rMBP - hösten 2013 - recensioner?!

Permalänk
Medlem

rMBP - hösten 2013 - recensioner?!

Hej!

Jag "måste" ha en ny laptop eftersom min gamla trotjänare har hunnit bli knappt 5 år nu. Jag står och väger lite grann mellan 13" och 15" rMBP med Haswell.
Lite mer specifikt så är det:
High end 13" med snabbare processor och 16 GB ram: http://store.apple.com/se-edu/buy-mac/macbook-pro?product=ME8...
High end 15" förmodligen med snabbare processor: http://store.apple.com/se-edu/buy-mac/macbook-pro?product=ME2...

Som det är nu lutar det åt 15" eftersom den kommer ha lite längre livslängd rent prestandamässigt, sen är det ju alltid trevligt med diskret grafik. Det enda som talar för 13" är att 15" är 20% dyrare och knappt 500 gram tyngre. Å andra sidan väger 15" lika mycket som MacBooken jag har nu. Datorn ska användas som leksak och till datateknikstudier på KTH.

Jag har letat recensioner, men jag har inte lyckats hitta någon av high end versionen av 15" och knappt några i största allmänhet. Jag skulle vilja hitta en recension á la de som Anand brukar skriva på Anandtech. Ingående och bra med både lite benchmarks, även om de är mindre viktiga, men även lite ljudnivå och temperatur, lite mer tekniska än vad Apple-fölk brukar vilja ha alltså. Men de lanserades för bara knappa två veckor sedan så det kanske kommer?

Har ni några tankar och idéer? Eller är det någon som sitter på en och kan dela med sig av erfarenheter?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag köpte den dyraste/bästa macbooken. Första mac datorn jag äger. Älskar den so far. När jag använde skärmen för första gången så blev jag mållös. Sån sjukt bra skärm. Datorn är otroligt snabb och otroligt tyst. Den låter inget alls. Bara om du t.ex. exporterar en video. Multitouch är så grymt också. Asså jag älskar datorn. Skulle ha bytt till mac tidigare. Har fortfarande en del att lära hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag köpte den dyraste/bästa macbooken. Första mac datorn jag äger. Älskar den so far. När jag använde skärmen för första gången så blev jag mållös. Sån sjukt bra skärm. Datorn är otroligt snabb och otroligt tyst. Den låter inget alls. Bara om du t.ex. exporterar en video. Multitouch är så grymt också. Asså jag älskar datorn. Skulle ha bytt till mac tidigare. Har fortfarande en del att lära hehe.

Samma här, köpte den i veckan och har kört air innan. Skärmen är helt otrolig! Prestandan är mer än tillräcklig.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Hej

Sammanställning av alla reviews på nya MBPr till dagsdatum:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1659855

Äger själv en mbpr 13" haswell som jag är mycket nöjd med. 15" modellen är väl inte riktigt lika prisvärd med har man pengarna så varför inte och ska du köra bootcamp etc skippa dedikerad gpu (Iris pro presterar faktiskt väldigt bra http://www.notebookcheck.net/Intel-Iris-Pro-Graphics-5200.909...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ovelol:

Hej

Sammanställning av alla reviews på nya MBPr till dagsdatum:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1659855

Äger själv en mbpr 13" haswell som jag är mycket nöjd med. 15" modellen är väl inte riktigt lika prisvärd med har man pengarna så varför inte och ska du köra bootcamp etc skippa dedikerad gpu (Iris pro presterar faktiskt väldigt bra http://www.notebookcheck.net/Intel-Iris-Pro-Graphics-5200.909...).

Perfekt! Tackar!
Njäh, personligen skulle jag aldrig köpa en laptop med Windows och framförallt inte köra Bootcamp på en macbook. Jag har gjort det några få gånger på grund av skolarbete och annat och det slutar alltid med frustration för att inget fungerar som det ska.

Skrivet av Asusboy:

Jag köpte den dyraste/bästa macbooken. Första mac datorn jag äger. Älskar den so far. När jag använde skärmen för första gången så blev jag mållös. Sån sjukt bra skärm. Datorn är otroligt snabb och otroligt tyst. Den låter inget alls. Bara om du t.ex. exporterar en video. Multitouch är så grymt också. Asså jag älskar datorn. Skulle ha bytt till mac tidigare. Har fortfarande en del att lära hehe.

15" med 750M då antar jag? Valde du den snabbare CPUn också?
Ibland har nämligen kylningen varit bra dimensionerad för de långsammare CPUerna men inte riktigt tillräcklig för att vara tyst med de snabbare.
Å andra sidan kan inget låta mer än den jag har nu...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Perfekt! Tackar!

15" med 750M då antar jag? Valde du den snabbare CPUn också?
Ibland har nämligen kylningen varit bra dimensionerad för de långsammare CPUerna men inte riktigt tillräcklig för att vara tyst med de snabbare.
Å andra sidan kan inget låta mer än den jag har nu...

Den "långsammare". Tror inte att 0,3Ghz gör någon markvärd skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Perfekt! Tackar!
Njäh, personligen skulle jag aldrig köpa en laptop med Windows och framförallt inte köra Bootcamp på en macbook. Jag har gjort det några få gånger på grund av skolarbete och annat och det slutar alltid med frustration för att inget fungerar som det ska.

15" med 750M då antar jag? Valde du den snabbare CPUn också?
Ibland har nämligen kylningen varit bra dimensionerad för de långsammare CPUerna men inte riktigt tillräcklig för att vara tyst med de snabbare.
Å andra sidan kan inget låta mer än den jag har nu...

Skrivet av Asusboy:

Den "långsammare". Tror inte att 0,3Ghz gör någon markvärd skillnad.

Det skiljer nästan ingenting mellan dom två cpuerna.
Jag gick för den färdiga 15" modellen med dGPU.

Tyvärr så går ju inte dom reviews jag sätt, in så djupt på datorn tyvärr.
Det är Anandtech som brukar vara bra, och djupgående.
Men det har ju en baksida också, och det är ju att det tar ett tag innan deras rewiev kommer ut.
Den borde komma ut i veckan tycker man.
Så vänta på den om du är osäker, eller köp en 15" och få en egen uppfattning tills reviewn kommer. Är du inte nöjd eller det visar sig vara något dolt fel Anandtech hittar, så har du ju 14-30 dagars öppet köp på dom flesta ställen. (dock inte på Digital Inn, där dom inte har något öppet köp alls i butik)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Beställde precis den större standard configen nu för en timme sen ska bli spännande att få gå lös på den .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag velar extremt mycket mellan iris pro 5200 eller gt 750m. De verkar ju vara hyffsat lika i prestanda förutom i vissa program/spel där man behöver lite mer minne. Undrar om man kan köpa 15 tummaren utan dGPU och sen möjligen skicka in datorn o få gt 750m insatt för en extra peng. Men det känns tveksamt när man har med apple o göra.

Permalänk
Medlem

Hur snabba är Apple.se på att leverera ? Dom säger frakt inom 24 timmar men inget om leveransen i sig efter det .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrsnö:

Jag velar extremt mycket mellan iris pro 5200 eller gt 750m. De verkar ju vara hyffsat lika i prestanda förutom i vissa program/spel där man behöver lite mer minne. Undrar om man kan köpa 15 tummaren utan dGPU och sen möjligen skicka in datorn o få gt 750m insatt för en extra peng. Men det känns tveksamt när man har med apple o göra.

Ne det är kört med det.
Om du ska ha större SSD och 16gb ram så är det ju inget snack om saken,då ingår ändå gt750 i priset.
Om inte så blir det en annan fråga.
Där det gör relativt stor skillnad är ju just i spel, annars så är skillnaden försumbar och i många sammanhang där det är Open CL (framförallt en del program) som gäller, så är faktiskt Iris Pro snabbare.

Så ska du ha lite större SSD och mer RAM eller tänkt spela lite nyare spel, så är det 750 som gäller.

Skrivet av Don_W:

Hur snabba är Apple.se på att leverera ? Dom säger frakt inom 24 timmar men inget om leveransen i sig efter det .

Dom har varit rätt snabba faktiskt.
Du kan ju se ett preliminärt leverans datum, men dom jag sett som beställt från apple.se här i Sverige, har fått flera dagar tidigare än det datumet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Okej får väl se om chefen fick någon mail status då. Den skall ju levereras till jobbet så man vill ju vara där när den dyker upp.

8 November sägs vara leverans på ena sidan medans om man spårar vidare säger den 6 Nov. Hursomhelst så kommer den i veckan verkar det som.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Datorn trivs i Eindhoven netherlands stått där i snart 24 timmar nu.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Datorn trivs i Eindhoven netherlands stått där i snart 24 timmar nu.

Jag har hört att dom "leker" där innan dom flyger norr ut till kallare breddgrader.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har hört att dom "leker" där innan dom flyger norr ut till kallare breddgrader.

Ja länge och väl men nu är den i Helsingborg .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

06 Nov 2013 08:49:25 Gothenburg Out For Delivery.

Nu närmar det sig äntligen 45 minuter resväg till Göteborg från mitt jobb så antagligen runt lunch kan man förvänta sig att få den.

Nu har den hittat fram och jag är mållös så vacker den är.

Nu har jag grejat med datorn i flera timmar jag hittar inga fel på skärmen i form av missfärgningar eller liknande som jag läst att vissa har haft. Inte heller nåt missljud eller svajningar i tangentbord etc. Windows 7 gick rätt smärtfritt att lägga in så nu har jag både det och mavericks inlagt. Gjort så att jag antingen kan köra W7 via bootcamp eller så via Fusion beroende på hur länge och hur mycket prestanda jag måste ha i W7. Allt funkar toppen och datorn är tyst och sval och känns väldigt snabb. Var värt att vänta på denna modellen känns det som så att man fick med Iris 5200 och GT750m. Återstår bara att eventuellt lägga in nåt spel kanske samt benchmarka datorn.
Hur ligger det till egentligen måste man köra in trim enabler eller liknande för att SSD´n skall få full fart eller är det implementerat default i mavericks ? Jag vet nämligen att man var tvungen att köra det i Snow Leopard som jag kör på min stationära hemma.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hur ligger det till egentligen måste man köra in trim enabler eller liknande för att SSD´n skall få full fart eller är det implementerat default i mavericks ? Jag vet nämligen att man var tvungen att köra det i Snow Leopard som jag kör på min stationära hemma.

TRIM är igång från början. Det började apple med i Lion verisionen av osx.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Hej!
Jag har letat recensioner, men jag har inte lyckats hitta någon av high end versionen av 15" och knappt några i största allmänhet. Jag skulle vilja hitta en recension á la de som Anand brukar skriva på Anandtech. Ingående och bra med både lite benchmarks, även om de är mindre viktiga, men även lite ljudnivå och temperatur, lite mer tekniska än vad Apple-fölk brukar vilja ha alltså. Men de lanserades för bara knappa två veckor sedan så det kanske kommer?

Här har du en svensk recension av 15" rMBP: http://www.macpro.se/2013/11/test-macbook-pro-15-retina-2013-ars-modell/

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

TRIM är igång från början. Det började apple med i Lion verisionen av osx.

Tackar jag misstänkte att dom borde ha löst det men var inte säker helt

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 