No Man's Sky - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Egentligen går det inte alls emot. Han skriver enbart så för att folk inte ska få upp sitt hopp, och få för sig att de med all sannolikhet kommer att kunna hitta sina vänner och spela tillsammans med dem. Det är min tolkning iallafall, och jag skulle tycka att det var tråkigt om de avvek från sin första plan att man kan se varandra.

Det återstår att se, finns ju ingen förklaring om det bara är skeppen man ser eller om man kan springa runt på samma planet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du behöver pengar för att köpa nya reskinnade skepp. Så ja, mycket farmande.

Så mycket samlande av material, byteshandel, sälja för att köpa bättre skepp, uppgradera skeppen, vapen på skeppen, handeldvapen med, och dräkten är det som gäller? Gäller och veta vad man ska leta efter hela tiden och prioritera då...
Kan man jaga och sälja bytessdjur med tro? Dom där drönarna man sett på videos verkar bli rätt så pist of om man stör planeternas djur för mycket...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4tten:

Hm, tycker mig inte riktigt kunna se någon buske som beter sig konstigt men jag kanske inte tittade tillräckligt noga. Så oavsett tror jag inte att det kommer utgöra ett problem i normala fall. Angående prestanda verkar det som om processorn, som du säger, får jobba en del, och RAM-minne är inget spelet sparar på då 8 GB är minimum. En 2700K borde dock inte utgöra någon flaskhals då i3 är minimum på processor-fronten.

Kanske dumt att försöka visa upp effekten isåfall, själv finner jag den störande när jag ser att den händer. Syns på ganska många objekt i spelvärlden vid förflyttningar.

Låter ju rätt lovande ändå, min gamla dator lär väl inte ha något större problem här förhoppningsvis.

Hoppas någon postar i tråden om de ser några intryck från PC-utgåvan med. Om inte annat så är det ju snart fredag och lansering förstås.

Permalänk
Medlem

This just in!
Två PS4 spelare har nyss hittat varandra. De kan inte se något annat än döpta saker. De är live just nu...
Här kan ni läsa lite snabbt:
http://www.kotaku.co.uk/2016/08/09/two-no-mans-sky-players-wo...
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4wy2vk/pla...

https://www.twitch.tv/thesadcactus
https://www.twitch.tv/psytokat

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

This just in!
Två PS4 spelare har nyss hittat varandra. De kan inte se något annat än döpta saker. De är live just nu...
Här kan ni läsa lite snabbt:
http://www.kotaku.co.uk/2016/08/09/two-no-mans-sky-players-wo...
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4wy2vk/pla...

https://www.twitch.tv/thesadcactus
https://www.twitch.tv/psytokat

Jag har försökt följa situation och helt ärligt är det oklart om de ens är på samma server då tiden på dygnen är helt olika för dem. Den ena verkade ha problem att ansluta dessutom.

Men allt är möjligt, vi får se vad Hello Games har att säga.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Roligt att det tog så extremt kort tid innan det hände

Permalänk
Medlem

Som gammal gam som nött väldigt mycket Elite och Frontier: Elite II på Amiga (har självklart kört reinkarnationer med) skall det bli kul att se hur det här spelet blir, får hålla mig tills Måndag innan jag kan testa det dock :/ Försöker undvika att få något spoilat för mig innan, men hade vart trevligt om man kunde se vänner både i rymd och på planeter

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag har försökt följa situation och helt ärligt är det oklart om de ens är på samma server då tiden på dygnen är helt olika för dem. Den ena verkade ha problem att ansluta dessutom.

Men allt är möjligt, vi får se vad Hello Games har att säga.

Lite som jag befarade eftersom utvecklarna varit luddiga kring detta. Frågan är om det ens finns fungerande nätverkskod för att se andra spelare, det hela kräver ju att spelet hela tiden skickar data till serverarna men jag har sett nån som spelat trots att uppkopplingen mot spelservern varit nere.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag har försökt följa situation och helt ärligt är det oklart om de ens är på samma server då tiden på dygnen är helt olika för dem. Den ena verkade ha problem att ansluta dessutom.

Men allt är möjligt, vi får se vad Hello Games har att säga.

Hade inte förvånat mig om själva spelet är offline och det enda som servrar används till är att synka planetnamn och liknande.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom
Om jag fattat det rätt så "laddar man upp" saker man hittat/döpt så det kan mycket väl vara så

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Lego Master
Skrivet av shelter:

Lite som jag befarade eftersom utvecklarna varit luddiga kring detta. Frågan är om det ens finns fungerande nätverkskod för att se andra spelare, det hela kräver ju att spelet hela tiden skickar data till serverarna men jag har sett nån som spelat trots att uppkopplingen mot spelservern varit nere.

Eftersom spelet är såpass stort som det är, så är det ju inte svårt att tänka sig att den delen av netcoden inte kickar in förrän man är på samma planet, eller i samma system. Isåfall behöver man inte skicka data till servrarna mer än när man byter system/planet, och ifall någon missar att skicka den infon till servrarna så är det inte hela världen.

Vi snackar ju inte befolkningstäthet som BF4 eller CSGO direkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade inte förvånat mig om själva spelet är offline och det enda som servrar används till är att synka planetnamn och liknande.

Sean har nu pratat om det som hände på Twitter. Han säger att det i spelet t.o.m. finns en funktion för att söka efter spelare i samma system. Tanken är att man Ska kunna se varandra, men att dessa spelare inte gjorde det på grund av att servrarna var överbelastade. Så antingen var funktionen temporärt avstängd eller så var signalen för dålig för att det ens skulle fungera.

Källa: https://twitter.com/nomanssky

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/NoMansSky/status/763270259080097792

Nu skriver han om detta att spelare hittat varandra, men inget om varför de inte såg varandra.
Han skriver ju även att han vill att man ska hitta varandra online och skapa "coola händelser".

Han får fan vara mer tydlig, är det online multiplayer eller inte? Både på steam och på kartongen står det 1 player.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hur kan man hitta varandra utan att kunna se varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Hur kan man hitta varandra utan att kunna se varandra?

De hittade varandras planeter/upptäckter.
Det är här jag är lite fundersam på om det är det som är "onlinedelen", fortfarande oklart om man faktiskt ska kunna se varandra också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag har försökt följa situation och helt ärligt är det oklart om de ens är på samma server då tiden på dygnen är helt olika för dem. Den ena verkade ha problem att ansluta dessutom.

Men allt är möjligt, vi får se vad Hello Games har att säga.

Alla spelare kan ju pausa spelet individuellt, så natt/dag cykeln kommer aldrig att vara synkad ens på samma server (förutsatt att det ens finns flera olika servrar). Inte eller AI, väder o.s.v.

Just nu verkar det luta åt att funktionalitet för att kunna se andra spelare inte ens är implementerad, men det ska bli intressant att följa. Sean har ju vid olika tillfällen antytt att man ska kunna se andra spelare, men att chansen att träffa andra spelare är nästan obefintlig (en felkalkylering då det tog *en dag* innan två spelare möttes). Men varför i så fall lägga en massa tid på funktionaliteten, om de inte räknade med att det skulle komma till användning?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

De hittade varandras planeter/upptäckter.
Det är här jag är lite fundersam på om det är det som är "onlinedelen", fortfarande oklart om man faktiskt ska kunna se varandra också.

Ja men då har de inte hittat varandra utan bara samma saker.
Spelar man singleplayer spel så är det ju mycket väl möjligt att man kan se och uppleva samma saker där med

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

De hittade varandras planeter/upptäckter.
Det är här jag är lite fundersam på om det är det som är "onlinedelen", fortfarande oklart om man faktiskt ska kunna se varandra också.

Precis, det enda som är säkert är att namn på planeter osv. sparas Online. Dock sa Sean Murray på twitter att han var förvånad över att ens denna funktionalitet var uppe och snurrade, medan den där man kan se varandra tillsynes var nere. Om så faktiskt var fallet har jag ingen som helst aningen om, men det låter lite som struntprat om jag ska vara ärlig.

Skrivet av Pepsin:

Alla spelare kan ju pausa spelet individuellt, så natt/dag cykeln kommer aldrig att vara synkad ens på samma server (förutsatt att det ens finns flera olika servrar). Inte eller AI, väder o.s.v.

Just nu verkar det luta åt att funktionalitet för att kunna se andra spelare inte ens är implementerad, men det ska bli intressant att följa. Sean har ju vid olika tillfällen antytt att man ska kunna se andra spelare, men att chansen att träffa andra spelare är nästan obefintlig (en felkalkylering då det tog *en dag* innan två spelare möttes). Men varför i så fall lägga en massa tid på funktionaliteten, om de inte räknade med att det skulle komma till användning?

Att två spelare kunde mötas första dagen är extremt konstigt med tanke på hur stort universumet är. Möjligheten att det skulle hända var inget annat än minimal, men inte obefintlig. Vad som troligtvis hände var att den slumpmässiga "in-spawningen" inte var så slumpad som man kan tro, vilket fick två spelare att spawna nära* varandra.

*Exakt hur nära de var vet jag inte, men den ena ska tydligen ha warpat. Då jag inte äger spelet vet jag ej hur långt man kommer vid en warp, men det är möjligt att den riktiga slumpen låg i hållet som den ena personen warpade i.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

4.5/10 på metacritic, user score.

Det här kanske kan ge en idé om hur seriöst man ska ta metacritics user score

Permalänk
Medlem

Jag har följt det här spelet i 2-3 år nu och varit lika taggad hela vägen fram. 60 EURO är lite mastigt kan jag tycka, men på något sätt har jag en bra känsla över Hello Games och framtida patchar. De känns genuint nördiga med mycket passion, vilket är ett stort plus.

Jag kommer köpa på Steam och spela i 1h 50m innan jag bestämmer mig ifall jag ska behålla eller lämna tillbaks (2h-gräns). Förhoppningsvis har jag bildat mig en uppfattning om jag tycker det är kul
Rekommenderar det upplägget för er som är osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Jag har följt det här spelet i 2-3 år nu och varit lika taggad hela vägen fram. 60 EURO är lite mastigt kan jag tycka, men på något sätt har jag en bra känsla över Hello Games och framtida patchar. De känns genuint nördiga med mycket passion, vilket är ett stort plus.

Jag kommer köpa på Steam och spela i 1h 50m innan jag bestämmer mig ifall jag ska behålla eller lämna tillbaks (2h-gräns). Förhoppningsvis har jag bildat mig en uppfattning om jag tycker det är kul
Rekommenderar det upplägget för er som är osäkra.

Det är en bra idé, men helt ärligt är GOG bättre. Där får du 30-dagars "pengarna tillbaka" och betalar mindre (ca 53€, eller 499,30 kr). Dessutom är spelet då DRM-fritt

Men om man har pengar innestående på Steam eller dylikt är det inte heller fel att göra som du föreslår!

NOTERA: GOG's policy angående återbetalningar är aningen annorlunda, då du i första hand enbart får tillbaks pengarna om spelet på ett eller annat sätt inte fungerar. På det sättet är det bättre att välja Steam om man är väldigt osäker på själva sättet som spelet spelas på, då man har 2h på sig att spela det innan man kan lämna tillbaka det utan egentlig anledning. Dock kan man på GOG avbryta en förhandsbokning utan anledning när som helst.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Det enda jag är lite orolig över är space combat , på streams så ser det bra jäkla bökigt ut att fylla på sköldarna t.ex .
Annars ser det riktigt bra ut. Hoppas pc versionen inte lider av massa krasher/prestandaproblem !

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

På spelets omslag finns ingen "multiplayer-symbol". Ingenting överklistrat heller på våra i butik.

Det Sean menar med easter eggs är väl kanske att man får en notis om att en spelare befinner sig på samma ställe...

Hoppas de patchar in riktig MP senare.
Så man Vet att möjligheten faktiskt finns att se en annan spelare, för nu finns det ingen möjlighet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

På spelets omslag finns ingen "multiplayer-symbol". Ingenting överklistrat heller på våra i butik.

Det Sean menar med easter eggs är väl kanske att man får en notis om att en spelare befinner sig på samma ställe...

Hoppas de patchar in riktig MP senare.
Så man Vet att möjligheten faktiskt finns att se en annan spelare, för nu finns det ingen möjlighet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Sean har ju sagt i flera intervjuer att man kan se varandra, även mer eller mindre trakassera varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jackan18:

Det här kanske kan ge en idé om hur seriöst man ska ta metacritics user score
https://i.gyazo.com/0d789f0d44ac666543f4d42d99a11afa.png

Kan väl säga samma sak om Steam och alla andra User Review sidor.
Sedan kan man inte lita på Sponsrade recensenter heller som får gratis kopior av spel. Och för att såklart, fortsätta få spel i framtiden så får man inte vara för hård dvs man måste försköna.

Förövrigt verkar spelet vara med grindin än Exploration. Läs Polygon.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Jag gillar det hittills. Kom hem halv sju och lirade till strax efter elva, kändes som fem min. Började med att reparera gear och utforska första planeten. Upptäckte några djur och växter.Upptäckte några nya planeter och en galax som jag namngett. Lärde mig några utomjordiska ord. Träffade på några aliens. Fick upgaderingar av en. En annan blev sur. Hjälpte en skadad alien och fick en ny multitool. Hittat en plasmagranat till multitoolen. Sköt ner några sentinels. Hittade guld, blev attackerad av ett skepp pga min värdefulla last. Sköt ner skeppet, sålde guldet på en rymdstation. Blir mer imorgon.
"crashed on alien planet 10/10 would play again"

Permalänk
Medlem

Bra genomgång av motorn

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan väl säga samma sak om Steam och alla andra User Review sidor.
Sedan kan man inte lita på Sponsrade recensenter heller som får gratis kopior av spel. Och för att såklart, fortsätta få spel i framtiden så får man inte vara för hård dvs man måste försköna.

Förövrigt verkar spelet vara med grindin än Exploration. Läs Polygon.

Steam tycker jag ändå stämmer överens med min uppfattning av många spel, naturligtvis så finns det bullshit recensioner där också men den sammanslagna betyget brukar vara ok.

Min uppfattning av NMS efter att ha kollat på Twitch några timmar är att det är grind ja, Det man gör inom de 5 första timmarna av spelet är något man gör om och om igen hela tiden sedan. Och det verkar inte vara speciellt svårt överleva heller för att vara ett survivalspel.
NMS ser dock ganska trevligt ut, vackra planeter och mycket färger, kanske lite för mycket färg ibland, speciellt för att vara ute i rymden.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@Oneone: Det är lite kul att voxels har blivit en grej igen, ungefär som med VR, båda spelade man med på 90-talet :). Voxels ger en rätt annorlunda känsla jämfört med polygoner, men jag minns att det bli lite oskarpt typ.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Jag gillar det hittills. Kom hem halv sju och lirade till strax efter elva, kändes som fem min. Började med att reparera gear och utforska första planeten. Upptäckte några djur och växter.Upptäckte några nya planeter och en galax som jag namngett. Lärde mig några utomjordiska ord. Träffade på några aliens. Fick upgaderingar av en. En annan blev sur. Hjälpte en skadad alien och fick en ny multitool. Hittat en plasmagranat till multitoolen. Sköt ner några sentinels. Hittade guld, blev attackerad av ett skepp pga min värdefulla last. Sköt ner skeppet, sålde guldet på en rymdstation. Blir mer imorgon.
"crashed on alien planet 10/10 would play again"

Jag blev faktiskt mer sugen igen nu när jag kollade på Gemespots pre-review video. Verkar ju rätt kul ändå. Lite Grow Home känsla. Kanske blir tråkigt i längden, men lär vara underhållande ett tag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm