Comhem 100/10 problem med Wifi. Bredbandskollen visar ....

Permalänk
Avstängd

Comhem 100/10 problem med Wifi. Bredbandskollen visar ....

Hej

Jag har problem med wifi hemma.Har dragit hem bredbandskollen till min Iphone 4 och som jag trodde så har jag bara 2mbit ner men 8mbit upp!

Har testat ett antal gånger nu och testat att starta om modemet (Netgear CG3100) samt testat flera enheter, En annan iphone 4 tex!

Någon som har en bra ide över vad som kan vara fel? Känns lite skumt då jag borde ha bättre download speed än upload

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Hej

Jag har problem med wifi hemma.Har dragit hem bredbandskollen till min Iphone 4 och som jag trodde så har jag bara 2mbit ner men 8mbit upp!

Har testat ett antal gånger nu och testat att starta om modemet (Netgear CG3100) samt testat flera enheter, En annan iphone 4 tex!

Någon som har en bra ide över vad som kan vara fel? Känns lite skumt då jag borde ha bättre download speed än upload

Får du samma upp/ner på samtliga testade enheter eller bara på din Iphone ? om du får samma fel på en annan enhet med kabel så ring kundservice.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1.. Inte mycket info här inte...
2. Vad SKA du ha? Alltså vad betalar du för.
3. Får du ut allt via kabel?
4. Varför WLAN? Inte säker källa alls
5. Varför telefon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

1.. Inte mycket info här inte...
2. Vad SKA du ha? Alltså vad betalar du för.
3. Får du ut allt via kabel?
4. Varför WLAN? Inte säker källa alls
5. Varför telefon?

jag har 100/10 som jag skrev i överskriften. 100Mbit ner och 10Mbit upp!
Jag får 97Mbit ner samt 9,8Mbit upp när jag kör via tråd på bredbandskollen på min PC,Men jag har ändå kopplat in Wifi för att kunna kunna surfa på mobilerna samt vår bärbara dator!

Det är där problemet är att jag får mer i upload hastighet än download! Tyckte jag beskrev problemet ganska tydligt innan?Jag har 2mbit ner och 8mbit upp på just wifi/Trådlöst

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

det kan ju vara routern som är dålig?

Edit: länka din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasbajen:

det kan ju vara routern som är dålig?

Edit: länka din router

Fast så dåligt är den inte, jag får 20Mb/s med min sgs2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

och din telefon kan ta emot mer än 2mbit?

Permalänk
Avstängd

Ja mer än 2 mbit klarar dom garanterat,Tror inte att det skall vara så att upload hastigheten ska vara bättre än Download! Dessutom så har jag provat med en bärbar som jag nämnde!

Länk till Modemet/routern
http://www.comhem.se/comhem/bredband/bredband-fran-comhem/net...

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlöst är inte direkt pålitligt om man är ute efter god prestanda generellt. Det du kan göra är att testa att byta den trådlösa kanalen (1, 6 och 11 är bäst) på routern samt koppla bort eventuella trådlösa telefoner eller andra trådlösa enheter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har själv ComHem 100/10 och CG3100 modemet och även där är det trådlösa sanslöst långsamt, sällan över 5mBit. Hade tidigare en WRT54GL och fick då ~16Mbit (som väll är den "verkliga" gränsen för G-standarden). Problemet var att den routern bara klarade 60Mbit LAN-WAN trådat så jag plockade bort den.

Har pratat med ComHem flera gånger men de har ingen annan kombinerad router/modem. Om du har möjlighet, testa med en annan router och använd CG3100 endast som modem.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED