Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Och på tal om det, den är stum så in i helskotta att skriva på!

Jo, det krävs ju ca 60 cN för att aktivera en Cherry MY brytare, dvs. lika mycket som en MX Black. Fast sträckan är mycket kortare, och det krävs ca 120 cN för att bottna MY, till skillnad mot ca 80 cN för att bottna MX Black. Så jag kan tänka mig att de känns rejält stumma. Deskthority beskriver känslan som:

Citat:

The switch feel is generally described ranging from "too stiff" to "like typing on wet newspaper" or "like prodding a dead octopus".

Så det är nog inte många som har Cherry MY som favoritbrytare Däremot så fungerar faktiskt en Cherry MY även om man tar ur fjädern, då får man en riktigt lätt brytare som aktiverar vid ca 20-25 cN.

Hur som helst, riktigt snyggt tangentbord. Jag diggar att det är helt vitt, finns inte många såna tangentbord på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, det krävs ju ca 60 cN för att aktivera en Cherry MY brytare, dvs. lika mycket som en MX Black. Fast sträckan är mycket kortare, och det krävs ca 120 cN för att bottna MY, till skillnad mot ca 80 cN för att bottna MX Black. Så jag kan tänka mig att de känns rejält stumma. Deskthority beskriver känslan som:

Så det är nog inte många som har Cherry MY som favoritbrytare Däremot så fungerar faktiskt en Cherry MY även om man tar ur fjädern, då får man en riktigt lätt brytare som aktiverar vid ca 20-25 cN.

Hur som helst, riktigt snyggt tangentbord. Jag diggar att det är helt vitt, finns inte många såna tangentbord på marknaden.

Jo jag kan tänka mig att det inte är en så popular brytare för det är tamig fan styrketräning för fingrarna att skriva på...

Men tack för tipset med fjädrarna där, blev en kul kväll med lite provade hit och dit..

Fast nu lär man ju vara pigg på jobbet imorgon istället..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte låta bli att bli sugen på att byta lite keycaps när man kikar igenom denna tråd...
Som jag förstått det så är det WASDkeyboards som gäller. Är det något jag måste tänka på, storlek? Layout?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ber om ursäkt, jag fixade med massa annat, sen stack jag ut och sprang. Efter det däckade jag och vaknade nyss, tror helgens lanande tog på krafterna.

Jag har iaf fått följande paket!

http://i.imgur.com/GGHL9.jpg

Galet snygga, vart fick du tag på dessa?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KKay:

Galet snygga, vart fick du tag på dessa?

Ebay och geekhack.

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch-2 ninja tenkeyless med utbytt WASD + ESC. Mycket nöjd!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

HHKB Pro2

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Hur klarar du dig utan Ctrl och fn? Fint t-bord f.ö, gillar den grå finishen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bakgrund:

Hur klarar du dig utan Ctrl och fn? Fint t-bord f.ö, gillar den grå finishen.

Skickades från m.sweclockers.com

Control sitter där "Caps Lock" sitter på vanliga tangentbord (hur skönt som helst förövrigt). FN sitter höger om högershift.

Tangentbordet är extremt smart upplagt och man saknar knappt de fasta knapparna som man har på vanliga tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har just köpt mig ett CM storm quickfire Rapid.
Och har några frågor här
1: vad är det för storlek på de minsta oringarna från wasd keyboards ? eller snarare vad är det för storlek på oringar som passar till mx keycaps överhuvudtaget ?
2: hur stora är "windows" tangenterna på dessa tangentbord ? tänkte köpa andra keycaps till dem

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Ctrl, alt, win & meny är 1.25

Ingen aning om o-ringar.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur klarar du dig utan Ctrl och fn? Fint t-bord f.ö, gillar den grå finishen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som gubben huttala sa, ctrl är istället för capslock.
Ska byta upp mig till ett HHKB Pro JP så jag slipper byta till ett annant tangntbord när jag ska spela.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Det är acer switchar, http://deskthority.net/wiki/Acer_switch

Skrivet av rampjesus:

Var hemma hos mormor för att äta lite pannkakor och gjorde dessa fynd i hennes källare:

Model M 1989 (antar jag?)

http://i.imgur.com/VD6cWX0.jpg

http://i.imgur.com/1GWO4CH.jpg

Acer 6312-TW (Ser ut som svarta ALP men dessa har klickljud(?))

http://i.imgur.com/Y7Dy75v.jpg

http://i.imgur.com/qO70tOU.jpg

Trevliga fynd för en fattig student som varit intresserad av att skaffa mekaniskt tangentbord men inte haft pengar

Använder Model M till min stationära nu och det är en trevlig ersättare till mitt tidigare Deltaco-tangentbord.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Har just köpt mig ett CM storm quickfire Rapid.
Och har några frågor här
1: vad är det för storlek på de minsta oringarna från wasd keyboards ? eller snarare vad är det för storlek på oringar som passar till mx keycaps överhuvudtaget ?
2: hur stora är "windows" tangenterna på dessa tangentbord ? tänkte köpa andra keycaps till dem

http://www.wasdkeyboards.com/media/keycap_layout.jpg

Kom tänka på din fråga när jag råkade komma över bilden.

O-ringarna är gjorde för Cherry MX keycaps :). Alla passar men de olika knapparna ger olika känsla/ljud. [Länk]

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Byggde mig ett litet phantom med MX Whites och en mix av SP och Cherry double shots under natten, blev ganska bra faktiskt.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Byggde mig ett litet phantom med MX Whites och en mix av SP och Cherry double shots under natten, blev ganska bra faktiskt.

http://i.imgur.com/3Kf4Ug2.jpg

http://i.imgur.com/IKcVO7z.jpg

http://i.imgur.com/p7jrAYU.jpg

Är MX whites samma some milky som jag har sett på bla kbtpure.com?

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Skrivet av Erpatjoff:

Är MX whites samma some milky som jag har sett på bla kbtpure.com?

Ja det är de. Kineserna kallar MX White för "Milky", eftersom de redan kallade MX Clear för White.
Läs mer här

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Fick just hem mitt första Cherry-baserade tangentbord, ett Skidata tangentbord med PCB-monterade MX-Clears och Tyska doubble-shots med lite annorlunda färgschema. Gillar switcharna när jag skriver, känns typ lika tunga som svarta och dessutom mer taktila än bruna men tycker att de känns lite för tunga att hålla nere när man springer omkring och lirar Battlefield. Dessutom tycker jag att knapparna vinglar lite för mkt, kanske är för att de är PCB-monterade. Har dock endast haft tangentbordet i 2 dagar, så man kanske vänjer sig, ganska stor skillnad på dessa och IBM bucklingsprings. Lite beslutsångest över vad jag vill ha för switchar till GH60, börjar ta slut på betänketid. Går ju dock alltid att byta sen.
http://i1191.photobucket.com/albums/z479/slaktarnp90/20130415...

Blev nästan finare med Skidata modifiers eftersom att det var fel storlek på så många av mina grå/beiga knappar.
http://i1191.photobucket.com/albums/z479/slaktarnp90/20130416...

Hur många makroknappar behöver du egentligen ;)?

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Hur många makroknappar behöver du egentligen ;)?

Haha, ja det är lite onödigt många knappar på det här tangentbordet :P. Dessutom så fungerar inte de blanka knapparna utan någon sorts programvara som jag hört talas om, så de sitter som mest i vägen just nu. Har även för mig att den där programvaran inte fungerar som man vill eller om det var något med Windows 7, inte riktigt kollat upp det där ännu. Men skaffade det mest för att jag ville testa Clears, så fick många extra switchar på köpet :P.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av krille_AMD:

Haha, ja det är lite onödigt många knappar på det här tangentbordet :P. Dessutom så fungerar inte de blanka knapparna utan någon sorts programvara som jag hört talas om, så de sitter som mest i vägen just nu. Har även för mig att den där programvaran inte fungerar som man vill eller om det var något med Windows 7, inte riktigt kollat upp det där ännu. Men skaffade det mest för att jag ville testa Clears, så fick många extra switchar på köpet :P.

Jag tycker att du ska ta och sälja mig dom där svenska double-shotsen!!

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag tycker att du ska ta och sälja mig dom där svenska double-shotsen!!

Har tyvärr redan lovat Pheting första tjing om jag får för mig att sälja dem :).

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Grymma tangetbord!

Här är 3 av mina Ducky tangentbord varav två är av TKL-modellen.

Sett från ovan:
Ducky shine 2 med bruna switches och vitt bakrundsljus.
Ducky shine 2 TKL med röda switches, rosa bakrundsljus och vita PBT keycaps.
Ducky G2 PRO TKL med blåa switches, belyst enbart på WASD med blått ljus (ej tänt på bilden).

Är på jakt efter färgade keycaps, kan man få tag på några med svenska bokstäver?

Visa signatur

GPU Asus GTX 780 Ti. Audio DT990, Dac/Amp combo: ican & idac
Moderkort MSI Z87-GD65 ATX CPU i5-4670k@4,6
Minne Corsair 16GB CL9 1600Mhz Nätagg be quiet 750w 80+ gold
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 8 Tb lagring

Permalänk

Uppgraderade mig!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

inte min bild men likadant tangentbord har jag inte lika dammigt men skitigt lite här och där när katten vandrat hon får med sig skräp från golvet mellan tassarna och det hamnar ibland där. Och när jag käkat rostade mackor framför datorn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Fan vad nice. Men hur fungerar det praktiskt utan piltangenter, avsaknad av ÅÄÖ osv. Att byta tangentbord när man ska spela känns ju rätt ovärt liksom. Fast om man bara skriver så funkar det nog bra.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rampjesus:

Fan vad nice. Men hur fungerar det praktiskt utan piltangenter, avsaknad av ÅÄÖ osv. Att byta tangentbord när man ska spela känns ju rätt ovärt liksom. Fast om man bara skriver så funkar det nog bra.

Det är bara att ställa in tangentbordet på Svenska i windows så fungerar det som vilket svenskt tangentbord som helst. Det är bara texten på knapparna som inte stämmer överense med verkligheten. Dock så fattas det en knapp (den bredvid vänster shift) på ANSI tangentbord, så det får man lösa med autohotkey eller liknande.

Och varför ska man ha piltangenter för att spela ? Man kör ju med WASD allt som oftast, och är det mot förmodan något spel som man användet pilarna till så är det ju bara att binda om knapparna.

Permalänk
Medlem

HHKB Pro2 ställs automatiskt in på svenska med svenskt windows operativsystem. Om ni nu ska skaffa ett HHKB, så får ni tänka på att vissa saker inte fungerar som det ska med svenskt operativsystem, FN lagret osv krånglar som fan. Man kan inte göra < > | * ' tecknen. Jag har 2 st tangentbord inkopplade samtidigt. Så om ni är nyfikna eller bara vill ha det BÄSTA som finns på marknaden så kan jag rekommendera HHKB Pro2. Det finns faktiskt en annan modell som är mycket bättre layout för svenska användare och det är HHKB Pro JP. Där fungerar allt som vanligt.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag tycker att du ska ta och sälja mig dom där svenska double-shotsen!!

STÄLL DIG I KÖ VA...

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Har just köpt mig ett CM storm quickfire Rapid.
Och har några frågor här
1: vad är det för storlek på de minsta oringarna från wasd keyboards ? eller snarare vad är det för storlek på oringar som passar till mx keycaps överhuvudtaget ?
2: hur stora är "windows" tangenterna på dessa tangentbord ? tänkte köpa andra keycaps till dem

Det är de röda o-ringarna som är tunnast. Men eftersom det är detta är såkallad OEM profil/kina profil på tangenterna så funkar alla o-ringar.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Skrivet av rampjesus:

Fan vad nice. Men hur fungerar det praktiskt utan piltangenter, avsaknad av ÅÄÖ osv. Att byta tangentbord när man ska spela känns ju rätt ovärt liksom. Fast om man bara skriver så funkar det nog bra.

Är van att ha US ANSI layout nu, ÅÄÖ går jättebra att skriva, dom sitter på samma ställe bara att det inte står på capsen. Piltangenterna får man genom att använda Fn knappen. Är stört nöjd med layouten vilket kommer irritera mig när jag köper ett till cherry bord som inte har denna layout.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC