Sharp börjar masstillverka 5,0"-skärm i 1080p för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

De gör skäl för sitt namn iaf!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men med tanke på hur snabba telefonerna just nu är ändå så behöver vi egentligen inte detta då? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Anti-aliasing mm är tämligen effektslukande och kan man undvika det så blir det lägre effektförbrukning per pixel. GPUn kan alltid bli bättre även om jag håller med om att applikationsprocessorna räcker ganska långt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

http://cdn.pocketnow.com/wp-content/uploads/2011/10/500ppi1.j...

Nu var ju det här en förstoring, om man skalar ner bilden så att tecknet faktiskt blir 3mm och man har 250 eller 500dpi blir det nog svårt att se någon skillnad, speciellt om man dessutom använder sej av gråskalor för utjämning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

GPUn behöver inte jobba lika hårt med anti-aliasing o andra trix som behövs när upplösningen är låg. Detta är en aspekt som någon borde gräva djupare i vad nettovinsten faktiskt blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju mer ansträngande att rendera i högre upplösning. Har ingen större koll på hur mycket jämfört med AA men vet att upplösning i 3D-applikationer gör en jävla skillnad. Fast 2-D kanske är lättare, vad vet jag?

OnT(?): 1080p på 5", var i h*****e är våra 27-tums 4K-skärmar?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

varför inte?

Jag gillar inte alls, "vi tar det där för det verkar ballt". En mobil enhet innebär begränsningar över vad som får plats, om man väljer något, så måste något annat väljas bort. Att då bara peka och välja utan någon som helst tanke om vad valen innebär ger bara en dålig produkt enligt mig.

Så min fråga är dels varför just 1000 PPI, och om det är värt att välja framför annat?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Men det är ju mer ansträngande att rendera i högre upplösning. Har ingen större koll på hur mycket jämfört med AA men vet att upplösning i 3D-applikationer gör en jävla skillnad. Fast 2-D kanske är lättare, vad vet jag?

OnT(?): 1080p på 5", var i h*****e är våra 27-tums 4K-skärmar?

Jag tror du får vänta tills 4K har blivit ett begrepp bland svenssons, först då kommer det att sälja. Just nu är det iprincip bara självmord att satsa på att tillverka en sådan skärm när det ändå är "1080p som är det häftigaste i världen".

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Alltså skulle det gå att få in 1280x720 på ungefär 3.3 tum. Jag skulle lätt kunna tänka mig en telefon med typ 3.8-4.0 tum och upplösningen 1280x720/768 sedan en smal ram runt detta. Gärna i Nokia Lumia form.

Faktiskt skulle Nokia Lumia 920 varit ett garanterat köp om den var i denna storlek, nu måste jag känna på den först eftersom jag är rädd att den är för stor för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Fördelen med de äldre telefonerna var att man kunde skicka sms med en hand, även om man cyklade, då det var taktila knappar.
När jag skickar sms på min HTC Desire så får jag vända den o använda båda tummarna om jag ska skriva hyffsat bekvämt (och rätt)

Men det har ju ingenting att göra med att större skärmstorlek nödvändigtvis måste innebära större enhet.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Jag tror du får vänta tills 4K har blivit ett begrepp bland svenssons, först då kommer det att sälja. Just nu är det iprincip bara självmord att satsa på att tillverka en sådan skärm när det ändå är "1080p som är det häftigaste i världen".

Sant, men forfarande störande att mobiltelefoner (snart) har lika hör upplösning som 21-27"-skärmar. Å andra sidan kommer ny standardupplösning slå hårt mot plånboken (grafikkort)

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Sant, men forfarande störande att mobiltelefoner (snart) har lika hör upplösning som 21-27"-skärmar. Å andra sidan kommer ny standardupplösning slå hårt mot plånboken (grafikkort)

Jag som inte spelar välkomnar högre upplösning på datorskärmar med öppna armar. Dock tror jag inte det är ett problem vid spel egentligen, 4K innebär väl möjlighet till både 720p och 1080p utan skalning? (lite osäker på detta dock).

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

varför inte?

För att våra ögon ändå inte ser någon skillnad från 400ppi och uppåt. Om man är extremt närsynt och kollar från 5cm så ser man skillnad men kollar man från normalt avstånd så kan man inte det. Det är även en del av anledningen att 1080p på en tv inte ser förfärligt ut då man inte behöver lika hög upplösning på avstånd.

Det finns gränser där mer inte är bättre, för vi kan omöjligt märka skillnad. Det är som att göra löparskor som är gjorda speciellt för att springa 1000kp/h, vi kommer ändå inte kunna springa så snabbt. Det finns många andra saker skärmar kan förbättra, hur mycket batteri de drar, möjlighet att se i solsken(omöjligt på en nexus) och fägerna. Att satsa på 1000ppi är däremot onödigt då det bara blir extremt krävande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

http://cdn.pocketnow.com/wp-content/uploads/2011/10/500ppi1.j...

Va fan? Klart man ser skillnaden när man zoomar in på något som är 3mm brett. Det är inte det man menar med att "man inte ser skillnaden". Försök du gärna med att läsa en text som har 3mm breda bokstäver så får vi se hur det går. Då kan du ju lika bra zooma in på en text till mikroskopisk nivå och säga att man ser stor skillnad mellan 800 och 1000ppi... Man ser inte någon märkvärdig skillnad när man använder mobilen till vardagliga saker som spel och surf är nog vad de flesta menar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

För att våra ögon ändå inte ser någon skillnad från 400ppi och uppåt. Om man är extremt närsynt och kollar från 5cm så ser man skillnad men kollar man från normalt avstånd så kan man inte det. Det är även en del av anledningen att 1080p på en tv inte ser förfärligt ut då man inte behöver lika hög upplösning på avstånd.

Det finns gränser där mer inte är bättre, för vi kan omöjligt märka skillnad. Det är som att göra löparskor som är gjorda speciellt för att springa 1000kp/h, vi kommer ändå inte kunna springa så snabbt. Det finns många andra saker skärmar kan förbättra, hur mycket batteri de drar, möjlighet att se i solsken(omöjligt på en nexus) och fägerna. Att satsa på 1000ppi är däremot onödigt då det bara blir extremt krävande.

Det finns redan en tråd om detta. Du bör även förankra dina teorier i vetenskap innan du sprider rykten.

Edit: Jag glömde länka tråd http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nu ska det vara så stort som möjligt och riktigt hög pixeltäthet. Visst, riktigt häftigt med högpixeltäthet som ligger på över 400ppi. Men är det nu det är dags att byta ut ordet mobiltelefon. Skillnaden på en Nexus 7 och en telefon med 5" skärm är +2"

Riktigt så enkelt är det inte - Eftersom det är en tvådimensionell yta som anges i en endimensionell enhet(tum) så måste man räkna kvoten i kvadrat.
En skärm med diagonalmåttet 7 tum är därmed väldigt nära* dubbelt så stor som en på 5 tum.
* (7/5)^2 = 1.96 gånger större

Personligen ser jag mycket större nytta i en 1080p-skärm i 7", eftersom den skulle fått ungefär samma pixeltäthet som dagens telefoner. Högre än ~350ppi är, vad någon än säger, inte förankrat i någon reell skillnad i användbarhet. Det är tillräckligt svårt att träffa(rätt) webblänkar på desktop-sidor, och det med mina futtiga 292ppi på 4".

EDIT: Med det sagt så har jag faktiskt en 7" "mobiltelefon" i jackfickan. Den har både samtal och SMS, och det enda den saknar mot min "riktiga" telefon är en hörlur. Det löses dock enkelt med högtalartelefon eller att man ansluter ett headset.

Permalänk
Medlem

1920 x 1080 pixlar på en 5"- skärm, det är faktiskt Sharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det finns redan en tråd om detta. Du bör även förankra dina teorier i vetenskap innan du sprider rykten.

Edit: Jag glömde länka tråd http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Vilken del håller du inte med i?

Edit: om det är om högre upplösning på tv så vill jag ha högre upplösning där, det jag säger är bara att avståndet gör upp en del för den låga upplösningen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Man ser inte pixlarna med blåtta ögat på en Iphone, varför ska man då gå upp ännu högre?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Jag som inte spelar välkomnar högre upplösning på datorskärmar med öppna armar. Dock tror jag inte det är ett problem vid spel egentligen, 4K innebär väl möjlighet till både 720p och 1080p utan skalning? (lite osäker på detta dock).

Det stämmer (3840/2=1920, 3840/3=1280), men man vill ju ha högsta möjliga upplösning bara för sakens skull.

Sedan undrar jag också hur stor prestandaskillnad det är på högre upplösning vs. anti-aliasing, någon som kan upplysa mig?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag säga att 5" ger en oerhört otymplig telefon eller en på tok för liten surfplatta.

Skulle hellre ha en kombo på en 3.5" händig telefon och en 6" mini-platta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Jag gillar inte alls, "vi tar det där för det verkar ballt". En mobil enhet innebär begränsningar över vad som får plats, om man väljer något, så måste något annat väljas bort. Att då bara peka och välja utan någon som helst tanke om vad valen innebär ger bara en dålig produkt enligt mig.

Så min fråga är dels varför just 1000 PPI, och om det är värt att välja framför annat?

Skrivet av flyawaynille:

För att våra ögon ändå inte ser någon skillnad från 400ppi och uppåt. Om man är extremt närsynt och kollar från 5cm så ser man skillnad men kollar man från normalt avstånd så kan man inte det. Det är även en del av anledningen att 1080p på en tv inte ser förfärligt ut då man inte behöver lika hög upplösning på avstånd.

Det finns gränser där mer inte är bättre, för vi kan omöjligt märka skillnad. Det är som att göra löparskor som är gjorda speciellt för att springa 1000kp/h, vi kommer ändå inte kunna springa så snabbt. Det finns många andra saker skärmar kan förbättra, hur mycket batteri de drar, möjlighet att se i solsken(omöjligt på en nexus) och fägerna. Att satsa på 1000ppi är däremot onödigt då det bara blir extremt krävande.

jaja, jag vet det. meningen med kommentaren var att den skulle vara rolig, men det fattade viss ingen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nödvändigt?

Jag kan inte direkt urskilja pixlarna på min iphone 4 ens om jag tittar nära så jag ifrågasätter nyttan med att ha ännu högre upplösning? Det är ju dock coolt att utvecklingen går framåt men det är inget säljargument som funkar på mig.

Allt annat lika så tar jag hellre en mobil med lägre upplösning och ett GUI som flyter än en med högre upplösning och ett slöare GUI. Nu menar jag inte gammal nokiaupplösning men iaf 300+ dpi.

Någon som vet om skärmen i sig drar mer ström beroende på upplösning? Jag antar då att man skalar bort energin som krävs för att generera bilden som ska visas. Energin för att lysa upp den borde ju vara samma så länge storleken är samma men hur påverkar upplösningen? Jag föväntar mig en liten ökning eftersom det är fler punkter att uppdatera på den.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lontarus:

Varför säger ni att man inte ser skillnad på hög ppi? det gör man väl för fan visst det. Man sa säkert precis samma sak när standard på datorskärmar var typ 800*600.

Jag skulle nog säga att en ppi på ca 600-700 är en bra gräns för vad vi kan märka av. Om man kommer upp i 1000 ppi så är nog det helt perfekt optimalt för att ögonen skall ta så lite skada som möjligt.

http://cdn.pocketnow.com/wp-content/uploads/2011/10/500ppi1.j...

Varför så hög? Macbook Pro Retina har en ppi på 220 och är hur bra som helst jämfört med andra och är inte skadlig för ögonen och är knivskarp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicBoobs:

Trevligt med fler lurar med vettig storlek på skärmarna istället för bäbisstorlekar runt 3,7-4".
Min S2 känns liten och det kommer att bli en N2 inom en snar framtid.

5" är allt annat än en "vettig" storlek på en skärm för en mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så j**la svårt att fixa en 24'' datorskärm med högre upplösning och ett vettigt pris när dom klämmer in 1920x1080 på 5 tum?

Permalänk
Medlem

Jag har rätt så stora händer och tycker att SGS3 är helt perfekt för mig. Hade en HTC Desire innan och den var för liten tyckte jag.

Hade jag velat ha en liten telefon hade jag köpt en liten telefon.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Man blir onekligen deprimerad när man ser pixeltäthetsracet på smartphonemarknaden gå så här långt medan de flesta laptops ligger kvar på 1366x768 pixlar. Det är på persondatorer det behövs högre upplösning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrfish:

Jag har rätt så stora händer och tycker att SGS3 är helt perfekt för mig. Hade en HTC Desire innan och den var för liten tyckte jag.

Hade jag velat ha en liten telefon hade jag köpt en liten telefon.

Jag har oxå stora händer och SGS3 ligger INTE bra i mina händer...inte ens om jag försöker intala mig det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wozfe:

Man blir onekligen deprimerad när man ser pixeltäthetsracet på smartphonemarknaden gå så här långt medan de flesta laptops ligger kvar på 1366x768 pixlar. Det är på persondatorer det behövs högre upplösning!

Det kommer, men det börjar ALLTID på mindre produkter då de kostar mer att tillverka, du vill inte betala priset vad en datorskärm på 20"+ skulle bli att kosta idag, bara att kolla vad priset blev på Macbook Pro Retina jämfört med Macbook Pro, det skiljer 10000kr (allt inte beroende på skärmen, men det mesta av det), knivskarp skärm men för dyr än och då är den bara på 15"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Här har du bara dragit en felaktig slutsats. Det är sant att högre upplösning ger mer "arbetsyta" på samma skärmstorlek, men detta gäller bara till en viss gräns. Eftersom iprincip alla ikoner och text är "låst" i windows så innebär en högre upplösning att du får mer yta, men vid en viss PPI kommer du uppleva att texten och ikonerna har blivit för små, då måste dessas storlek öka, resulterade i att du inte alls får högre arbetsyta, utan bättre detaljnivå på ikonerna och bokstäverna.

Nejdå, det är jag fullt medveten om. På en datorskärm så vill man såklart inte göra allt mindre än vad man tycker är bekvämt, men det är fortfarande större arbetsyta. Vad man tycker är bekvämt är individuellt, jag har tex 1920x1080 på min 13"-laptop. Vissa tycker att det blir pyttelitet och att man inte ser vad som står, jag som utvecklare älskar det eftersom jag får plats med mer på skärmen. Skulle gärna ha ännu mer yta. Har jag problem att läsa något kan jag enkelt öka storleken på texten eller zooma.

På en mobiltelefon fungerar det likadant. Vill jag få plats med fler ikoner på hemskärmen så kan jag minska storleken på ikonerna (förutsatt att man kör ett öppet OS som android, annars hänger det ju på utvecklaren av OS:et). I webbläsaren och många andra appar kan man ändra textstorlek och zooma.

Slutsatsen är att högre upplösning alltid är en fördel. Högre upplösning != mindre text/ikoner/gränssnitt, men att man har möjligheten till det med bibehållen skärpa om man så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Egentligen tror jag inte att det är skärmstorleken som avgör om en telefon är liten eller stor. I många fall utgjorde skärmen endast 20-25% av framsidans yta i början av 00-talet samtidigt som dagens framsidor endast består av en skärm, blir lite skevt... Exempelvis X10 och T66 (vad jag vet en av de minsta?) så är ju storleksskillnaden inte så jättestor, även om X10 har betydligt större skärm
http://www.esato.com/gfx/news/img/sony-ericsson-xperia-x10-mi...

8210 var ju också en väldigt liten telefon
http://fotografandreas.se/x10mini/002.JPG

Men det är nog ändå sant de du säger (även i hänsyn till totala storleken) att vi idag köper större telefoner än vad vi gjorde 2000-05. Men människan är ju ett flockdjur, så varför inte.

Dold text

Tackar för nostalgitrippen, nu ska jag leta upp en T66. Min SG SIII kan ju få vila lite