Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag har otroligt svårt att se att de ska bry sig om vilken keymap du kör. Det handlar mer om vilka program du kör på datorn och sånt där som anticheat kollar efter. Swerty är inte en applikation som körs, det är en datafil som definierar vilka tecken som hamnar på vilken knapp exakt likadant som om du byter från svenska till amerikansk layout.

Men med det sagt kan du ju alltid byta till just amerikansk layout om du är supernojig för du behöver väl knappast skriva jjust ÅÄÖ under tiden du spelar.

Fast jag hade aldrig funderat på om anticheat reagerar på vilken keymap som används. Det blir ju ett rejält huvudbry för dem då att kontrollera alla legitima tangentbordslayouter i världen för att se till att de är vitlistade.

Jo de är ju ungefär så jag tänker också hade bara varit lite "peace of mind" ifall man skulle hitta någon som spelar valorant och andvänder sig av Swerty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aticcc:

Jo de är ju ungefär så jag tänker också hade bara varit lite "peace of mind" ifall man skulle hitta någon som spelar valorant och andvänder sig av Swerty.

Nu kanske jag är fördomsfull men jag får intrycket att folk som kör swerty och folk som spelar Valorant oftast inte överlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nu kanske jag är fördomsfull men jag får intrycket att folk som kör swerty och folk som spelar Valorant oftast inte överlappar.

Det är nog ganska sant men det lär kanske finnas någon som förhoppningsvis gör det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aticcc:

Det är nog ganska sant men det lär kanske finnas någon som förhoppningsvis gör det 😂

Du kan ju som sagt testa om du blir bannad om du byter från svensk ISO till amerikansk ANSI. Förmodligen inte. Det är nog lättare att hitta folk som spelar Valorant och har amerikansk ANSI som keymap, så att du kan känna dig trygg med att de inte bannar folk för att de inte kör svensk ISO på sitt tangentbord. Om de inte bannar rent generellt sett baserat på keymap så kan man nog dra slutsatsen att det är okej att använda swerty.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Aticcc:

Det är nog ganska sant men det lär kanske finnas någon som förhoppningsvis gör det 😂

Jag har spelat valorant med swerty. Däremot har jag inte spelat mer än kanske 20h.

Csgo/cs2 på faceit med kernel anti cheat har aldrig varit något problem heller. Betydligt fler timmar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Det är väldigt "gaming" Gillar man det så är det säkert super!

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har haft vanliga Apex Pro (ej tkl, ej 2023 utan modellen innan) och väldigt skönt keyboard, är dock speciella då du kan flytta lasern som läser tangenten så du justerar vart knappen läses av.

Högljutt enligt sambo.
Jag gillade den att spela och skriva på

Tack, just SteelSeries Apex ser ju annars inte så dumt ut, de har dedikerade multimediaknappar och vissa av modellerna har PBT tangenter.

MEN SteelSeries Apex 9 TKL verkar ha en något kortare "travel" så om man vill ha ett mjukt tangentbord så är det Pro man ska sikta in sig på?

Stämmer det att SteelSeries Apex Pro och 9 är något högre än genomsnittet med bruna eller röda brytare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, just SteelSeries Apex ser ju annars inte så dumt ut, de har dedikerade multimediaknappar och vissa av modellerna har PBT tangenter.

MEN SteelSeries Apex 9 TKL verkar ha en något kortare "travel" så om man vill ha ett mjukt tangentbord så är det Pro man ska sikta in sig på?

Stämmer det att SteelSeries Apex Pro och 9 är något högre än genomsnittet med bruna eller röda brytare?

Apex Pro påminner lite om Wooting keyboard sett till att man kan ställa in på vilket djup switcharna ska registreras. Kanske intressant att jämföra då de ser ut att ligga i liknande prisklass. Då får man dessutom möjlighet att köra analoga switchar vilket är en intressant idé och koncept.

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med min ASUS ROG Azoth, 2500 kr hos Inet! Känns ändå en aning dyrt, hade man tagit bort OLED-skärmen och istället hade skalat av ytterligare 500 kr så blir köpet genast mycket bättre.

Men som sagt, är väldigt nöjd ändå. Det är skönt att göra ännu en enhet helt trådlöst, även om det kanske inte har samma betydelse som när man första gången köpte en trådlöst mus. Tangentbordet har också en helt otrolig tyngd, det är som att lyfta upp en bit tjock metallbit. Tangenterna och dess switchar är också de helt otroligt sköna att använda, responsen är riktigt skön.

OLED-skärmen och knappen bredvid fyller en viss funktionalitet också, även om jag hellre hade valt ett scrollhjul, mjukvaran fungerar bra, men mjukvaran är samtidigt "bloated" och lite seg.

Azoth är ett 75% tangentbord, för mig personligen så är det så litet som jag vill gå, går man ner mer så förlorar man många funktionsknappar, 75% är det ultimata för mig.

Det återstår att se exakt hur nöjd jag blir med batteritiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Apex Pro påminner lite om Wooting keyboard sett till att man kan ställa in på vilket djup switcharna ska registreras. Kanske intressant att jämföra då de ser ut att ligga i liknande prisklass. Då får man dessutom möjlighet att köra analoga switchar vilket är en intressant idé och koncept.

Lite otydligt varför du föreslår Wooting keyboard, de verkar inte ha TKL eller dedikerade mediaknappar? Eller har jag missat något?

Vill inte gå ifrån standard formatet, så antingen full eller TKL annars blir det helt hopplöst när man sen behöver göra något vid ett "vanligt" tangentbord.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite otydligt varför du föreslår Wooting keyboard, de verkar inte ha TKL eller dedikerade mediaknappar? Eller har jag missat något?

Finns Wooting 2 HE som är vanlig storlek:
https://wooting.io/wooting-two-he

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Lite otydligt varför du föreslår Wooting keyboard, de verkar inte ha TKL eller dedikerade mediaknappar? Eller har jag missat något?

Vill inte gå ifrån standard formatet, så antingen full eller TKL annars blir det helt hopplöst när man sen behöver göra något vid ett "vanligt" tangentbord.

Mitt gmmk2 är högre än vad jag kommer ihåg att Apex Pro var iaf.
Sen var handledsstöded riktigt skönt till Apex....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Finns Wooting 2 HE som är vanlig storlek:
https://wooting.io/wooting-two-he

Hmm nu var det jag som var otydlig såg jag, det är endast TLK som är intressant, full blir trubbel med ergonomin(för min del). Men oavsett saknas dedikerade multimedia knappar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm nu var det jag som var otydlig såg jag, det är endast TLK som är intressant, full blir trubbel med ergonomin(för min del). Men oavsett saknas dedikerade multimedia knappar.

Vad är det för dedikerade multimediaknappar du menar att Steelseries Apex har? Jag ser inga på de du pratar om. Det verkar finnas kombinerade tangenter med fler funktioner men det har du på Wooting också, även om just den går bort för dig då de inte har en TKL-variant.

Anledningen till att jag nämnde Wooting var för att det har flera av de aspekter som Steelseries Apex skyltar med som jag tänkte att du var intresserad av. Men jag tror att Wooting är ännu lite häftigare. Prisbilden är i stort sett samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm nu var det jag som var otydlig såg jag, det är endast TLK som är intressant, full blir trubbel med ergonomin(för min del). Men oavsett saknas dedikerade multimedia knappar.

Är nog i kombo med att jag läser slarvigt
Wooting verkar konstigt nog inte ha någon vanligt TKL längre. Första versionen hade TKL men nu är det antingen fullsize, eller 60%, eller 80% som är på gång inom kort. (typ en lite extra kompakt TKL)
https://wooting.io/wooting-80he

*edit*
och enda multimediafunktionerna på Apex pro TKL (2023) är väl en knapp och ett scrollhjul? (plus en liten display)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vad är det för dedikerade multimediaknappar du menar att Steelseries Apex har? Jag ser inga på de du pratar om. Det verkar finnas kombinerade tangenter med fler funktioner men det har du på Wooting också, även om just den går bort för dig då de inte har en TKL-variant.

Anledningen till att jag nämnde Wooting var för att det har flera av de aspekter som Steelseries Apex skyltar med som jag tänkte att du var intresserad av. Men jag tror att Wooting är ännu lite häftigare. Prisbilden är i stort sett samma.

Skrivet av Roger W:

Är nog i kombo med att jag läser slarvigt
Wooting verkar konstigt nog inte ha någon vanligt TKL längre. Första versionen hade TKL men nu är det antingen fullsize, eller 60%, eller 80% som är på gång inom kort. (typ en lite extra kompakt TKL)
https://wooting.io/wooting-80he

*edit*
och enda multimediafunktionerna på Apex pro TKL (2023) är väl en knapp och ett scrollhjul? (plus en liten display)

Steelseries APEX Pro har dels en "wheel" till volymen som kan tryckas ner för mute, sen ligger det en knapp nedan som används för start, stop och nästa.

Jag har idag kombinations mediaknappar och det vill jag inte ha igen, det ska vara enkelt. Logitech G915 TKL som jag haft tidigare hade fina dedikerade "knappar", tyvärr passade inte det tangentbordet i längden av andra anledningar.

Egentligen har jag ingen användning för att ställa reaktions nivån på brytarna, vanliga röda hade fungerat utmärkt för mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kollar på ett gmmk pro för 2000, brytare och keycaps inkluderat. Känns det rimligt begagnat eller ska man leta efter något bättre för det priset?

Permalänk
Medlem

Många mekaniska tangentbord är ganska höga, ex så köpte jag hem ett Logitech Pro X TKL Lightspeed - GX Red som är klart det högsta tangentbordet jag haft. Det märktes av i händerna ganska snabbt även om jag redan har ett wriststöd på 1.5 cm, lägger man dit ett stöd på 2,5 cm blir det klart bättre. Ska man nöja sig med detta eller kan det ha en ergonomisk betydelse under längre användning? Hur tänker ni runt höjden på tangentbord?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har varit på jakt efter nytt tangentbord den senaste tiden, har haft hemma och testat ett par stycken i prisklasserna 1000-2500 kr.

Det som förvånar mig är att utvecklingen inte kommit längre, det är fortfarande "raggarbilar" man säljer, de ska låta mycket och vara sådär lagom obekväma. Man har fortfarande ingen dämpning vid tangentnedslag så tangenterna bottnar plast mot plast vilket gör att det många gånger låter som man rör runt i en lego lådan(eller går med "träbonnar" på kullersten). Men framförallt så är nedslagen stumma och odämpade vilket för mig med känsliga fingrar kan ge en viss smärta. Detta är framförallt tydligt på low-profile T-borden där slaglängden är kortare och risken att slå i botten hårt är högre. Vid nedslag så kan man märka att vissa tangentbord ger en intern vibreringskänsla medan andra hanterar det mycket bättre.

Jag vill inte påstå att jag egentligen hamrar särskilt hårt på tangenterna, det krävs inte så mycket för att slå i botten. Att lyckas stanna innan kräver troligen mycket övning och framförallt en hel del ansträngning.

Visst kan man sätta O-ringar på de flesta mekaniska tangentbord och i vissa fall kan det göra ganska stor skillnad men oftast inte. Man är dock förvånad över att det inte gör något som känns modernt, d.v.s mekaniskt\optiskt som är tyst och mjukt utan att för den delen vara "svampigt"?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

Har varit på jakt efter nytt tangentbord den senaste tiden, har haft hemma och testat ett par stycken i prisklasserna 1000-2500 kr.

Det som förvånar mig är att utvecklingen inte kommit längre, det är fortfarande "raggarbilar" man säljer, de ska låta mycket och vara sådär lagom obekväma. Man har fortfarande ingen dämpning vid tangentnedslag så tangenterna bottnar plast mot plast vilket gör att det många gånger låter som man rör runt i en lego lådan(eller går med "träbonnar" på kullersten). Men framförallt så är nedslagen stumma och odämpade vilket för mig med känsliga fingrar kan ge en viss smärta. Detta är framförallt tydligt på low-profile T-borden där slaglängden är kortare och risken att slå i botten hårt är högre. Vid nedslag så kan man märka att vissa tangentbord ger en intern vibreringskänsla medan andra hanterar det mycket bättre.

Jag vill inte påstå att jag egentligen hamrar särskilt hårt på tangenterna, det krävs inte så mycket för att slå i botten. Att lyckas stanna innan kräver troligen mycket övning och framförallt en hel del ansträngning.

Visst kan man sätta O-ringar på de flesta mekaniska tangentbord och i vissa fall kan det göra ganska stor skillnad men oftast inte. Man är dock förvånad över att det inte gör något som känns modernt, d.v.s mekaniskt\optiskt som är tyst och mjukt utan att för den delen vara "svampigt"?

Vilka brytare har du testat?
Kailh Midnight Silent är dämpade vid nedslag/botten. Har en uppsättning taktila i en burk liggandes som jag inte provat live på min bräda än, men man känner och hör tydligt dämpningen när man håller i switchen och trycker på den. Särskilt när jag jämför med andra switchar jag har.

Sedan blir det också en del ljud när switchar (generellt) fjädrar ut igen och " slår" i topp om man är lite snabb på att bara släppa upp "fritt" när man tryckt ner.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Finns det några tangentbord som har Kailh Midnight Silent från start?

Tangentbord jag testat :

Keychrone K1 PRO TKL, röda low-profile switchar. ganska tyst men slaglängden ihop med hårt nedslag gör det problematiskt(för mig). Mjukvaran fungerar väldigt dåligt så att customisera ljuset eller knappar kan man glömma just nu. ÄVen om tangentbordet känns kvalitativt så kom det med 2 dåligt monterade switchar vilket innebar att tangenterna inte helt fungerade. Supporten här är obefintlig och även om key-caps känns kvalitativa så ger tangentbordet en ganska billig och barskrapad känsla. Priset är normalt 2000 kr, i jämförelse med andra skulle jag snarare placera det runt 1200 kr.

Steelseries apex 9 TKL, röda switchar. Dånar ganska mycket när man skriver, framförallt SPACE, O-ringar gör ingen skillnad på detta tangentbord. Volymhjulet är riktigt undermåligt och obekvämt, dessutom saknas PRINT SCREEN. Känns billigt.

Logitech pro X LIGHTSPEED TKL, röda switchar. Knapparna är bekväma men tangentbordet är väldigt högt vilket kräver högre handledsstöd(ergonomi?). Det låter också ganska mycket från detta tangentbord, O-ringar gör ganska stor skillnad och påverkar inte slaglängden nämnvärt. Mycket fina mediaknappar med volym hjul.

Logitech G915 LIGHTSPEED TKL, röda low-profile switchar. Inte lika fint som Keychrone K1 PRO men har väldigt bra mediaknappar(likt pro X). Låter inte så värst mycket men tangenterna är ostabila och kan skärva ibland. Nedslaget är ganska likt Keychrone K1 PRO, d.v.s väldigt hårt.

Cooler Master Materkeys Pro S TKL, bruna swtichar. Detta tangentbord är det jag använt mest de senaste åren, ganska skönt att skriva på, inte allt för högt och O-ringar gör en ganska stor skillnad på ljud och känsla. Dock saknar det dedikerade mediaknappar och mjukvaran har varit ganska skakig.

Jag kan förstå varför man vill att en raggarbil ska låta och va lite halvt obekväm men ett modern tangentbord har egentligen ingen anledning att väsnas och varför inte ha lite dämpning både för att dämpa ljud och för att göra komforten mjukvara. Självklart kan man förstår att nostalgi är en stark drivkraft men det verkar ju inte finnas något annat att tillgå på marknaden, färdigbyggt mekaniskt.

Edit : O-ringar på low-profile gör sig generellt inte särskilt bra då slaglängden blir lite väl kort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Finns det några tangentbord som har Kailh Midnight Silent från start?

Tangentbord jag testat :

Keychrone K1 PRO TKL, röda low-profile switchar. ganska tyst men slaglängden ihop med hårt nedslag gör det problematiskt(för mig). Mjukvaran fungerar väldigt dåligt så att customisera ljuset eller knappar kan man glömma just nu. ÄVen om tangentbordet känns kvalitativt så kom det med 2 dåligt monterade switchar vilket innebar att tangenterna inte helt fungerade. Supporten här är obefintlig och även om key-caps känns kvalitativa så ger tangentbordet en ganska billig och barskrapad känsla. Priset är normalt 2000 kr, i jämförelse med andra skulle jag snarare placera det runt 1200 kr.

Steelseries apex 9 TKL, röda switchar. Dånar ganska mycket när man skriver, framförallt SPACE, O-ringar gör ingen skillnad på detta tangentbord. Volymhjulet är riktigt undermåligt och obekvämt, dessutom saknas PRINT SCREEN. Känns billigt.

Logitech pro X LIGHTSPEED TKL, röda switchar. Knapparna är bekväma men tangentbordet är väldigt högt vilket kräver högre handledsstöd(ergonomi?). Det låter också ganska mycket från detta tangentbord, O-ringar gör ganska stor skillnad och påverkar inte slaglängden nämnvärt. Mycket fina mediaknappar med volym hjul.

Logitech G915 LIGHTSPEED TKL, röda low-profile switchar. Inte lika fint som Keychrone K1 PRO men har väldigt bra mediaknappar(likt pro X). Låter inte så värst mycket men tangenterna är ostabila och kan skärva ibland. Nedslaget är ganska likt Keychrone K1 PRO, d.v.s väldigt hårt.

Cooler Master Materkeys Pro S TKL, bruna swtichar. Detta tangentbord är det jag använt mest de senaste åren, ganska skönt att skriva på, inte allt för högt och O-ringar gör en ganska stor skillnad på ljud och känsla. Dock saknar det dedikerade mediaknappar och mjukvaran har varit ganska skakig.

Jag kan förstå varför man vill att en raggarbil ska låta och va lite halvt obekväm men ett modern tangentbord har egentligen ingen anledning att väsnas och varför inte ha lite dämpning både för att dämpa ljud och för att göra komforten mjukvara. Självklart kan man förstår att nostalgi är en stark drivkraft men det verkar ju inte finnas något annat att tillgå på marknaden, färdigbyggt mekaniskt.

Edit : O-ringar på low-profile gör sig generellt inte särskilt bra då slaglängden blir lite väl kort.

Testat Varmilo? Jag tycker deras egna linjära switchar är rätt mjuka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Keychrone K1 PRO TKL, röda low-profile switchar. ganska tyst men slaglängden ihop med hårt nedslag gör det problematiskt(för mig). Mjukvaran fungerar väldigt dåligt så att customisera ljuset eller knappar kan man glömma just nu. ÄVen om tangentbordet känns kvalitativt så kom det med 2 dåligt monterade switchar vilket innebar att tangenterna inte helt fungerade. Supporten här är obefintlig och även om key-caps känns kvalitativa så ger tangentbordet en ganska billig och barskrapad känsla. Priset är normalt 2000 kr, i jämförelse med andra skulle jag snarare placera det runt 1200 kr.

Intressant att du säger att Keychron K1 pro känns värd 1200 kr, för det är precis vad det kostar om man köper direkt från tillverkaren.
https://www.keychron.com/products/keychron-k1-pro-qmk-via-wir...
Tyvärr är frakten rätt hög, $20-$32, men de skickar från andra sidan jorden. Fortfarande billigare än att köpa från svenska återförsäljare.

Angående ljud från tangentbord så vill nog majoriteten av de som har mekaniska tangentbord åt känslan. Och som du själv är inne på tappar man snabbt den med olika former av dämpning. Ljudet är en bieffekt som vissa gillar, lärt sig gilla eller bara accepterar. Det är nog svårt att göra tysta tangentbord som inte tummar på andra aspekter och marknaden kanske inte är så stor.
Den här videon går igenom några kombinationer för att bygga tysta tangentbord.
https://youtu.be/RpuRYyCNQao?si=0Oh_sXJhJar84-Gu

Jag har inte testat o-ringar själv men köpte Keychron Silent K Pro Brown för att testa lite och det var en enorm skillnad. Så stor skillnad att jag inte var redo att gå över än så jag sparar dem till nästa gång jag köper en ny bräda.

Jag blev lite nyfiken på vad det fanns för tysta lågprofilsbrytare hittade en tråd på Reddit där flera verkar rekommendera samma. Ingen aning om hur bra de funkar. Ena är en taktil brytare som anses tyst. Den andra är linjär och de verkar ha satt en gummiring i brytaren som vadderar. Risken är ju att den blir svampig men andra verkar nöjda. Kanske värt att kolla om man vill åt lågprofil.
https://www.reddit.com/r/ErgoMechKeyboards/comments/123frte/n...
https://lowprokb.ca/collections/switches/products/ambients-si...
https://lowprokb.ca/products/sunset-tactile-choc-switches

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

Finns det några tangentbord som har Kailh Midnight Silent från start?

Tangentbord jag testat...

Finns inga tangentbord med Kailh Midnight Silent som standard vad jag vet.
Men av de du listade så skulle det gå att byta switchar på i alla fall Keychrone.

Ett Cooler Master Materkeys Pro med bruna brytare hade jag tills jag köpte mig ett Pulsar PCMK TKL i höstast och har just nu en uppsättning baby kangaroo v2 på och är väldigt nöjd, trevlig bräda med hotswap så man enkelt kan byta switchar på för att testa runt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Finns det några tangentbord som har Kailh Midnight Silent från start?

Tangentbord jag testat :

Keychrone K1 PRO TKL, röda low-profile switchar. ganska tyst men slaglängden ihop med hårt nedslag gör det problematiskt(för mig). Mjukvaran fungerar väldigt dåligt så att customisera ljuset eller knappar kan man glömma just nu. ÄVen om tangentbordet känns kvalitativt så kom det med 2 dåligt monterade switchar vilket innebar att tangenterna inte helt fungerade. Supporten här är obefintlig och även om key-caps känns kvalitativa så ger tangentbordet en ganska billig och barskrapad känsla. Priset är normalt 2000 kr, i jämförelse med andra skulle jag snarare placera det runt 1200 kr.

Steelseries apex 9 TKL, röda switchar. Dånar ganska mycket när man skriver, framförallt SPACE, O-ringar gör ingen skillnad på detta tangentbord. Volymhjulet är riktigt undermåligt och obekvämt, dessutom saknas PRINT SCREEN. Känns billigt.

Logitech pro X LIGHTSPEED TKL, röda switchar. Knapparna är bekväma men tangentbordet är väldigt högt vilket kräver högre handledsstöd(ergonomi?). Det låter också ganska mycket från detta tangentbord, O-ringar gör ganska stor skillnad och påverkar inte slaglängden nämnvärt. Mycket fina mediaknappar med volym hjul.

Logitech G915 LIGHTSPEED TKL, röda low-profile switchar. Inte lika fint som Keychrone K1 PRO men har väldigt bra mediaknappar(likt pro X). Låter inte så värst mycket men tangenterna är ostabila och kan skärva ibland. Nedslaget är ganska likt Keychrone K1 PRO, d.v.s väldigt hårt.

Cooler Master Materkeys Pro S TKL, bruna swtichar. Detta tangentbord är det jag använt mest de senaste åren, ganska skönt att skriva på, inte allt för högt och O-ringar gör en ganska stor skillnad på ljud och känsla. Dock saknar det dedikerade mediaknappar och mjukvaran har varit ganska skakig.

Jag kan förstå varför man vill att en raggarbil ska låta och va lite halvt obekväm men ett modern tangentbord har egentligen ingen anledning att väsnas och varför inte ha lite dämpning både för att dämpa ljud och för att göra komforten mjukvara. Självklart kan man förstår att nostalgi är en stark drivkraft men det verkar ju inte finnas något annat att tillgå på marknaden, färdigbyggt mekaniskt.

Edit : O-ringar på low-profile gör sig generellt inte särskilt bra då slaglängden blir lite väl kort.

Gmmk2 har iaf dämpning i sitt chassi. Jag upplevde den betydligt mer kvalité än prislappen

Edit
De kommer dock enbart i 96 eller 65%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Testat Varmilo? Jag tycker deras egna linjära switchar är rätt mjuka

Det skulle såfall vara detta : https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vea88-moonligh...

Lite krångligt att testa tangentbord, man måste beställa hem på öppet köp, men visst det går.

Detta tangentbord verkar dock inte ha någon bakgrundsljus alls och ändå ligger prislappen på närmare 2000 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det skulle såfall vara detta : https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vea88-moonligh...

Lite krångligt att testa tangentbord, man måste beställa hem på öppet köp, men visst det går.

Detta tangentbord verkar dock inte ha någon bakgrundsljus alls och ändå ligger prislappen på närmare 2000 kr.

Det är dock med MX Red.
Jag har deras EC Rose och EC Sakura, samt ett tkl med MX Red, föredrar deras egna alla dagar.
Finns du i Skåne så kan du få testa mina om du vill.
Jag har inget emot att de inte har shine-through på sina keys, de är fortfarande de bästa tangentbord jag haft

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gmmk2 har iaf dämpning i sitt chassi. Jag upplevde den betydligt mer kvalité än prislappen

Edit
De kommer dock enbart i 96 eller 65%

Tack för tipset, måste tyvärr dock vara TKL av ett par anledningar. Annars var jag lite inne på Wooting.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om man skulle ta och bygga sig ett eget tangentbord, vad skulle ni rekommendera och vad kan prislappen hamna på. Spontant känns det dock mycket svårare att "testa" innan man sitter fast med T-bordet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om man skulle ta och bygga sig ett eget tangentbord, vad skulle ni rekommendera och vad kan prislappen hamna på. Spontant känns det dock mycket svårare att "testa" innan man sitter fast med T-bordet.

Priset borde landa från 1500, just GMMK har TKL modluärt hos max gaming iaf
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-tkl-tange...
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-linjar-s... (finns taktil också )

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

Om man skulle ta och bygga sig ett eget tangentbord, vad skulle ni rekommendera och vad kan prislappen hamna på. Spontant känns det dock mycket svårare att "testa" innan man sitter fast med T-bordet.

Kolla detta set till ett bra pris. Helt ok keycaps om man gillar rgb och linjära switchar som är lite åt det tystare hållet.
Och framförallt en tkl bräda som enkelt går att byta switchar på samt skruva isär och modifiera om man önskar.
https://www.maxgaming.se/sv/gamingpaket-tangentbord/custom-me...

Skulle rekommendera Pulsar PCMK TKL över Glorious GMMK TKL när man läser lite om Glorious brädan.
Sedan stödjer Pulsar switchar med både 3 och 5 pin medan Glorious endast stödjer switchar med 3 pin, vilket innebär att man måste modifiera/klippa bort piggar på switcharna om de har 5, vilket många har.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB