Permalänk

Är 1020 på väg bort från marknaden? Netonnet har t.ex. tagit bort den ur sitt sortiment. Jag sitter med en 808 och hade tänkt byta den till en Lumia 1020 om ett tag (när priset sjunkit ytterligare hoppades jag). Det finns ju ingen uppföljare i sikte än (väl?), och om det kommer en sådan lär den ju bli dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clevinger:

Är 1020 på väg bort från marknaden? Netonnet har t.ex. tagit bort den ur sitt sortiment. Jag sitter med en 808 och hade tänkt byta den till en Lumia 1020 om ett tag (när priset sjunkit ytterligare hoppades jag). Det finns ju ingen uppföljare i sikte än (väl?), och om det kommer en sådan lär den ju bli dyr.

Jag köpte 1020 när den var hyfsat nyanländ, i början på hösten förra året. Så jag skulle tippa på att de släpper en 1030 till hösten, men den lanseras nog, precis som alltid, i USA och andra viktiga marknader före det.

1020 är grym, men jag tror de släppts lurar efter den, 1520, kommande 930, som trots färre mgp, ändå tar vassare bilder. Så nästa lur med monsterkamera tror jag kommer bli mycket bättre och framförallt mycket elegantare än 1020. Den var mer att Nokia satte ner foten för att visa konkurrenterna att man fortfarande äger kamerabiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag köpte 1020 när den var hyfsat nyanländ, i början på hösten förra året. Så jag skulle tippa på att de släpper en 1030 till hösten, men den lanseras nog, precis som alltid, i USA och andra viktiga marknader före det.

1020 är grym, men jag tror de släppts lurar efter den, 1520, kommande 930, som trots färre mgp, ändå tar vassare bilder. Så nästa lur med monsterkamera tror jag kommer bli mycket bättre och framförallt mycket elegantare än 1020. Den var mer att Nokia satte ner foten för att visa konkurrenterna att man fortfarande äger kamerabiten.

Jo, jag har varit lite sugen på en 1020 som ersättare till min gamla 900:a, men avvaktar tills Icon/930 dyker upp. Den verkar riktigt, riktigt intressant som både kamera och mobil. Alternativet är att vänta tills den nya ersättaren till 1020 som borde komma till Sverige i slutet av detta året (eller senast i början av 2015).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, jag har varit lite sugen på en 1020 som ersättare till min gamla 900:a, men avvaktar tills Icon/930 dyker upp. Den verkar riktigt, riktigt intressant som både kamera och mobil. Alternativet är att vänta tills den nya ersättaren till 1020 som borde komma till Sverige i slutet av detta året (eller senast i början av 2015).

mvh,
martin

Det som jag kan tillföra är att jag tror de flesta, liksom jag, efter ett tag, glömmer hur jäkla grym kameramobil man har och istället mer och mer stör sig på den utbuktande modulen, att det inte går att lägga den på rygg, att det faktiskt är rätt gott med trådlös laddning, osv osv.

Jag är inte heller någon fotograf, eller har något intresse åt det hållet, så jag inser väl mer att jag köpte denna för att det var kul att äga den vräkigaste kameraluren på marknaden, men rent estetiskt eller allmänt så ser jag inte någon annan poäng med den. Jag skulle utan att blinka hellre ha en snyggare, bättre, telefon, rent allmänt, och tumma på att det kanske då blir på bekostnad av några mgp. Dessutom så kommer det inte dröja särskilt länge innan vi ser en lur med 9588 mgp, supertunn, megabra batteri, WP10, etc etc, så jag ska nog sluta falla för de tillfälliga frestelserna, då det kommer komma uppstickare hela tiden. De sista åren har jag för tusan inte haft en och samma modell ens 10 månader, så nästa lur kommer jag ha i minst 2 år. Även om det förvisso är kul att ha nya leksaker, så kan jag ändå bli lite trött på mig själv.

Dessutom tror jag att Nokia X kommer bli den jag faller för om några år, och av det jag läst så får det mig att tro att Nokia planterat ett framtida vapen i X-serien, och därigenom kan vidareutveckla sitt Meego-tänk. För om jag vet att N9 är det bästa Nokia någonsin producerat, så lär de själva också veta det. Se bara på vilka utmärkelser som den luren fick.

Well, nog om det.

1020 eller inte, det är den stora frågan.

Permalänk

Jag frågar mig själv ibland om jag verkligen behöver den fetaste kameramobilen. Jag är ingen proffsfotograf, och tar inte ens speciellt mycket bilder. Men tanken på att alltid ha en grym kamera i ficka tilltalar mig och sedan min Nokia N8 har det närmast blivit en fix idé att jag ska ha mobilen med den bästa kameran. Visst skulle jag kunna kompromissa och jag behöver inte nödvändigtvis 41 megapix, men en xenonblixt har jag vant mig vid och vill inte gärna vara utan. Det minskar utbudet högst avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clevinger:

Jag frågar mig själv ibland om jag verkligen behöver den fetaste kameramobilen. Jag är ingen proffsfotograf, och tar inte ens speciellt mycket bilder. Men tanken på att alltid ha en grym kamera i ficka tilltalar mig och sedan min Nokia N8 har det närmast blivit en fix idé att jag ska ha mobilen med den bästa kameran. Visst skulle jag kunna kompromissa och jag behöver inte nödvändigtvis 41 megapix, men en xenonblixt har jag vant mig vid och vill inte gärna vara utan. Det minskar utbudet högst avsevärt.

Håller med om att en stor skillnad är just att ha en riktig xenonbilxt. Synd att inte fler av Nokia kameror har de (tex liknande Icon/930) och även övriga tillverkare. Även om man har dubbla LED på telefonen så kommer det inte i närheten av att ge lika bra inomhusbilder där man behöver något mer än det befintliga ljuset.

Det är nog största orsaken om jag skulle hoppa kommande 930/Icon och istället ge mig till tåls och vänta på ersättaren till 1020.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är nog största orsaken om jag skulle hoppa kommande 930/Icon och istället ge mig till tåls och vänta på ersättaren till 1020.

mvh,
martin

Det är samma visa varje gång, nu är man helt uppslukad av 930, det är den fetaste, så kommer 1030 sedan och då har man helt plötsligt glömt 930 och fått en ny favvo. Att man aldrig lär sig. Det jobbiga är att jag tror att 1030 kan vara en upphottad 1020 med mer slimmad form och då blir 1020 en mobil som har allt. För nu stör jag mig på den kamerabulan, men om de kan maskera den bättre men ändå vidhålla monstret, så är ju den en given topplur.

Sedan måste jag nämna kameran, varje gång när jag tar bilder så får jag den där aha-känslan. Man ser bilden tas på skärmen, sedan när man ser resultatet ploppa upp med sin skärpa så blir jag impad. Ruskig kamera. Kan filma i mörka lokaler där polarna inte ser ett smack på sina och filmen blir som jag var i mer upplyst lokal. Häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Sedan måste jag nämna kameran, varje gång när jag tar bilder så får jag den där aha-känslan. Man ser bilden tas på skärmen, sedan när man ser resultatet ploppa upp med sin skärpa så blir jag impad. Ruskig kamera. Kan filma i mörka lokaler där polarna inte ser ett smack på sina och filmen blir som jag var i mer upplyst lokal. Häftigt.

Jo, det är detta jag vill ha!

Vill kunna ha en så bra telefon att jag i många fall inte skall behöva ha med mig en separat kamera (förutom när man vill ha verkligt bra bilder) när man vill fånga vanliga vardagshändelser. Även om de råkar vara i allt annat än perfekt dagsljus.

Är det förresten bekräftat att ersättaren till 1020 kommer att heta 1030?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det förresten bekräftat att ersättaren till 1020 kommer att heta 1030?

mvh,
martin

Nej, men tittar man på de andra så kommer 30/35 efter 20/25. Men den kanske kommer heta 1050, men det mest sannolika sett på deras nummerhistorik är 1030.

Permalänk
Medlem

En stor fördel för 1020 mot 930 är xenon blixten, gör verkligen skillnad i mörker. Sen är kameran generellt lite bättre också + glance, allt annat talar nog för 930. Till skillnad från Telepati så stör i alla fall inte jag mig på utbuktningen av kameran, vilar långfingret under den på ett skönt sätt när jag håller telefonen... Kanske kan vara lite störande liggandes på ett bord men det funkar om man trycker löst och dessutom använder jag mest telefonen i handen...

Permalänk
Medlem

Hej, Jag såg i "Dagens fynd" tråden att Elgiganten sålde Nokia Lumia 1020 för 2995kr :- så jag slogtill men nu tvivlar jag på om jag ska behålla den då den har låg upplöst display. Är det bästa luren för 3k? Surf & laggfri telefon är allt ja bryr mej om allt annat är + bara

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Hej, Jag såg i "Dagens fynd" tråden att Elgiganten sålde Nokia Lumia 1020 för 2995kr :- så jag slogtill men nu tvivlar jag på om jag ska behålla den då den har låg upplöst display. Är det bästa luren för 3k? Surf & laggfri telefon är allt ja bryr mej om allt annat är + bara

Finns inget som heter lagg hos WP, i synnerhet inte hos den snabba responsiva 1020. Så det behöver du verkligen inte oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Finns inget som heter lagg hos WP, i synnerhet inte hos den snabba responsiva 1020. Så det behöver du verkligen inte oroa dig för.

Men hur är det med surfing och klarhet på displayen då den är låg ppi?

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Men hur är det med surfing och klarhet på displayen då den är låg ppi?

Pixeltäthet över 300 är inte låg PPI fråga apple med deras "retina" tjofräs;) På min 920 tycker jag det fungerar väldigt bra och tycker det ser skarpt ut. Har för mig det är en amoledskärm med pentile istället för ips på 1020 så det lär bli en aning sämre på 1020, om man inte älskar amoled. Men när jag testat 1020 i butik har jag inte stört mig på displayen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag blir jävligt sugen att slå till på det priset. Men, hur framtidsäker tror vi att den luren är idag?
Att ha en lur med WP7 det senaste året har inte vart vidare spännande, det är inget jag vill vara med om igen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Men hur är det med surfing och klarhet på displayen då den är låg ppi?

Skärmen är så skarp att jag har satt den på mellan, där man kan välja 'låg-mellan-hög'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Skärmen är så skarp att jag har satt den på mellan, där man kan välja 'låg-mellan-hög'.

skriver med luren nu gillar den & Windows simpelt och fungerar Bra fin tele

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

I November sägs det att den som idag har 'kodnamnet' Mclaren är efterföljaren till 1020. Iaf om man ska ta dessa uppgifterna på allvar.

http://wmpoweruser.com/kinect-gestures-coming-to-nokia-mclare...

Permalänk
Medlem

Begangnad 1020?

Tjena!
Undrar om någon har en aning om vad dessa går för begagnat?
Får man 2-2500:-?

Permalänk

Nu har 8.1 kommit till lumia 1020

Permalänk
Medlem

Hur är intresset för 1020?
Jag har nog bestämt mig för att sälja mig då jag har fått en ny telefon via jobb.
Vad skulle man kunna få för den?

Modell: gul, små obetydliga repor i glas efter fickförvaring.
Inga tappskador eller sånt.

Tillbehör: gult skal med trådlös laddning (Qi)
Två trådlösa laddare, en liggande och en stående, båda av Nokia.

Permalänk
Medlem

Ser nu att Elgiganten rear ut dem för under 2000 kr, har just nu en 920 som jag dessvärre tappade i lördags kväll. Något att köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ser nu att Elgiganten rear ut dem för under 2000 kr, har just nu en 920 som jag dessvärre tappade i lördags kväll. Något att köra på?

Tja du hittar knappast mer för pengarna iaf

Köpte en idag till jobbet för att ersätta den klumpiga 1520 jag hade.

Kan inte påstå att denna är långsammare på nåt sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

problem med browser?

Hellu!
Har börjat intressera mig för fotografering och att blogga en del, så köpte precis Nokia 1020 (Elgiganten såklart) då jag bara hittat recensioner som skriver om hur sjukt bra den är, främst kameran. Men.... jag har ett lite frustrerande (lite som en nål i ögat- lite ) problem; när jag ska lägga upp bilder och ens överhuvudtaget skriva inlägg på blogg.se och bloggplatsen.se så beter sig internet explorer hur knäppt som helst. Precis som att den inte riktigt kan bestämma sig med vad den vill ladda och fokusera på på sidan, lite svårt att förklara men det är nästan omöjligt att skapa ett blogginlägg. Har testat andra browsers men det är antingen samma problem eller så kan jag inte ens logga in.

Någon som vart med om liknande eller hört talas om det här problemet? Nån som kanske till och med vet nån lösning? Kanske fel på just min telefon?

Testar att blogga med pojkvännens Samsung Note 3 och det går hur fint som helst...så man blir ju klart väldigt sugen på en Android.

Annars verkar Nokian väldigt bra.

Update:
Upptäckte problemet, när jag går in på respektive hemsidor så vill den inte anpassa till "mobilsida", trots att den är inställd på att automatiskt visa hemsidan som mobilsida, så därför strular den.
Så ny fråga, är det på windows sida det felar eller på blogg.se's/bloggplatsen.se's ?

Permalänk

Ska jag slå till på en 1020 (1 990 kr hos Elgiganten) trots att jag har ca 5 månader kvar på bindningstiden på min Nokia 808?

En del av mig vill vänta åtminstone till årsskiftet och se om det kommer en uppföljare. Fast risken är att den i så fall kommer att vara dyr och (för) stor. Jag vill inte ha en telefon som är 5" eller större. Frågan är hur framtidssäker 1020:an är. Man kan ju redan nu konstatera att den inte får del av den senaste uppdateringen "Denim". Min fråga är alltså, tror ni att det är dumt att köpa en 1020 idag om man tänker sig att den ska hänga med kanske hela 2016?

Kan tillägga att jag inte är någon "poweruser". Vill kunna surfa, lyssna/titta på media i olika former, och fota såklart. En och annan app kan ju vara bra att ha, men inte alltför många måsten. Märker dock med min nuvarande 808 att man inte riktigt är med i matchen alla gånger, som när folk ber en att t.ex. swisha över lite pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michmu:

Hellu!
Har börjat intressera mig för fotografering och att blogga en del, så köpte precis Nokia 1020 (Elgiganten såklart) då jag bara hittat recensioner som skriver om hur sjukt bra den är, främst kameran. Men.... jag har ett lite frustrerande (lite som en nål i ögat- lite ) problem; när jag ska lägga upp bilder och ens överhuvudtaget skriva inlägg på blogg.se och bloggplatsen.se så beter sig internet explorer hur knäppt som helst. Precis som att den inte riktigt kan bestämma sig med vad den vill ladda och fokusera på på sidan, lite svårt att förklara men det är nästan omöjligt att skapa ett blogginlägg. Har testat andra browsers men det är antingen samma problem eller så kan jag inte ens logga in.

Någon som vart med om liknande eller hört talas om det här problemet? Nån som kanske till och med vet nån lösning? Kanske fel på just min telefon?

Testar att blogga med pojkvännens Samsung Note 3 och det går hur fint som helst...så man blir ju klart väldigt sugen på en Android.

Annars verkar Nokian väldigt bra.

Update:
Upptäckte problemet, när jag går in på respektive hemsidor så vill den inte anpassa till "mobilsida", trots att den är inställd på att automatiskt visa hemsidan som mobilsida, så därför strular den.
Så ny fråga, är det på windows sida det felar eller på blogg.se's/bloggplatsen.se's ?

Den fråga som först uppkommer i min skalle är vilken firmware- och OS version har telefonen.
Firmware: Om du går in i Inställningar>Extra info vad står det där? Står det Amber, Black, Cyan eller något annat?
OS: Om du går in i Inställningar>Om, vad står det där?

Permalänk
Medlem

Är en utav de som köpt mig en Lumia 1020 under Elgigantens rea, men nu sitter jag här och försöker lista ut hur man får ut den 34 megapixelbild som sparas i telefonen. Kopplar jag in den i någon av mina datorer (windows 8.1 och osx mavericks) får jag inte upp den som en mass storage enhet. Har inte heller hittat något sätt för att få över den fullstora bilden via dropbox/skydrive eller liknande :S

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Är en utav de som köpt mig en Lumia 1020 under Elgigantens rea, men nu sitter jag här och försöker lista ut hur man får ut den 34 megapixelbild som sparas i telefonen. Kopplar jag in den i någon av mina datorer (windows 8.1 och osx mavericks) får jag inte upp den som en mass storage enhet. Har inte heller hittat något sätt för att få över den fullstora bilden via dropbox/skydrive eller liknande :S

Inget svar på din fråga utan en ny fråga: Har den WP8.1 med Cyan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Inget svar på din fråga utan en ny fråga: Har den WP8.1 med Cyan?

Ja

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Är en utav de som köpt mig en Lumia 1020 under Elgigantens rea, men nu sitter jag här och försöker lista ut hur man får ut den 34 megapixelbild som sparas i telefonen. Kopplar jag in den i någon av mina datorer (windows 8.1 och osx mavericks) får jag inte upp den som en mass storage enhet. Har inte heller hittat något sätt för att få över den fullstora bilden via dropbox/skydrive eller liknande :S

Skrivet av stelex:

Inget svar på din fråga utan en ny fråga: Har den WP8.1 med Cyan?

Skrivet av NiV3Rt:

Använder du den USB-kabel som sitter i den medföljande laddaren?

Jag provade just nu att ansluta till datorn (Windows 8.1) med den kabeln och telefonen dyker upp i utforskaren under namnet "Windows Phone"

Ifrån utforskaren kan du sedan ladda ned de högupplösta bilderna till datorn och behandla de vidare där.