Försäljningen av persondatorer på den värsta nedgången någonsin

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av persondatorer på den värsta nedgången någonsin

Surfplattor och mobiltelefoner fortsätter växa på bekostnad av persondatorer, vars leveranser störtdök under 2013. Trots en rekordminskning ser Gartner potential till tillväxt under 2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jahapp? Och hur ser utvecklingen ut på datorkmponentsmarknaden?

Att mindre antal människor köper färdigbyggda datorer är varken oväntat eller intressant.

Permalänk
Medlem

Jag tror att bärbara datorer står för ganska stor del av försäljningen eftersom att Lenovo är etta nu? Jag är i alla fall imponerad att Lenovo har blivit så stora som de är nu.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ett resultat av att tillverkarna laddar in en massa bloat så även med en bra hårdvara så blir upplevelsen i bästa fall medioker? Sen klarar sig väldigt många med sin mobil idag, så länge folk kan fejsbookka så är de nöjda, betala räkningarna kan man göra från jobbets dator, sånt ser jag en hel del av...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ett resultat av att tillverkarna laddar in en massa bloat så även med en bra hårdvara så blir upplevelsen i bästa fall medioker? Sen klarar sig väldigt många med sin mobil idag, så länge folk kan fejsbookka så är de nöjda, betala räkningarna kan man göra från jobbets dator, sånt ser jag en hel del av...

Fast med mobilt bankid är det snabbare och smidigare att betala räkningar på mobilen

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brillmongot:

Jahapp? Och hur ser utvecklingen ut på datorkmponentsmarknaden?

Att mindre antal människor köper färdigbyggda datorer är varken oväntat eller intressant.

Nä precis. Varför skulle det vara intressant att veta vad 95%+ av marknaden gör? Fokusera på den lilla gruppen som bygger egna datorer istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

00-talister har en helt annat syn på vad en dator är och hur man använder sig utav IT i arbetslivet. Hela win32/desktop eran kommer vara passé inom några år. Finns íngen eknomisk innovationsförmåga kvar.

Permalänk
Medlem

förstår att det är mindre tapp för Dell och Lenovo, just dessa säljer ett flertal modeller med windows 7 fortfarande, vilket det åtminstone från företagshåll efterfrågas, men även från vanliga privatkonsumenter, dessa ratar då övriga tillverkare.
Men visst beror en del på att det skaffas alltmer plattor också, och där fungerar Win 8 bättre på också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Vet massa folk i min närhet som inte ens har laptop, Morsan betalar räkningar på "paddan". Allt finns ju där för vardagsbruk.
Flera polare har bara bärbar för att skriva rapporter till plugg osv.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

förstår att det är mindre tapp för Dell och Lenovo, just dessa säljer ett flertal modeller med windows 7 fortfarande, vilket det åtminstone från företagshåll efterfrågas, men även från vanliga privatkonsumenter, dessa ratar då övriga tillverkare.
Men visst beror en del på att det skaffas alltmer plattor också, och där fungerar Win 8 bättre på också.

Ja kanske har Microsoft gjort misstaget att inte göra Windows 8 tillräckligt mobilt. Skrivbordet fungerar som vi vet inte särskilt bra på små och mobila enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Majoriteten av alla användare idag behöver ju bara en webbläsare i så litet och bärbart format som möjligt då vi går mot att göra allt i webbläsaren, något jag själv ser som en säkerhetsrisk men det är en annan femma. SÅ som tidigare sagt: mobilen eller surfplattan är svaret. De få som skriver längre stycken dagligen är sådana som inte behöver byta dator varje år heller utan lär nog sitta på sin slitna asus de närmaste 3-4 åren.

Lenovo ökar väl för de har en image av professionalitet med sina standarder som tpm, default kryptering mm som jag inte sett hos någon annan idag. Så lenovo lockar den största minoriteten idag som vill ha ett professionellt säkert system, vilket även kostar därefter.

Lenovo ger ut fulla skisser och specifikationer på sina bärbara lösningar och tutorials hur du själv skruvar upp och byter eller plockar ur saker vilket jag också enbart sett hos lenovo. Så lenovo riktar sig i huvudsak mot personer med mer erfarenhet av datorer än t ex dell, asus etc => lenovo wins företag samt professionals som inte vill ha apple.

edit: gick in på lenovos hemsida och ser att de har utvecklat stort sortiment för IQ-fiskmåsanvändare också. Så jag får förtydliga att jag bara pratade om deras X-serie x)

Permalänk
Medlem

För 15 år sedan så var man tvungen att köpa nytt om man ens skulle kunna använda en dator med bara några års mellanrum. Men nu har inte användarvanor och tyngd på frekvent använda program hos konsumenter ändrats på rätt länge. Man använder en laptop ungefär lika tungt som man använde den 2006, fungerade den då fungerar den idag, eventuellt så petar man i en RAM-sticka till så är den som ny för vanligt windows/surf. Det är bara spel som driver framåt bland normala konsumenter idag, och det bara en del av marknaden.
Varför skulle morsan vilja köpa ny laptop idag när hennes åtta år gamla laptop täcker hennes behov?

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte så konstigt.

  • Microsoft tvingar på folk Modern UI i Windows 8 som ingen vill ha.

  • Få nya datorer skeppas med Haswell. Massa gammalt som Ivy Bridge, USB 2, etc där ute.

  • Hänger kvar på gammal teknik som mekaniska hårddiskar, VGA portar, USB 2, optiska enheter, etc.

  • Ny dator kommer förinstallerad med så mycket skräp att den segar mer än 10 år gammal dator.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än en 4-tums telefon.

  • Bärbara som är fula, plastiga, tjocka och klumpiga.

  • Stor död-yta runt skärmpanelen.

  • Stora fula loggor med hög konstrast.

  • Gamla datorer fungerar bra.

Folk hatar PC för dom upplever det som så jävla långsamt. Mekaniska hårddiskar och spyware. Datorn blir så seg att den blir helt oanvändbar.
Med en mobil eller platta, så är det alltid snabbt och responsivt och okomplicerad.

Finns en massa billiga datorer för 2000-4000 kr. Men alla är Ivy Bridge. Ska man ha Haswell kostar det över 7000 kr. Då kan man lika gärna köpa en Macbook Air för 8500.

Det är nog många som hellre köper en Chromebook eller en Macbook istället för en Windows PC.

Ska man ha en bärbar med Haswell och SSD så kostar det typ 10000-20000, speciallt om man inte vill ha en med skit upplösning. Inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Fast med mobilt bankid är det snabbare och smidigare att betala räkningar på mobilen

Eller hur. Skulle jag aldrig någonsin göra. Då blir ju mobilen en värdehandling. Den är stöldbegärlig som den är.
Läst det finstilta på bankernas villkor?
I princip ersätter dig inte banken med en enda krona om du haft tillgång till banken på mobilen och den blir stulen/rånad!
Har en bekant som inte sparade några som helst lösen i mobilen. Han upptäckte dagen efter krogen att den var borta. Han loggade in på banken sida och såg att någon hade tömt kontot. Bankens syn på det hela - Han var oaktsam och skulle inte ersättas!
All information går tydligen att återskapa lätt oavsett om man sparar lösenord eller inte.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä precis. Varför skulle det vara intressant att veta vad 95%+ av marknaden gör? Fokusera på den lilla gruppen som bygger egna datorer istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Att räkna komponenter är rättvisare än att räkna färdigbyggda datorer då det täcker in båda grupperna. Sedan så tror jag inte riktigt på att ~95% kör på färdigbyggt. Om det var så borde PC'n varit död för länge sedan med tanke på hur bloatade och långsamma de flesta färdigbyggda datorerna är.

De flesta jag känner bygger eget, och kör Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Folk kör med platta eller laptop istället för en tjock dumburk vid skrivbordet...och konsol i vardagsrummet för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För 15 år sedan så var man tvungen att köpa nytt om man ens skulle kunna använda en dator med bara några års mellanrum. Men nu har inte användarvanor och tyngd på frekvent använda program hos konsumenter ändrats på rätt länge. Man använder en laptop ungefär lika tungt som man använde den 2006, fungerade den då fungerar den idag, eventuellt så petar man i en RAM-sticka till så är den som ny för vanligt windows/surf. Det är bara spel som driver framåt bland normala konsumenter idag, och det bara en del av marknaden.
Varför skulle morsan vilja köpa ny laptop idag när hennes åtta år gamla laptop täcker hennes behov?

Precis. Att det blir som det är nu är inte så konstigt. Surfplattor och touch-telefoner ligger i dagens läge på samma plats som en dator gjorde för 15 år sedan, det vill säga att en tre år gammal modell är nästan oanvändbar till nya program. Förr eller senare når även dessa någon form av kritisk punkt, precis som äldre mobiltelefoner gjorde, och som datorn gjorde som sagt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vanliga datorer rasar kanske i försäljning, men PC Gaming är starkare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För 15 år sedan så var man tvungen att köpa nytt om man ens skulle kunna använda en dator med bara några års mellanrum. Men nu har inte användarvanor och tyngd på frekvent använda program hos konsumenter ändrats på rätt länge. Man använder en laptop ungefär lika tungt som man använde den 2006, fungerade den då fungerar den idag, eventuellt så petar man i en RAM-sticka till så är den som ny för vanligt windows/surf. Det är bara spel som driver framåt bland normala konsumenter idag, och det bara en del av marknaden.
Varför skulle morsan vilja köpa ny laptop idag när hennes åtta år gamla laptop täcker hennes behov?

Exakt, farsans tio år gamla jobblaptop fungerar fortfarande lika bra som när den var ny(HDDn börjar dock vara sliten).
PC marknaden har byggt för bra saker, på telefoner har de ju löst detta genom att använda batterier som förstör telen efter ett tag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Själv har man bara datorn i sign mest för att kuna lira spel då det knappt finns några portade konsol/pc spel till android
Sen har jag också en Note 2, SGP 5 (Samsung Galaxy Player 5 ) och Nexus 7 LTE till att surfa, läsa, kolla serier, lyssna musik o liknande då jag inte kan sitta vid datorn
Annars så har jag datorn kopplad till tv:n o kollar film o serier via datorn när jag ar möjlighet för det.

Tycker att framtiden för normala bärbara datorer ser mycket dyster ut då allt fler appar som bank, internet, musik, film osv. börjar bli mobilt.
Tror dock att microsofts satsning av windows 8 på vanliga datorer (utan pekskärm) blev nedgången, visst att windows 8 är mer användbart på en dator med pekskärm men iom att dom slopade att kunna välja mellan metro och normala skrivbordet (visst finns det 3:e part program för det) för vanliga datorer blev droppen för flesta konsumenter och flera satsar då på att köpa surfplattor o mobiler som kör t.ex. android istället för Windows.
Tror marknaden för vanliga datorer utan pekskärm skulle varit lika stark som på windows 7 tiden om dom fortsatt satsa på samma stil som i Windows 7 för normalt bruk och sen med Metro UI för datorer med pekskärm

Men men, hoppas dom tar sig i kragen och fixar till sina misstag med Windows 8.2 (vilket det sägs dom har) eller senast Windows 9 om dom vill ha något att konkurera med Windows 7 och få upp försäljningen igen.

Vill inte börja FLAMEWAR angående varför windows 7/8 är bättre osv. ville bara bevisa vad statistiken säger, visst att flera köper surfplattor och mobiler men menar också att persondatorns framtid skulle varit starkare om microsoft tänkt igenom windows 8 ordentligt

MVH KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Det har ju inte hänt mycket på datorfronten sen 2011, på mobiler och paddor är det däremot ENORM skillnad, plus att alla inte har hunnit skaffa padda ännu. Inte konstigt att det är de grejorna som säljer.

Permalänk
Entusiast

Det är väl inte så förvånande, hårdvarukrav för vardagliga saker som att betala räkningar, surfa, kolla på videos etc kan ju laptops från runt 2005 göra utan större problem - långsam? SSD.

Det som dock är intressant är väl snarare hur det ser ut med försäljningen av lösa datorkomponenter och speldatorer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Som många andra här säger, jag som har surfplatta och dator går mer och mer mot att göra saker på surfplattan. Min Lenovo, (Har dock mekaniskt hårddisk), känns fruktansvärt långsam när du ska göra snabba saker på nätet. Större texter skrivs självklart på datorn men anteckningar och mindre arbeten fungerar bra på iPaden med ett litet tangentbord till.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

bara gamla tanter som köper hp,dell och sånt skit, normala personer bygger själv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

bara gamla tanter som köper hp,dell och sånt skit, normala personer bygger själv.

Enligt vissa så utgör då gamla tanter 95% av köparna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I call FUD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Eller hur. Skulle jag aldrig någonsin göra. Då blir ju mobilen en värdehandling. Den är stöldbegärlig som den är.
Läst det finstilta på bankernas villkor?
I princip ersätter dig inte banken med en enda krona om du haft tillgång till banken på mobilen och den blir stulen/rånad!
Har en bekant som inte sparade några som helst lösen i mobilen. Han upptäckte dagen efter krogen att den var borta. Han loggade in på banken sida och såg att någon hade tömt kontot. Bankens syn på det hela - Han var oaktsam och skulle inte ersättas!
All information går tydligen att återskapa lätt oavsett om man sparar lösenord eller inte.

Ska man föra över pengar till nya mottagare måste man logga in med bankdosa/engångskod man fått av banken. Dvs du kan inte betala till nya bankkonton/giron utan att logga in med ovan nämnda metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja kanske har Microsoft gjort misstaget att inte göra Windows 8 tillräckligt mobilt. Skrivbordet fungerar som vi vet inte särskilt bra på små och mobila enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

På en mobil vill man nog knappt ha ett traditionellt "skrivbord" på en platta kanske om det är en kraftfullare sådan med x86 cpu osv
Men just Windows 8 egenskaper gör att det passar bra på dessa enheter, men lite mindre bra på desktop och traditionell laptop.

Är nog inte många som kör en metroapp på en vanlig dator, och ingen kör vanligt Windowsprogram på en mobil, och en platta hamnar lite mittemellan, beroende på vilken platta.

Sen är just företagsmarknaden betydligt mer känslig än privatmarknaden, det skiftas inte OS bara sådär, även XP är vanligt fortfarande bland företag, och många har ganska nyligen gått över till Windows 7, om 5 år kanske det är Windows 9? som gäller där.

EDIT jag själv kommer nog skaffa ny arbetsdator i år, troligen nått hybridliknade och en som har så lång batteritid som finns, typ 10 timmar+ men helst mer, kanske Sony duo 13

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defender:

bara gamla tanter som köper hp,dell och sånt skit, normala personer bygger själv.

Skojar du eller? Den genomsnittlige Svensson skulle aldrig ta av sidopanelen på en dator precis som jag aldrig skulle meka med en bil.
Alla polare jag känner har köpt något färdigbyggt skräp och ångrat sig (även jag själv för länge sen).

Folk behöver bara bli upplysta om hur man bygger en dator/få hjälp med att förstå vad det är som gör deras nybyggda datorer från HP/Dell så sega. (Det vill säga bloatware och den långsammaste hårddisken på marknaden).
Jag tror att det går till så att Svenssons köper en stationär dator/laptop utan SSD samt med dålig byggkvalitet, blir less på datorn, köper en iPad för några tusen och märker hur snabb den är varpå de tänker "Jahopp, vad ska man ha en dator till?"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skojar du eller? Den genomsnittlige Svensson skulle aldrig ta av sidopanelen på en dator precis som jag aldrig skulle meka med en bil.
Alla polare jag känner har köpt något färdigbyggt skräp och ångrat sig (även jag själv för länge sen).

Folk behöver bara bli upplysta om hur man bygger en dator/få hjälp med att förstå vad det är som gör deras nybyggda datorer från HP/Dell så sega. (Det vill säga bloatware och den långsammaste hårddisken på marknaden).
Jag tror att det går till så att Svenssons köper en stationär dator/laptop utan SSD samt med dålig byggkvalitet, blir less på datorn, köper en iPad för några tusen och märker hur snabb den är varpå de tänker "Jahopp, vad ska man ha en dator till?"

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.