Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Då har jag testat 2 nya tangentbord och förhoppningsvis har jag nått end ende för denna gången.

Ducky ONE 3 TKL - MX Silent Red - Tungt, gediget tangentbord med riktigt fin känsla, helt klart någon av de tystade tangentbord jag testat! Retur och mellanslag låter dock fortfarande en del men inte merän andra. TAngentbordet är lagom högt och mycket mjukt att skriva på.

Som vanligt finns det dock ett par nackdelar(enligt mig) :

1. Ingen mjukvara för att ställa in tangentbordet, istället ska man köra med kryptiska kommandon!? Det tog mig säkert 45 min att få rätt på allt.
2. FN + mediaknapparna är varken markerade eller mappade på förhand, det är med andra ord omöjligt för någon annan som inte känner till tangentbordet att använda dem.
3. Jag bestälde Aurora, främst för att svart inte fanns i lager, på kvällen ser det riktigt billigt ut. Även om knapparna lyser upp mer så är det MYCKET svårare att se bokstäverna eftersom man missat göra dem transparenta. Så vi har alltså ljus i tangentbordet men det är inte till för att lysa upp tangenternas funktion?

Razer Deathstalker V2 Pro TKL RGB - low-profile switches (Red?) - Om Ducky var tyngre än vanligt så är det lättare en vanligt, första känslan är billigt trots att det ska vara premium tangentbord. Man känner snabbt igen sig när man börjar skriva, mycket likt Logitech G915 TKL men med ett par uppenbara fördelar. Tangenterna är mycket stabilare och avsevärt mycket mjukare att skriva på. Inge tangenter kärvar så som de kan göra på Logitech G915. Volym hjulet och dedikerade media knappen känns gedigna. Switcharna ska var hot-swap och även key-caps ska vara enkla att byta. Mjukvaran verkar omfattande och gör det enkelt att ställa in tangentbordet relativt snabbt.

Nackdelar? Absolut :

1. Mjukvaran känns onödigt stor och buggig, det verkar dock som att man kan spara inställningarna till on-board minnet.
2. Vad är det för namn? Deathstalker? Jaja, de har iallafall inte skrivit det över hela tangentbordet
3. Det ger en mellanklass känsla, prislappen borde troligen vara närmare 1500 kr men å andra sidan anser jag inte Logitech G915 TKL vara värt ens nära på de 2000 kr man begär för det. Ducky ovan inget en klart högre kvalitéts känsla även om den genomskinliga versionen känns "cheap".
4. Låter lite merän Ducky, man kan jämföra det med hur ett laptop tangentbord låter så egentligen inga problem alls.

Jag är ganska säker på att ett av dessa kommer bli mitt permanenta tangentbord, jag har vara inte kunnat bestämma mig än och tyvärr tror jag inte valet kommer bli vidare lätt.

Slutligen, detta är min uppfattning, som alla vet är tangetbord en ren smaksak.

Edit : märkte att Razer tangentbordet har 3 knappar mindre på grund av dedikerad media knappar, en av dessa använder jag ganska ofta, d.v.s prt sc. Razer och dock tänkt på det och lagt in den på fn+ins och till och med skrivit ut det på key cap:en. Man får säga vad man vill om detta men min känsla är att man faktiskt tänkt till lite med detta tangentbord, det är mer än vad man kan säga om många andra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

1. Ingen mjukvara för att ställa in tangentbordet, istället ska man köra med kryptiska kommandon!? Det tog mig säkert 45 min att få rätt på allt.

Alltså, det där är ju den absolut största fördelen med t.ex. Ducky och Iqunix och varför jag tycker om de tangentborden. Sanslöst skönt att slippa Razers, Logitechs och andras skitprogram. Ursäkta språket.

Jag har ett 10 år gammalt Ducky Shine 5 som nog fortfarande är min absoluta favorit även om jag tycker om mitt Iqunix F97 också, men det sistnämnda är mer för de trådlösa funktionerna / multi-device-stöd.

Däremot är ju Duckys dokumentation fenomenalt usel, så man måste ju nästan leta på instruktioner på Reddit för att ställa in RGB och liknande.

De där pudding/aurora caps:en såg inge vidare ut. Även om Duckys vanliga svarta är lite tråkiga så tycker jag de har väldigt bra kvalitet.... Även om jag personligen bytt ut till andra caps på mitt Shine 5 just nu.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Alltså, det där är ju den absolut största fördelen med t.ex. Ducky och Iqunix och varför jag tycker om de tangentborden. Sanslöst skönt att slippa Razers, Logitechs och andras skitprogram. Ursäkta språket.

Jag har ett 10 år gammalt Ducky Shine 5 som nog fortfarande är min absoluta favorit även om jag tycker om mitt Iqunix F97 också, men det sistnämnda är mer för de trådlösa funktionerna / multi-device-stöd.

Däremot är ju Duckys dokumentation fenomenalt usel, så man måste ju nästan leta på instruktioner på Reddit för att ställa in RGB och liknande.

De där pudding/aurora caps:en såg inge vidare ut. Även om Duckys vanliga svarta är lite tråkiga så tycker jag de har väldigt bra kvalitet.... Även om jag personligen bytt ut till andra caps på mitt Shine 5 just nu.

Aha, nej för min del är en bra mjukvara på datorn att föredra MEN jag vill att det man ställer in där(macro, bindings och ljus) kan sparas ner till on-board minnet så att när man inte kör applikationen eller byter dator så fungerar det fortfarande.

Sen finner jag det som sagt märkligt att Ducky varken har symboler för mediaknappar eller ens har lagt in makro för det sen tidigare. ALLA andra tangentbord jag testat har haft detta färdigt out of the box, nu fick man lägga 45 minuter på det för att förstå först att det måste göras och sen hur det går till(vilket inte heller var självklart). Vill jag ändra något här om par månader så kommer jag utan tvekan behöva ta fram manualen igen eller se ett youtube klipp.

Egentligen ser jag ingen direkt anledning till varför ett tangentbord inte skulle kunna erbjuda både metoderna för att ställa in när prislappen är över 2000 kr.

Sen anser jag att vissa har överdrivet en aning, ex Razor, deras mjukvara är 500 MB och sen ska man ladda ner och installera moduler här för att ex kunna ställa in ljusen. Men som tur är så kan man spara ner till on-board memory så installerar man om datorn behöver man inte nödvändigtvis befatta sig med Razor mjukvaran igen tills man verkligen behöver ställa in något nytt.

Angående Aurora Key Caps, yes, ska jag ha detta tangentbord så får det nog ändå bli ett byta till den svarta versionen!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En sak jag noterat på Ducky, när man trycker ner en tangent så hör man ljudet av en fjäder som vibrerar!? Det har jag inte hört i något annat tangentbord. Det är inget problem i sig eftersom det är så pass lågt ljud men det finns där.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

1. Ingen mjukvara för att ställa in tangentbordet, istället ska man köra med kryptiska kommandon!? Det tog mig säkert 45 min att få rätt på allt.
2. FN + mediaknapparna är varken markerade eller mappade på förhand, det är med andra ord omöjligt för någon annan som inte känner till tangentbordet att använda dem.
3. Jag bestälde Aurora, främst för att svart inte fanns i lager, på kvällen ser det riktigt billigt ut. Även om knapparna lyser upp mer så är det MYCKET svårare att se bokstäverna eftersom man missat göra dem transparenta. Så vi har alltså ljus i tangentbordet men det är inte till för att lysa upp tangenternas funktion?

1. Om det tar lite tid att konfigurera så är det väl ändå inget du gör återkommande? Ser ändå fördel med att inte behöva separat program, även om typ VIA är att föredra.
2 och 3 är ju båda kopplat till dina keycaps, och jag måste väl medge att de inte såg jätteroliga ut. MEN, det går så klart att byta. Och då finns det säkert andra med mediasymboler på även om jag själv inte letat sådana

Skrivet av Neon:

2. Vad är det för namn? Deathstalker? Jaja, de har iallafall inte skrivit det över hela tangentbordet

Razer kör insekter och reptiler som produktnamn på sina produkter och har gjort så länge, så exempelvis Viper, Mamba, Basilisk, Huntsman, Blackwidow, Atheris och här Deathstalker. Tror faktiskt jag föredrar de engelska namnen över motsvarande svenska Jättekrabbspindel, Buskhuggorm eller Dödsskorpion

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

En sak jag noterat på Ducky, när man trycker ner en tangent så hör man ljudet av en fjäder som vibrerar!? Det har jag inte hört i något annat tangentbord. Det är inget problem i sig eftersom det är så pass lågt ljud men det finns där.

Det är tyvärr en sak som jag märkt fler klaga på med Ducky Shine 3 - jag har lämnat tillbaka två tangentbord pga detta. Mina tidigare Ducky's har inte haft problem med detta.

Permalänk

Det är en djungel som kan vara svårt att förklara.
Men jag skulle nog dela in det i 4 grupper.

Pre-built : De vanliga man alltid har köpt, bara att använda direkt. Nuförtiden kommer många med hotswap så man lätt kan byta brytare och modda.

Barebone : En hotswap bräda där man får köpa brytare, keycaps och i vissa fall stabs separat och montera ihop själv. Finns både i samma modeller som Pre-built och som Custums.

Custums : CNC-case i aluminium som köps via group-buys, ja så va det förr iallafall, nuförtiden är gränserna suddiga. Men här är det bara Case man köper och alla andra delar köps separat. Kvaliten varierar ju som med allt annat, men priserna brukar börja på samma summa som ett high-end Pre-built.

DIY : här gör du allt själv så som du vill, brytare stabs och mcu(pro-micro tex) är de komponenter du inte riktigt kan göra själv.

Och som jag brukar försöka få folk att förstå, det är skillnad på tyst och något som låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. Om det tar lite tid att konfigurera så är det väl ändå inget du gör återkommande? Ser ändå fördel med att inte behöva separat program, även om typ VIA är att föredra.
2 och 3 är ju båda kopplat till dina keycaps, och jag måste väl medge att de inte såg jätteroliga ut. MEN, det går så klart att byta. Och då finns det säkert andra med mediasymboler på även om jag själv inte letat sådana
Razer kör insekter och reptiler som produktnamn på sina produkter och har gjort så länge, så exempelvis Viper, Mamba, Basilisk, Huntsman, Blackwidow, Atheris och här Deathstalker. Tror faktiskt jag föredrar de engelska namnen över motsvarande svenska Jättekrabbspindel, Buskhuggorm eller Dödsskorpion

Fast det ska inte behöva ta 45 min för att ställa in ett tangentbord och man ska inte behöva rota fram manualen efter par månader för att justera något. Dessutom anser jag inte att det ena utesluter det andra. Men du har helt rätt i att det är något man gör fåtal gånger så det går att leva med, anser bara att det framstår som budget lösning till en premium produkt.

Men jag är helt med om att min åsikt om tangentbord inte alltid passar in i en tråd som denna med tanke på att jag söker färdiga men ändå lite speciella tangentbord(tysta\mjuka).

Aha, intressant att veta om "namnkonvention"

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Det är tyvärr en sak som jag märkt fler klaga på med Ducky Shine 3 - jag har lämnat tillbaka två tangentbord pga detta. Mina tidigare Ducky's har inte haft problem med detta.

Aha, så det är alltså inte så det ska vara, intressant.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är en djungel som kan vara svårt att förklara.
Men jag skulle nog dela in det i 4 grupper.

Pre-built : De vanliga man alltid har köpt, bara att använda direkt. Nuförtiden kommer många med hotswap så man lätt kan byta brytare och modda.

Barebone : En hotswap bräda där man får köpa brytare, keycaps och i vissa fall stabs separat och montera ihop själv. Finns både i samma modeller som Pre-built och som Custums.

Custums : CNC-case i aluminium som köps via group-buys, ja så va det förr iallafall, nuförtiden är gränserna suddiga. Men här är det bara Case man köper och alla andra delar köps separat. Kvaliten varierar ju som med allt annat, men priserna brukar börja på samma summa som ett high-end Pre-built.

DIY : här gör du allt själv så som du vill, brytare stabs och mcu(pro-micro tex) är de komponenter du inte riktigt kan göra själv.

För min del är det troligen det första där som gäller, en fördel är om det går att modifiera men är det redan tillräckligt bra out of the box som dessa 2 senaste är så är det inte nödvändigt.

Skrivet av StuntmanMike:

Och som jag brukar försöka få folk att förstå, det är skillnad på tyst och något som låter bra.

Jo, jag har alltid varit förundrad över detta sen mekaniska tangentbord exploderade. För de inbitna tangentbordsentusiasterna är inte ett tyst tangentbord åtråvärt, det ska finnas ett distinkt ljud och inte vilket ljud som helst. Den första liknelsen jag kommer att tänka på är raggarbilar där man absolut inte vill ha det tyst utan det ska låta rejält för att ge en "go känsla". På det ämnet är jag utan tvekan helt fel på det, jag vill förvisso ha en "go känsla" men jag vill inte att det ska väsnas, iallafall inte för sakens skull. Med det sagt så accepterar jag såklart att det låter men det är mer en "biverkning" än något annat, som tur är så tenderar "mjuka" tangentbord också vara tystare. Men ja, jag är fullt införstådd med att det inte är en populär åsikt inom ämnet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

1. Om det tar lite tid att konfigurera så är det väl ändå inget du gör återkommande? Ser ändå fördel med att inte behöva separat program, även om typ VIA är att föredra.
2 och 3 är ju båda kopplat till dina keycaps, och jag måste väl medge att de inte såg jätteroliga ut. MEN, det går så klart att byta. Och då finns det säkert andra med mediasymboler på även om jag själv inte letat sådana
Razer kör insekter och reptiler som produktnamn på sina produkter och har gjort så länge, så exempelvis Viper, Mamba, Basilisk, Huntsman, Blackwidow, Atheris och här Deathstalker. Tror faktiskt jag föredrar de engelska namnen över motsvarande svenska Jättekrabbspindel, Buskhuggorm eller Dödsskorpion

Ormar för mössen
Spindlar för tangentbord
Havsväsen/Havsdjur för headsets/mics

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt att om jag tycker ner tangenterna ändå i botten ganska hårt är det som att det knakar lite eller vad man ska säga. Antar att det är fjädern som börjar kämpa emot? Går det att fixa? Lube? Är inget som direkt stör då jag sällan trycker så hårt. Är Gateron CJ switchar som är lubade av han jag köpte dem av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ormar för mössen
Spindlar för tangentbord
Havsväsen/Havsdjur för headsets/mics

Har svårt att säga att skorpioner är samma som spindlar, eller att en basilisk eller japansk drake (Orochi) tekniskt sett är en orm. Därav att jag skrev reptiler och insekter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har svårt att säga att skorpioner är samma som spindlar, eller att en basilisk eller japansk drake (Orochi) tekniskt sett är en orm. Därav att jag skrev reptiler och insekter

Skorpioner är mer spindlar än dom är insekter - dom tillhör båda klassen spindeldjur (så som att en råtta och människa båda tillhör klassen däggdjur). Insekter, spindlar och skorpioner tillhör alla samma stam: leddjur, stam ett steg upp från klass (så som att människa och en skata båda är ryggradsdjur). Men lite OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha, så det är alltså inte så det ska vara, intressant.

Skulle inte tro det. Vem sjutton vill ha ett irriterande ljud när man skriver? Kanske någon därute som gillar det, men inte jag. Jag hade det i alla fall bara på ett fåtal tangenter och märkte av det tydligast med MX Red Silent som jag testade då. Men även ett med vanlig MX Red hade också missljud. Vad jag läst på andra ställen är det många som stört sig på detta och det verkar vara lite si och så med hur Ducky tacklat problemet, vilket ju så klart lett till att andra märken fått chansen att ta plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Skulle inte tro det. Vem sjutton vill ha ett irriterande ljud när man skriver? Kanske någon därute som gillar det, men inte jag. Jag hade det i alla fall bara på ett fåtal tangenter och märkte av det tydligast med MX Red Silent som jag testade då. Men även ett med vanlig MX Red hade också missljud. Vad jag läst på andra ställen är det många som stört sig på detta och det verkar vara lite si och så med hur Ducky tacklat problemet, vilket ju så klart lett till att andra märken fått chansen att ta plats.

I detta fallet gäller det alla tangenter, man får känslan av att det sitter mer centralt men samtidigt bör det inte sitta fjädrar på några andra ställen än i switcharna. Jag kan tänka mig att detta inte är något man normalt tänker på, men måste verkligen lyssna efter det och lägga örat lite närmare. För min del är det ingen dealbreaker. Det finns säkert olika grader av problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

I detta fallet gäller det alla tangenter, man får känslan av att det sitter mer centralt men samtidigt bör det inte sitta fjädrar på några andra ställen än i switcharna. Jag kan tänka mig att detta inte är något man normalt tänker på, men måste verkligen lyssna efter det och lägga örat lite närmare. För min del är det ingen dealbreaker. Det finns säkert olika grader av problemet.

Ja. mitt problem hördes nästan som ett litet ping:ande på vissa tangenter. Skönt att det inte ställer till det för dig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Okej lyckades vinna budgivningen här på marknaden till en GMMK Pro barebone + Gazzew Boba U4 som personen inte hade tid att slutföra. Tidig present
återkommer med resultatet 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Okej lyckades vinna budgivningen här på marknaden till en GMMK Pro barebone + Gazzew Boba U4 som personen inte hade tid att slutföra. Tidig present
återkommer med resultatet 😊

Så där nu har jag gått igenom hela bordet och satan vilken kvalité det är.
Jag har redan en GMMK 2 compact med fox switches som jag är riktigt nöjd med.

Men satan i gatan vilken skillnad detta bord är, väger bly! Kvalité rakt igenom, den förra ägaren orkade inte ordna upp rattle på de större knapparna efter han bytt stabs.

Glad som man är tog man tag i detta i dag efter 20 och det är ganska jobbigt att lossa på in skruvade stabs som han bytte till, det visade sig att han enbart glömt luba dem samt shift var fel vänd på Key capsen (ser lika dan ut men är trög åt ena hållet vete tusan varför)

Gjorde min första smörjelse och det gick ganska fort (60min med allt skruvande) fick bort 90% av rattlen, bara spacebar låter lite mer än resten.
Skruva tillbaka alla 30 skruv och återmontera alla caps.

Skall bli kul att testa detta bord imorgon, brytarna är
Gazzew Boba U4 vilket är min första test med taktila brytare.

PS finns det något mer man kan göra för att minska rattle?

Har inte bestämt mig om jag skall köra dessa caps 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

I detta fallet gäller det alla tangenter, man får känslan av att det sitter mer centralt men samtidigt bör det inte sitta fjädrar på några andra ställen än i switcharna. Jag kan tänka mig att detta inte är något man normalt tänker på, men måste verkligen lyssna efter det och lägga örat lite närmare. För min del är det ingen dealbreaker. Det finns säkert olika grader av problemet.

Jag måste verkligen säga, har du chansen att känna på en GMMK Pro 75% så tag chansen för jag tror ljud mässigt är det du vill ha.

Vad är det som 75% inte har som du söker på en TKL (80%)?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Så där nu har jag gått igenom hela bordet och satan vilken kvalité det är.
Jag har redan en GMMK 2 compact med fox switches som jag är riktigt nöjd med.

Men satan i gatan vilken skillnad detta bord är, väger bly! Kvalité rakt igenom, den förra ägaren orkade inte ordna upp rattle på de större knapparna efter han bytt stabs.

Glad som man är tog man tag i detta i dag efter 20 och det är ganska jobbigt att lossa på in skruvade stabs som han bytte till, det visade sig att han enbart glömt luba dem samt shift var fel vänd på Key capsen (ser lika dan ut men är trög åt ena hållet vete tusan varför)

Gjorde min första smörjelse och det gick ganska fort (60min med allt skruvande) fick bort 90% av rattlen, bara spacebar låter lite mer än resten.
Skruva tillbaka alla 30 skruv och återmontera alla caps.

Skall bli kul att testa detta bord imorgon, brytarna är
Gazzew Boba U4 vilket är min första test med taktila brytare.

PS finns det något mer man kan göra för att minska rattle?
<Uppladdad bildlänk>

Har inte bestämt mig om jag skall köra dessa caps 😊

Ibland blir det bättre av att inte dra åt stabskruv för hårt. Och så måste man se till att vajern är "rak och flat".
Men kan även vara att keycap är skev eller sitter fel.

Jag monterar alltid Stabs först och testar med bara brytare och caps på PCBn för att kontrollera och lättare kunna justera. Sedan så dubbelkolla jag igen vid varje "monterings etapp" för att kolla så det fortfarande är bra och på så vis lättare veta vad det var som påverkade vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag måste verkligen säga, har du chansen att känna på en GMMK Pro 75% så tag chansen för jag tror ljud mässigt är det du vill ha.

Vad är det som 75% inte har som du söker på en TKL (80%)?

Mycket av hastigheten sitter i muskelminnet och tyvärr skiljer sig placeringen av knappar ganska mycket mellan 75% och TKL\Full, kan man då inte alltid använda sitt favorit tangentbord så kan det snabbt bli frustrerande.

Har testat K3 och det blev direkt uppenbara problem att gå från TKL, visst kunde jag lära mig det men det hade varit på en bekostand av flexibilitet(olika arbetsstationer).

Jag vet att 65% och 75% börjar bli väldigt populärt och vem vet, kanske blir det så populärt en dag att det anses vara standard.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ibland blir det bättre av att inte dra åt stabskruv för hårt. Och så måste man se till att vajern är "rak och flat".
Men kan även vara att keycap är skev eller sitter fel.

Jag monterar alltid Stabs först och testar med bara brytare och caps på PCBn för att kontrollera och lättare kunna justera. Sedan så dubbelkolla jag igen vid varje "monterings etapp" för att kolla så det fortfarande är bra och på så vis lättare veta vad det var som påverkade vad.

Jag får gå igenom allt igen, helt enkelt 😀 tyckte det lät bra när jag montera enbart PCBn och brytarna för att testa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Mycket av hastigheten sitter i muskelminnet och tyvärr skiljer sig placeringen av knappar ganska mycket mellan 75% och TKL\Full, kan man då inte alltid använda sitt favorit tangentbord så kan det snabbt bli frustrerande.

Har testat K3 och det blev direkt uppenbara problem att gå från TKL, visst kunde jag lära mig det men det hade varit på en bekostand av flexibilitet(olika arbetsstationer).

Jag vet att 65% och 75% börjar bli väldigt populärt och vem vet, kanske blir det så populärt en dag att det anses vara standard.

Hmm jag förstår, för ljudmässigt är det fasen riktigt fint....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag får gå igenom allt igen, helt enkelt 😀 tyckte det lät bra när jag montera enbart PCBn och brytarna för att testa

Tillsammans med plate eller utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tillsammans med plate eller utan?

Med plate, men får justera skruvarna kanske lite

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tillsammans med plate eller utan?

Justerade skruvarna till stabsen och tyckte ljudet vart mjukare.

Jag testade bordet här om dagen och hade det berömda dubbel klickandet som GMMK kan ha.
Tog loss och återmonterade alla switchar, 3 stycken var lätt böjda och nu fungerar bordet väldigt bra 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Saknade mitt low profile bord så tog helt enkelt bort undersidan på min pulsar barebone och kör direkt på PCBn på bordet haha. Har tapemodat den så är lite skydd men tycker ergonomin blir myck4et bättre när tangentbordet inte är så högt. Ångrar lite att jag köpte detta och istället byggt mitt eget från grunden men det får bli nästa gång. Har också satt på oringar vilket många verkar rynka på nästan till men upplever att jag får mer thock än innan och något tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Saknade mitt low profile bord så tog helt enkelt bort undersidan på min pulsar barebone och kör direkt på PCBn på bordet haha. Har tapemodat den så är lite skydd men tycker ergonomin blir myck4et bättre när tangentbordet inte är så högt. Ångrar lite att jag köpte detta och istället byggt mitt eget från grunden men det får bli nästa gång. Har också satt på oringar vilket många verkar rynka på nästan till men upplever att jag får mer thock än innan och något tystare.

Den vanliga lösningen brukar vara att använda ett handledsstöd istället men det där funkar ju också

Permalänk
Medlem

Då det var så enkelt så råkade jag luba stabsen på mitt andra bord, vilken skillnad det blir med 15min jobb.

Får se om man orkar köpa en smörjstation också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25