Permalänk
Medlem

Det där var riktigt riktigt snyggt haha, speciellt handstödet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch Tenkeyless, MX Red.

Ursäkta telefonkvalitet på bilden

Permalänk
Medlem

Tack till huttala som tipsat om både tangentbord och O-ringsstorlek..
Är väldigt nöjd med båda

Permalänk
Medlem

Smexxxigt!

Permalänk
Medlem

Just nu använder jag ett Topre Realforce 88UB utan någon som helst utsmyckning (inte ens en röd escape ), så det känns inte riktigt lönt att lägga upp någon bild på det. Men jag satt och fundera på varför Topre-tangenterna känns så mycket bättre än andra tangenter jag använt, så jag tog fram makro-objektivet och fotade lite. Tänkte att det kanske kunde vara intressant för andra att se också

Jag har jämfört en tangent från dels ett Zowie Celeritas med ABS-tangenter och mitt Realforce 88UB med PBT-tangenter. Storleken på dem är samma, tangenten fyller ut bilden på bredden så att kanterna på tangenten ligger ungefär i kant med fotot. Forumet förminskar bilderna, så klicka gärna på dem för att få större storlek.

Först Zowie Celeritas. S:et har som synes börjat bli rätt så missfärgat.

Sedan Topret. Detta är också S-tangenten, men S:et syns knappt. Med lite fantasi kan man dock se det på samma ställe som på förra bilden.

Topre-tangenterna har tydligen ungefär samma struktur som tangenterna på Zowie Celeritas, men strukturen är mycket grövre. Jag vet inte om de har denna egenskap enbart för att de är gjorda i PBT, eller om Topre gör något speciellt med dem. Tyvärr så har jag aldrig testat andra PBT-tangenter. Om någon jämfört Topres tangenter med andra PBT-tangenter så får ni gärna säga vad ni tyckte, det skulle vara intressant att veta om det går att få samma känsla på tangenterna med ett tangentbord med Cherry-brytare.

En annan intressant sak jag upptäckte medan jag fotade är att texten på Topres tangenter blir osynlig om man lyser på den från rätt håll Ni som har Topre-tangentbord kan testa detta genom att lysa på tangentbordet i ett mörkt rum. Om man lyser lite snett uppifrån höger på det så försvinner texten, och om man sedan vinklar ficklampan så att ljuset kommer mer från höger eller vänster så blir texten sakta synlig igen. Förmodligen så fungerar det på alla tangenter som är sublimeringsfärgade.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av perost:

Topre-tangenterna har tydligen ungefär samma struktur som tangenterna på Zowie Celeritas, men strukturen är mycket grövre. Jag vet inte om de har denna egenskap enbart för att de är gjorda i PBT, eller om Topre gör något speciellt med dem. Tyvärr så har jag aldrig testat andra PBT-tangenter. Om någon jämfört Topres tangenter med andra PBT-tangenter så får ni gärna säga vad ni tyckte, det skulle vara intressant att veta om det går att få samma känsla på tangenterna med ett tangentbord med Cherry-brytare.

Det har med PBT plasten att göra, helt annan känsla i dem för att plasten är hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det har med PBT plasten att göra, helt annan känsla i dem för att plasten är hårdare.

Ok, bra att veta om jag får för mig att skaffa nya tangenter till tangentbordet på jobbet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Styrde upp ett akrylcase till mitt quickfire. Det var egentligen till ett Filco så jag fick ta fram dremeln och leka lite på insidan av chassit, men det var ingen större operation och det blev riktigt bra måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Så sjukt sugen på att köpa något snyggt keycap set till mitt 6gv2 men enter och höger shift knappen är ju så ovanligt formade. Vart kan man hitta till 6gv2?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av m1k:

Så sjukt sugen på att köpa något snyggt keycap set till mitt 6gv2 men enter och höger shift knappen är ju så ovanligt formade. Vart kan man hitta till 6gv2?

Ebay! Men då får du inte på Svenska, men du kan få tag på caps som är i PBT plast och passar ditt tangentbord iaf.

Permalänk
Medlem

De kallar mig för fotogravkungen(eller inte).
Filco MJ2 browns med cherry doubleshots och Orangesicle clickclack på esc

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Så sjukt sugen på att köpa något snyggt keycap set till mitt 6gv2 men enter och höger shift knappen är ju så ovanligt formade. Vart kan man hitta till 6gv2?

Skrivet av huttala:

Ebay! Men då får du inte på Svenska, men du kan få tag på caps som är i PBT plast och passar ditt tangentbord iaf.

Sett tråd om detta tidigare på geekhack, det ska finna keycaps sets med likadan enter-tangent. Dock är de lite ovanliga.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ficklampa:

Sett tråd om detta tidigare på geekhack, det ska finna keycaps sets med likadan enter-tangent. Dock är de lite ovanliga.

Ja, det är till typ gamla dolch tangentbord.. Och det är inte direkt lätt att hitta, och oftast så är det vanliga ABS caps bara. Så det är inte värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Så sjukt sugen på att köpa något snyggt keycap set till mitt 6gv2 men enter och höger shift knappen är ju så ovanligt formade. Vart kan man hitta till 6gv2?

Här är ju klart värt, pbt caps som är graverade
http://www.ebay.com/itm/104-PBT-black-engraved-key-caps-for-S...

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu kommer jag med mer spammande i tråden... Fick hem mitt alucase till mitt poker tangentbord, och jävlar vilken skillnad det blev att skriva med tangentbordet, det är stabilt som en stridsvagn nu!

Har inte hunnit putsa upp aluminiumet än, men det kommer väl lite senare, just nu är jag mest exalterad över att skriva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Här är ju klart värt, pbt caps som är graverade
http://www.ebay.com/itm/104-PBT-black-engraved-key-caps-for-S...

Hittade detta också: http://www.ebay.com/itm/KBC-Purple-on-Black-PBT-Cherry-MX-Key...

---

Skrivet av huttala:

Ja, det är till typ gamla dolch tangentbord.. Och det är inte direkt lätt att hitta, och oftast så är det vanliga ABS caps bara. Så det är inte värt besväret.

Ok, slits ABS fortare än t ex PBT eller vad är skillnaden? Har inte jämfört IRL.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Filco Majestouch Tenkeyless, MX Red.

Ursäkta telefonkvalitet på bilden

Läckert, vad är det för mus du har?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ficklampa:

Hittade detta också: http://www.ebay.com/itm/KBC-Purple-on-Black-PBT-Cherry-MX-Key...

---

Ok, slits ABS fortare än t ex PBT eller vad är skillnaden? Har inte jämfört IRL.

PBT håller mycket texturen mycket bättre, och texten som sitter på.
Sen finns det ju double shots också, där texten aldrig slits ut, men det är ABS plast, så dom tangenterna blir blanka snabbare iaf.

Fick hem lite zinc caps i guld till mitt poker idag.
Och ett handledsstöd i akyl till mitt QFR (ursäkte rosa spacebar, har inte hunnit fixa den vita ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fick hem lite zinc caps i guld till mitt poker idag.
Och ett handledsstöd i akyl till mitt QFR (ursäkte rosa spacebar, har inte hunnit fixa den vita ännu.

Vart köpte du den? Får torka hakan varje gång jag besöker den här tråden bara för den där bilden...

Sen är jag lite besviken på att jag inte sett en recention av ducky shine2 av dig ännu, köp fingret kliar nåt oerhört på ett sånt.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

http://i.imgur.com/APEj8.jpg

Vart köpte du den? Får torka hakan varje gång jag besöker den här tråden bara för den där bilden...

Sen är jag lite besviken på att jag inte sett en recention av ducky shine2 av dig ännu, köp fingret kliar nåt oerhört på ett sånt.

Köpte det från en snubbe på geekhack.
Och någon recension har du inte fått för att jag inte har fått hem tangentbordet än.. Ganska svårt att recensera det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Köpte det från en snubbe på geekhack.
Och någon recension har du inte fått för att jag inte har fått hem tangentbordet än.. Ganska svårt att recensera det då.

Detaljer

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Hoppade du på den där group buy grejjen som Fstop hade?

Har inte lust att punga 90$ + frakt för en sån där, finns gränser även för min nördighet

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

Hoppade du på den där group buy grejjen som Fstop hade?

Har inte lust att punga 90$ + frakt för en sån där, finns gränser även för min nördighet

Om du menar handledsstödet så betalade jag dryga 150kr för det. Det var inte alls dyrt. Jag är dock osäker på om det finns fler "blanka" kvar, tror bara det finns stöd som är blizzard brandade kvar.

Hittade det!
Akrylstöd

Om jag tolkar bilden rätt så är själva blizzard texten på undersidan bara ett klistermärke, så det går nog att få bort ganska enkelt om man vill ha handledsstödet som jag har mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om du menar handledsstödet så betalade jag dryga 150kr för det. Det var inte alls dyrt. Jag är dock osäker på om det finns fler "blanka" kvar, tror bara det finns stöd som är blizzard brandade kvar.

Hittade det!
Akrylstöd

Om jag tolkar bilden rätt så är själva blizzard texten på undersidan bara ett klistermärke, så det går nog att få bort ganska enkelt om man vill ha handledsstödet som jag har mitt.

Tack!
Jag tänkte inte på ebay av nån anledning och letade mig fram till denna.. Men priset var ju lite att ta i
http://www.geekstuff4u.com/computers/accessories/acrylic-palm...

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

Tack!
Jag tänkte inte på ebay av nån anledning och letade mig fram till denna.. Men priset var ju lite att ta i
http://www.geekstuff4u.com/computers/accessories/acrylic-palm...

Hehe, hade du köpt det där hade du blivit arg. För det passar bara till HHKB2 som är ett väldigt litet tangentbord, som dessutom är det enda tangentbordet med just de måtten det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hehe, hade du köpt det där hade du blivit arg. För det passar bara till HHKB2 som är ett väldigt litet tangentbord, som dessutom är det enda tangentbordet med just de måtten det har.

Heh jag såg det sen också, men det var ändå inte intressant pga priset.

Vet du förresten om Duckys shine2 serien finns som tenkeyless med ISO layout?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

Heh jag såg det sen också, men det var ändå inte intressant pga priset.

Vet du förresten om Duckys shine2 serien finns som tenkeyless med ISO layout?

Inte än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Inte än...

Men va fan!!

Sitter här med ett shine2 i varukorgen redo att trycka gå till kassan, och så kommer du med det där...

Finns det nån planerad release datum?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Choppern:

Men va fan!!

Sitter här med ett shine2 i varukorgen redo att trycka gå till kassan, och så kommer du med det där...

Finns det nån planerad release datum?

Du behöver inte grubbla över det.. Det kommer inte komma före 2013 iaf, så det är bara att köpa sig ett Shine 2 förutsatt att det är såpass bra grejer som jag tror det är. Men det återstår att se, tangentborden bör komma idag, eller imorgon.

Permalänk
Medlem

Det blev så, fick lite ångest över brytar valet bara.. Hade valt bruna om det funnits med blå belysning..

Och nä det är inte ett alternativ att gå loss och byta 100 leds för att få rätt kombiation som vissa andra gör

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson