Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

O ändå spenderar vi elektriker hundratals timmar varje år att städa upp efter klåpare som gjort farliga installationer. Att koppla färg mot färg klarar de flesta, men du ska få exempel på problem som dyker upp OFTA efter att klåpare vart i farten.

1: De har tagit matningen från ett jordat uttag i ett rum där det faktiskt är jordat, och dragit in till ett ojordat rum, nu har man skapat en dödsfälla.
2: De har tagit matningen från ett jordat uttag, som har en gröngul tråd på jordanslutningen, utökat med ett nytt uttag men inte kontrollmätt, jordtråden är inte ansluten mot jord och risken finns att den antar farlig spänning.
3: De har tagit matningen från en kopplingsdosa som har en gröngul tråd i, mätt upp 230V mellan fas o nolla, och 230V mellan fas o gröngul. Gröngul är ansluten mot en lampa som är avslagen, detta gör att man får en nollpotential med lampan avslagen och 230 när lampan är på. Enda sättet att upptäcka detta är att resistansmäta mot en äkta jord.

Alla dessa saker har hänt, 1:an och 2:an händer dagligen och 3:an har jag hört talas om en gång, då dog dessutom ett barn när hon tog i en handdukstork och ett vattenrör samtidigt, handdukstorken var ansluten av en elektriker som inte gjorde resistansmätningen. Jag vet inte vad påföljderna blev men det diskuterades om fängelsestraff när fallet var aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

Det finns lite annat att ta hänsyn till också så som te.x utlösningsvillkor.

Förövrigt så har du väldigt ofta fler kablar, exempel på detta är tändtrådar till strömbrytare eller mellan trappbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

O ändå spenderar vi elektriker hundratals timmar varje år att städa upp efter klåpare som gjort farliga installationer. Att koppla färg mot färg klarar de flesta, men du ska få exempel på problem som dyker upp OFTA efter att klåpare vart i farten.

1: De har tagit matningen från ett jordat uttag i ett rum där det faktiskt är jordat, och dragit in till ett ojordat rum, nu har man skapat en dödsfälla.
2: De har tagit matningen från ett jordat uttag, som har en gröngul tråd på jordanslutningen, utökat med ett nytt uttag men inte kontrollmätt, jordtråden är inte ansluten mot jord och risken finns att den antar farlig spänning.
3: De har tagit matningen från en kopplingsdosa som har en gröngul tråd i, mätt upp 230V mellan fas o nolla, och 230V mellan fas o gröngul. Gröngul är ansluten mot en lampa som är avslagen, detta gör att man får en nollpotential med lampan avslagen och 230 när lampan är på. Enda sättet att upptäcka detta är att resistansmäta mot en äkta jord.

Alla dessa saker har hänt, 1:an och 2:an händer dagligen och 3:an har jag hört talas om en gång, då dog dessutom ett barn när hon tog i en handdukstork och ett vattenrör samtidigt, handdukstorken var ansluten av en elektriker som inte gjorde resistansmätningen. Jag vet inte vad påföljderna blev men det diskuterades om fängelsestraff när fallet var aktuellt.

Ang nr 3, var alltså lampan felkopplad i sammanhanget?

Jag håller föv på att installera en handdukstork i mitt blivande badrum just nu, den är dubbelisolerad och ska inte jordas.. Förvånade tom elektrikern som kom och lade golvvärmen..

Har föv en annan liten elfråga, men den kanske vi kan ta över pm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ang nr 3, var alltså lampan felkopplad i sammanhanget?

Jag håller föv på att installera en handdukstork i mitt blivande badrum just nu, den är dubbelisolerad och ska inte jordas.. Förvånade tom elektrikern som kom och lade golvvärmen..

Har föv en annan liten elfråga, men den kanske vi kan ta över pm...

Skickades från m.sweclockers.com

Lampan var "felkopplad" kan man säga, gröngul användes som tändtråd, rätt kopplad med fel färg alltså. I kopplingsdosan såg elektrikern 2st gröngula trådar och tänkte att det var jord, lampan var avslagen och mäter man då mot tändtråden så kan den se ut som en nolla (man har 230 volt mellan fas och tändtråden) vilket elektrikern gjorde. Koppla in sig och när någon sedan tände lampan i hallen så vart handdukstorken spänningsförande.

Handdukstorkar idag är vanligen dubbelisolerade, extraisoleringen består oftast av en tunn plastbit som är lindad runt elektroniken i handdukstorken, tydligen är det tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

För att det enbart är tre trådar, men ändå så kopplar allt för många allt för fel.

Allt från fel kabelarea till att utöka belastning på grupper som är "fulla".

Det är så mycket som kan gå fel på något så litet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Lampan var "felkopplad" kan man säga, gröngul användes som tändtråd, rätt kopplad med fel färg alltså. I kopplingsdosan såg elektrikern 2st gröngula trådar och tänkte att det var jord, lampan var avslagen och mäter man då mot tändtråden så kan den se ut som en nolla (man har 230 volt mellan fas och tändtråden) vilket elektrikern gjorde. Koppla in sig och när någon sedan tände lampan i hallen så vart handdukstorken spänningsförande.

Handdukstorkar idag är vanligen dubbelisolerade, extraisoleringen består oftast av en tunn plastbit som är lindad runt elektroniken i handdukstorken, tydligen är det tillräckligt

Borde väl funka utmärkt så länge det finns jordfelsbrytare, antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Borde väl funka utmärkt så länge det finns jordfelsbrytare, antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det skulle bete sig exakt likadant men JFB skulle lösa ut, troligen direkt när lampan tänds (beror på torkens konstruktion och hur den är fastsatt om läckströmmen blir tillräckligt stor), men senast när någon rör vid handdukstorken och nåt jordat eftersom en del av strömmen i kretsen inte kommer tillbaks i nollan som den ska. Så med JFB skulle inte ha någon ha dött iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Nej det skulle bete sig exakt likadant men JFB skulle lösa ut, troligen direkt när lampan tänds (beror på torkens konstruktion och hur den är fastsatt om läckströmmen blir tillräckligt stor), men senast när någon rör vid handdukstorken och nåt jordat eftersom en del av strömmen i kretsen inte kommer tillbaks i nollan som den ska. Så med JFB skulle inte ha någon ha dött iaf.

Menade de "moderna" dubbelisolerade som inte jordas ... Kanske var lite otydlig ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Menade de "moderna" dubbelisolerade som inte jordas ... Kanske var lite otydlig ...

Aha, ja du frågade "Borde väl funka utmärkt så länge det finns jordfelsbrytare, antar jag?", vilket jag svarade på

Men ja, om torken hade saknat jordanlsutning så hade felet i just det fallet inte märkts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Menade de "moderna" dubbelisolerade som inte jordas ... Kanske var lite otydlig ...

Dubbelisolerat är ju oändligt mycket säkrare än jordade alternativ när amatörer håller på. När proffs håller på är jag kluven, dubbelisolerat minimerar ju fel som kan uppkomma pga. elektrikern, men skulle det vara ett fel i själva apparaten så finns det ingen jord som skyddar.

Jordfelsbrytare borde finnas i varje ansvarstagande människas hus, utan undantag. Borde komma en lag på krav på jordfelsbrytare i alla fastigheter, inte bara renoverade och nybyggnationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Dubbelisolerat är ju oändligt mycket säkrare än jordade alternativ när amatörer håller på. När proffs håller på är jag kluven, dubbelisolerat minimerar ju fel som kan uppkomma pga. elektrikern, men skulle det vara ett fel i själva apparaten så finns det ingen jord som skyddar.

Jordfelsbrytare borde finnas i varje ansvarstagande människas hus, utan undantag. Borde komma en lag på krav på jordfelsbrytare i alla fastigheter, inte bara renoverade och nybyggnationer.

En liten noobfråga av en som lär sig lite om el på fritiden: Jordfelsbrytare, det är väl en sån som slår ifrån strömmen om nått går fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

En liten noobfråga av en som lär sig lite om el på fritiden: Jordfelsbrytare, det är väl en sån som slår ifrån strömmen om nått går fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. En jordfelsbrytare bryter strömmen om det är skillnad på strömmen i fasledaren jämfört vad som går i noll-ledaren.

Så tar du te.x i fasledaren i en handen och nolledaren i andra handen och spänningen är påslagen så kommer inte jordfelsbrytaren kunna skydda dig. Tar du däremot i fasen samtidigt som du tar i ett element så löser jordfelsbrytaren ut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zarrtosht:

Fan va elnissar ska va kaxiga hela tiden. Bara för att man inte kan detta betyder det inte att man är dum i huvudet och kommer skada sig. Med ditt beteende är inte din hjälp särskilt uppskattad. Lika bra att du inte svarar på sådana här posts i fortsättningen....

Hört talas om elsäkerhet, behörighet brandfara och försäkring?

Permalänk
Medlem

En polare köpte ett hus där jag hjälpte till o dra lite el.
(han tog in en firma som besiktigade och strömsatte ...)

Vi sov över i kåken, skulle renovera lite, på morgonen saknades ström i köket bl a.

Kom fram till att bakom kylen hängde det en gummikabel från taket (inspikad i panelen.....) och längst ner (hängandes enbart i kabeln) satt ett uttag av bakelitmodell, avsett att sitta på vägg, med baksidan öppen och strömförande.
Problemet var dock att gummikabeln torkat av värmen från kylen med åren, så när vi startade upp kylen och den började vibrera så trillade den förtorkade isoleringen från kabeln bort och det blev kortslutning mellan fas och nolla.

Detta slutade med att jag klippte kabeln och drog ut proppen, men det kunde slutat med ett kompisgäng innebränt i sömnen.

Det var alltså en tidigare klåpares misstag som gjorde att vi var en snudd ifrån att dö i en nattlig villabrand.

"bara tre trådar".. Hade kunnat ge den "elektrikern" en omgång...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

O ändå spenderar vi elektriker hundratals timmar varje år att städa upp efter klåpare som gjort farliga installationer. Att koppla färg mot färg klarar de flesta, men du ska få exempel på problem som dyker upp OFTA efter att klåpare vart i farten.

1: De har tagit matningen från ett jordat uttag i ett rum där det faktiskt är jordat, och dragit in till ett ojordat rum, nu har man skapat en dödsfälla.
2: De har tagit matningen från ett jordat uttag, som har en gröngul tråd på jordanslutningen, utökat med ett nytt uttag men inte kontrollmätt, jordtråden är inte ansluten mot jord och risken finns att den antar farlig spänning.
3: De har tagit matningen från en kopplingsdosa som har en gröngul tråd i, mätt upp 230V mellan fas o nolla, och 230V mellan fas o gröngul. Gröngul är ansluten mot en lampa som är avslagen, detta gör att man får en nollpotential med lampan avslagen och 230 när lampan är på. Enda sättet att upptäcka detta är att resistansmäta mot en äkta jord.

Alla dessa saker har hänt, 1:an och 2:an händer dagligen och 3:an har jag hört talas om en gång, då dog dessutom ett barn när hon tog i en handdukstork och ett vattenrör samtidigt, handdukstorken var ansluten av en elektriker som inte gjorde resistansmätningen. Jag vet inte vad påföljderna blev men det diskuterades om fängelsestraff när fallet var aktuellt.

hehehe, nummer tre är vanligare än folk kan tro, även bland behöriga elektriker.
Vet flertalet yrkesmontörer som varit lata och kunden önskar trapp funktion mellan två brytare, men endast 3g1,5 är framdraget, utnyttjat denna käre gul/gröna (läxat upp och gjort rätt i efterhand ja, anmält nej, fyskam på mig).

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av raGGGe:

Bytte ut ett befintligt uttag idag och snubblade b l a över denna tråd och måste kommentera lite.

Vad är det för fel på elmuppar "rör inte om du inte vet vad du gör" ursäkta vi pratar om att koppla TRE jävla kablar som dessutom är färgade och inte installera en kärnreaktor.

Det är ju fan mer avancerat att byta ett moderkort

Ojojoj vad många det var som vart kränkta av mitt inlägg......

Ni glömde dock bort samtliga att jag endast bytt ut ett befintligt uttag mot ett nytt finare.
För det är ju inget som en eletriker vill göra........