Permalänk
Skrivet av Bugg:

Någon som fått kitkat ännu ?

Nope =/ Går jag in och söker själv ger det inget heller.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Inaktiv

Hej, tänkte köpa en surfplatta för att se på filmer när man reser men även för att köpa böcker från amazon.
Rekomenderar ni att köpa denna eller en kindle fire hdx 7"?
lite snabbare cpu i kindle hdx men kanske inte spelar så stor roll?
bryr mig inte så mycket om spelappar eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Nu kom Kitkat Nytt ljud från Lockscreen och några "köpe-appar" vid första ögonkastet.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk

Har bestämt mig idag att det får bli en Nexus 7 2013 LTE.
Jag fick ett sjukt bra pris på den så jag får hoppas att jag inte ångrar mig senare. :/

Edit kan säga att nu direkt så känner jag att det här var ett av de bättre köpen som jag kunde ha gjort faktiskt, den svarar verkligen lika bra som en maskin för de dubbla pengarna!

Permalänk
Medlem

Kitkat känns stabilt efter ett par timmar körande på den första Nexus modellen.

Permalänk
Medlem

Hej sweclockare... vad tror ni om en varsin Nexus 7 16gb till mina ungar i julklapp, dom fyller 7 och 11 till våren... är den användarvänlig för 7åringen tro? Finns det en hel del roliga och nyttiga lek och lär appar? Går det koppla portabel HDD och kolla på film?
Eller jag kanske skulle ko0lla på en av Samsungs modeller... vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Hej sweclockare... vad tror ni om en varsin Nexus 7 16gb till mina ungar i julklapp, dom fyller 7 och 11 till våren... är den användarvänlig för 7åringen tro? Finns det en hel del roliga och nyttiga lek och lär appar? Går det koppla portabel HDD och kolla på film?
Eller jag kanske skulle ko0lla på en av Samsungs modeller... vad tror ni?

Du får väldigt mycket för pengarna och den är väl lika användarvänlig som vilken surfplatta som helst med android eller ios.
Jag har inte testat att koppla in extern HD men kör med kabel och USB sticka och en app. Funkar hur bra som helst på resan om man vill ha med sig mer filmer än vad som ryms på det interna minnet. Sen är du oberoende av programvara som tex itunes till IOS-enheter, vilket är riktigt skönt att slippa.

En sådan här kabel.
http://interlink-static3.tsbohemia.cz/otg-kabel-microusb-usb-...

Samt denna appen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.n...

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Hej sweclockare... vad tror ni om en varsin Nexus 7 16gb till mina ungar i julklapp, dom fyller 7 och 11 till våren... är den användarvänlig för 7åringen tro? Finns det en hel del roliga och nyttiga lek och lär appar? Går det koppla portabel HDD och kolla på film?
Eller jag kanske skulle ko0lla på en av Samsungs modeller... vad tror ni?

Min fyraåring har en Nexus 7, de äldre (9 och 11) har iPad 2or. Med tanke på vad de gör med dem är det ingen större skillnad på Android och IOS (de kör mycket Netflix, SVT Play och Minecraft). Låter som ett bra köp med Nexus 7.

Permalänk
Medlem

Jag fick till slut Kitkat till min Nexus 7 (2013) sent i går kväll.
Dock måste jag säga att jag faktiskt inte märker av några skillnader alls i stort sett. Vad är det egentligen som ändrats ?
Jag ser att "inställningar" fått ett kugghjul som ikon istället för vad det nu var förut. Men i övrigt ser allt så gott som likadant ut vad jag kan se ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Robert och Othello: Låter bra det!
Tycker det va onödigt att lägga ut för ipad, då dottern får en ipad i skolan om 2 år ju, fick jag reda på för nån månad sen
Mycket netflix blir det nog, och spel och film... blir perfekt för bilresorna till fjällen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag fick till slut Kitkat till min Nexus 7 (2013) sent i går kväll.
Dock måste jag säga att jag faktiskt inte märker av några skillnader alls i stort sett. Vad är det egentligen som ändrats ?
Jag ser att "inställningar" fått ett kugghjul som ikon istället för vad det nu var förut. Men i övrigt ser allt så gott som likadant ut vad jag kan se ?

jag tror att funktionen dagdrömmar under skärminställningar är nytt för kitkat. älskar det redan med appen daydream quotes.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Hur är batteritiden på N7 2013? Klarar den en dags hård användning utan laddning?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hur är batteritiden på N7 2013? Klarar den en dags hård användning utan laddning?

Jag upplever batteritiden som bra jämfört med min gamla surfplatta iallafall (asus transformer första generationen). Den här nya plattan (Nexus 7 2013) håller laddningen mycket bättre när den inte används och verkar räcka längre även när den används. En sådan här mindre platta torde ju dra mindre batteri.

Att använda den konstant aktivt under en hel dag med batterikrävande aktiviteter, som att se på film och dylikt kan eventuellt bli för mycket för en laddning, men jag har inte testat. Vid min vanliga användning där jag mest läser pdf:er och dylikt så har jag aldrig varit i närheten av att dra en laddning på en dag.

Men det vore ju lite intressant att se faktiska siffror på hur länge batteriet räcker. Det enda jag kan konstatera är att det räcker bra mycket längre än på min gamla platta..

Edit : Här är ett test där dom testar batteriet lite.
http://www.trustedreviews.com/nexus-7-2-2013_Tablet_review_ba...
Bland annat står det
"Our video test was conducted with the screen at 50% brightness using 720p video stored on the tablet. The Nexus 7 2 managed just over 6 hours of video of playtime."

Så att titta på film konstant under en hel dag blir nog svårt om man inte sätter ner brightness mycket lågt. Å andra sidan upplever jag att man faktiskt kan sätta ner brightness rätt mycket utan att det blir för mörkt.

Här hittade jag ett till test med massa jämförelser rörande batteritid :
http://www.anandtech.com/show/7231/the-nexus-7-2013-review/2

Intressant är att notera att den använder hälften så mycket energi som sin föregångare när den är idle.
I detta test verkar de också fått 11.5 timmars video från en laddning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hur hittar man spel/appar på nexus 7? Håller på att ladda dom nu, och testa så allt funkar innan julafton, vore ju f*n om nån av dom skulle va defekt på självaste julafton!
Måste man ha gmail? Och går det ha samma gmail till bägge plattorna i såna fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur hittar man spel/appar på nexus 7? Håller på att ladda dom nu, och testa så allt funkar innan julafton, vore ju f*n om nån av dom skulle va defekt på självaste julafton!
Måste man ha gmail? Och går det ha samma gmail till bägge plattorna i såna fall?

ja du måste ha gmail, men du använder samma till alla android-enheter, och dessutom så borde du redan ha ett googlekonto om du inte har lyckats undvika youtube

spel och appar hittar du i play store, gå in i appdrawern och klicka på pås-ikonen hågst upp i högra hörnet. där finns även en kategori som är för endast surfplattor som du borde kolla in

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Japp, testade med samma konto till bägge plattorna.
Har aldrig använt googlekonto till youtube btw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej sweclockare... vad tror ni om en varsin Nexus 7 16gb till mina ungar i julklapp, dom fyller 7 och 11 till våren... är den användarvänlig för 7åringen tro? Finns det en hel del roliga och nyttiga lek och lär appar? Går det koppla portabel HDD och kolla på film?
Eller jag kanske skulle ko0lla på en av Samsungs modeller... vad tror ni?

Se till att stänga av så det inte går att köpa saker i apparna om barnen ska använda dem. Samt ha pin om nu ett köp ska göras. Vi har väll alla sätt artiklarna på aftonblaskan vad som händer om detta inte görs.

Angående kitkat, så fick jag min uppdatering också för någon dag sedan. Ser inte riktigt någon skillnad förutom att det är lite andra färger på ikonerna. (Samt att VLC inte fungerar till 100% längre).

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Nives: Testade köpa need for speed, och va då tvungen att skriva in lösen... det borde väl va tvunget vartenda gång då hoppas jag?
Har stängt av dom och ska packa ner dom,och gömma dom tills jul nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nives: Testade köpa need for speed, och va då tvungen att skriva in lösen... det borde väl va tvunget vartenda gång då hoppas jag?
Har stängt av dom och ska packa ner dom,och gömma dom tills jul nu...

Ja, då blir du tvungen att skiva pin för varje köp.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Ok, bra, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Min nexus 7 2012 är avsevärt mindre responsiv på senare tid (efter kitkat uppdatering).
Främst när man scrollar på hemsidor, t.om sweclockers hemsida hackar till...

Total återställning fixade problemet tills alla google appar var uppdaterade, nu är det trög igen, dag 2. Inga skräp appar installerade.

Upplever någon annan samma sak efter kitkat updatering?

Permalänk
Skrivet av Yarre_k:

Min nexus 7 2012 är avsevärt mindre responsiv på senare tid (efter kitkat uppdatering).
Främst när man scrollar på hemsidor, t.om sweclockers hemsida hackar till...

Total återställning fixade problemet tills alla google appar var uppdaterade, nu är det trög igen, dag 2. Inga skräp appar installerade.

Upplever någon annan samma sak efter kitkat updatering?

Inte så att jag har tänkt på det vid surf men när jag ska tillbaka till "skrivbordet" från nån app så kan det lagga satan ibland.. det var inte så innan kitkat. Och standard mail-appen har blivit helt oanvändbar pga hur seg den är nu, fungerade klockrent innan. Är så man vill byta tillbaka..

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Hur får man bort klickljudet som kommer när man skriver saker på tangentbordet? Det enda jag hittar är "ljud vid tryck" under ljud som inte är för bockat.

Permalänk
Skrivet av Freddemann:

Hur får man bort klickljudet som kommer när man skriver saker på tangentbordet? Det enda jag hittar är "ljud vid tryck" under ljud som inte är för bockat.

Det ska gå att justera under tangentbordsinställningarna

Settings>Language and input>Google Keyboard

Permalänk
Medlem

Införskaffade en Nexus 7 (2013). En riktigt schysst platta på nästan alla sätt. Grym skärm (upplösning, färg, ljusstyrka), lagom storlek, bra känsla i handen, perfekt för att kolla på film på, passar i innerfickan på jackan (sjukt nice ) m.m. Dock så laggar det när man scrollar i PDF-filer, vilket förstör upplevelsen rejält för mig eftersom jag vill ha den främst till PDF:er samt surf. Fattar inte hur PDF:er kan lagga med en quad-core 1,5GHz och 2gb ram, eftersom samma PDF:er flyter på i iPhonen jag har, men men...

Så jag lämnade tillbaka min pga detta faktiskt.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borche:

Införskaffat en Nexus 7 (2013). En riktigt schysst platta på nästan alla sätt. Grym skärm (upplösning, färg, ljusstyrka), lagom storlek, bra känsla i handen, perfekt för att kolla på film på, m.m. Dock så laggar det när man scrollar i PDF-filer, vilket förstör upplevelsen rejält för mig eftersom jag vill ha den främst till PDF:er samt surf. Fattar inte hur PDF:er kan lagga med en quad-core 1,5GHz och 2gb ram, eftersom samma PDF:er flyter på i iPhonen jag har, men men...

Så jag lämnade tillbaka min pga detta faktiskt.

Det finns många olika appar som används för att läsa PDF-er, vilka provade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det finns många olika appar som används för att läsa PDF-er, vilka provade du?

BeamReader, PDF Reader (av Ivan Ivan... nånting), exPDF Reader samt den som kom med, QuickOffice tror jag den hette. Jag googlade i princip på "best PDF Readers for android" och tog de som verkade populärast. PDF-filerna jag testade var allt från enkla föreläsnings-slides på några MB till ordentliga böcker i PDF-format på 125mb.

Laggar det för dig också eller? Detta är det enda jag störde mig på på plattan.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borche:

BeamReader, PDF Reader (av Ivan Ivan... nånting), exPDF Reader samt den som kom med, QuickOffice tror jag den hette. Jag googlade i princip på "best PDF Readers for android" och tog de som verkade populärast. PDF-filerna jag testade var allt från enkla föreläsnings-slides på några MB till ordentliga böcker i PDF-format på 125mb.

Laggar det för dig också eller? Detta är det enda jag störde mig på på plattan.

Jag använder Adobe och Office Suite, fungerar utmärkt. Läser dock endast kortare artiklar, typ 5 - 30 sidor. Använder fjolårets Nexus 7. Konstigt att det fungerade dåligt för dig, du har verkligen provat många olika appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Swennis:

Hur hittar man spel/appar på nexus 7? Håller på att ladda dom nu, och testa så allt funkar innan julafton, vore ju f*n om nån av dom skulle va defekt på självaste julafton!
Måste man ha gmail? Och går det ha samma gmail till bägge plattorna i såna fall?

Ett goggle-konto. Med det får du tllgång till bla Gmail

Permalänk
Medlem

Tror ni det går bra att streama ViaPlay med Slimport på TV'n utan lagg?

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz