Var har din utbildning lett dig?

Permalänk

Stort tack för alla svar! Detta var givande läsning på hög nivå!

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet, det var ett extremt lätt val då jag alltid varit teknikintresserad på alla sätt. Jobbade sedan ett tag som montör och reparatör av port- och larmsystem innan jag sade upp mig och dök huvudstupa in i en ingenjörsutbildning i elektroteknik - något som egentligen alltid varit en hobby för mig. Jag har alltid "lekt" med datorer, programmering och byggt små kretsar jag hittade på nätet, men jag har alltid känt mig rejält begränsad av min egen kunskapsnivå. Utbildningen har gett mig otroligt mycket kunskap och förståelse i hur elektronik verkligen fungerar (hint: svart magi), och hur man går till väga för att utveckla nya produkter och applikationer, och kanske framför allt, hur jag lär mig nya saker på egen hand. Om mitt gamla jag skulle se vad jag pysslar med i dag skulle han tycka att jag var i nivå med Neo i slutet av The Matrix. Sen ger det mig även chansen att jobba med något jag verkligen brinner för och kan känna att jag är duktig på.

Rent allmänt, hitta något du vill lära dig mer om eller bli bättre på och luska ut ett sätt att leva på det. Eller gör som jag och välj det som känns mest intressant för stunden så hittar du nog någonstans till slut.

Motfråga: Vad är du duktig på? Intresserad av? Vad pysslar du med utanför skolan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har alltid haft ett stort intresse för datorer och pillat med sånt sen jag var 11/12 år. Jag fick även jobb som typ it-assistent på ett företag tack vare ett väl utfört arbete på praoen. Jag har även rätt bra betyg i skolan och vet inte riktigt om jag vill välja tex teknik eller nåt sånt som gymnasieval. Är lite mer intresserad av att kanske gå en ekonomi linje medans o andra sidan så måste man veta rätt exakt vart man ska ta vägen i livet om man ska läsa tex ekonomi juridik. Därför pendlar jag lite mot att läsa natur natur men är inte riktigt intresserad av sakerna man lär sig på den linjen utan är mer intresserad av den breda utbildningen man får av det.

Permalänk
Medlem

@RoflCopter:
Teknik är likt natur i att det ger dig behörighet till många högre utbildningar - du kan läsa all matte och fysik som naturarna kan (kolla upp så att det fortfarande är sant!) men slipper rena naturämnen som biologi och dylikt. I stället läser du kurser inom t.ex. IT och andra teknikområden, både teoretiska och praktiska. Därför är teknik på ett sätt kanske ett säkrare kort, eftersom du kan få ett lite mer kvalificerat jobb som t.ex. tekniker direkt efter gymnasiet om du inte vill plugga vidare. Det du tappar är möjligheten att bli läkare eller naturvetare, men det låter det som du inte är så intresserad av ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Jag tänkte vad för saker jag var intresserad av och valde en specialinriktad teknisk gymnasie i Sandviken. Göranssonska skolan och skulle säga att det var hög nivå på den.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Efter det började jag på Chalmers och läste till mekatronik ingenjör.

- Var har dina studier tagit dig?
Nu jobbar jag som Application engineer på Toyota material handling Europe med automatiserade truckar inom Europa.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Jag ångrar nog att jag inte tog ett uppehåll mellan gymnasiet och universitet. Däremot måste jag säga att den bästa tid av alla dessa utbildningar var univeristet och hade jag tagit uppehåll hade jag nog inte gjort det så.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Jag gick på Tullängsskolan i Örebro. Jag gick Natur och Teknik med inriktning på Robotik (konstruktion, elektronik och programmering)

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Jag tog ett sabbatsår men började sedan läsa Systemvetenskap i Linköping. En helt okej utbildning, finns säkert både bättre och sämre utbildningar. Jag har en kurs och en tenta kvar innan jag tar examen (har kuggat dem) så just nu jobbar jag som systemutvecklare (databas, apputveckling för android samt webbutveckling) i väntan på att få göra klart min utbildning.

- Var har dina studier tagit dig?
Se ovan.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Svårt att säga. Jag är relativt nöjd med mina val. Man kan alltid plugga mer, plugga smartare och engagera sig mer i olika aktiviteter.

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Större Gymnasium i Göteborg, Naturvetenskaplig gren. Medelnivå överlag men fyra av klasskamraterna läste Teknisk Fysik på Chalmers och tyckte det var för lätt så de gick ut med civilekonomexamen som extra pålägg till Civ. Ing. Examen Resten är civilingenjörer eller forskare idag... Har även läst utomlands som utbytesstudent i USA, kan jag varmt rekommendera.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Efter lumpen blev det Kemiteknik på Chalmers och forskarkurser i Kemi, Lund och GBG. Sitter idag på dubbla examen vilket är bra när man vill undvika tråkiga jobb...eller jobb över huvudtaget!

- Var har dina studier tagit dig?
Har jobbat som utvecklingsingenjör i England, Japan, Korea, Tyskland, Frankrike och Irland inom halvledarindustrin. Expertrådgivare åt lite kärnkraftsmyndigheter utomlands (dock ej SSM, ännu), jobbar nu på Vattenfall med inriktning avfall & rivning av kärnkraftverk.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Skulle kanske pluggat lite smartare men hade å andra sidan så jäkla roligt under studietiden så...nä, jag hade nog inte gjort något annorlunda, utom kanske tenta av kurserna lite fortare än vad jag gjorde... Möjligen undvikit att flytta tillbaka till Sverige men det går ju alltid att flytta igen när ungarna blivit lite äldre.

Läs det som intresserar dig och som du tycker är kul. Det finns alltid aspekter som är mindre roligt sådant skall "bara" klaras av. Resten kommer falla på plats naturligt... Vill du ha valmöjligheter efter gymnasiet så läs teknik eller natur (beroende på var intresset ligger) men underskatta inte arbetsinsatsen som krävs för att maximera valmöjligheterna till högskolan, om det nu är din grej...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Gymnasiet har väll egentligen inte sån superstor betydelse. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra när jag skulle välja gymnasie.. Var så otroligt skoltrött redan och ville bara därifrån.
Då jag alltid varit intresserad av datorer så blev Teknik ett självklart val för min del då det var mycket datorämnen. Allt från hårdvara till programmering. Sen att det även var förberedande för eventuell högskola var ju inte negativt. Sen att jag inte riktigt fortsatte det var ju en annan historia...
2003 gick jag ut gymnasiet. Sen dess har jag jobbat med allt som funnits att få tag i och ändå lyckats ta mig upp en del så man kunnat leva drägligt och resa en massa..

Nu under 2015 så började jag studera igen efter massa uppläsning av betyg osv. Nu vet jag ju vad jag vill bli. Tog några års jobbandes och levandes för att fatta..

Så nu är det YH som gäller och 2017 går man ut som Anläggningsingenjör.

Det jag vill säga är att ta något du tycker är kul om du nu inte redan vet vad du vill bli när du "blir stor". Du har massa år på dig att jobba, resa och leva livet innan du "måste" plugga vidare..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoflCopter:

Hej jag ska precis börja sista terminen i nian och har nu börjat fundera på vart jag ska vägen i livet, av ren nyfikenhet. För det finns en väldig massa att välja på och det känns som ett stort träsk. Samtidigt som flera släktingar har ångrat sitt gymnasieval jätte mycket.

Jag börjar alltså undra lite vilka vägar folk har tagit i det akademiska livet eller vart ni är just nu och vart ni är påväg? Jag har då några frågor här som ni gärna skulle kunna svara på för att hjälpa en förvirrad och nyfiken tonåring.

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

- Var har dina studier tagit dig?

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Mvh Alexander!

Gymnasiet är oväsentligt om man bara ser till att ha högskolebehörighet.
Sen är det klart att det underlättar att ha läst natur/teknik om man ska plugga till ingenjör, men annars spelar det mindre roll vad man väljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Jag har alltid haft ett stort intresse för datorer och pillat med sånt sen jag var 11/12 år. Jag fick även jobb som typ it-assistent på ett företag tack vare ett väl utfört arbete på praoen. Jag har även rätt bra betyg i skolan och vet inte riktigt om jag vill välja tex teknik eller nåt sånt som gymnasieval. Är lite mer intresserad av att kanske gå en ekonomi linje medans o andra sidan så måste man veta rätt exakt vart man ska ta vägen i livet om man ska läsa tex ekonomi juridik. Därför pendlar jag lite mot att läsa natur natur men är inte riktigt intresserad av sakerna man lär sig på den linjen utan är mer intresserad av den breda utbildningen man får av det.

Jag tänker vara ett eko av många andra i denna tråd, och rekommendera att du läser det du är intresserad av. Om du är intresserad av ekonomi, läs då ett program med mycket ekonomi. Ditt gymnasieval är (om du avser att läsa vidare därefter) något du kommer att ägna tre år av ditt liv åt, använda dig av vid exakt ett tillfälle när du söker in till din eftergymnasiala utbildning, och sedan aldrig reflektera över igen. Se därför till att det dels blir tre år som blir så trevliga som möjligt, och dels att utbildningen matchar väl med vad du är intresserad av att ägna ditt 40-åriga yrkesliv åt. Mitt råd är därför att inte läsa naturvetenskapsprogrammet om du inte är intresserad av naturvetenskap. Då får du tre tråkiga år, och inte en särskilt välavvägd grund i förhållande till dina senare studier. Bred behörighet kan du få på ett dussin andra sätt - och frågan är om behörighet att läsa kemiteknik över huvud taget är intressant om du nu ändå inte vill läsa kemiteknik.

Som svar på dina ursprungliga frågor:
Jag läste det samhällsvetenskapliga programmet. Angående nivån var det kort och gott gymnasienivå, som alla andra gymnasieutbildningar. En fördel med det svenska utbildningsväsendet, ur detta perspektiv, är att det är tämligen väl nivåbestämt. Gymnasiekursen "engelska 7" innehåller mer eller mindre samma sak oavsett var man läser den, eftersom det finns en ämnesplan som reglerar detta. Sedan har den enskilda läraren ett hyfsat stort utrymme att göra avvägningar om tyngdpunkter för innehållet och dylikt, men det är en variation som är individ- och tidpunktsberoende, snarare än organisationsberoende.

Efter gymnasiet läste jag på universitet till en politices masterexamen i statsvetenskap. Under tiden arbetade jag även med en del utrednings- och utvärderingsprojekt åt olika uppdragsgivare, och tillsammans tog detta mig till ett jobb som verksamhetscontroller. Det innebär i princip mer utredning, utvärdering (nu första hand kopplat till organisationsutveckling) och annat statistik- och analysarbete. Jag arbetar för övrigt även, helt frånkopplat min utbildning, med IT-förvaltning och utveckling av vårt BI-verktyg. Den typen av teknikintresse kan man därmed få utlopp för även utan att dedikera sitt yrkesliv åt det. Karriärmässigt känner jag att jag har mitt på det torra, och egentligen hade det redan innan jag hade satt ned fötterna ordentligt på arbetsmarknaden.

Jag tror inte att det finns några utbildningsval som jag så här i efterhand egentligen vill ändra på. På gymnasiet valde jag att läsa en språkinriktning, och så här i efterhand hade det kanske varit roligare att läsa några extra samhällskunskaps- och historiekurser istället för latin, ryska och teckenspråk. Jag sörjer det dock inte. Kanske hade det också kunnat vara en idé att ta matematik C (nu matematik 3) som individuellt val eller liknande, för att bredda behörigheten till fler kurser i exempelvis statistik eller nationalekonomi, men det är inte heller något jag känner någon större saknad efter. En del statistik får man alltid på köpet med metodkurser, och på avancerad nivå och uppåt slutar också dina gymnasiebehörigheter vara en faktor, varför begränsningen med tiden har upphört. Vägen hade dock sannolikt varit rakare här med matematik c i bagaget.

Som kuriosa kan nämnas att jag från många håll blev rekommenderad att dels läsa just naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, och dels läsa vidare inom något ordentligt tekniskt därefter för att få jobb. Det var på håret att jag kompromissade och valde någon form av mellanläge med samhällsplanering (GIS) när jag väl skulle söka högskoleutbildning, men sedan insåg jag att det kunde göra detsamma om det tar mig ett halvår längre att få mitt första jobb när jag sedan ändå har 40 år i yrkeslivet kvar efter detta. De 40 åren ville jag gärna ägna åt något roligt, så att jag inte vill ta livet av mig på söndag kväll. När jag sedan faktiskt började kolla på arbetsmarknadsprognoser såg jag också snabbt att det finns en viss skillnad mellan människors uppfattning om arbetsmarknaden och hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut för olika yrkesgrupper. När det väl blev dags för mig att på allvar ta klivet från utbildning till yrkesliv hade jag tre olika jobberbjudanden att välja mellan redan innan jag hade tagit examen, så det visade sig att prognoserna hade mer rätt än min omgivning.

Kort och gott: Välj utbildning efter intresse. Om du råkar träffa litet fel går det att korrigera i efterhand. Det viktiga är att du har det trevligt under tiden, och att du känner att du rent kunskaps- och förmågemässigt får ut något givande av det hela. Sedan finns det en viss poäng i att försöka maximera behörigheten, för att inte stänga några dörrar i onödan som du sedan kan behöva öppna igen, men bry dig då bara om att maximera behörigheten i de riktningar som du kan tänka dig att fortsätta vandra mot sedan.

Permalänk
Avstängd

Jag gick samhäll samhäll på Schillerska i Göteborg, sågs som lite av en flumskola då och säkerligen nu också och låg centralt i innerstaden. Jag hade en hel del polare där och så så jag trivdes bra. I efterhand kanske det hade varit bättre att gå natur men samtidigt så var jag mer intresserad av tjejer och festande så det kanske inte hade varit en så bra idé.

Efter gymnasiet började jag på tekniskt basår på Chalmers men det var för djävla segt så jag hoppade av det. Sen jobbade jag lite här och där, skitjobb bland annat som bud och konsult på Volvo, och pluggade filmvetenskap ett år på GU. Det var väldigt roligt och givande men jag tror inte det har hjälpt mig så mycket i yrkeslivet direkt. Efter ett tag av skitjobb som jag verkligen kände var under min nivå på flera sätt, och allt mer så ju äldre jag blev, så började jag plugga systemvetenskap. Det var inte riktigt så att det kändes rätt eller perfekt från början, mina förhoppningar var att det skulle vara en massa smarta personer som gjorde roliga saker liksom men så var det förstås inte. Snarare var det frustrerande hur mycket puckon det fanns där också och hur mycket otydliga eller extremt tråkiga uppgifter man fick göra, men för mig så fanns det en hel del saker som jag verkligen gillade, interaktionsdesign främst men också utveckling, och jag hittade personer jag trivdes med och så så jag körde på (inte för att jag hade så mycket val, jag hade inte csn kvar nog att byta inriktning igen ). Jag läste också en del extra kurser i bland annat programmering och IT-säkerhet på somrarna (distans främst), dels för att jag var så trött på skitjobben jag hade haft och hellre levde på csn och dels för att jag kände att jag ville fördjupa mig i det tekniska/logiska lite mer än vad utbildningen gjorde.

Efter jag var färdig med utbildningen tog det förvånansvärt lång tid att hitta ett jobb, typ 7-8 månader eller så, trots att jag gick på många intervjuer och sådär. Jag tror att jag är lite för ärlig i såna situationer, jag sa exempelvis att jag inte hade någon aning om hur bra jag var på programmering då jag aldrig jobbat med det utan bara gjort väldigt tillrättalagda skoluppgifter och så och det gick förstås inte hem. Jag var också ganska petig med vilka jobb jag sökte, jag tänkte inte ta ett jobb jag hade kunnat få innan utbildningen liksom för då hade ju den varit bortkastad, och ingångslönen var viktig för mig med alla studielån och så. Jag tackade till och med nej till ett par jobb av dessa anledningar precis i början när jag sökte, vilket inte kändes så smart sex månader senare när jag fortfarande stod där utan någon inkomst. Men när jag väl fick ett jobb så kändes det väldigt bra nästan direkt. Där jobbar jag fortfarande tre år senare och trivs fortfarande mycket bra. Trevliga kollegor, ganska bra lön, varierande arbetsuppgifter och så.

Jag tror inte jag ångrar något, inte av de större besluten i alla fall. Visst känns det lite bortkastat att ha jobbat som kvalitetskonsult inom fordonsindustrin i några år men samtidigt fick det ju mig att inse att jag inte hörde hemma på ett sånt jobb utan behövde något mer stimulerande och utmanande. Och jag är ganska säker på att min arbetslivserfarenhet var till nytta både på utbildningen och senare, många har liksom inga kunskaper om verkligheten förrän de ska börja sin karriär och det är inte så bra på flera sätt.

Mitt råd är helt enkelt att känna efter vad du vill göra. Stressa inte och lyssna inte för mycket på vad andra personer säger. För mig så var grundskolan extremt tråkig och jag hatade verkligen den, men ju högre utbildning desto roligare blev det och på universitetet så var det faktiskt rätt så kul. Gymnasiet är i alla fall ett steg framåt, eller var det för mig åtminstone.

Tänker du plugga vidare efter gymnasiet så får du tänka på vad du vill plugga. För tyngre eller mer tekniska utbildningar är natur nästan alltid att föredra då de ofta kräver lite mer matte och så, men har du tänkt gå åt det humanistiska hållet eller, som jag, något mellanting så spelar inte gymnasievalet jättestor roll då alla gymnasielinjer ju ger högskolekompetens (tror jag, när jag gick i skolan var det så i alla fall). Då är det ju viktigare att du väljer en utbildning där du trivs för det gör ju att du anstränger dig mer, skolkar mindre och så. Det kan handla om polare likväl som inriktning eller vilka lärare man har. Å andra sidan kan det vara bra att inte tänka för mycket på ens kompisar, de kanske inte är lika ambitiösa som dig eller tvärtom, och då kanske det inte är det bästa att plugga med dem då det är lätt att dras med i deras tankesätt.

Permalänk
Medlem

studerade till it-tekniker på gymnasiet och står nu som maskinställare på en industri, får dock fortfarande leka IT-support när någon får problem för de flesta är 50+ där jag jobbar och kan inte sådant

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara konstatera att jag inte alls jobbar med det som jag gick utbildning för i Gymnasiet, tog examen 2002. Skulle jag ge mig själv ett råd när jag gick i 9:an skulle det vara att välja något yrkesinriktat. Typ VVS/Transport/El/Bygg.....väldigt bra saker att kunna och relativt svårt att få gratis utbildning i efter gymnasiet.
Jag läste in alla teoretiska ämnen jag behövde för högskolan på en halv termin på komvux. Skulle inte rekommendera studieförberedande linjer typ Natur om du inte är helt säker på att det är vad du vill syssla med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Läste sam på gymnasiet. Sen lumpen.

På universitetet läste jag naturvetenskapligt basår och efter det fysik / matte. Doktorerade sen i Tyskland och nu jobbar jag inom teoretisk fysik. Min utbildning har lett mig ifrån Sverige till Tyskland. Från Tyskland till Sydafrika och sen Italian. Nu slutligen är jag tillbaka i Tyskland igen.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Hej

Bra tråd av dig, kul med nån som visar intresse för sin utbildning samt är smart nog att fråga andra.

Jag läste el- teleteknisk 2 år. jobbade ett kort tag som elektriker för att sedan läsa upp betyg på komvux och sen universitet.

Kan rekommendera att du läser natur för att sedan läsa en ingenjörsutbildning. Detta kommer ge dig förutsättningar för att kunna välja på många olika yrkesroller. Du bör kanske fundera på om du är generalist eller tekniker. Dvs vill du lära dig lite om allt eller har du ett brinnande intresse för att lära dig allt om något. Båda inriktningarna är bra men kan avgöra vilken typ av utbildning du ska läsa.

Har jobbat länge inom samhällsbyggnad (vägar, järnvägar m.m.) och varit chef på konsultföretag och jag vet att det är många som söker de få tjänster som annonseras. Svårt att sticka ut, därför är det viktigt att vara uppsökande under studierna för extrajobb på kvällar och de tider då du inte har lektioner. Sommarjobb har många arbetsgivare med kvalificerade tjänster svårt att erbjuda, då deras personal är lediga och ej kan handleda oerfaren personal. Praktikplatser kan också vara svårt att få.

Du verkar ha bra läshuvud så se till att använda det, annars kanske du kommer känna dig understimulerad i framtiden.

Lycka till!!

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Gymnasiet:
Jag gick elprogrammet i gymnasiet och inriktade mig där mot installation. Jag läste samtidigt kemi A, fysik AB, matte A-D för att eventuellt kunna studera vidare senare, drygt just då. Mest pga att schemaläggarna inte kunde ta hänsyn till att allt krockade för mig. Hade som tur var bra lärare som ställde upp och försökte hjälpa mig få ihop alla studier.
Gick ut 2007

Första jobben:
Jobbade efter gymnasiet som installationselektriker i 2.5 år innan jag blev varslad, ströjobbade några månader som montör av styrskåp.
Drog därefter till australien/thailand/hong kong i 9 månader och tänkte att när jag kommer hem vet jag vad jag vill bli!
Det gjorde jag ju såklart inte..
Fick jobb som vårdare på ett autistboende, jätteroligt jobb men min hjärna var slut på ett sätt jag inte trivdes med när jag kom hem efter en arbetsdag.
Sökte jobb som instrumenttekniker på ett pappersbruk och fick då ett 6 månaders vikariat, jag hade samtidigt sökt till Högskoleingenjör i Energiteknik, jobbade mina 6 månader och började sedan mina akademiska studier.

Univeritetstudier:
Att studera är nog bland det roligaste jag gjort, jag lärde mig mycket om mig själv och tvingade mig själv in i situationer jag alltid tyckt var obekväma, som att prata inför folk. Engagerade mig bland annat inom kårfullmäktige, jobbade ideellt på kårhuset, var styrelseledamot i sektionen, styrelseledamot i studenttidningen, ledde och planerade mottagningen för kommande studenter.

Fortsatte jobba som instrumenttekniker på "sommarloven" och vid de årliga stoppen. När mina studier närmade sig ex-jobb så fick jag göra det vid pappersbruket.
De hade under 2 års tid letat en Automationsingenjör, jag sökte och fick jobb som Automationsingenjör efter att jag gjort klart ex-jobbet.

Slutsats:
Nu, snart 2 år efter anställningen stortrivs jag fortfarande. Det mesta jag gör idag har jag fått läsa mig till efter mina universitetsstudier. Men jag har stor nytta av allt jag lärt mig och alla erfarenheter de olika jobben jag testat på har gett mig.
Jag tror inte jag skulle ändra på något. De valen jag gjort har varit rätt för stunden och lett mig framåt, dock kanske inte alltid rakt fram.

Permalänk
Medlem

Gymnasie: Natur

Sen direkt på Civilingenjör med inriktning teknisk fysik. Bytte efter ett år till datateknik.

Har nu jobb (programmerar) inom embedded systems / it säkerhet / enterprise och tycker det är riktigt kul.

Ångrar inget.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Läste El - elektronik på gymnasiet. Och i princip inget som jag lärde mig där har senaste haft nytta av i livet, då nivån var så låg att jag redan första veckan på högskolan räknade på mer komplicerade kretsar.

Så mitt råd är läs natur eller teknik, så slipper ni läsa ett teknisk basår som jag gjorde.

Vad jag gör nu efter högskoleutbildningarna så jobbar jag som problemskapare inom IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

- Var har dina studier tagit dig?

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Mvh Alexander!

IT-gymnasiet, teknisk linje som var studieförberedande.

Studerade och har tagit ut civilekonomexamen.

Jobbar som ekonom på ett IT-bolag.

Pluggat hårdare, framför allt på universitetet (sökte in med HP och därför spelade mina betyg i gymnasiet absolut ingen roll).

Permalänk
Medlem

Jag gick i två gymnasier:
Ena i Kiruna, Rymdgymnasiet. I det fanns det två kurser Rymdteknik o Rymdvetenskap. Jag gick på det förstnämnda_ Var jättekul o där upptäckte jag hyr fantastisk datorns värld egentligen är!
Tyvärr så var jag tvungen att sluta pga studietakt. Det gick för fort för mig :/
Gick två år kul som tusan, Dock slutade jag :/

I det andra året gick jag i Dingle, Lantbruk med inriktning maskin.
Där var det, som ni kan tänka er, massvis med lantbruk o traktorer. Inte direkt min grej, men jag gick klart den skolan. O nu sitter jag här, planerade att gå på komvux denna terminen, men då CSN strulade o inte ville ge mig pengar alls, så kunde jag tyvärr inte göra det, skulle inte haft pengar nog till att pendla fram o tillbaka med bussen. Kortet skulle ha kostat minst 800 kronor/månad.
Så nu söker jag jobb, utan någon erfarenhet alls, o inga referenser. Väldigt tufft att hitta något alls som jag kommer att trivas med :/

Edit:
Vill gå i komvux då jag vill gå till en civilingenjörs utbildning inom datateknik. Men det är inte direkt troligt att något sådant kommer att hända inom den närmsta framtiden

Vad skulle jag velat göra om?
Egentligen inget, det som har hänt, o utan det som har hänt så skulle jag aldrig träffat min flickvän jag har (bor dock 40 mil från henne, men ändå)

Cheers and good luck m8!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av F4rm0r:

Jag gick i två gymnasier:
Ena i Kiruna, Rymdgymnasiet. I det fanns det två kurser Rymdteknik o Rymdvetenskap. Jag gick på det förstnämnda_ Var jättekul o där upptäckte jag hyr fantastisk datorns värld egentligen är!
Tyvärr så var jag tvungen att sluta pga studietakt. Det gick för fort för mig :/
Gick två år kul som tusan, Dock slutade jag :/

I det andra året gick jag i Dingle, Lantbruk med inriktning maskin.
Där var det, som ni kan tänka er, massvis med lantbruk o traktorer. Inte direkt min grej, men jag gick klart den skolan. O nu sitter jag här, planerade att gå på komvux denna terminen, men då CSN strulade o inte ville ge mig pengar alls, så kunde jag tyvärr inte göra det, skulle inte haft pengar nog till att pendla fram o tillbaka med bussen. Kortet skulle ha kostat minst 800 kronor/månad.
Så nu söker jag jobb, utan någon erfarenhet alls, o inga referenser. Väldigt tufft att hitta något alls som jag kommer att trivas med :/

Edit:
Vill gå i komvux då jag vill gå till en civilingenjörs utbildning inom datateknik. Men det är inte direkt troligt att något sådant kommer att hända inom den närmsta framtiden

Vad skulle jag velat göra om?
Egentligen inget, det som har hänt, o utan det som har hänt så skulle jag aldrig träffat min flickvän jag har (bor dock 40 mil från henne, men ändå)

Cheers and good luck m8!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför behöver du gå på komvux? Du säger att du har gymnasieexamen, sök då tekniskt basår. Om dina betyg är skit så plugga HP och skriv bra på det.

Bara de som har slösat bort sin gymnasietid behöver gå på komvux.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RoflCopter:

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick Natur på Marks gymnasium. Skulle säga att det var en helt OK skola även om det fanns vissa brister.

Citat:

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Jag läser just nu Datateknik på Chalmers (motsvarande IT på KTH) och är inne på tredje året.

Citat:

- Var har dina studier tagit dig?

Till det roligaste jag gjort i hela mitt liv, om man ser till kontinuerliga sysselsättningar.

Kan varmt rekommendera Natur eller Teknik om man har någon form av tekniskt intresse och inte redan nu är bombsäker på att vidare studier efter gymnasiet är uteslutet. Om man föredrar samhällsinriktade ämnen, och kan tänka sig att studera vidare, är nog Samhäll det bästa valet.

Ska också tillägga att jag i slutet av gymnasiet tyckte att fem års studier lät jättelångtråkigt, men så är det verkligen inte. Gemenskapen här är helt fantastisk och man får samtidigt studera ämnen man faktiskt tycker är intressanta (och några man inte gillar). Det gäller bara att man ställer sig i bostadskö tidigt så att man får en bostad från början eller åtminstone under första året.

Det bör också nämnas att det är väldigt många som jobbar ett eller ett par år efter gymnasiet och börjar plugga efter det, och det är verkligen inget konstigt eller dåligt på något sätt.

Citat:

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Jag hade ställt mig i bostadskö så tidigt det bara går (typ i tvåan i gymnasiet). Det kostar antingen ingenting (SGS) eller typ 100 kr per år (Boplats), man kan tjäna jättemycket på det, och man kan förlora otroligt mycket på att inte ställa sig i kö tidigt. Bara gör det.

Jag hade också lagt mer tid på framförallt matten i gymnasiet istället för att bara sitta och tjôta med klasskamrater. En solid matematisk grund tjänar man mycket på om man ska plugga en teknisk utbildning efter gymnasiet, och matte är roligt om man inte dömer ut det på förhand.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Gick Natur på Marks gymnasium. Skulle säga att det var en helt OK skola även om det fanns vissa brister.

Jag läser just nu Datateknik på Chalmers (motsvarande IT på KTH) och är inne på tredje året.

Till det roligaste jag gjort i hela mitt liv, om man ser till kontinuerliga sysselsättningar.

Kan varmt rekommendera Natur eller Teknik om man har någon form av tekniskt intresse och inte redan nu är bombsäker på att vidare studier efter gymnasiet är uteslutet. Om man föredrar samhällsinriktade ämnen, och kan tänka sig att studera vidare, är nog Samhäll det bästa valet.

Ska också tillägga att jag i slutet av gymnasiet tyckte att fem års studier lät jättelångtråkigt, men så är det verkligen inte. Gemenskapen här är helt fantastisk och man får samtidigt studera ämnen man faktiskt tycker är intressanta (och några man inte gillar). Det gäller bara att man ställer sig i bostadskö tidigt så att man får en bostad från början eller åtminstone under första året.

Det bör också nämnas att det är väldigt många som jobbar ett eller ett par år efter gymnasiet och börjar plugga efter det, och det är verkligen inget konstigt eller dåligt på något sätt.

Jag hade ställt mig i bostadskö så tidigt det bara går (typ i tvåan i gymnasiet). Det kostar antingen ingenting (SGS) eller typ 100 kr per år (Boplats), man kan tjäna jättemycket på det, och man kan förlora otroligt mycket på att inte ställa sig i kö tidigt. Bara gör det.

Jag hade också lagt mer tid på framförallt matten i gymnasiet istället för att bara sitta och tjôta med klasskamrater. En solid matematisk grund tjänar man mycket på om man ska plugga en teknisk utbildning efter gymnasiet, och matte är roligt om man inte dömer ut det på förhand.

Ställa sig i bostadskö = Word.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Jag läste Teknisk linje på en vanlig skola i Ludvika (Dalarna) 2002-2005 men hoppade av. flyttade till annan ort och började arbeta i ett rörpressverk på ett stålverk. Senare har jag jobbat med kondensatorbatterier på ABB.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Inte direkt efter då jag var sjukt skoltrött men har senare skaffat mig en CNC-utbildning (Kring 2010). Efter en längre resa utomlands (5 månader i Sydostasien) 2013 bestämde jag mig för att ta tag i studierna och fixade snabbt upp betygen för att få behörighet till högskola. Gjorde högskoleprovet (första gången och jag pluggade inget innan) och fick 1.2 vilket räckte gott och väl för att komma in på mitt förstahandsval som var IT-forensik och informationssäkerhet i Halmstad. Nästa vecka påbörjas termin 2 och jag trivs riktigt bra.

- Var har dina studier tagit dig?
Gymnasiet gav mig inte mycket alls då jag knappt var där och hoppade av i trean. (Mitt eget fel, inget jag skyller på någon annan). Valde nog helt fel program just då. CNC-utbildningen gav mig jobb. Inte för att jag behövde CNC i arbetet men för att jag även fick verkstadsutbildning och traverskort. Tack vare senaste jobbet (ABB) så kunde jag resa och upptäcka delar av Asien och sedan bli tillräckligt motiverad för att studera vidare (Fyller ändå 30 i år så det började väl bli dags).

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Jag tror inte att jag hade gjort om något direkt. Svårt att säga om det blivit bättre för att jag valt ett annat program för snart 15 år sedan. Jag har klarat mig ganska bra ändå. Om jag gjort något annorlunda hade jag förmodligen inte varit där jag är i dag. Och där jag är i dag trivs jag väldigt bra.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Inaktiv

Rudbecksskolan, Teknikprogrammet, examen 2006. Relativt hög nivå.

Sedan blev det Flygingenjörsprogrammet vid MDH 2009-2012. Riktade in mig på drift och underhåll.

Arbetar på ett globalt företag sedan 2-3 år. Skriver papper. Inte så motiverad längre, så funderar på att göra något annat. Tror jag är trött på hela industri-grejen, men har ju egentligen inte testat på så mycket. Vill egentligen bara bli pilot.

Hade jag fått göra något annorlunda hade jag nog spelat mindre i gymnasiet och siktat på betyg för att kunna söka till pilotgymnasie. Vidare hade jag nog spelat mindre under högskoletiden och siktat mer på matten och fysiken (men hade jäkligt svårt för det oavsett spelande). Då hade man haft lite mer att välja på och inte känt sig så dum och nischad för en bransch jag inte längre känner mig intresserad av. Regelverk och kontorsjobb kan äta smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Hagagymnasiet i Norrköping, Naturvetenskaplig linje med "klassisk" inriktning natur, övriga val var matte/data och ett jag inte minns namnet på.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Ja, jag har en 3-årig kandidatexamen i logistik

- Var har dina studier tagit dig?
Jag arbetar inom sågverksbranchen med försäljning och försäljningsrelaterade uppgifter. Arbetar också med internrevision och lite annat

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Läst 5 år civ.ingenjör inom samma ämne som också fanns på min studieort istället för 3 år

se ovan

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Hej jag ska precis börja sista terminen i nian och har nu börjat fundera på vart jag ska vägen i livet, av ren nyfikenhet. För det finns en väldig massa att välja på och det känns som ett stort träsk. Samtidigt som flera släktingar har ångrat sitt gymnasieval jätte mycket.

Jag börjar alltså undra lite vilka vägar folk har tagit i det akademiska livet eller vart ni är just nu och vart ni är påväg? Jag har då några frågor här som ni gärna skulle kunna svara på för att hjälpa en förvirrad och nyfiken tonåring.

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

- Var har dina studier tagit dig?

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Mvh Alexander!

Gick Natur-natur på en privatskola. Mycket svårare att få betyg än kommunal.

Inte studerat någonting efteråt (Lever mitt liv istället ett tag, man har ingen stress i livet)

Mina studier har inte tagit mig till något speciellt ställe. Dock så har jag en bra grund om jag vill gå högskola senare.

Jag hade valt den enklaste linjen som finns och satsat på att festa och skapa sociala kontakter. Om man vill tjäna pengar i framtiden så väger detta mer än en gymnasieutbildning.

Men visst, om du är väldigt intresserad av någonting så kör hårt! Detta är ju bara min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick på en väldigt liten gymnasieskola i mellersta norrlands inland. Den hade väldigt dåligt rykte och vi var bara omkring 60 pers som tog studenten då 2013. Tror vi var kanske 200 pers totalt på hela skolan. Jag gick naturvetenskap med inriktning matte/data. Det innebar att jag läste alla mattekurser som fanns på gymnasiet samt att jag läste lite extra IT-kurser såsom datornätverk, persondatorer, programmering osv. Inget märkvärdigt direkt.

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Jag har pluggat ett och ett halvt år på civilingenjörsutbildningen i medieteknik på Linköpings Universitet.

- Var har dina studier tagit dig?

Än så länge inte så långt, men möjligheten finns.

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Hade inte gjort gymnasievalet annorlunda. Dom tre åren var dom bästa åren i mitt liv, trots att det var en "skitskola" med "sämst lärare" och "sämst skolmat" och bara "efterblivna stackare" gick på den skolan. Dom "coola och smarta eleverna" pendlade ju istället 10 mil varje morgon för att gå på gymnasiet i stan.

Hade dock inte sökt att plugga vidare efter gymnasiet. Tog ett sabbatsår efter gymnasiet där jag reste jorden runt inom ett projekt som jag kommit in i tack vare några lärare på min gymnasieskola. Kom hem på sommaren och började plugga igen direkt på hösten. Har ju pluggat ett och ett halvt år nu och jag ska hoppa av, eller ta studieuppehåll, på grund av bristande motivation och intresse. Kommer försöka hitta jobb istället och fundera på vad jag vill göra i livet.

Mitt tips till dig är att om du känner att du troligen kommer vilja plugga vidare till något efter gymnasiet, välj då en linje på gymnasiet som ser till att du får så bra behörighet som möjligt. Känner du att du aldrig vill plugga mer efter gymnasiet och du känner att kanske bilmekaniker, svetsare, elektriker, snickare, rörmokare eller liknande är något för dig, ja välj då en sådan utbildning. Men se då till att ändå läsa några mattekurser, svenskakurser och engelskakurser så du har en grundläggande behörighet. Min bror gick bygglinjen och var fruktansvärt lat och läste bara första mattekursen. Det fick han ångra nu typ fem år senare då han bestämde sig för att han ville plugga till något. Han fick gå på komvux helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag gick jordbruk på NBG Dingle (nedlagd i höstas). Tog studenten - 09 tror jag Har efter "studerat" vidare på egen hand enbart för intresset. Har haft många tim jobb efter skolan, dock inga inom jord-/naturbruk. Valde den utbildningen enbart för att jag inte ville sitta vid en bänk och läsa.
Jag ångrar grovt mitt val av skola, och skulle i dagens läge valt annorlunda.
Det spelar inte så himla stor roll vad du vill bli när du blir äldre, bara du inte driver ut åt helt fel håll och väljer motsatsen mot vad du vill.
Jag ser gymnasiet som en bra grund för högskola etc, där du kan rikta in dig mer specifikt.
Eller så är det bara jag som inte har bra erfarenhet av min skolgång.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?
Naturvetenskap i Sandviken. Nivån var väl lagom, varken speciellt hög eller låg. Jämför man med Stockholmarna (som jag kom att konkurrera med i högskolan) så hade vi inte lika hög inflation på betygen. Mina 19poäng (17+2.0 poäng) var mycket mer förtjänt än vad vissa med 22 poäng då jag klarat mig betydligt bättre än många andra i högskolan. (Flera från privata skolar som fått alldeles för höga betyg)

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?
Civilingenjör Elektroteknik KTH (Robotik och automation)

- Var har dina studier tagit dig?
IT-Konsult (Föll för programmering under högskoletiden och hade bra kontakter inom området)

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?
Ingenting, har hela tiden valt brett för att jag varit osäker på vad jag skulle vilja göra i framtiden. Var dock rätt säker på att plugga på universitet efteråt. Under högskolestudierna blev valen lättare och lättare.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

2002-2005: Läste tekniskt på gymnasiet. Hade ok betyg. Tyvärr insåg jag inte att ok var inte gott nog. Hade 18/20 i betyg, typ. Gjorde högskoleprovet och fick 1.4 av 2.

2005-2008: Kom in på mitt 6e val. Maskiningenjör på Chalmers.

2009: Hittade jobb inom industrin... HELEVETE ORKAR INTE!!!!

Lång historia, flera olika utbildningar fungerar. Men personligen skulle jag nog gått väg&vatten alternativ sjöingenjör om jag fick leva om mitt liv. Väldigt simpla utbildningar med väldigt bra jobb möjlighet. Detta speciellt dåvarande bor i Göteborg. Om jag ville få bra med pengar så skulle jag nog gå elektroteknik. Alternativet läsa något på handels

Så tips från Coachen. Är du inte helt tappad bakom flötet så läs natur eller teknisk beroende på vart du vill efter din utbildning. Se till att din utbildning innefattar alla krav som står på eventuell fortsatt utbildning. Om du går vidare efter gymnasiet välj då en 5årig då det är sjukt mycket enklare att få jobb.

Ställ dig i bostadskön ASAP!
Gör högskoleprovet många gånger. Det ger dig en extra möjlighet och kostar bara en dag! Många missar detta! Första gången går oftast skit för de flesta, därav är det bra med flera gånger.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010