Electronova OÜ - Trovärdiga?

Permalänk
Medlem

Beställde en Huawei U9200 från Electronova igår den 26e och fick den levererad idag vid lunchtid. Grymt snabb leverans, låga priser & fraktfritt ordnade dom också! Inget "bluff företag" här inte

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Electronova
Skrivet av DaeX:

Beställde en Huawei U9200 från Electronova igår den 26e och fick den levererad idag vid lunchtid. Grymt snabb leverans, låga priser & fraktfritt ordnade dom också! Inget "bluff företag" här inte

Hej där,

Tack för din respons, det värmer oss i det lilla krig som är i bland då man blir misstrodd

Hoppas se dig som kund på nytt hos oss!

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

Beställde en Synology DS1812+ den 21 Feb kl 09.00 och fick den idag vid 14.00 27 feb

Har lite plus och minus samt ett samlat betyg.

+
Priset

Frakt hem till dörren

Tog in produkt de normalt inte erbjuder

-
Kommunikationen, tycker att man kan vara tydligare. Mailade min beställning och fick som svar citat "Det fixar vi inga problem." Hade önskat en beställnings bekräftelse med en faktura, instruktioner hur man betalar och förväntat leveransdatum efter betalningen har kommit in.

Kommunikationen hade varit bra via mail istället för blandat 50% mail 50% Sweclockers.

Svarade inte när jag ringde två gånger under telefontid. Fyllde även i "Ring upp mig" utan att någon ringde

Hade varit toppen om man kunde ge instruktioner till UPS, tex lämna produkten i utehuset.

De råkade skicka spårnummer till fel person

Sammanfattning och slutsats

Tycker att de försöker göra allt så bra som det går men verkar inte fått igång rutinerna. Jag kommer beställa mer ifrån Electronova, det man får räkna mer är lite längre tid från beställning till leverans än tex Inet, dustin mfl.

Detta är min slutsats, allas upplevelser är olika så kritik på mitt omdöme tycker jag är helt onödigt. Men svar från Electronova om konkreta åtgärder är väldigt välkommet.

PS. Ska ni ta in några Western digital red 3tb?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Electronova
Skrivet av kriller007:

Beställde en Synology DS1812+ den 21 Feb kl 09.00 och fick den idag vid 14.00 27 feb

Har lite plus och minus samt ett samlat betyg.

+
Priset

Frakt hem till dörren

Tog in produkt de normalt inte erbjuder

-
Kommunikationen, tycker att man kan vara tydligare. Mailade min beställning och fick som svar citat "Det fixar vi inga problem." Hade önskat en beställnings bekräftelse med en faktura, instruktioner hur man betalar och förväntat leveransdatum efter betalningen har kommit in.

Kommunikationen hade varit bra via mail istället för blandat 50% mail 50% Sweclockers.

Svarade inte när jag ringde två gånger under telefontid. Fyllde även i "Ring upp mig" utan att någon ringde

Hade varit toppen om man kunde ge instruktioner till UPS, tex lämna produkten i utehuset.

De råkade skicka spårnummer till fel person

Sammanfattning och slutsats

Tycker att de försöker göra allt så bra som det går men verkar inte fått igång rutinerna. Jag kommer beställa mer ifrån Electronova, det man får räkna mer är lite längre tid från beställning till leverans än tex Inet, dustin mfl.

Detta är min slutsats, allas upplevelser är olika så kritik på mitt omdöme tycker jag är helt onödigt. Men svar från Electronova om konkreta åtgärder är väldigt välkommet.

PS. Ska ni ta in några Western digital red 3tb?

Hej,

Bra att din vara är landad och klar och att du kommer få mycket nöjje med densamma.

Dina åsikter är väl förankrade och vi tar till oss som en disktrasa. Jag vet att vi haft och har i bland problem med komunikattionen men tyvärr beror det på växtvärk. Vi kunde aldrig tänka oss denna utvecklling mot privat sektor och framföra allt även mot företag och andra butiker som handlar direkt av oss på grund av vilkor och bra priser.

Vi försöker hela tiden förbättra vår service grad och arbetar febrilt med detta. Olyckligtvis om man får uttrycka sig så, provade vi vår nya betallösning via Svenskt BG med faktura och det var lite förbistring i den kopplingen mellan produktion och slutmål alltså dig som kund. Vi ber om ursäckt för detta men en sak är säker, av kritik kan vi bara bli bättre.

Gällande digital red 3tb som vi skrev om sist innan beställning, är den slut hos vår leverantör. Vi kollar över detta på nytt, du får gärna påminna oss och vi ser vilket pris vi landar den på så snart leverantör har den i lager på nytt.

Tack för ditt omdömme, och hoppas vi hörs på nytt med nya uppdrag och beställningar.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

Hej,

Beställde en Nexus 4 från er igår kväll, och förde då över pengarna direkt, så de borde vara framme idag. Får man någon bekräftelse på att betalningen är mottagen och/eller att varan är på väg?

Edit; har även skickat PM med mer detaljerad information om min order.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Electronova
Skrivet av bagite7:

Hej,

Beställde en Nexus 4 från er igår kväll, och förde då över pengarna direkt, så de borde vara framme idag. Får man någon bekräftelse på att betalningen är mottagen och/eller att varan är på väg?

Edit; har även skickat PM med mer detaljerad information om min order.

Hej

Vid kontroll av inkommande betalning har vi inte kunnat registrera något från din bank.

Jag har även meddelat dig via e posten i detta forum.

Kontrollera gärna så inte betalningen gått tillbaka till ditt konto, så något fel uppstått. Annars skall denna finnas registrerad hos oss under morgon dagen.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

Slutat att svara på mail? Här verkar ni vara snabba med svar.

Visa signatur

Lemote YeeLoong 8101B

Permalänk
Electronova
Skrivet av jens_:

Slutat att svara på mail? Här verkar ni vara snabba med svar.

Hej

På e post sidan har varit lite kaotiskt, jag sitter på forum sidan och en kundsupport till Estniska kunder. Därför i bland kan jag svara snabbare än dom andra våningen över mig

Men klart är att det finns begränsning även i mina fingrar på tangent bordet.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

Lifeproofskal

Hej! Ännu en dag utan att ha fått skalen. Va händer? Vänligen, ge mig ett ärligt svar. Kommer de överhuvudtaget komma? Om inte, säg det så kan jag köpa ett nytt någon annanstans...

Permalänk
Electronova
Skrivet av Oscar1984:

Hej! Ännu en dag utan att ha fått skalen. Va händer? Vänligen, ge mig ett ärligt svar. Kommer de överhuvudtaget komma? Om inte, säg det så kan jag köpa ett nytt någon annanstans...

Hej Oscar,

ALLA skal är skickade med vanlig B post till samtliga kunder. Eftersom rek eller UPS med mottagningsbevis blir en fördyrad process så kan vi inte skicka på det sättet. Sista omgången lämnade lagret i går och jag kontrollerade specifikt ditt utskick på listan och du var med i det utskick som var tidigare. OM du nu mot alla odds inte har det i morgon, lovar jag dig skicka express direkt till dig för jag kan inte förstå vad som hänt. Två saker kan vara faktor, posten har strulat bort försändelsen (tyvärr 1 av 30 försändelser sker så) eller någon vänlig person har sett avsändare och lagt 1 + 1 tillsammans och stoppat den i egen ficka.

Vet ej när du vanligtvis har post hos dig, men skriv direkt så vi kan skicka rek med express!!!

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

Hej Electronova, tack för svaret om moms.

Så om jag förstår er rätt så tar ni ut 25% moms vid försäljning till Sverige.
Men jag tycker att det är litet förvirrande att ni skriver 20% på
http://www.electronova.se/koepvillkor-2

Jag skickade även en fråga till Skatteverket (i Sverige).

"Om ett estniskt företag via internethandel säljer elektronikvaror för mer än 320.000 kr per år till Sverige, är de då skyldiga att sälja sina produkter med 25% moms?

Detta företag säljer med 20% moms

http://www.electronova.se/koepvillkor-2

vilket gör mig förvirrad över vad det är som gäller.

Att tröskelvärdet 320.000 kr per år är uppnått är bara en kvalificerad gissning.
"

Här följer Skatteverkets svar:

"Har dom sålt över 320 000 kr till privatpersoner ,
så måste dom registrera sig i Sverige och börja ta
25% svensk moms på fakturan.
"

Permalänk

Det är kanske därför dem är så billiga. Dem tar bara 20% moms när dem ska ta ut 25%. Dem lär få en stor skattesmäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Hej,

Helt riktigt, men:

Moms i Estland är 20%

Moms i Sverige, helt riktigt 25%

Varor som säljs i Estland blir 20% moms, och i Sverige blir det 25% moms och då vid brytpunkt med omsättning överstigande 320 tkr / året i Sverige. Momsen beror på definittions landet.

Kanske kan ni kolla tillbaka en sida ?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk

Dem ska betala 25% i moms efter som dem är momsregisterade i sverige och dem har varit det sen i juli enligt allabolag. Det verkar att ha missat det.

Permalänk
Electronova
Skrivet av LennieBoy91:

Dem ska betala 25% i moms efter som dem är momsregisterade i sverige och dem har varit det sen i juli enligt allabolag. Det verkar att ha missat det.

Hej där LennieBoy

Du har glömt en viktig sak! Som vi tidigare beskrivt och som även SKV hur momsregeln är utformad. Brytpunkten vid handel mellan privat person och utlandsföretag är 320.000 sek. Förmodligen senare i år beroende på hur många privatkunder som handlar av oss, så kommer vi upp i den nivåen och skall då helt riktigt betala 25% moms i Sverige och 0% moms i Estland.

Vi är helt riktigt efter konstens regler aktiverade i Sverige med flera länder gällande momsnr.

http://www.allabolag.se/5020714647/ELECTRONOVA_OU

I dag är det tvärt om, då vi betalar 20% eftersom vi är ett estnsikt bolag och inte kommit upp i brytpunkt. När man även idkar internet handel etc över EU gränser så gäller regeln så att ingen moms i någon riktning utverkas då man gör handel mellan två VAT registrade företag inom EU.

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html

Vårt VAT nr: EE101528245

Alltså vi har vårt företag i Estland och är här VAT registrerade, och ett företag i Sverige är VAT registrerat då utgår ingen moms i någon riktning. Det är då det företaget i Sverige OM dom säljer vidare till privat kund, eller företag som är skyldiga att lägga till 25% moms och redovisa eftersom det är en inhemsk handel.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranannat...

http://www.emta.ee/index.php?id=31158

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Electronova
Skrivet av Oscar1984:

Hej! Ännu en dag utan att ha fått skalen. Va händer? Vänligen, ge mig ett ärligt svar. Kommer de överhuvudtaget komma? Om inte, säg det så kan jag köpa ett nytt någon annanstans...

Hej Oscar,

Jag är nyfiken på om dina skal kommit fram till dig??

Jag förutsätter detta då du inte hört av dig, och som sagt jag kollade av utskicks listan då du var med på Tisdags sändningen.

Snälla hör av dig om något inte klaffat!!!

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

20% i estland och 25% i sverige.

Permalänk
Electronova
Skrivet av LennieBoy91:

20% i estland och 25% i sverige.

Hej,

Ja just det. Det är moms 20% i Estland och 25% i Sverige då vi kommit över tröskeln på 320.000 sek per bokföringsår.

Trevlig Helg

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

får man rabbat om man tex köper en pall telefoner ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

20% inom estland och 25% i sverige. Trevlig helg.

Permalänk
Electronova
Skrivet av brajonk:

får man rabbat om man tex köper en pall telefoner ?

Hej,

Kvantitets rabatter självklart!!

E posta gärna förfrågan privat, eller via info (a) electronova.se

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

En pall telefoner? Vad ska du med alla dem till? Räcker det inte med en?

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på en Galaxy SIIIa och ser att ni har väldigt trevliga priser på den. Dock är jag inte helt såld på förskottsbetalning...

Telefonerna är inte operatörslåsta, antar jag?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Electronova
Skrivet av Atlas Tasume:

Är rätt sugen på en Galaxy SIIIa och ser att ni har väldigt trevliga priser på den. Dock är jag inte helt såld på förskottsbetalning...

Telefonerna är inte operatörslåsta, antar jag?

Hej,

Stämmer! Alla våra telefoner är inte operatör låsta.

Vi kommer nu lansera nytt betalsätt via faktura via Svensk mottagare och BG nummer.

Om du vill beställa på det sättet, gör din beställning via kundtjanst (a) electronova.se och beskriv du önskar BG betalning. Vi kommer snart få detta i ett automatiserat system.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Electronova;13282851"]Brytpunkten vid handel mellan privat person och utlandsföretag är 320.000 sek. Förmodligen senare i år beroende på hur många privatkunder som handlar av oss, så kommer vi upp i den nivåen och skall då helt riktigt betala 25% moms i Sverige och 0% moms i Estland. [ /QUOTE]

Tack Electronova för ett tydligt svar!

Så snart brytpunkten 320.000 SEK är nådd så blir det alltså 5% mer i moms för privatkunder i Sverige.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det innan en vara skickas? Beställde en Nexus 4 i måndags förra veckan, fortfarande inte skickad?!

Visa signatur

Lemote YeeLoong 8101B

Permalänk
Electronova
Skrivet av jens_:

Hur lång tid tar det innan en vara skickas? Beställde en Nexus 4 i måndags förra veckan, fortfarande inte skickad?!

Hej

Eftersom du inte är den enda kunden som beställt Nexus, och inte anger på något sätt en koppling så vi kan söka din order så kan jag tyvärr inte svara dig på denna fråga här och nu.

Vill du vara vänlig skicka mig privat här, dina uppgifter så jag kan omgående kontrollera status. Jag vet att Nexus har varit överbokad, och därför blivit fel i lagerstatus. Men skicka mig uppgifter om din order, så lovar jag återkomma snarast!

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Hej

Eftersom du inte är den enda kunden som beställt Nexus, och inte anger på något sätt en koppling så vi kan söka din order så kan jag tyvärr inte svara dig på denna fråga här och nu.

Vill du vara vänlig skicka mig privat här, dina uppgifter så jag kan omgående kontrollera status. Jag vet att Nexus har varit överbokad, och därför blivit fel i lagerstatus. Men skicka mig uppgifter om din order, så lovar jag återkomma snarast!

Hej igen!

Sitter och väntar på Samsungs S4 som ska visas upp/släppas på den 14e denna månad innan jag gör ett köp. Dock undrar jag hur länge kampanjen på http://www.electronova.se/samsung-gt-i9305-galaxy-s-iii-4g gäller hos er? Hade varit lite snopet om den tog slut lagom tills jag bestämmt mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Electronova
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej igen!

Sitter och väntar på Samsungs S4 som ska visas upp/släppas på den 14e denna månad innan jag gör ett köp. Dock undrar jag hur länge kampanjen på http://www.electronova.se/samsung-gt-i9305-galaxy-s-iii-4g gäller hos er? Hade varit lite snopet om den tog slut lagom tills jag bestämmt mig.

Hej,

Eftersom du citerade vårt tidigare svar av din fråga Om att du beställt en Nexus måste jag fråga följande så vi inte tappat någon info?! Vi har fortfarande inte erhållit ditt order nummer på den beställning av Nexus du påstår. Varför?

Gällande vår kampanj av Samsung S III som du beskriver i länken, är det inte vi som bestämmer längd av kampanj eftersom det är kundens efterfrågan och i enlighet med dom order kunder lägger där det avgörs när dessa är slutsålda. Vi hade 100 enheter när vi plockade upp kampanjen, men ser just nu i skrivandets stund att det är 12 kvar. Det är alltså du själv som bestämmer, då du gör din beställning!

Vi väntar själva på mera info och möjlighet att lägga vantarna på nya partier, och den du nämner har vi i dag inte gjort avtal om ännu men hoppas kunna göra inom kort. Info finns alltid på hemsidan www.electronova.se

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Hej,

Eftersom du citerade vårt tidigare svar av din fråga Om att du beställt en Nexus måste jag fråga följande så vi inte tappat någon info?! Vi har fortfarande inte erhållit ditt order nummer på den beställning av Nexus du påstår. Varför?

Gällande vår kampanj av Samsung S III som du beskriver i länken, är det inte vi som bestämmer längd av kampanj eftersom det är kundens efterfrågan och i enlighet med dom order kunder lägger där det avgörs när dessa är slutsålda. Vi hade 100 enheter när vi plockade upp kampanjen, men ser just nu i skrivandets stund att det är 12 kvar. Det är alltså du själv som bestämmer, då du gör din beställning!

Vi väntar själva på mera info och möjlighet att lägga vantarna på nya partier, och den du nämner har vi i dag inte gjort avtal om ännu men hoppas kunna göra inom kort. Info finns alltid på hemsidan www.electronova.se

Hoppsan, jag har citerat fel inlägg ser jag!

Det är bra att veta. Eftersom om att det är den 14e imorgon så undrar jag om ni har planer på att sänka standard-priset innom en snar framtid eller liknande?

Men tror du vi kan ta det via PM så slipper vi dra upp den här tråden hela tiden, kanske?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841