag pratade med Telenors kundtjänst och dom var ju sååå sämst. Fick inget vettigt svar av dom.
Jag berättade som det var, som jag skrivit längst upp, och att jag har bättre mottagning nu än vad jag hade förut OCH att jag har HSDPA anslutning. MEN jag tankar bara i 20kb/s. Han ville ha det till att det var bristfällig täckning. Men jag lär ju knappast ha 4/5 staplar på mottagningen och HSDPA anslutning för skojs skull. Och flickvännen, med familj, bor mitt på en åker _typ_.

Permalänk
Medlem

bara för att du har fullt med staplar behöver det inte betyda att det är stabilt, ser ju likadant ut med Wlan många ggr.
Windows påstår att man har 54mbit, men när man för över filer ligger det närmare 10mbit.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet får du på www.bredbandskollen.se ??

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Vilken hastighet får du på www.bredbandskollen.se ??

Provat 6ggr.
Högsta ned: 1,35Mbit/s
Högsta upp: 0,85Mbit/s

Lägsta ned: 0,88Mbit/s
Lägsta upp: 0,05Mbit/s

Med ett snitt på typ 1Mbit/s ned typ borde jag ju inte tanka, en populär torrent med dryga 30seedare, i 20kb/s.

Permalänk
Medlem

Har du valt rätt APN.
Med standard-APN får man en svartnätsadress och då kan det strula med portar.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=52

Permalänk

Alltså, nåt skumt är ju i görningen. Tankade i typ 300kb/s-400kb/s igår kväll utan problem. :S Har absolut inte gjort någonting med datorn, bytt placering på modemet eller nåt liknande men ändå hoppar det igång.

Kanske är telenor som bråkar med mig :s