Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Intressant att du säger att Keychron K1 pro känns värd 1200 kr, för det är precis vad det kostar om man köper direkt från tillverkaren.
https://www.keychron.com/products/keychron-k1-pro-qmk-via-wir...
Tyvärr är frakten rätt hög, $20-$32, men de skickar från andra sidan jorden. Fortfarande billigare än att köpa från svenska återförsäljare.

Jo, jag känner till att man kan köpa direkt från Keychron DE till ett klart bättre pris men det fanns ingen möjlighet till öppet köp där så därför fick det bli en Svensk butik.

Men som sagt, tangentbordet är bra men man slår ner ganska hårt i det vilket iallafall inte mina fingrar gillar.

Jag har pysslat med datorer i många, många år och egentligen hade jag inte så värst mycket emot membran tangentbord häller men jag håller med att mekaniska har en bättre känsla. Jag vill dock tro att det går att göra tystare och mjukare utan att det för den delen behöver vara ett problem för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priset borde landa från 1500, just GMMK har TKL modluärt hos max gaming iaf
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-tkl-tange...
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-linjar-s... (finns taktil också )

GMMK TKL Modulärt Mekaniskt Tangentbord = 949 kr
KAILH Midnight Silent Linjär Switch 5.90 kr x 88 = 519 kr
DUCKY Black Shine-through PBT Double-shot Keycap Set = 549 kr

Totalt 2017 kr

Sen är då frågan om detta går att montera ihop och testa och ändå nyttja öppet köp om man så önskar, det är nog tveksamt. En annan nackdel är att man får varken bakgrundsbelysning eller dedikerade mediaknappar. Men visst, måste man kompromissa så väljer man såklart känslan förs.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

GMMK TKL Modulärt Mekaniskt Tangentbord = 949 kr
KAILH Midnight Silent Linjär Switch 5.90 kr x 88 = 519 kr
DUCKY Black Shine-through PBT Double-shot Keycap Set = 549 kr

Totalt 2017 kr

Sen är då frågan om detta går att montera ihop och testa och ändå nyttja öppet köp om man så önskar, det är nog tveksamt. En annan nackdel är att man får varken bakgrundsbelysning eller dedikerade mediaknappar. Men visst, måste man kompromissa så väljer man såklart känslan förs.

För att dessa switchar ska fungera i GMMK brädan behöver du klippa/fila bort 2 piggar (helt slätt) på switcharna och har då förbrukat öppet köp på dom.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

För att dessa switchar ska fungera i GMMK brädan behöver du klippa/fila bort 2 piggar (helt slätt) på switcharna och har då förbrukat öppet köp på dom.

Är du säker? Gmk skall vara kalih kompatibel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du säker? Gmk skall vara kalih kompatibel

Glorious GMMK TKL är endast kompatibel med 3 pin vad jag kan hitta när jag söker runt. Är ganska säker på att det är så då det var en av anledningarna till att jag inte valde det tangentbordet när jag letade nytt.
Deras Glorious GMMK 2 stödjer 5 pin, men finns inte i TKL.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Glorious GMMK TKL är endast kompatibel med 3 pin vad jag kan hitta när jag söker runt. Är ganska säker på att det är så då det var en av anledningarna till att jag inte valde det tangentbordet när jag letade nytt.
Deras Glorious GMMK 2 stödjer 5 pin, men finns inte i TKL.

Hmm det stämmer, står på inets sida från support .... TKL fanns inte på Glorious egna hemsida...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är du säker? Gmk skall vara kalih kompatibel

Finns både 3 och 5 pins Kailh switches, midnight silent ärm femm och går inte att montera i länkade pcb't utan att klippa av de två extra plastpinnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har varit på jakt efter nytt tangentbord den senaste tiden, har haft hemma och testat ett par stycken i prisklasserna 1000-2500 kr.

Det som förvånar mig är att utvecklingen inte kommit längre, det är fortfarande "raggarbilar" man säljer, de ska låta mycket och vara sådär lagom obekväma. Man har fortfarande ingen dämpning vid tangentnedslag så tangenterna bottnar plast mot plast vilket gör att det många gånger låter som man rör runt i en lego lådan(eller går med "träbonnar" på kullersten). Men framförallt så är nedslagen stumma och odämpade vilket för mig med känsliga fingrar kan ge en viss smärta. Detta är framförallt tydligt på low-profile T-borden där slaglängden är kortare och risken att slå i botten hårt är högre. Vid nedslag så kan man märka att vissa tangentbord ger en intern vibreringskänsla medan andra hanterar det mycket bättre.

Jag vill inte påstå att jag egentligen hamrar särskilt hårt på tangenterna, det krävs inte så mycket för att slå i botten. Att lyckas stanna innan kräver troligen mycket övning och framförallt en hel del ansträngning.

Visst kan man sätta O-ringar på de flesta mekaniska tangentbord och i vissa fall kan det göra ganska stor skillnad men oftast inte. Man är dock förvånad över att det inte gör något som känns modernt, d.v.s mekaniskt\optiskt som är tyst och mjukt utan att för den delen vara "svampigt"?

Ett tungt chassi med gott om dämpning i, plus en relativt mjuk platta i typ POM, så får du ett tystare och mjukare tangentnedslag som fortfarande är distinkt och väldigt mekaniskt. Tyvärr har jag nog inte sett många fabriksfärdiga tangentbord som är byggda så, men tittar du på custom är det gott om sådana konfigurationer. Dämpning med O-ringar är den vanliga genvägen med får det ofta att kännas svampigt precis som billiga budget-tangentbord. Många "gaming"-brädor är dessvärre ihåliga billiga plastlådor med platta i stål för att stadga upp och ge tyngd, men som då pingar och resonerar och lever om så det står härliga till

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Någon som vet något tangentbord som har snarlikt ljud som Logitech G915 clicky? Jag tycker ljudet är heelt överlägset alla andra tangentbord jag sett (hört). Tyvärr tycker jag att det är ganska fult.. Och kanske en femhundring över min egentliga budget. Men priset hade jag kunnat leva med, om det bara var av annan design.

https://youtu.be/DvZQS0mMcVM?si=fxQ9aaheXwFW-WqG&t=10

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag behöver egentligen inte helt tyst tangentbord, jag kan ta att de låter, det absolut viktigaste är att de är mjuka att skriva på vilket antagligen innebär att brytarna behöver ha dämpning vid nedslag(gärna även när de går upp), brädan borde troligen även vara silkon dämpad(gasket). Det är dock inte tydligt från färdigbyggda tangentbord vilka som kan uppfylla detta. Varmilo Minilo(https://varmilo.com/products/minilo75?ref=sNSCb14m8MLH1x) verkar vara ett sådant tangentbord men tyvärr finns det bara i form faktor 75%.

Varmilo Moonlight med Kailh prestige silent(https://varmilo.com/products/moonlight?_pos=2&_fid=26fdf3913&...) verkar vara ganska tyst, kanske skulle man testa ett sådant om de inte varit så svåra att få tag på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Grejen är att jag behöver egentligen inte helt tyst tangentbord, jag kan ta att de låter, det absolut viktigaste är att de är mjuka att skriva på vilket antagligen innebär att brytarna behöver ha dämpning vid nedslag(gärna även när de går upp), brädan borde troligen även vara silkon dämpad(gasket). Det är dock inte tydligt från färdigbyggda tangentbord vilka som kan uppfylla detta. Varmilo Minilo(https://varmilo.com/products/minilo75?ref=sNSCb14m8MLH1x) verkar vara ett sådant tangentbord men tyvärr finns det bara i form faktor 75%.

Varmilo Moonlight med Kailh prestige silent(https://varmilo.com/products/moonlight?_pos=2&_fid=26fdf3913&...) verkar vara ganska tyst, kanske skulle man testa ett sådant om de inte varit så svåra att få tag på.

https://www.webhallen.com/se/product/364014-Akko-5075B-Plus-S...
Cream yellow skall vara relativt tysta
https://www.webhallen.com/se/product/357782-Akko-5087S-Horizo...

Även lavender

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

Grejen är att jag behöver egentligen inte helt tyst tangentbord, jag kan ta att de låter, det absolut viktigaste är att de är mjuka att skriva på vilket antagligen innebär att brytarna behöver ha dämpning vid nedslag(gärna även när de går upp), brädan borde troligen även vara silkon dämpad(gasket). Det är dock inte tydligt från färdigbyggda tangentbord vilka som kan uppfylla detta. Varmilo Minilo(https://varmilo.com/products/minilo75?ref=sNSCb14m8MLH1x) verkar vara ett sådant tangentbord men tyvärr finns det bara i form faktor 75%.

Varmilo Moonlight med Kailh prestige silent(https://varmilo.com/products/moonlight?_pos=2&_fid=26fdf3913&...) verkar vara ganska tyst, kanske skulle man testa ett sådant om de inte varit så svåra att få tag på.

Tittade för ett tag sedan på ett Akko 5075S som jag var sugen på, inte TKL tyvärr utan 75% men gasket mounted
https://akkogear.eu/products/black-gold-5075s-iso-mechanical-...

Eddit, fel länk

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tittade för ett tag sedan på ett Akko 5075S som jag var sugen på, inte TKL tyvärr utan 75% men gasket mounted
https://akkogear.eu/products/black-gold-5075s-iso-mechanical-...

Eddit, fel länk

Ser intressant ut, tyvärr är det som du säger inte TKL. Ett alternativ hade varit Keychron Q3 som verkar flexa ganska mycket men problemet är väll att varje swtich kommer ändå slå ner ganska hårt eftersom det är röda brytare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neon:

Ser intressant ut, tyvärr är det som du säger inte TKL. Ett alternativ hade varit Keychron Q3 som verkar flexa ganska mycket men problemet är väll att varje swtich kommer ändå slå ner ganska hårt eftersom det är röda brytare.

Brukar finnas flera alternativ på switchar att välja mellan på Keychrons brädor, likt många andra.
Och sedan är det ju en hotswap bräda som stödjer både 3 och 5 pins switchar så är ju bara (mot en kostnad så klart) till ett par andra switchar man önskar.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig, Pro X TKL Lightspeed - GX Red och Keychrone K1 PRO TKL åker tillbaka, istället kommer jag titta närmare på TKL som har "tysta" switchar från början eller där brädet iallafall har förutsättningar för att vara tyst och bekvämt. Nu låter det som ljudet har högsta prio men jag vill tro att ljud och "mjukhet" går lite hand i hand, sen kan så klart tangenter skrammla.

Något TKL med gasket och tysta switchar är det mest intressanta just nu. Keychrone verkar ge ganska mycket svikt, men tyvärr är de svåra att köpa på ett vis där det går att nyttja öppet köp(samtidigt som de är ganska dyra).

Märkligt nog är det allmänt svårt att hitta dessa typer av tangentbord i svensk handel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har nu bestämt mig, Pro X TKL Lightspeed - GX Red och Keychrone K1 PRO TKL åker tillbaka, istället kommer jag titta närmare på TKL som har "tysta" switchar från början eller där brädet iallafall har förutsättningar för att vara tyst och bekvämt. Nu låter det som ljudet har högsta prio men jag vill tro att ljud och "mjukhet" går lite hand i hand, sen kan så klart tangenter skrammla.

Något TKL med gasket och tysta switchar är det mest intressanta just nu. Keychrone verkar ge ganska mycket svikt, men tyvärr är de svåra att köpa på ett vis där det går att nyttja öppet köp(samtidigt som de är ganska dyra).

Märkligt nog är det allmänt svårt att hitta dessa typer av tangentbord i svensk handel.

Man kan ju modda sjävla stommen, vilket inte är så kul om man spenderar 2k på en bräda.

Men tydligen kan man använda tejp samt någon silikon behandling (fungerar inte alltid)

För dig är det nog bäst att hitta rätt Tk och sedan byta switchar.

Synd att det är SÅ dyrt.

PS
Vart tusan hittar man ett ställe och testa switchar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

PULSAR PCMK HOTSWAP TKL ser ut att sakna "silikonpackning"(gasket) och isolering mot kombinatet men har ett lager foam. Man kan sälerligen modda det med lite extra isolering men silikonpackning måste troligen vara inbyggd i designen från början.

Det är svårt för mig som aldrig testat att uppskatta vad silikon "packning" verkligen innebär och är någon som skulle passa mig. Rent tekniskt innebär det att plattan som switcharna sitter i är monterade med någon form av packning istället för direkt på stommen vilket lär stoppa vibrationer. Det sägs också bli mjukare att skriva men för mig som aldrig testat är det svårt att föreställa sig. Spontant hade det känts mer korrekt om varje individual switch hade en packning men det skulle så klart innebära tekniska utmaningar i designen och inget som finns idag(vad jag förstått).

Att bygga ett tangentbord själv låter som den säkraste vägen till att nå det ultimata men det kommer till ett pris och det priset kan bli betydande. Eftersom det i många fall blir svårt att nyttja öppet köp på komponenter så är risken stor att när man väl är färdig så har man flera uppsättningar switchar, foam, keycaps o.s.v i reserv som man inte lär få igen pengarna på. Lyckas man hitta rätt direkt så kanske man kan hamna under 2000 kr men risken är stor att man snarare hamnar på 3000-4000 kr.

Så av den anledningen är det troligen bättre för mig att köpa ett färdig komponerat tangentbord som tar mig hyfsat nära vad jag söker. Det är så klart ett plus om det det är en bra grund som går att modifiera vidare på om det skulle behövas efter par år.

Problemet är att svenska marknaden är mycket begränsad när det kommer till en så pass nischad produkt som jag söker. Det finns möjligt att importera men öppet köp är helt klart problematiskt, att finna rätt på första försök är inte troligt. Troligen är det bättre att välja något som har någon form av "silence" switchar och som finns på svenska marknaden.

Alternativ :

Ducky One 3 TKL - Cherry MX Silent > ca 2100 kr
Notering : PBT double-shot keycap med ljusgenomsläpp, Dubbel foam. PCBn erbjuder plast för switchar med upp till 5 pinnar vilket ger flexibilitet i framtiden. Nackdelen är att det helt saknas silikonpackning och det lär inte gå att lägga på i efterhand, alternativet är o-ringar men inte alls säkert att det gör någon större skillnad. Läser man lite omdömen så verkar det dock vara en del som har problem med att knappar slutar fungera eller att det blir dubbelklick.

Varmilo VEA88 - Cherry MX Silent och kostar > ca 1600 kr
Notering : Denna modell verkar funnits på marknaden i många år men då med olika switchar, olika keycaps och färg. Knapparna släpper inte genom något ljus men ska ha en lägre profil än många andra. Även detta tangentbord saknar silikonpackning.

Keychrone Q3 - ? - ca 2000 kr
Notering : Detta tangentbord har rejält silikonpackning och säljs med en rad olika switch typer. Dock kan man inte köpa det med silence swtichar från start. Detta tangentbord går att köpa med volym vred men det sägs vara ganska obekvämt att använda. Tyvärr är detta som många andra "special" Keychrone tangentbord mycket svårt att få tag på i Sverige och man måste räkna med att byta ut swticharna vilket lägger ytterligare 500-600 kr på priset.

AKKO 5087S Horizon - ? - ca 1000 kr
Notering : Shine through keycaps, har tunn foam på 2 lager, ingen silikonpackning, här får man räkna med att köpa extra swtiches. Egentligen är jag inte så säker på att det ens är ett alternativ.

AKKO 5075B Plus-S - ? - ca 1600 kr
Notering : Återigen måste man köpa tysta switchar MEN det är silikonpackning och volymkontroll. Ett uppenbart problem här är att det inte är TKL. Jag programmerar en hel del och INS, Home, Page UP\Down, End och DEL är knappar som används ganska mycket. Troligen kommer det bli svårt att vänja sig av med detta.

Varmilo 75% minilo - kailh prestige silent - ca 2300 kr
Notering : Ingen shine through key caps men har rejält silikonpackning och dämpning. kailh prestige silent ska vara väldigt tysta men återigen verkar det inte gå att få tag på tangentbordet med dessa i Sverige så återigen måste man köpa till switchar. Tangentbordet är tydlige svårt att dela så framtida moddningar kan bli problematiskt. Sen har det där med 75%...

Så efter allt detta så är det bara ett tangentbord som står ut och det är Ducky One 3 TKL, det är inte billigt även om det saknar silikonpackning men det verkar ha allt annat.

Andra förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

PULSAR PCMK HOTSWAP TKL ser ut att sakna "silikonpackning"(gasket) och isolering mot kombinatet men har ett lager foam. Man kan sälerligen modda det med lite extra isolering men silikonpackning måste troligen vara inbyggd i designen från början.

Det är svårt för mig som aldrig testat att uppskatta vad silikon "packning" verkligen innebär och är någon som skulle passa mig. Rent tekniskt innebär det att plattan som switcharna sitter i är monterade med någon form av packning istället för direkt på stommen vilket lär stoppa vibrationer. Det sägs också bli mjukare att skriva men för mig som aldrig testat är det svårt att föreställa sig. Spontant hade det känts mer korrekt om varje individual switch hade en packning men det skulle så klart innebära tekniska utmaningar i designen och inget som finns idag(vad jag förstått).

Att bygga ett tangentbord själv låter som den säkraste vägen till att nå det ultimata men det kommer till ett pris och det priset kan bli betydande. Eftersom det i många fall blir svårt att nyttja öppet köp på komponenter så är risken stor att när man väl är färdig så har man flera uppsättningar switchar, foam, keycaps o.s.v i reserv som man inte lär få igen pengarna på. Lyckas man hitta rätt direkt så kanske man kan hamna under 2000 kr men risken är stor att man snarare hamnar på 3000-4000 kr.

Så av den anledningen är det troligen bättre för mig att köpa ett färdig komponerat tangentbord som tar mig hyfsat nära vad jag söker. Det är så klart ett plus om det det är en bra grund som går att modifiera vidare på om det skulle behövas efter par år.

Problemet är att svenska marknaden är mycket begränsad när det kommer till en så pass nischad produkt som jag söker. Det finns möjligt att importera men öppet köp är helt klart problematiskt, att finna rätt på första försök är inte troligt. Troligen är det bättre att välja något som har någon form av "silence" switchar och som finns på svenska marknaden.

Alternativ :

Ducky One 3 TKL - Cherry MX Silent > ca 2100 kr
Notering : PBT double-shot keycap med ljusgenomsläpp, Dubbel foam. PCBn erbjuder plast för switchar med upp till 5 pinnar vilket ger flexibilitet i framtiden. Nackdelen är att det helt saknas silikonpackning och det lär inte gå att lägga på i efterhand, alternativet är o-ringar men inte alls säkert att det gör någon större skillnad. Läser man lite omdömen så verkar det dock vara en del som har problem med att knappar slutar fungera eller att det blir dubbelklick.

Varmilo VEA88 - Cherry MX Silent och kostar > ca 1600 kr
Notering : Denna modell verkar funnits på marknaden i många år men då med olika switchar, olika keycaps och färg. Knapparna släpper inte genom något ljus men ska ha en lägre profil än många andra. Även detta tangentbord saknar silikonpackning.

Keychrone Q3 - ? - ca 2000 kr
Notering : Detta tangentbord har rejält silikonpackning och säljs med en rad olika switch typer. Dock kan man inte köpa det med silence swtichar från start. Detta tangentbord går att köpa med volym vred men det sägs vara ganska obekvämt att använda. Tyvärr är detta som många andra "special" Keychrone tangentbord mycket svårt att få tag på i Sverige och man måste räkna med att byta ut swticharna vilket lägger ytterligare 500-600 kr på priset.

AKKO 5087S Horizon - ? - ca 1000 kr
Notering : Shine through keycaps, har tunn foam på 2 lager, ingen silikonpackning, här får man räkna med att köpa extra swtiches. Egentligen är jag inte så säker på att det ens är ett alternativ.

AKKO 5075B Plus-S - ? - ca 1600 kr
Notering : Återigen måste man köpa tysta switchar MEN det är silikonpackning och volymkontroll. Ett uppenbart problem här är att det inte är TKL. Jag programmerar en hel del och INS, Home, Page UP\Down, End och DEL är knappar som används ganska mycket. Troligen kommer det bli svårt att vänja sig av med detta.

Varmilo 75% minilo - kailh prestige silent - ca 2300 kr
Notering : Ingen shine through key caps men har rejält silikonpackning och dämpning. kailh prestige silent ska vara väldigt tysta men återigen verkar det inte gå att få tag på tangentbordet med dessa i Sverige så återigen måste man köpa till switchar. Tangentbordet är tydlige svårt att dela så framtida moddningar kan bli problematiskt. Sen har det där med 75%...

Så efter allt detta så är det bara ett tangentbord som står ut och det är Ducky One 3 TKL, det är inte billigt även om det saknar silikonpackning men det verkar ha allt annat.

Andra förslag?

https://www.inet.se/produkt/6103346/akkogear-5075b-plus-s-bla...

Tror cream yellow Är tysta. Chassit enligt Akko är
"Gasket mount structure;
PBT double shot ASA profile keycaps;
Battery capacity: 3000mah;
SMD LED RGB backlit;
IXPE switch pad;
Silicone plate foam;
Polycarbonate plate;
Silicone moulded case (for filling up) + separate case foam;
5-pin gaming hot-swappable socket; " detta gäller deras PLUS bord

Sen har du även Iqunix https://www.inet.se/kategori/657/gaming?sortColumn=rank&sortD...

Har svårt att hitta vad de har i chassit men tror foam i botten iaf.

Sen finns asus zoth med alla dämpningar i chassit men den prislappen svider, dock är den 75%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Eftersom det i många fall blir svårt att nyttja öppet köp på komponenter så är risken stor att när man väl är färdig så har man flera uppsättningar switchar, foam, keycaps o.s.v i reserv som man inte lär få igen pengarna på. Lyckas man hitta rätt direkt så kanske man kan hamna under 2000 kr men risken är stor att man snarare hamnar på 3000-4000 kr.

Det stämmer ju bara om du fortsätter hålla på och köpa brytare och sånt efter att du redan har ett tangentbord. Du kan ju även göra som om du hade köpt ett färdigbyggt och bara nöja dig efter första försöket och säga att det är bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det stämmer ju bara om du fortsätter hålla på och köpa brytare och sånt efter att du redan har ett tangentbord. Du kan ju även göra som om du hade köpt ett färdigbyggt och bara nöja dig efter första försöket och säga att det är bra nog.

Köper man färdiga tangentbord så kan man testa dem direkt från kartongen, passar de inte kan man göra återköp, har redan testat 3 tangentbord som fått åka tillbaka. Detta är såklart inte optimalt men av någon anledning så finns inte denna typ av tangentbord lokalt att testa. Köper jag byggsats så antar jag att det finns en risk att det syns på komponenterna om de varit monterade, inte minst om man måste klippa "piggar" vilket gör det svårt att nyttja öppet köp? Så om man inte är nöjd med första försöken så antingen sitter man fast där eller så får man kasta mer pengar på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.inet.se/produkt/6103346/akkogear-5075b-plus-s-bla...

Tror cream yellow Är tysta. Chassit enligt Akko är
"Gasket mount structure;
PBT double shot ASA profile keycaps;
Battery capacity: 3000mah;
SMD LED RGB backlit;
IXPE switch pad;
Silicone plate foam;
Polycarbonate plate;
Silicone moulded case (for filling up) + separate case foam;
5-pin gaming hot-swappable socket; " detta gäller deras PLUS bord

Sen har du även Iqunix https://www.inet.se/kategori/657/gaming?sortColumn=rank&sortD...

Har svårt att hitta vad de har i chassit men tror foam i botten iaf.

Sen finns asus zoth med alla dämpningar i chassit men den prislappen svider, dock är den 75%

Testade faktiskt ett Keychron K3 - Red för några månader sedan, väldigt plastig känsla men märkligt nog väldigt skönt att skriva på. Tyvärr blev jag inte kompis med formfaktorn, hade väldigt svårt att hitta rätt F tangenter eller för den delen § till ´. Detta var anledningen till att jag testade Keychrone K1 Pro TKL men problemet var att även om tangenterna i sig var mjuka så gjorde de ett MYCKET hårdare nerslag i plattan, lite som Logitech G915. Dock anser jag att Keychrone K1 Pro TKL är klart ett finare och bättre tangentbord än Logitech G915, förutom då de dedikerade media kontrollerna på Logitech.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Testade faktiskt ett Keychron K3 - Red för några månader sedan, väldigt plastig känsla men märkligt nog väldigt skönt att skriva på. Tyvärr blev jag inte kompis med formfaktorn, hade väldigt svårt att hitta rätt F tangenter eller för den delen § till ´. Detta var anledningen till att jag testade Keychrone K1 Pro TKL men problemet var att även om tangenterna i sig var mjuka så gjorde de ett MYCKET hårdare nerslag i plattan, lite som Logitech G915. Dock anser jag att Keychrone K1 Pro TKL är klart ett finare och bättre tangentbord än Logitech G915, förutom då de dedikerade media kontrollerna på Logitech.

Som sagt så vore det najs att kunna klämma och känna på dem.
Men IQunix borde vara snäppet bättre än Keychron iaf. Akko är en bra budget variant vad jag har hört.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har tittat runt nu på en del olika alternativ men Silence utförande är så gott som alltid slut i lager så det blir till att avvakta och se vad som dyker upp i framtiden.

IQunix är som sagt fel formfaktor och även om jag skulle testa det så finns återigen inte Silence brytare i lager.

När deg gäller Akkogear 5075B så är det återigen inte TKL men dessutom kan jag inte hitta något utförande som har silice brytare.

Själv tror jag mest på Ducky One 3 - Classic Black/White TKL Cherry Silent Red.

Dock intressant att just det jag söker är väldigt barskrapat, även om vissa butiker lister produkterna så finns det inte i lager oavsett märke, modell. Antingen så är inte folk intresserade av tysta mjuka tangentbord eller så tar butikerna in på tok för få, troligen är handlar det om det förstnämnda.

Jag hade egentligen varit öppen för att bygga ett eget för 1500-2000 kr men då måste komponenterna vara av typen så att de går att nyttja öppet köp även efter de varit monterade lite kort. Isåfall behöver man köpa ett bräde som redan är dämpat och som kan ta alla switchar. Det troligen är väll att man skulle kunna hitta rätt här med första försöken men det måste ändå finnas lite spelrum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har tittat runt nu på en del olika alternativ men Silence utförande är så gott som alltid slut i lager så det blir till att avvakta och se vad som dyker upp i framtiden.

IQunix är som sagt fel formfaktor och även om jag skulle testa det så finns återigen inte Silence brytare i lager.

När deg gäller Akkogear 5075B så är det återigen inte TKL men dessutom kan jag inte hitta något utförande som har silice brytare.

Själv tror jag mest på Ducky One 3 - Classic Black/White TKL Cherry Silent Red.

Dock intressant att just det jag söker är väldigt barskrapat, även om vissa butiker lister produkterna så finns det inte i lager oavsett märke, modell. Antingen så är inte folk intresserade av tysta mjuka tangentbord eller så tar butikerna in på tok för få, troligen är handlar det om det förstnämnda.

Jag hade egentligen varit öppen för att bygga ett eget för 1500-2000 kr men då måste komponenterna vara av typen så att de går att nyttja öppet köp även efter de varit monterade lite kort. Isåfall behöver man köpa ett bräde som redan är dämpat och som kan ta alla switchar. Det troligen är väll att man skulle kunna hitta rätt här med första försöken men det måste ändå finnas lite spelrum.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/one-3-tkl-aura...
Även med jellyfish y skall vara tysta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack, kanske inte färgen jag föredrar men det fick bli den ändå.

Tog en titt på ett klipp som jämförde jellyfish y och mx silent, det var ganska stor skillnad faktiskt, mx silent är mycket tystare så dem blev det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, kanske inte färgen jag föredrar men det fick bli den ändå.

Tog en titt på ett klipp som jämförde jellyfish y och mx silent, det var ganska stor skillnad faktiskt, mx silent är mycket tystare så dem blev det.

Hoppas du blir nöjd! Spenderat mer tid än jag vill erkänna tittat på brytare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fick just hem ett tangentbord jag köpt här på marknaden, det är nice förutom att stabsen låter rätt så mycket. Finns det något bra tips på hur man kan dämpa dem? Spacebaren blev bättre när jag fyldle den men klonkar rätt så högt när den återställer sig. Backspace klonkar också rätt så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Fick just hem ett tangentbord jag köpt här på marknaden, det är nice förutom att stabsen låter rätt så mycket. Finns det något bra tips på hur man kan dämpa dem? Spacebaren blev bättre när jag fyldle den men klonkar rätt så högt när den återställer sig. Backspace klonkar också rätt så bra

Kan du ta loss dem eller sitter allt fastlött? Det påverkar hur mycket möjlighet du har att göra något åt det. Skulle tro att den vanligaste anledningen till att de rasslar att är metallpinnen inte är helt rak. Annars är det väl PTFE-smörja som är mångas go-to för att smörja upp stabilisatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan du ta loss dem eller sitter allt fastlött? Det påverkar hur mycket möjlighet du har att göra något åt det. Skulle tro att den vanligaste anledningen till att de rasslar att är metallpinnen inte är helt rak. Annars är det väl PTFE-smörja som är mångas go-to för att smörja upp stabilisatorer.

Sitter på ett pulsar barebone så vet inte, det är hotswap swtiches i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sitter på ett pulsar barebone så vet inte, det är hotswap swtiches i alla fall

Då lär du ju kunna ta isär allt antar jag. Kolla på Youtube så finns det åratal av videos på hur man fixar stabilisatorer på ett tangentbord, välj de metoder som du tycker verkar vettigast. Ser ut att vara plåtmonterade stabilisatorer så om det finns speciella tricks för såna så är det väl värt att kika på (antar dock att det är samma princip som med såna som sitter på kretskortet)