Permalänk
Medlem

Uppgradera, flaskhalsar?

Har idag:
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, Blue
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX
MSI GeForce GF GTX 560 Ti 448 Core, 1280MB GDDR5 (750Mhz), 2 x DVI, HDMI, Twin forzr III
(Har SSD)

Någon som har förslag på uppgradering av valfri del till valfritt pris? Det ska såklart vara kostnadseffektivt jämfört med att köpa nytt. Undrar även om någon känner till ett bra sätt att identifiera flaskhals i datorn? Svårt att få en uppfattning om när tex. processor eller ram-minne begränsar, antar att jag inte skulle få ut full prestanda av ett superdyrt grafikkort tex.

Det jag spelar där prestanda är relevant är typ GTA V, Skyrim med mods. Mitt nuvarande gfx låter som fan vilket är störigt.

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet som behöver bytas, det mest prisvärda just nu är ett AMD 290 eller 290x, Sen en överklockning på processor skulle inte vara helt fel heller men den ska inte vara någon flaskhals som märks.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Om du fyller i dina tilltänkta grejer i det här formuläret:
http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=1308&game=Gra...
Så får du dels reda på en kvalificerad gissning på hur bra den riggen kommer att klara av GTA V, men även var flaskhalsen är i systemet.
I ditt fall är det uppenbart grafikkortet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kör ett ganska tungt spel på maximal nivå.
Högerklicka på listen nere. Välj Task Manager/Aktivitetshanteraren.
Klicka på fliken Performance/Prestanda.

Om processorn jobbar på 100%, så är den ju flaskhalsen.
Om processorn jobbar mindre än 100%, så är grafikkortet flaskhalsen.

Och det är inte processorn som ska vara flaskhalsen.
Det är grafikkortet som ska varra det.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Kör ett ganska tungt spel på maximal nivå.
Högerklicka på listen nere. Välj Task Manager/Aktivitetshanteraren.
Klicka på fliken Performance/Prestanda.

Om processorn jobbar på 100%, så är den ju flaskhalsen.
Om processorn jobbar mindre än 100%, så är grafikkortet flaskhalsen.

Och det är inte processorn som ska vara flaskhalsen.
Det är grafikkortet som ska varra det.

Och hur vet du i förväg vilken produkt som är lagom att köpa, så man exempelvis inte går och köper ett alldeles för kraftigt grafikkort?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Och hur vet du i förväg vilken produkt som är lagom att köpa, så man exempelvis inte går och köper ett alldeles för kraftigt grafikkort?

Nej, det har du rätt i. Det är svårt att veta.
Det blir endast en gissning.
Skulle processorn flaska ett nytt grafikkort kan man, förhoppningsvis, överklocka den.
Eller göra en uppgradering av CPU:n.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag vet såklart att grafikkortet är dåligt men undrar även om någon har tips om hur snabbt kort jag kan sätta i innan tex. processor blir en issue.

Permalänk
Medlem

Core i5 2500K är ju en bra processor.
Den ska kunna driva mycket fina grafikkort.

Jag gissar, att ett GTX 970 driver den nog.
GTX 980, då kanske du måste börja överklocka din 2500K.

Men som sagt, man vet inte riktigt säkert förrän man prövat.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti